Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lappskatteland av Annica Wennström. Lite rörig med så många personer och en hel del hade nog kunnat utvecklas lite till men annars bra. Har dock lite svårt för L-ordet i titeln men det hette ju så förr.

Läste ut Vår hund Oogy igår. Tja.. Inte så värst intressant bok måste jag säga, men den var inte speciellt tungläst heller. I vilket fall som helst fascinerande att läsa och reflektera över skillnader i djurskydd och hur man tänker kring hundar och andra husdjur i Usa till skillnad från här i norden. Reagerade också över att författaren på ett ställe skrev att hundar av rasen Chow-chow skulle vara aggressiva och farliga, stämmer då inte med alla chowar jag stött på.. Vi har en i familjen och det är världens mysigaste och genomsnälla hund.

Efter den urspårade, flummiga bokanalysen ska jag fortsätta med Kodnamn Verity av Elizabeth Wein. Brukar gilla historiska/verklighetsbaserade böcker så jag hoppas det här var ett bra val. Åtminstone har den vunnit en hel del pris och legat på bestsellerlistor så helt urdålig är den knappast! :)

Lyssnat klart på minnet av en smutsig ängel. Var väl okej men inget som kommer ligga kvar i minnet, även om det var intressant i sak (vit kvinna i ett samhälle där vita har svarta slavar typ).
Nu känner jag för nått mer lättsamt så ska lyssna på Johan Glans world tour of Skåne.

Ann Cleeves Tomma luften. En deckare från Shetland med Jimmy Perez. Helt OK men lite ologisk (har börjat reta mig på bristande logik i deckare :rage:) beträffande mordmotivet.

Unhinged av AG Howard. Är andra delen i en trilogi som baseras på Alice in Wonderland. Gillar den mycket även om jag i min enfald inte kunde låta bli att googla fram vilken snubbe hon ends up with. Det var ju lite korkat.

Bläckfisken- en vidunderlig kärlekshistoria
Läste ut den i veckan. Handlar om en handlingsförlammad kille, som är 35 och bor hos sin mamma i Göteborg. Han lyckas få en entusiastisk handledare på AF som skaffar honom en praktikplats.. och därefter tar det fart.
Små charmig och galen, ungefär den typen av böcker jag gillar.
Påminner mer om livet än de flesta böcker!

Veckan innan dess så lästa jag Miss Phryne Fisher Investigates
Jag rådiggar ju serien, så det var ganska självklart att jag skulle gilla boken med. Den gjorde mig inte besviken! Lättsam, lättläst och spännande!
Bok 1 i en serie av böcker. För dem som inte vet så är Miss Phryne född i fattigdom i Australien. Men efter att hennes far får ett stort av så förändras hennes liv när hon bor i London.
Boken skildrar när hon löser mysterier när hon är åter i Australien.
Ska lätt köpa resterande böcker.

Fick boken Flickorna av Emma Cline i julklapp. Tänkte läsa den nästa vecka.
Handlar om en ung flicka som sluter sig till Charles Mansons "storfamilj". Gillade starkt de nya serien som är baserad på Manson. (Kan inte för mitt liv komma ihåg vad den heter.)

Nu känner jag för nått mer lättsamt så ska lysde sna på Johan Glans world tour of Skå
Jag skrattade så jag fick kramp.

Jag har lyssnat på två av Jonas Karlssons novellsamlingar Det andra målet och Spelreglerna

Väldigt underliga noveller men bra! Han är verkligen duktig på att göra udda och intressanta iakttagelser om personliga egenheter samt att få mer dessa på papper. Dock tyckte jag att Spelreglerna var enklare eftersom det för mindre cirkelresonemang i den och därmed är den enklare att förstå sig på, till skillnad från Det andra målet. Men båda är helt klart underhållande och jag gillar Jonas!
Den sista novellen i Spelreglerna :nailbiting: :yuck: :eek: :D

Lyssnat klart på "här ligger jag och blöder", och @Anna jag är glad att jag gjorde det :) Den var småstörig i perioder, men

jag är ändå en sucker för lyckliga slut i denna typen av böcker :D

Nu har jag börjat lyssna på "Störst av allt" av Malin Persson Giolito. Är fast sen första meningen! :nailbiting:

Lyssnat klart på "här ligger jag och blöder", och @Anna jag är glad att jag gjorde det :) Den var småstörig i perioder, men

jag är ändå en sucker för lyckliga slut i denna typen av böcker :D

Nu har jag börjat lyssna på "Störst av allt" av Malin Persson Giolito. Är fast sen första meningen! :nailbiting:

Ja, jag trodde att du skulle gilla det! :)

Störst av allt är helt fantastisk! Den var väldigt väl inläst också tycker jag.

Jag har börjat på Vita nätter, andra boken i första Shetlandskvartetten av Ann Cleeves. Gillar mycket!

Igår läste jag ut Radhusdisco av Morgan Larsson - en omläsning som var ännu bättre denna gången.

Tänkte idag börja lyssna på Expeditionen av Bea Uusma - jag har redan läst och älskar den, men nu blev jag så inspirerad av P3 Dokumentärs program om expeditionen där Bea var med. Var hemma hos en kompis häromdagen, hon hade också lyssnat den dagen och var helt såld, så jag tipsade om boken och insåg att jag vill läsa om den. Vi har dessutom planerat en roadtrip till Gränna och Andréemuséet framåt försommaren :-)

Och just det, jag lyssnade färdigt på Rosie Potters lyckliga liv efter detta av Kate Winter igår också. Den var ojämn men vissa bitar fångade mig. Rätt bra inläsning av Anja Lundqvist också men som alltid är det bortom mitt förstånd varför man inte kollar upp uttal på sådant man inte vet hur det uttalas. Nu hade hon nog gjort det på ett par ställen för Siobhan kunde hon uttala, liksom Sinéad (som man förstås kan ha lärt sig från radion i och med O'Connor) men Seamus hade hon inte brytt sig om att kolla upp. (Hon uttalade det typ som Siiim-uss.)

Senast ändrad:
@Anna Fel uttalad kan förstöra en hel bok för mig. Nu lyssnar jag sällan på ljudböcker, men en av ljudböckerna uttalade de Carlisle som det stavas..

Samuel Bjork - Det hänger en ängel ensam i skogen. Norsk Nesboe-wannabe (?). Otroligt invecklad och komplicerad intrig. Obehaglig - men jäkligt spännande!

Toner i natten av Jojo Moyes. Ett par timmar kvar, men än så länge känns den rätt förutsägbar.

Efter det fortsätter jag med Astrid Lindgren. Har Madicken kvar av de jag vill lyssna på. Jag gillar inte Rasmus på luften och Karlsson på taket så dem hoppar jag över. Och Nils Karlsson Pyssling.

Ann Cleeves Tomma luften. En deckare från Shetland med Jimmy Perez. Helt OK men lite ologisk (har börjat reta mig på bristande logik i deckare :rage:) beträffande mordmotivet.
Var det den där
en ung kvinna försvann vid en bröllopsfest?

I så fall tyckte jag också att motivet var väldigt överdrivet.

Läser En amerikansk förlust för andra gången, läste den för några år sedan och då på originalspråket engelska med titeln American Rust.

Jag älskar verkligen Philip Meyers böcker! Vill så gärna att han ska komma med något nytt snart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar