Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte beställa lite böcker från nätet så jag behöver tips på vad jag ska beställa! Jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas beskriva mina önskemål utan att det låter flummigt men jaja:

Vill läsa böcker som analyserar strukturer och stimulerar till nya tankebanor. Tänker på böcker som kanske tar upp religion, filosofi, genus, relationer och psykologi men kan också vara historia eller dylikt. Kan vara skönlitteratur eller facklitteratur men jag vill ha ett bra språk och att de ska gå att läsa som underhållning.

Sofi Oksanen? Jag har inte läst hennes nya, men gillade t ex Utrensning mycket.

Inne i en romanceperiod, håller på med Lisa Kleypas Wallflowers-serie. Ska nog ta en liten break nu och in med något annat, man blir lite skadad efter ett tag :D Jo så läste jag Lagerlöfs Körkarlen häromdagen, gör det varje nyår :up:

Deckarperiod för tillfället! :)

En oväntat bra norsk polisdeckare: Blindgång av Jörn Lier Holst. Rappt berättat, inga irriterande logiska misstag . Bra, helt enkelt - om än inte minnesvärd, kanske.

Har gått trögt med läsandet den senaste tiden. Men just nu läser jag Vår hund Oogy av Larry Levin. Har bara hunnit med första kapitlet så här långt..

Har en lässvacka, men det har kommit in så mycket nytt kul på jobbet så jag försöker i alla fall... Just nu läser jag Den tusende följaren av Jenny Milewski och biografin Blackout: när min hjärna blev min fiende av Susannah Cahalan. Lyssnar på Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk.

Igår läste jag Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren och Mitt hat får ni inte av Antoine Leiris.

På kö ligger bland annat Ingenting och allting av Nicola Yoon och Tredje principen av Anna Jakobsson Lund. Ser fram emot dem båda!

Läser just nu "Susan effekten" av Peter Hoeg. Bra bok av bra författare.
Nyligen läst "pappan" av Stefan Einhorn, fick boken i julklapp och slukade den på 1½ kväll. Tyckte om den också.

Jag har lyssnat på två av Jonas Karlssons novellsamlingar Det andra målet och Spelreglerna

Väldigt underliga noveller men bra! Han är verkligen duktig på att göra udda och intressanta iakttagelser om personliga egenheter samt att få mer dessa på papper. Dock tyckte jag att Spelreglerna var enklare eftersom det för mindre cirkelresonemang i den och därmed är den enklare att förstå sig på, till skillnad från Det andra målet. Men båda är helt klart underhållande och jag gillar Jonas!

Avslutade förra året med att läsa klart tredje boken i tunnel-serien och jag tror jag har fått nog av den nu. Den var intressant men när, nu börjar det bli för upprepande samt att jag får svårare och svårare för att klara av vissa karaktärer ( förutom mrs burrows som bara blir bättre och bättre :D ).

Så för att starta det här läsåret på bästa sätt är jag nu i mitten av Själarnas bibliotek. Jag gillar verkligen böckerna om Mrs Peregrines besynnerliga barn, men insåg snabbt att jag hade behövt läsa bok två och tre mycket tätare för som det är nu har jag glömt bort lite för mycket för att det ska vara riktigt bra och enkelt att förstå tredje boken.

Judejävel, av Bernt Hermhele. Intressant om den judiska identiteten, antisemitism, och relationen till Israel. Läsvärd, och ändå ganska lättillgänglig trots sitt tunga tema!

Romarinnor och romare, Tore Jansson. Intressant historisk roman om ett flertal personligheter under antiken, leder långsamt fram till sönderfallet av imperiet.

Jag läser 100 Höjdare: Sveriges roligaste ögonblick genom tiderna av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Otroligt underhållande! Korta berättelser om tokiga grejer som har hänt i Sverige, alltifrån Glenn Hyséns bevingade ord efter VM 1990 ("Det här är kuken. Nu får man bli kanon på fredag.") till August Strindbergs planer på att spränga Oscar II i luften och inspelningen av Ingmar Nordströms musikvideo till Dansa dansa. Extra roligt om man kan hitta klippen på Youtube! Dessutom är boken bättre än serien så tillvida att de har kontaktat de berörda personerna (i den mån det är möjligt, Strindberg svarar visst inte i telefon) - då känns det ju inte som om man bara skrattar åt folk som gjort misstag eller andra tokiga saker. De flesta (hittills, jag har läst femton kanske) skrattar med, någon försöker bortförklara sig med "det var ironi" och någon har uppfattat situationen på ett helt annat sätt. Så är det ju.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar