Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lyssnat färdigt på Liv efter liv. Det var mycket länge sedan jag läste något så bra. Jag behöver vänta lite innan jag läser En gud i spillror.
Ingen av de böcker jag hade tänkt mig fanns på Storytel och efter lite rörigt grunnande kom jag plötsligt att tänka på en deckare som jag blev intresserad av när den kom ut men som jag då aldrig läste.
Anna Lihammers Medan mörkret faller (underligt egentligen eftersom formuleringen "mörkret faller" återkommer gång på gång i Liv efter liv). Den utspelar sig i Uppsala på 30-talet och börjar med ett mord på anatomiska institutionen. Lihammer själv är arkeolog. Någon som läst?

Igår läste jag Tio över ett av Ann-Helen Laestadius. Den var riktigt, riktigt bra. Inte bara för att det är så sällan jag läser en ungdomsbok med lokal anknytning utan även för den, om man kan säga så, fina beskrivningen av panikångest och hur man kan jobba med den.

Jag läste den och Mänsklig krocket på 90-talet. Minns att jag tyckte väldigt mycket om dem då men vet inte varför jag tappade bort Atkinson sen. @Killaloe (fattar inte hur man citerar på mobilen)
Mänsklig krocket är mycket märklig. Hennes andra böcker är mycket bättre! (Har inte läst den @Killaloe nämnde än dock, men ser fram emot att göra det :) )

Tillägg: Ser nu att jag läste ditt inlägg helt fel, så mitt märkliga svar kan du strunta i :angel:

Ernest Cline - Armada, älskar författarens kopplingar till populärkulturen, retrospel och hela köret. :)

För övrigt läst Ready Player One av samma författare tidigare. Spielberg håller i filmatiseringen av den just nu :love:

Jag lyssnade klart på Operamopsen förut och det var helt klart en rätt trivsam bok. Det är mycket som inte riktigt hänger ihop och den har sina brister, men samtidigt är det en varm och mysig berättelse så den kommer undan med en hel del. Dessutom perfekt som bil-lyssning eftersom den är allt annat än svår att hänga med i :)

Tänkte beställa lite böcker från nätet så jag behöver tips på vad jag ska beställa! Jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas beskriva mina önskemål utan att det låter flummigt men jaja:

Vill läsa böcker som analyserar strukturer och stimulerar till nya tankebanor. Tänker på böcker som kanske tar upp religion, filosofi, genus, relationer och psykologi men kan också vara historia eller dylikt. Kan vara skönlitteratur eller facklitteratur men jag vill ha ett bra språk och att de ska gå att läsa som underhållning.

Senast ändrad:
Tänkte beställa lite böcker från nätet så jag behöver tips på vad jag ska beställa! Jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas beskriva mina önskemål utan att det låter flummigt men jaja:

Vill läsa böcker som analyserar strukturer och stimulerar till nya tankebanor. Tänker på böcker som kanske tar upp religion, filosofi, genus, relationer och psykologi men kan också vara historia eller dylikt. Kan vara skönlitteratur eller facklitteratur men jag vill ha ett bra språk och att de ska gå att läsa som underhållning.
Jag läser ju mest skönlitteratur, och kom direkt att tänka på "amerikanah" av Chimamanda Ngozi Adichie. Har du läst den?

Jag läste ut Lida häromdagen. Den var okej. Alldeles för lång tycker jag, men det ska väl vara suggestivt antar jag ;)

Sedan skulle jag läsa "En bok som din mamma rekommenderat" för att bli klar med Bokutmaningen 2016, och det fick bli Fem svarta höns (A town like Alice) av Nevil Shute. Mamma har pratat om den så länge jag kan minnas, så det var ju dags. Och jodå, den var riktigt bra. Även den var för lång tycker då jag, som tycker att nästan alla böcker över 300 sidor mår bra av att trimmas ner... (Ser nu att den häftade utgåvan faktiskt bara är 368 sidor - den var över 500 som e-bok.)

Nu håller jag, lite halvhjärtat ska sägas, på med Vattenänglar av Kallentoft. Jag gillar honom och jag tycker att Malin Fors är en bra karaktär, men blev lite mätt efter årstidsböckerna. Nu är jag nog redo för mer :) Men jag blev förbaskad när en person, som jag inte tror ska ha engelska som förstaspråk, säger "Det är för er att finna ut". Arrrggghhhh. (Det kanske visar sig att hon har engelska som förstaspråk längre fram och att det är nyckeln till gåtan, då får jag väl förlåta den gode Mons. Men hon heter typ Britt Sävsjö så jag tror inte det.)

Läser Stormens öga av Leigh Bardugo andra boken i triolog.
Stör mig lite på huvudkaraktären hon är så jäkla mesig och godtrogen. Men de jäkla spännande och nya tvistar hela tiden. Sen gillar jag hela idén med grishor, mörkret och solbringare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar