Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lyssnar på Kemisten av Stephenie Meyer. Låååång ljudbok, men jag gillar den! Den är nog riktad mot tonåriga läsare/lyssnare. Innehåller både kärlek, spänning, djur och inte för många röriga karaktärer. En period tyckte jag att det gick lite långsamt, men nu är jag helt fast!
Visste inte att hon har skrivit en ny bok, ska kolla om den finns att få tag på via biblioteket :)

Har läst ut Sture Bergwalls bok "Bara jag vet vem jag är" och den var jätteintressant. Jag tycker hela historien med honom är väldigt fascinerande och har läst både Rostams bok tidigare, och sen som följde efter. Väldigt spännande att höra Stures egna tankar om allt, även om en stor del var sånt jag läst i de tidigare böckerna..

Blev klar med Björnstad i natt och kan bara konstatera att många karlar är fega små kräk. Och det är så absurt att man inte blir förvånad över stadens reaktion på allt. Världen är vidrig ibland. Och Backman är så jävla bra som skriver om det! :bow:

Tvära kast här: till att börja med klar med Wilderängs "Stjärntrilogi". Lite tjatigt tema i längden, men kul att ha läst ändå. Tolkar nu - till min omgivnings suckande - alla tekniska missöden som "Varning varning! Nanomiterna kommer, se genast över ditt lager av konservburkar och gasolkök".

Läser just nu parallellt "Härskarnas orden" och "Nässlorna blomma". Den första med låga förväntningar men tänkte att man åtminstone borde få en realistisk beskrivning av polis- och åklagararbetet som sådant. Den är dock stundtals väl realistisk för att vara engagerande och läsvärd, men ändå bara 30 sidor in tänkte jag "Nej! Så kan du väl inte göra?!?" Kanske en nödvändig abrovink för att få ihop storyn, men ändå. Ingen bladvändare än så länge.

"Nässlorna blomma" tvångsläste vi första året i gymnasiet. Alla tyckte den var urtrist (även jag, som då föredrog Stephen King som litteratur). Tänkte därför ge den en chans och se om min litterära mognad ökat något. Glädjande nog känns det så, framför allt språket. :love: Det är som att dyka ner i ett reningsbad, bland all undermålig språkbehandling som väller över en i chatt- och bloggspråk.

Mycket behagligt, nästan oavsett vad själva berättelsen mynnar ut i. Mitt behov av att läsa om död och monster och sådant är nog en aning lägre i vuxen ålder, och i vart fall just för stunden stillat av Wilderäng-serien.

Då var Mrs Angels tårtbageri läst. Helt okej bok, hade förväntat mej en lite annan typ av bok men den var intressant ändå.

Nu ska jag äntligen ta tag i Harry Potter och det fördömda barnet, hoppas jag ska gilla den! Vågar ändå inte ha allt för stora förhoppningar om den inte lever upp till det.. :o Lite jobbigt att ha varit stort Harry Potter-fan som yngre. Gillar böckerna och filmerna fortfarande, men länge sen jag läst eller sett nån film. Om man inte räknar med att jag såg Fantastic beasts på bio nyligen.. Och den gillade jag ;)

Har läst ut Sture Bergwalls bok "Bara jag vet vem jag är" och den var jätteintressant. Jag tycker hela historien med honom är väldigt fascinerande och har läst både Rostams bok tidigare, och sen som följde efter. Väldigt spännande att höra Stures egna tankar om allt, även om en stor del var sånt jag läst i de tidigare böckerna..
Jag orkade inte läsa ut den eftersom Sture verkar ha räknat upp vart enda stolpiller han fick under sin tid på Säter.

Jag orkade inte läsa ut den eftersom Sture verkar ha räknat upp vart enda stolpiller han fick under sin tid på Säter.

"Bara jag vet vilka stolpiller jag fick"

Känns som om det var evigheter sedan jag uppdaterade här :eek: (Dvs jag har inte gjort något inlägg på den här sidan och mina senaste inlägg har inte handlat om mitt läsande :D :angel: )

För närvarande lyssnar jag på I museets dolda vrår och jag har stundtals lite svårt att hänga med, men oj vad bra den ändå är. Gillar den skarpt!

Läser Den glömda valsen och nja, inte helt imponerad av den alltså.

Skrev jag om Syskonmakaren? Inte en särskilt bra bok! Tramsig, förutsägbar, stereotyp osv. Inte alls min grej fastän jag läst Jewell tidigare och ändå uppskattat henne.

Påbörjade även lyssning av Operamopsen och hittills år den väldigt rar och gullig. Inte något litterärt mästerverk som så, men mysig lyssning :)

Asking for It av Louise O'Neill. Rörande och oerhört realistisk berättelse gällande ett svårt ämne, våldtäkt. Var tvungen att ta många pauser och övervägde att sluta läsa om man säger så.

Stora små lögner av Liane Moriarty. Ett "blunda-och-peka"val när jag inte visste vad jag skulle lyssna på i morse. Några timmar in och den är inte helt värdelös i alla fall, om än rätt rörig.

Då har den här "pseudo-Harry Potter-nörden" läst Det fördömda barnet. Jag gillade den! Hade trott att jag skulle irritera mej på att den ju faktiskt är skriven i manusform, men det gick hur bra som helst. Trevligt med en fortsättning på de tidigare böckerna, även om den inte kom upp till deras nivå förstås. Hade varit trevligt att få möjlighet att se pjäsen.

Fortsätter med Tornerspelen i Gorlan av John Flanagan. Lånade den här boken av min kompis för lääänge sen, börjar få dåligt samvete över att jag pantat på hennes bok så länge utan att ens ha läst den.. :o

Jag kan ha varit en av dem som hyllade den. Som jag minns det var den helt fantastisk: episk släktsaga, uppväxtskildring och intressant tema. Dessutom otroligt välskriven!
Jag håller med om allt. Jag har läst en antologi med berömda kärleksnoveller som han är redaktör för. Förordet är helt magiskt. Apropå hans språk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar