Oj, nu har jag inte skrivit något samlingsinlägg här på flera veckor. Vill ni höra vad jag har läst? Klart ni vill. Host.
Idag har jag lyssnat klart på
Postverket av Charles Bukowski. Min första Bukowski. Herregud! Vilken totalt vansinnig och samtidigt på något vis underbar och sjukt rolig berättelse. Som så ofta är det bokcirkeln som gör att jag äntligen får tummen ur och läser något jag har tänkt läsa länge. På söndag ska vi diskutera den, ska bli otroligt roligt.
Igår kväll läste jag
Ska vi skratta eller gråta? av Mia och Klara. Kul blandning av berättelser om och "av" karaktärerna i radio- och tv-programmen samt lite allmänna betraktelser, hysteriskt roliga sångtexter och ja, lite allt möjligt. Kul och kort.
Lottaböckerna har mycket riktigt kommit till Storytel och jag har läst de första fyra (än så länge finns bara fem, men en säker källa har lovat att alla ska komma efterhand) -
Det är Lotta, förstås!, Ja, se Lotta, Lotta är sig lik och
Skärp dig, Lotta. De är fantastiska!
Jag har lyssnat på
Alla dessa hemligheter av Annika Estassy i feberdimmorna och jag vet inte vad jag tycker. Eller ja, det är väl en trea i betyg, men jag var mest irriterad. Vilket väl har lite med febern att göra förstås, men jag kunde bara inte få några varmare känslor för huvudpersonen trots att hon gått igenom en massa elände - hon var liksom inte sympatisk för mig.
Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden - alltså, det är ju ganska rart och gulligt men jag var irriterad på huvudpersonerna redan i bok 2 och nu blev de bara jobbigare. Neil räddar det hela, förstås! Jenny Colgan är författaren.
Döden kan vänta är bok... åtta, tror jag, i serien om Roy Grace av Peter James. Eller nio? Nio! Intressant historiskt grepp som fick mig att bli väldigt nyfiken på att läsa mer om gängen i New York på 20-talet.
Isla and the happily ever after av Stephanie Perkins knyter ihop säcken i trilogin som började med
Anna and the French kiss och fortsatte med
Lola and the boy next door. Ännu en gång, sjukt irriterande huvudperson. Men Paris! New York! Barcelona! Jag gillade den ändå.
Jonas Karlssons berättelse
God Jul diskuteras just nu i den eminenta digitala bokcirkeln Kulturkollo läser. Jag älskade den! Mycket identifikation, mer än jag kanske är bekväm med
Glasverandan av Ann Cleeves - som jag älskar Vera Stanhope! Denna rör sig kring ett gäng författare och kulturmän och grejer. Superspännande och så välskrivet.
Nu ska jag tydligen äta lunch. Mer sen!