Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser 100 Höjdare: Sveriges roligaste ögonblick genom tiderna av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Otroligt underhållande! Korta berättelser om tokiga grejer som har hänt i Sverige, alltifrån Glenn Hyséns bevingade ord efter VM 1990 ("Det här är kuken. Nu får man bli kanon på fredag.") till August Strindbergs planer på att spränga Oscar II i luften och inspelningen av Ingmar Nordströms musikvideo till Dansa dansa. Extra roligt om man kan hitta klippen på Youtube! Dessutom är boken bättre än serien så tillvida att de har kontaktat de berörda personerna (i den mån det är möjligt, Strindberg svarar visst inte i telefon) - då känns det ju inte som om man bara skrattar åt folk som gjort misstag eller andra tokiga saker. De flesta (hittills, jag har läst femton kanske) skrattar med, någon försöker bortförklara sig med "det var ironi" och någon har uppfattat situationen på ett helt annat sätt. Så är det ju.
Anders Björk i Helsingfors - jag skrattar ihjäl mig bara jag tänker på det!!!!

Anders Björk i Helsingfors - jag skrattar ihjäl mig bara jag tänker på det!!!!

Jag fattade inte riktigt när jag läste texten i förmiddags - men när jag hittade klippet så hängde jag med. Helt fantastiskt kul! Han fick uttala sig också och tyckte att norrmannen minsann också gick lite vilse... men det märkte inte jag ;)

Har precis lyssnat på Middagsmörker av Charlotte Cederlund.
Samisk fantasy.
Jag tyckte att den var fantastiskt bra.
16 åriga A'ili måste flytta från Skåne, efter att hennes pappa har dött, upp till sin morfar i Idijärvi sameby och där börjar mystiska saker att hända.
Det är bra, starka, kvinnliga karaktärer, magi, djur, tragedi, spänning och lite mys.
Ganska obehaglig också emellanåt, för att vara en ungdomsbok tänker jag.

Jag har tyvärr ingen aning om hur korrekt boken är angående samer och samisk kultur men jag fick iallafall en tanke om att det är tragiskt att jag inte vet så mycket och nu jäklar ska jag lära mig, jag kan inte minnas att vi läste något som helst om samisk historia i skolan.
Det kommer minst en bok till, jag längtar.

Börjat lyssna på Jenny Jägerfelds bok "här ligger jag och blöder". Inte kommit så långt, men stör mig lite på något, vet inte vad. Får se om jag står ut eller om det blir värre ;)

Har nu läst ut Jason Diakités bok -En droppe midnatt. Så vansinnigt bra! Rekommenderar den verkligen!

Åh vad bra att du gillade den, den fick jag i julklapp och nu blir jag sugen på att börja på den!
Läser just nu en annan julklappsbok, Den sista vakten av Stephen King. Det är sista delen i hans trilogi som jag hittills har tyckt varit väldigt spännande! Tycker nog att den är lite för övernaturlig i den här delen dock, men gillar verkligen hur han skriver.

Jag läste ut "Anna-Lisas antik" igår och fortsatte idag med "Flickorna i Speceriaffären" av samma för fattare. Feelgood så det smäller om det.

Vilken app ska man satsa på när man vill lyssna på ljudbok på både engelska och svenska?

Har i sak inget emot att ha två olika, men som alltid är det smidigast om man har samma.

Börjat lyssna på Jenny Jägerfelds bok "här ligger jag och blöder". Inte kommit så långt, men stör mig lite på något, vet inte vad. Får se om jag står ut eller om det blir värre ;)

Jag var inte överförtjust hela tiden men jag hoppas att du orkar hela, det är den värd. :)

Läste ut En hemlig plats igår kväll och är mycket nöjd! Jag tror dock att den hade gjort sig bättre på engelska, främst för att den svenska översättningen var lite slarvig (på fler ställen än det jag nämnde här tidigare). Sedan fattade jag inte riktigt poängen med det sista kaptilet, om det nu fanns någon poäng... Annars var den dock väldigt bra och spännande in i det sista! :)

Nu ska jag fortsätta med Malala som liksom hamnade lite i skymundan efter min räd hos Akademibokhandeln!

Jag läser om Min europeiska familj av Karin Bojs och tragglar parallellt vidare med samhällsvetenskap för gymnasiet.

Nu har jag lyssnat på alla tillgängliga böcker på Storytel av Elly Griffiths. Känns ju rätt jäkla otroligt att en å samma person kan råka ut för så mycket :rofl: Men gillat dom. Hoppas det kommer fler snart, vet jag läste att nån hade läst en, "kvinnan i blått" om jag inte minns fel, den har inte kommit ut på Storytel än iaf.
Nu har jag börjat på Minnet av en smutsig ängel av Henning Mankell. Faktiskt första boken jag läser/lyssnar på av denne författare. Gick främst på att det är Angela Kovacs som läser :p :o

Vilken app ska man satsa på när man vill lyssna på ljudbok på både engelska och svenska?

Har i sak inget emot att ha två olika, men som alltid är det smidigast om man har samma.
Jag lyssnar både på engelska och svenska i storytel. Tycker det funkar bra, även om det engelska utbudet så klart är mindre än det svenska. Har inget annat att jämföra med dock, men trivs bra med storytel :)

Läsa Eviga glömskans allé av Ritta Jacobsson igår. Lite spännande, men har problem med detta:
Det hastiga slutet och lösa trådar! Tex varför betedde Rasmus sig så märkligt ibland?

Samt detta:
"7kt ql fest!" "7khuset" osv. Har NÅGON ungdom NÅGONSIN skrivit så på riktigt?
Och i vilken del av Sverige säger man att man "ruttnar" på något/någon istället för tröttnar?
Har jag missat något som alla vet? Tyckte bara det störde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 421
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄