Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte läst hennne tidigare, men det blir definitivt fler! Kul att ljudboken avslutades med en kort intervju med henne, så fick en höra lite av hennes tankar kring karaktärerna och storyn :up:

Har du lyssnat på podden hon har ihop med Johanna Thydell? Superältarna heter den. Mycket bra!

Jonas Karlssons berättelse God Jul diskuteras just nu i den eminenta digitala bokcirkeln Kulturkollo läser. Jag älskade den! Mycket identifikation, mer än jag kanske är bekväm med
Jag älskade den boken! Helt fenomenal :love: Fick min förälder, som jobbar på högskola, att lyssna på den och hen hatade och älskade den just för igenkänningen :D Det verkar vara ungefär så alla beslutsprocesser ser ut på hens arbetsplats :D

Fråga mig inte varför, och jag kommer säkert å grattis mig, men nu ska jag börja lyssna på Jul i det lilla bageriet vid strandpromenaden. Precis som @Anna tröttnade jag på karaktärerna redan i bok två.

Fråga mig inte varför, och jag kommer säkert å grattis mig, men nu ska jag börja lyssna på Jul i det lilla bageriet vid strandpromenaden. Precis som @Anna tröttnade jag på karaktärerna redan i bok två.

Jag tror inte att du kommer att "å grattis" dig, eftersom du vet vad du ger dig in på! :) Den är inte dålig, inte alls, den är bara inte... så himla bra heller.

Jag läste ut Lycke av Mikaela Bley imorse. Bra! Spännande hela vägen igenom trots att det inte händer saker hela tiden.

Jag tror inte att du kommer att "å grattis" dig, eftersom du vet vad du ger dig in på! :) Den är inte dålig, inte alls, den är bara inte... så himla bra heller.

Jag läste ut Lycke av Mikaela Bley imorse. Bra! Spännande hela vägen igenom trots att det inte händer saker hela tiden.
Haha! Min telefon lever mer och mer sitt eget liv. :laugh:

Någon som har några förslag på böcker man skulle kunna köpa till en 93-åring som tycker om konst, kultur, historia, religion, resor och hundar? Jag har just insett att den bok jag länge tänkt köpa till min farmor i julklapp (The Return av Victoria Hislop), inte finns översatt till svenska ännu. :banghead:

Hennes minne är lite skakigt och hon behöver därför ha relativt okomplicerade historier där det är lätt att hänga med. Böcker som hoppar mellan olika tidsperioder och personer är alltså uteslutet, och likaså tycker hon det är jobbigt när det är för många karaktärer inblandade. Hade tänkt mig Jag heter inte Miriam eller liknande annars, men jag tror att den kan bli snäppet för komplicerad (och sorglig!). Annars är hon rätt enkel - så länge det inte är för flummigt eller svårläst så går det mesta ner. Jag vet att hon tycker mycket om böcker såsom Molnfri bombnatt, Simon och Ekarna och Utvandrarserien.

Hjälp?

Skulle böckerna om Maj kunna vara något @Mineur ? Eller någon av Lens Ebervalls historiska romaner som ex Florence Stephens förtrollade värld? (Den sistnämnda är en bok min farmor vill läsa :))

Jag har läst The Portable Veblen av Elizabeth McKenzie. Tretttiofyraåriga Veblen bor i Palo Alto i Kalifornien i ett hyrt litet hus som hon älskar. Hon älskar också ekorrar, maskinskrivning och norska, och är tillsammans med ekorrhatande men ändå fina Paul. De har båda på olika sätt haft en tuff uppväxt och ska nu försöka skapa ett liv tillsammans.

Väldigt fin och rolig bok!

http://www.nytimes.com/2016/01/28/b...g-a-squirrel-in-the-portable-veblen.html?_r=0

Ikväll ska jag börja på Night Waking av Sarah Moss. Den handlar om Anna som bor med man och två barn på en gudsförgäten ö utanför Skottland. Hon försöker skriva en doktorsavhandling men det går sådär på grund av två krävande barn och en man som inte är så mycket för hushållsarbete.

@Mineur jag håller med @Killaloe om Maj (om det är Kristina Sandberg hon menar). En liten reservation dock för att den flödande stilen kanske inte är helt enkel att hänga med i för en 93-åring.
Ja den var min personliga favorit av de ni föreslog, jag tror att både temat och tidsperioden är helt rätt. Av beskrivningen på Bokus att döma kan jag dock tänka mig att den är på gränsen till svårläst rent stilistiskt sett. Å andra sidan så verkar den ju mest handla om en och samma person och hennes livshistoria, så på det viset verkar den inte svår att hålla ordning på... Det lutar åt att jag slår till på hela trilogin faktiskt, och om inte annat så går det alltid att byta till något annat!

Jag lyssnar på Kemisten av Stephenie Meyer. Låååång ljudbok, men jag gillar den! Den är nog riktad mot tonåriga läsare/lyssnare. Innehåller både kärlek, spänning, djur och inte för många röriga karaktärer. En period tyckte jag att det gick lite långsamt, men nu är jag helt fast!

Ja den var min personliga favorit av de ni föreslog, jag tror att både temat och tidsperioden är helt rätt. Av beskrivningen på Bokus att döma kan jag dock tänka mig att den är på gränsen till svårläst rent stilistiskt sett. Å andra sidan så verkar den ju mest handla om en och samma person och hennes livshistoria, så på det viset verkar den inte svår att hålla ordning på... Det lutar åt att jag slår till på hela trilogin faktiskt, och om inte annat så går det alltid att byta till något annat!
Ja, det är en person, hemmafrun Maj. Där är inte så många personer inblandade att hålla reda på så på det viset stämmer den nog med dina önskemål.

Men Majs tankeflöde som varvas med andra personer säger och vad hon och de faktiskt gör, utan att det liksom avgränsas i texten ... Där är jag inte lika säker. JAG tycker att det är fantastiskt, man får flytta in i Majs huvud. Men jsg är inte 93 riktigt än. :D

DXnENi8.jpg   shared via imgapp for iOS

Ja, det är en person, hemmafrun Maj. Där är inte så många personer inblandade att hålla reda på så på det viset stämmer den nog med dina önskemål.

Men Majs tankeflöde som varvas med andra personer säger och vad hon och de faktiskt gör, utan att det liksom avgränsas i texten ... Där är jag inte lika säker. JAG tycker att det är fantastiskt, man får flytta in i Majs huvud. Men jsg är inte 93 riktigt än. :D

Jag gillade dem också!

Jag gillade dem också!
Har trean kvar att läsa men de första två var underbara. Dock tog det ett tag innan jag fattade det. Första gången jag började på ettan la jag ner den efter några kapitel, tyckte stilen var hopplöst jobbig. Den blev liggande i säkert bortåt ett år innan något fick mig att börja om - och då sögs jag in direkt.

Åh jösses Amalia, jag förstår vad du menar! Det är ju nästan så att man tappar andan! Hmm, nu är jag inte lika säker längre...

Äsch, det får nog bli så att jag släpar med mig pappa till bokhandeln när jag kommer hem på måndag så får vi ta oss en ordentlig titt på vad som finns. Ingen av oss är svårövertalade när det kommer till att spendera tid i en bokaffär, så vi ska nog komma fram till något bra till slut. Tusen tack för din hjälp!!

Någon som har några förslag på böcker man skulle kunna köpa till en 93-åring som tycker om konst, kultur, historia, religion, resor och hundar? Jag har just insett att den bok jag länge tänkt köpa till min farmor i julklapp (The Return av Victoria Hislop), inte finns översatt till svenska ännu. :banghead:

Hennes minne är lite skakigt och hon behöver därför ha relativt okomplicerade historier där det är lätt att hänga med. Böcker som hoppar mellan olika tidsperioder och personer är alltså uteslutet, och likaså tycker hon det är jobbigt när det är för många karaktärer inblandade. Hade tänkt mig Jag heter inte Miriam eller liknande annars, men jag tror att den kan bli snäppet för komplicerad (och sorglig!). Annars är hon rätt enkel - så länge det inte är för flummigt eller svårläst så går det mesta ner. Jag vet att hon tycker mycket om böcker såsom Molnfri bombnatt, Simon och Ekarna och Utvandrarserien.

Hjälp?

Jag tänker på böckerna om Bricken av Vibeke Olsson? Det är ju fem stycken så du kan ju börja med en eller två. Det är inga stora persongallerier eller hög dramatik boken igenom, så att säga. De är så himla fina! Och du vet ju att hon gillar Vibeke O :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 422
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 320
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar