Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på att läsa Lida av Stephen King förresten. Första King och jag vet verkligen inte vad jag tycker såhär... 37% in.
Jag har typ läst noll böcker av King i vuxen ålder (blev lätt ärrad för livet av djurtjyrkogården :o) tills jag fick för mig att läsa Under the Dome. Förutom att jag hade kramp i händer och armar på grund av boken och att slutet var störande så gillade jag den riktigt mycket!

Alltså, jag vet nog fler som älskar den än som tycker att den är meh eller kass ;) när den dyker upp i diverse litteraturgrupper på Facebook är många överförtjusta. Vi läste den förresten i min bokcirkel och det var bara jag som verkligen inte gillade den. Den som älskade den mest var en herre strax under pensionsåldern, som eventuell kuriosa :)
En herre strax under pensionsåldern, det låter som min pappa det!
Men det kanske var medvetet, om det stämde med stilnivån i originaltexten?

Jag lutar också åt den förklaringen. Det är så slarvigt att det nästan måste vara med flit...
Alltså nu har jag ju inte läst hela boken, men hittills har jag inte hittat något som skulle indikera att så är fallet. Det är en av huvudpersonerna, kriminalpolisen som ger ett i övrigt bildat intryck, som säger det och resten av boken tycks vara helt korrekt rent grammatiskt sett. För den intresserade kan jag infoga hela stycket så får ni analysera vidare:

"Nu vart jag ställd. Tio över nio på morgonen iförd uniform och allt, och så skolkade hon. Från en skola som lade märke till sådant. Det här handlade inte om ett sex år gammalt tackkort".

Jag kan inte se någon anledning till att det ska stå så, eller någon antydan till att det är så personen "pratar" på engelska, men visst verkar det nästan för slarvigt för att vara sant!

En herre strax under pensionsåldern, det låter som min pappa det!

Alltså nu har jag ju inte läst hela boken, men hittills har jag inte hittat något som skulle indikera att så är fallet. Det är en av huvudpersonerna, kriminalpolisen som ger ett i övrigt bildat intryck, som säger det och resten av boken tycks vara helt korrekt rent grammatiskt sett. För den intresserade kan jag infoga hela stycket så får ni analysera vidare:

"Nu vart jag ställd. Tio över nio på morgonen iförd uniform och allt, och så skolkade hon. Från en skola som lade märke till sådant. Det här handlade inte om ett sex år gammalt tackkort".

Jag kan inte se någon anledning till att det ska stå så, eller någon antydan till att det är så personen "pratar" på engelska, men visst verkar det nästan för slarvigt för att vara sant!

Det var det jag tänkte! Med din pappa, alltså :)

Nej, alltså, i det stycket är det ju inte naturligt med ett slarvord. I så fall hade det inte stått "lade", till exempel.

Jag fick Drick värmen ur min hand i julklapp, visst är det väl några här som läst den? (Av baksidestexten känns den ganska så tung så vill nog veta lite vad jag ger mig in på)
@Anna

Precis, jag har läst den. I likhet med Bengt Olssons övriga böcker, de jag läst i alla fall, så är den inget lyckopiller kanske, men tung skulle jag inte säga att den är. Mer en lite och trött betraktelse över livets grådaskighet. Men bra som vanligt.

Här är min aktuella lista förresten. Utan inbördes ordning. Kanske någon som har läst någon av dem?
cleardot.gif

Nanna Johansson Paradise
Lars Åke Augustsson Dömd till döden
Olga Tukarczuk Jakobsböckerna
Hanna Arendt Totalisarismens ursprung
Helen Macdonald H som i hök
Helle Helle Om du vill
Kate Zambreno Hjältinnor
Hassan Blasim Irakisk Kristus
Karolina Ramqvist Flickvännen
Max Porter Sorgen bär fjäderdräkt

Kommer inte ihåg om jag har svarat, men jag har läst Flickvännen. Förutom Paradise har jag faktiskt inte hört talas om någon v de andra.

Läste ut Elly Griffiths senaste bok om Ruth Galloway, En kvinna i blått , och känner mig smått besviken. Jag har varit väldigt förtjust i tidigare böcker i serien, men den här känns segt och oengagerat skriven. Man kommer inga personer nära; och när avslöjandet kom kände mig lite bedragen. Tjahopp, liksom.... :(

Jag läste nyss klart Den glömda valsen och nä, inte min typ av bok alltså :o Den var inte dålig, men jag fick ut noll av den och är totalt förvirrand angående vad den handlade om egentligen. Så jag är mycket tveksam till att läsa fler av författaren.

Är dessutom i slutet av I museets dolda vrår och den är verkligen fenomenal. Jag har lite svårt att hänga med ibland, framförallt om jag gör annat samtidigt som jag lyssnar, men tror inte det är hela världen. Den är hursomhelst helst så underhållande och väldigt trevligt inläst :)

I museet dolda vrår läste jag i en universitetskurs i engelska för många år sedan, och den var perfekt för en sån kurs. Mycket detaljer och ledtrådar till olika händelser som man lätt missar om man inte är uppmärksam.

Nu håller jag på med Innan jag somnar av S.J Watson.
Jag vet inte riktigt, nånting har den dom får mig att vilja veta mer, att fortsätta, men jag har överlag svårt för böcker skrivna i jag-form. Det blir ofta väldigt tramsigt på något vis. Dessutom är största delen av boken en dagbok och jag tänker ganska ofta att "så där skulle man inte skriva i en dagbok" fast det kanske man skulle om man hade minnesförlust.

Har lyssnat klart på "Tordyveln flyger i skymningen" men var inte jätteförtjust. Inte dålig, men inte superbra heller. Störde mig nog en del på karaktärerna...

Sorry @Killaloe :o:angel:

Har lyssnat klart på "Tordyveln flyger i skymningen" men var inte jätteförtjust. Inte dålig, men inte superbra heller. Störde mig nog en del på karaktärerna...

Sorry @Killaloe :o:angel:
Jag tror att jag bara kommer bjuda på råa tomater på nyår :mad:

:D
Det är okej att inte vara helt förtjust! Antar att halva grejen för mig med den boken är alla minnen som kommer med i form av sommarlovsteater på sommarstället osv, så hade jag inte haft en historia ihop med den hade jag kanske tänkt samma :)

Jag tror att jag bara kommer bjuda på råa tomater på nyår :mad:

:D
Det är okej att inte vara helt förtjust! Antar att halva grejen för mig med den boken är alla minnen som kommer med i form av sommarlovsteater på sommarstället osv, så hade jag inte haft en historia ihop med den hade jag kanske tänkt samma :)
Oh nooo :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Aha, men det kan jag förstå! Sen har vi ju inte tyckt samma om så många böcker det senaste ändå ;)

Jag håller på med boken Veterinären av Gertrud Hellbrand och är mest facinerad av att jag inte kan se någon av personerna som beskrivs i boken finnas i verkligheten. Sen stör jag mig på att det hoppar fram och tillbaka mellan olika personer och årtal så att det är svårt att få något grepp om vad som händer när eftersom det är ungefär samma personerna det handlar om.

Bok nummer 130 för det här året, och troligtvis den sista är Handen på hjärtat av Hilary Boyd. 1/3 in i den och njä. Jag kommer lyssna klart, lägga den bakom mig och glömma den. Om den inte verkligen tar upp sig.

Nattens mörka toner av Domingo Villar. En deckare som utspelar sig i spanska Galicien. Författaren är inte så lite inspirerad av kommissarie Montalbano - det finns t ex en cool, laid-back, mat- och vinglad kommissarie med en egendomlig assistent.

Boken var tunn och lättläst och jag gillar att det inte utspelar sig i någon storstad. Jag kan dock inte säga att jag föll för den; det var mest jaha?. Vill man läsa om coola kommissarier så välj Montalbano!

Jag håller på med boken Veterinären av Gertrud Hellbrand och är mest facinerad av att jag inte kan se någon av personerna som beskrivs i boken finnas i verkligheten. Sen stör jag mig på att det hoppar fram och tillbaka mellan olika personer och årtal så att det är svårt att få något grepp om vad som händer när eftersom det är ungefär samma personerna det handlar om.

Jag tyckte jättemycket om den, hoppas bitarna trillar på plats så att boken blir en helhet till slut.

Angående karaktärerna :
i alla fall huvudpersonens mamma som jag dock inte kommer ihåg namnet på tyckte jag var svår att förstå mig på. Liksom så otroligt ambitiös och driven och nästan känslokall .
Jag har iofs träffat på såna personer i verkligheten men inte särskilt ofta.

Jag tyckte jättemycket om den, hoppas bitarna trillar på plats så att boken blir en helhet till slut.

Angående karaktärerna :
i alla fall huvudpersonens mamma som jag dock inte kommer ihåg namnet på tyckte jag var svår att förstå mig på. Liksom så otroligt ambitiös och driven och nästan känslokall .
Jag har iofs träffat på såna personer i verkligheten men inte särskilt ofta.
Lucille kan jag åtminstone hitta drag som jag känner igen, jag kan nästan sympatisera mest med henne än så länge, hennes barndom känns inte allt för lätt.

Nu håller jag på med Innan jag somnar av S.J Watson.
Jag vet inte riktigt, nånting har den dom får mig att vilja veta mer, att fortsätta, men jag har överlag svårt för böcker skrivna i jag-form. Det blir ofta väldigt tramsigt på något vis. Dessutom är största delen av boken en dagbok och jag tänker ganska ofta att "så där skulle man inte skriva i en dagbok" fast det kanske man skulle om man hade minnesförlust.
Slutet var en orgie i bullshit :yuck:
Nope.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar