Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett litet liv är fantastisk men redan smärtsam efter dryga 100 sidor. Jag vet redan somliga saker som kommer att hända pga oförsiktigt läsande av recensioner för länge sedan, och ja, det blir ju inte glättigare direkt. Men åh så bra.

För att varva med lite lättsammare saker läste jag Rena snurren, Lotta igår innan sovdags, och tänkte läsa Farligt att förtära av Maria Lang som parallelltext nu i helgen.

Lyssnar fortsatt på Harry P men det går inte så fort, det kommer så många bra poddar såhär i slutet på veckan... :)
Vilka poddar??

Ursäkta alla för trådkap

Vilka poddar??

Ursäkta alla för trådkap

Nord & Francke, Alex & Sigge och Fredagspodden är konstanter på fredagen, även Blandbandet och lite annat. Ibland kommer Mellan raderna med Jihde och Öhman också på fredagar, tror jag :) Och på torsdagar är det både Veckans bläcka och Filip & Fredrik (som har börjat på svenska igen, gårdagens avsnitt var strålande). Och så är det ju Kvällspasset som jag brukar lyssna på dagen efter, idag kom även En varg söker sin podd och igår Lilla drevet. Jag fyller mina dagar och lurar de flesta dagar, men just torsdag och fredag är särskilt välfyllda!

Jag skrev ett blogginlägg för ett tag sedan där jag listade mina favoriter i stort - vill du ha länken i ett pm? :)

Nord & Francke, Alex & Sigge och Fredagspodden är konstanter på fredagen, även Blandbandet och lite annat. Ibland kommer Mellan raderna med Jihde och Öhman också på fredagar, tror jag :) Och på torsdagar är det både Veckans bläcka och Filip & Fredrik (som har börjat på svenska igen, gårdagens avsnitt var strålande). Och så är det ju Kvällspasset som jag brukar lyssna på dagen efter, idag kom även En varg söker sin podd och igår Lilla drevet. Jag fyller mina dagar och lurar de flesta dagar, men just torsdag och fredag är särskilt välfyllda!

Jag skrev ett blogginlägg för ett tag sedan där jag listade mina favoriter i stort - vill du ha länken i ett pm? :)
Ja gärna !

Ett litet liv är fantastisk men redan smärtsam efter dryga 100 sidor. Jag vet redan somliga saker som kommer att hända pga oförsiktigt läsande av recensioner för länge sedan, och ja, det blir ju inte glättigare direkt. Men åh så bra.

Tack för varningen, har precis börjat på den boken och ska hålla mig undan recensioner. Mkt lovande så här långt, känner redan att jag kommer att gilla den!

Jag verkar just nu mestadels lyssna på/läsa böcker som gör mig beklämd och som mest känns tragiska.
Hausfrau var ju helt fenomenal men så oerhört tragisk.
Homecoming Queen, som jag läser just nu, är kanske inte fenomenal men bra. Men även den känns så himla sorglig, även om jag tror den kommer sluta betydligt mer upplyftande. Eller ja, jag hoppas det iaf.

Är dessutom halvvägs in i Little Bee men den känns verkligen inte engagerande. Kanske beror det på att den blir lite ryckig iom att jag lyssnar på den som ljudbok men jag tror inte att det är hela anledningen.

Måste tipsa om en barnboksserie vi ramlade över igår - Elak & Pucko av Fredde Granberg (inlästa av honom också). Lagom kass humor :D och strax under en timme per bok. Det är det enda som fått dottern att släppa hästböcker för en stund! :bow:

Sist på bollen kanske - ville läsa den förra året men det blev inte av; jag har nu börjat på Min fantastiska vännina (Elsa Ferrante) och gillar den hittills!

Jag har lyssnat på två thrillers av David Bergman - 36 timmar och 6 dagar. De utspelar sig huvudsakligen i ett framtida Stockholm, i ett Sverige där terroristlagstiftningen är nära och en kvinna blir ÖB. Förhoppningsvis inte så realistiska, men vansinnigt spännande!

På Storytel finns också Lars Widdings egna inläsningar av På ryttmästarns tid och Majors avsked. I min ungdom (låter som om jag var 100...) var Widding mycket populär, och jag läste alla hans böcker på 80-talet. Är du det allra minsta intresserad av svensk historia tycker jag att du ska traska iväg till närmaste bibliotek och leta reda på dem, eller, såklart, lyssna på Storytel!

Jag har inte orkat igenom hela tråden, och jag kan ha tipsat om den tidigare, men det bästa jag läste 2016 var Störst av allt av Malin Persson Giolito. Leif GW behöver inte alls skämmas för att han tipsar om dotterns bok - den är fantastisk!

@kittin Jag läser ffa fantasy av variant young adult (eller down right tantsnusk :o). Har avslutat trilogon Splintered (Unhinged och Ensared) som handlar om Alyssa som är en släkting till orginalAlice som dök ner i kaninhålet och nu är det Alyssas tur. Första två böckerna var underbara, tredje blev lite väl velig och smetig. Har påbörjat the Sin Eaters Daugther-serien nu och det är ganska fantastiskt hur ett bra slut kan lyfta en hel bok! Min favvofantasyförfattare är Jennifer Armentrout, lättsamt, enkelt, gillar hennes språk och hon väver in lite feminism även om det är en amerikaniserad variant.

Däremellan hann jag med The Book of You som liknades vid Gone Girl. Handlar o en kvinna som har en sjukligt obehaglig stalker. Det allra värsta med den boken är att jag tror att a l l a kvinnor kan känna igen delar av den mannens beteende... Jämförelsen med Gone Girl skrevs dock av nån som var full.

Lyssnade klart på "I museets dolda vrår" härom dagen, och den var ju precis så fantastisk som jag hoppades :love: Skriven av Kate Atkinsson, för er som missat den.
Uppläsningen gjordes av Katharina Ewerlöf, vilket var fantastiskt bra. Är verkligen imponerad av hur hon (och författaren) lyckats gestalta huvudpersonens tankar och liv från befruktningen till vuxen ålder.

Kommer säkerligen lyssna/läsa den igen! :)

Och nu lyssnar jag på "de glömda barnen" av Connor Grennan. boken handlar om en bortskämd amerikan som åker som volontär till ett barnhem i Nepal bara för att minsta skulden och skammen över att resa jorden runt i ett år och spendera alla sina pengar.

Väl där gör barnen ett bestående intryck och han fortsätter arbeta med ett projekt kring barnen efter sin resa. Låter lite klyschig, och det är den väl, men samtidigt rörande och spännande. Tyvärr är uppläsningen inte den bästa, men den går ok ändå.
Rekommenderas till er som tycker sådant är intressant!

Jag har bestämt mig för att våga mig på att läsa en roman på franska, nu när jag har pluggat med Duolingo i några månader. Det blir Bonjour tristesse av Françoise Sagan - den är kort vilket känns bra som första försök, och jag tror inte att den är så komplicerad heller. Frågade en vän som är fransklärare och hon tyckte att det var ett rimligt försök. Men jag har inte börjat riktigt än...

Kämpar vidare med Ett litet liv. Har läst 226 sidor av 947 och för en gångs skull blir jag inte stressad. Den är krävande, den får ta tid. Jag slalomläser som sagt lättsammare saker emellan, Se dig för, Lotta! och Bra gissat, Lotta! till exempel och så Platt fall, Lotta! som jag håller på med nu. Det blir faktiskt en väldigt lyckad balans, dels för att jag inte behöver koncentrera mig alls på Lottaböckerna, och dels för att jag har läst flera av dem tidigare och känner till persongalleriet ganska väl.

Sticker in med en barnbok, Trollvinter av Tove Jansson, vi har analyserat den i kursen och det finns verkligen många olika sätt att se på den och många olika spår som är intressanta. En väldigt mörk bok som ändå ger hopp om ljuset, jag undrar om den hade kunnat släpps som barnbok idag?

Läser just nu Den mörka kontinenten: kvinnan, medicinen och fin-de-siècle av Karin Johannisson. Har inte kommit så långt än men den är väldigt lovande och otroligt intressant såhär långt. (Och nu när jag googlade för att hitta hela namnet och författaren ser jag att hon även skrivit en bok jag precis beställt, Den sårade divan, kul!)

Sticker in med en barnbok, Trollvinter av Tove Jansson, vi har analyserat den i kursen och det finns verkligen många olika sätt att se på den och många olika spår som är intressanta. En väldigt mörk bok som ändå ger hopp om ljuset, jag undrar om den hade kunnat släpps som barnbok idag?

Åååå, jag bara älskar hennes böcker. Jag tycker inte de är barnböcker, alls. Kanske lite "allåldersböcker"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 419
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix