Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min lilla värld läses det I am Malala för tillfället. Den är bra men det är på gränsen till för mycket långa faktautlägg, som givetvis är oerhört intressant men liksom kräver sin lilla ansträngning. Känner lite att jag skulle vilja ha något lite mer skönlitterärt och lättläst såhär i lathetens tider...

Min plan är att shoppa lite svenska böcker (har gjort en deal med mig själv att försöka läsa enbart på svenska en tid framöver) på rean imorgon och jag är löjligt exalterad! Åååh vad länge jag ska traska runt, titta och välja :)

Jag fick Drick värmen ur min hand i julklapp, visst är det väl några här som läst den? (Av baksidestexten känns den ganska så tung så vill nog veta lite vad jag ger mig in på)

Nu har jag varit och shoppat vårens böcker! Det blev följande:
  • Berör mig inte berör mig av Inger Alfvén
  • Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker
  • En hemlig plats av Tana French
  • La Peregrina av Cecilia Samartin
Någon som läst?

Sitter uppkrupen med en kopp choklad och tänkte börja med En hemlig plats nu. Den har fått fin recension av självaste Gillian Flynn, och det kan ju bara vara bra tänker jag!

Jag fick Drick värmen ur min hand i julklapp, visst är det väl några här som läst den? (Av baksidestexten känns den ganska så tung så vill nog veta lite vad jag ger mig in på)

Jag började lyssna på den, men kände att jag fick lägga den åt sidan till en tid när jag har lite mer tid och koncentration till övers, det kändes som om den förtjänar det :) Så det lutar åt att jag plockar upp den igen nu under ledigheten.

Ropar på @Diskurs som har läst den :)

Nu har jag varit och shoppat vårens böcker! Det blev följande:
Någon som läst?

Sitter uppkrupen med en kopp choklad och tänkte börja med En hemlig plats nu. Den har fått fin recension av självaste Gillian Flynn, och det kan ju bara vara bra tänker jag!

Jag har läst Sendker och den var ingenting för mig - men nästan alla jag känner har älskat den och tycker att den är helt underbar, så antagligen är det bara jag som är för cynisk och grinig. Jag tyckte att den var snudd på pekoral (ja, det är visst mitt standarduttryck för sådant jag inte gillar som alla andra älskar, t.ex denna och Boktjuven ;)) och lite väl flummig.

Är mycket sugen på Tana French!

Jag svarar utan att ha läst alla iaf :D
Men Tana French är jag också så sugen på att läsa!

Sandker tyckte jag mest kändes omständig och tragisk (och irriterande) men iaf inte värdelös. Vet att det var väldigt blandat i tråden med recensioner av den boken, men bla @niphredil hade intressanta kommentarer vill jag minnas :)

Och jag har läst några böcker av Sanmartin och tycker det är väldigt blandat. Just La Peregrina är väl någon typ av fortsättning på Senor Peregrino så det är förhoppningsvis en av hennes bättre :) Jag vet att jag gillade Senor Peregrino iaf :)

Jag fick tre månaders storytel i julklapp så jag hoppas på att höra mycket bra under den tiden. Enda kravet är att det ska vara på engelska och fantasy/scifi/spänning/någotsånt, så det borde väl gå och hitta :)

Jag fick också en hel hög med böcker (närmare bestämt 25 stycken :love:) och har precis bestämt mig för vilken jag ska börja med. Det blir we are the ants av Shaun David Hutchinson som jag har stora förhoppningar om.

Sandker tyckte jag mest kändes omständig och tragisk (och irriterande) men iaf inte värdelös
Gud jag håller med. Omständlig och fruktansvärt irriterande. Jag grät för den var sorglig och känslosam men på det stora taget var den faktiskt bara dum och enerverande tyckte jag.

Jag håller på att läsa Lida av Stephen King förresten. Första King och jag vet verkligen inte vad jag tycker såhär... 37% in.

Jag håller på att läsa Lida av Stephen King förresten. Första King och jag vet verkligen inte vad jag tycker såhär... 37% in.

King :heart

Nu gillar jag visserligen allt av King men lida är inte någon av mina absoluta favoriter. Så tycker du inte att den är jättebra finns det gott om andra att prova :angel:

Rackarns, jag som plockade Konsten att höra hjärtslag för att jag fick för mig att det skrivits om den i den här tråden. Och det hade det nog, men inte särskilt positivt kanske... Nåja, förhoppningsvis är smaken som baken även i detta fall. Annars ger jag den till pappa, han brukar gilla flummiga böcker!

Tana French är mycket bra såhär långt, intressant persongalleri och lagom komplicerat. Däremot så stör Fröken Språkpolis sig på att översättaren skrivit "Nu vart jag ställd" vid ett tillfälle. För mig är "vart" ett felaktigt dialektalt substitut för "blev"... Mutter mutter.

Jag tyckte också mycket bra om Señor Peregrino @Killaloe, så jag har ganska höga förväntningar på La Peregrina. Jag såg att det fanns ännu en uppföljare efter denna men vågade inte slå till förrän jag vet vad jag tycker om del nummer två. Återkommer med rapport när jag läst den!

Jag hade hellre läst The Shining av King istället. Den är fantastisk.

Jag kom på det när jag redan kommit en bra bit så det kändes löjligt att sluta ;) Men jag har ju faktiskt The Shining i hyllan och kommer nog att hinna med den också. Den har jag varit sugen på länge man av oklar anledning inte plockat upp. Tack för tipset!

Och på tal om löjligt påkommande så kom jag just på att jag visst har läst King förut, jag har läst Carrie och det var bara ett par år sedan. D'oh.

Rackarns, jag som plockade Konsten att höra hjärtslag för att jag fick för mig att det skrivits om den i den här tråden. Och det hade det nog, men inte särskilt positivt kanske... Nåja, förhoppningsvis är smaken som baken även i detta fall. Annars ger jag den till pappa, han brukar gilla flummiga böcker!

Alltså, jag vet nog fler som älskar den än som tycker att den är meh eller kass ;) när den dyker upp i diverse litteraturgrupper på Facebook är många överförtjusta. Vi läste den förresten i min bokcirkel och det var bara jag som verkligen inte gillade den. Den som älskade den mest var en herre strax under pensionsåldern, som eventuell kuriosa :)

Senast ändrad:
Jag var Kingslukare på 80-talet och för något år sedan fick jag för mig att kolla vad han gör nuförtiden. Läste en som jag tror hette Duma Key och slutsatsen blev ungefär "berättar bra men har inget att säga".

Men Shining som @niphredil föreslår kanske man skulle läsa igen, den står ju fortfarande i bokhyllan. Minns den som mer komplex än filmen (som ju även den var väldigt bra).

@Mineur jag har läst både "konsten att höra hjärtslag" och uppföljaren och uppskattade båda :) Inte det bästa jag läst, men uppskattade dem helt klart. Tyckte dock tvåan var strået vassare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?