Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åååå, jag bara älskar hennes böcker. Jag tycker inte de är barnböcker, alls. Kanske lite "allåldersböcker"?
För mig blev det lite att återupptäcka henne, jag har läst alla böckerna om Mumintrollen när jag var liten och älskade dem, men mina egna barn tyckte inte om dem så jag har inte läst mer än Vem kan trösta Knyttet? men nu blev jag väldigt sugen på att läsa om alla böckerna. Det fanns ett betydligt större djup än vad jag kom ihåg.

Läser just nu Den mörka kontinenten: kvinnan, medicinen och fin-de-siècle av Karin Johannisson. Har inte kommit så långt än men den är väldigt lovande och otroligt intressant såhär långt. (Och nu när jag googlade för att hitta hela namnet och författaren ser jag att hon även skrivit en bok jag precis beställt, Den sårade divan, kul!)
Jag började läsa den mörka kontinenten men det var alldeles för avancerat för mig. Efter nästan varje mening tänkte jag va? Vad stod det egentligen? och det var många ord som jag hade svårt att förstå. Den var inte alls så lättillgänglig som jag hade hoppats och trott.

Flavia de Luce-deckarna var mycket trivsamma och precis så lättflytande som jag önskade. Jag har lånat hem den tredje nu, men hann börja på Den hemliga historien och den vill verkligen inte lyfta. Jag förstår verkligen inte Donna Tartts storhet! Det är så platt, så psykologiskt klent? Eller är det något jag inte fattar?

Har hunnit med del 4 av Harry Potter, The goblet of fire. Funderade länge och väl på vad jag ska lyssna på nu (kör var tredje boken, en Harry, en Isfolket och en något annat) och bestämde mig för Candide.

Nu är jag klar med Ett litet liv. Det är både skönt och ledsamt att den är slut. När jag har suttit och läst på tåget eller hemma har jag bitit mig i läppen, suckat högt, mumlat kvävda NEEEJ och varit tvungen att pausa ibland. Men verkligen sugits in i berättelsen, trots att den onekligen hade väldigt svarta delar. Men mest minnesvärt och fint var att i detta följa en vänskap som böljar åt olika håll och på olika nivåer, prövas och förändras över många år. Jag kan absolut rekommendera den, för någon som inte vill läsa något lättsamt och enbart trivsamt.

Nu, vidare till Guldgossar av Sonya Hartnett.

På bibblan igår hittade jag till min stora förtjusning en oläst bok av min senaste brittiska favoritdeckarförfattare, Peter May. Entry Island heter den och utspelar sig i nutid i Québec - men också i dåtid på Lewis i Hebriderna (där för övrigt de flesta av hans böcker utspelas). En fängslande historia!

För den som inte läst Peter May rekommenderar jag starkt Lewis-trilogin!

Alltså Störst av allt - jag vet ju att flera redan tagit upp den i tråden men vilken bok!! Alltså den är så jäkla fantastiskt bra, jag är helt tagen av språket, berättelsen och ja, allt!!

Dock är jag inte riktigt lika entusiastisk efter att ha läst Wallflower som jag mest tyckte kändes platt och pretto :/ Vet att flera läst den och gillat den ( @yodadog och @Anna ni har väl läst den?) så hade kanske lite höga förhoppningar men den föll verkligen platt :( Synd! Tänkte dock ge filmen en chans eftersom @Ceta varit positiv till den :)

Jag påbörjade Det är jag som är Caroline och jag har jättestora problem med den! Är det någon i tråden som läst den?

är att det känns så himla sunkigt när en medelålders man skriver om en 17-årings sexualitet på ett sätt som mest verkar vara hans gubbiga fantasier :crazy:

Alltså Störst av allt - jag vet ju att flera redan tagit upp den i tråden men vilken bok!! Alltså den är så jäkla fantastiskt bra, jag är helt tagen av språket, berättelsen och ja, allt!!

Dock är jag inte riktigt lika entusiastisk efter att ha läst Wallflower som jag mest tyckte kändes platt och pretto :/ Vet att flera läst den och gillat den ( @yodadog och @Anna ni har väl läst den?) så hade kanske lite höga förhoppningar men den föll verkligen platt :( Synd! Tänkte dock ge filmen en chans eftersom @Ceta varit positiv till den :)

När jag läste Wallflower första gången var den liksom något helt nytt (den är ju nästan 20 år gammal) - det fanns såklart YA-böcker men denna kändes så fräsch och smart. Så jag bär ju med mig den känslan lite grann förstås - jag var ju bara sexton när den kom också, kanske sjutton när jag läste den. Det var helt otroligt att läsa något sådant då och du vet, nostalgins krafter är starka!

Filmen är fin :)

Och härligt att du gillade Störst av allt!

Jahajaha, läste ut Kemisten igår och det gick rätt segt. Kändes som en väldigt ojämn bok där författaren inte riktigt visste vad hon skrev för bok. I början deckare, sen nån slags lång mellanakt som inte kändes så intressant, mest lång transportsträcka. Blev nån kärlekshistoria i mitten som kändes orelevant också. Lite bättre igen i slutet. Njaa. Har läst bättre, inte min favorit av den här författaren.

Just nu håller jag på med Belgravia av Julian Fellowes. Jag gillade verkligen Downton Abbey så jag hoppas på en bra bok. Hittills verkar den lovande :)

Hittade något som stämmer så perfekt på bokmalen Ninna :D
16265472_988030117963985_4180285055176994637_n.jpg

Har en kvart kvar på "Nutshell" av Ian McEwan. Den beskrivs såhär (Lite spoilervarning!)
Trudy has betrayed her husband, John. She's still in the marital home a dilapidated, priceless London townhouse but John's not here. Instead, she's with his brother, the profoundly banal Claude, and the two of them have a plan. But there is a witness to their plot: the inquisitive, nine-month old resident of Trudy's womb.

Told from a perspective unlike any other, Nutshell is a classic tale of murder and deceit from one of the world's master storytellers.

Inte överförtjust, men den var föredömligt kort (ca 5 timmar) så den går snabbt att genomlida. Har uppskattat vissa av hans böcker, men denna är inte en favorit.

Läser just nu Den mörka kontinenten: kvinnan, medicinen och fin-de-siècle av Karin Johannisson. Har inte kommit så långt än men den är väldigt lovande och otroligt intressant såhär långt. (Och nu när jag googlade för att hitta hela namnet och författaren ser jag att hon även skrivit en bok jag precis beställt, Den sårade divan, kul!)
Åhh, den läste jag nyligen. Mycket intressant!

Dock är jag inte riktigt lika entusiastisk efter att ha läst Wallflower som jag mest tyckte kändes platt och pretto :/ Vet att flera läst den och gillat den ( @yodadog och Anna ni har väl läst den?) så hade kanske lite höga förhoppningar men den föll verkligen platt :( Synd! Tänkte dock ge filmen en chans eftersom Ceta varit positiv till den :)

Ja, jag vet att jag tyckte om den när jag läste den! Eller kanske främst känslan direkt efter? Jag betygsätter alltid precis när jag är klar och oftast är uppfylld av boken fortfarande så det kan vara något överdrivet :D Jag tänker inte på boken såhär i efterhand och kommer inte läsa om den, men jag var nog ändå nöjd med läsningen. Typ så!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 420
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17