Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnat klart på Burflickan. 3/5 får den. Intressant men kändes lite krystat på nått sätt men vet inte hur :confused:
Ska påbörja Björnstad nu tänkte jag.

Har lyssnat klart på tredje boken om Comorran Strike. Minns att någon pratade om karaktärerna i den nån sida tillbaka, men hittar inte vem :crazy: Lägger mina åsikter i en spoiler så behöver de som ska läsa den inte få TMI ;)
Alltså, Robin. Börjar inte hon bli ofattbart mesig nu? Tycker hon var väldigt mycket "tjejarg" (och jag avskyr det ordet, men jag tyckerverkligen hon beter sig så klyschigt emellanåt i boken nu att det är befogat), typ mer och mer för varje bok dessutom. "Buhu, jag får inte vara en JÄMLIK PARTNER", nej men no shit Sherlock, det kanske bereor på att Comorran har drösvis mycket mer erfarenhet än dig? Vad hade hon väntat sig? att hon skulle läsa några kvällskurser och sen få göra precis som hon ville, i HANS företag?

Sen stör jag mig i allmänhet på deras relation. Nu verkar hon ju visserligen gifta sig i slutet på tredje boken, men det är ju ändå så upplagt för att de ska bli tillsammans "tillslut". Och så hennes mamma och rövhatten till fästman som påstår att kvinnor och män inte kan jobba ihop/vara vänner. VARFÖR måste alla böcker jobba för att förstärka den fördomen??

Trots denna upprörda spoiler (har mens :angel: ) så gillade jag boken :) Kommer fortsätta läsa/lyssna när nästa bok kommer!

Nu har jag börjat på Jag är ju så jävla easygoing (Jenny Jägerfeld) och Bara jag vet vem jag är (Sture Berwall). Båda känns lovande än så länge :)

Ängel i Venedig klar. Tja.. Blev lite besviken. Har läst betydligt bättre av samma författare. Tyckte den var lite händelselös och så tycker jag mej minnas att de andra böckerna jag läst av henne var mer beskrivande. Något med skrivsättet som var annorlunda här. Lite blekt på något vis. Påminde mej om en sån där "lätt att läsa" bok eller något. Inget som har med översättningen att göra, utan tror den är menad för lite mer ovana läsare.

Har börjat med Mrs Angels tårtbageri (Gaile Parkin).

Klart med boken om Haijby-affären och vilken otroligt tragisk soppa alltså. Men otroligt fascinerande och intressant, såklart. Men ändå, boken är skrämmande på så många plan alltså.

I somras påbörjade jag en otroligt dålig bok, dvs I det fördolda. Har inte orkat lyssna klart på den för den är så dålig, men jag gillar inte att ha böcker oavslutade så nu gör jag ett försök igen. Hittills inte imponerad efter 10 minuters lyssning :D Men skam den som ger sig osv..

Och jag lyckades ta mig igenom fet sista av I det fördolda. Vilken misogyn skitbok rent utsagt, läs inte den är mitt tips till tråden!

Dessutom består den tunna storyn till typ 75% av mat eller sex, skrivna på ett taffligt och tunt sätt :grin: Huvudpersonen är dessutom tämligen osympatisk och rövhattig. Urk

Har läst ut The house at The edge of The world av Julia Rochester. Speciell och väldigt bra om tvillingarna Morwenna och Corwin i Devon vars pappa ramlar nerför en klippa ner i havet när de är 18 år. Fint om naturen, havet och familjen. Har nu börjat på The portable Veblen av Elizabeth McKenzie.

Och jag lyckades ta mig igenom fet sista av I det fördolda. Vilken misogyn skitbok rent utsagt, läs inte den är mitt tips till tråden!

Dessutom består den tunna storyn till typ 75% av mat eller sex, skrivna på ett taffligt och tunt sätt :grin: Huvudpersonen är dessutom tämligen osympatisk och rövhattig. Urk

Haha, fast det lät ju inte roligt alls. :D Författare? Jag tänkte först på Hjorth/Rosenfeldt (Det fördolda) men det verkar inte vara den. Eller? Nej. Ja? Jag har inte läst de böckerna, men vet att huvudpersonen är rövhattig.

Jag, som sagt att jag inte gillar att läsa i telefonen, har nu ångat på och faller för frestelsen att låna biblioteksböcker till den, det går så otroligt snabbt och lätt att ladda ner dit i jämförelse med läsplattan. Och jag fick upp farten och läste Charlotta von Zweigberks Hundkärlek på mina bussresor bara på några dagar. Så i dag klämde jag till och lånade Ett litet liv av Hanya Yanagihara och tänkte att jag skulle läsa den nästan lika snabbt. Det kommer jag INTE göra, förutom att den är dubbelt så tjock så är det ett helt annat språk, en helt annan typ av bok. Men på en månad ska jag väl klara det.

Jag läser mellan varven lite i Martin Kellermans Allt blir inget, men jag måste ta pauser från spyor, fyllor, nerpissningar, lögner och allmän misär. Men det finns hopp bakom knuten och det är bra skrivet.

Haha, fast det lät ju inte roligt alls. :D Författare? Jag tänkte först på Hjorth/Rosenfeldt (Det fördolda) men det verkar inte vara den. Eller? Nej. Ja? Jag har inte läst de böckerna, men vet att huvudpersonen är rövhattig.
Det är en norrman som skrivit boken, Jan Sverre Syvertsen, och jag skulle tro att Hjort/Rosenfeldts böcker är betydligt mer genomarbetade :D enda anledningen till att jag påbörjade den var för att vi skulle åka bil på Island och ville lyssna på något som utspelade sig där (vi gör alltid så när vi roadtrippar - lyssnar på böcker som utspelar sig i den miljön) och jag har försökt mig på Arnaldur Indriason tidigare men var inte helt såld så då var det typ enda alternativet. Och tja, ett mord sker i Reykjavik och thats it liksom. Sen utspelar sig det mesta i Thailand, Oslo, Wien osv. Så inte nog med att boken var dålig, den hade inte heller miljön! :down:

Det är en norrman som skrivit boken, Jan Sverre Syvertsen, och jag skulle tro att Hjort/Rosenfeldts böcker är betydligt mer genomarbetade :D enda anledningen till att jag påbörjade den var för att vi skulle åka bil på Island och ville lyssna på något som utspelade sig där (vi gör alltid så när vi roadtrippar - lyssnar på böcker som utspelar sig i den miljön) och jag har försökt mig på Arnaldur Indriason tidigare men var inte helt såld så då var det typ enda alternativet. Och tja, ett mord sker i Reykjavik och thats it liksom. Sen utspelar sig det mesta i Thailand, Oslo, Wien osv. Så inte nog med att boken var dålig, den hade inte heller miljön! :down:

Ahaa, jag förstår. Bra idé! Men synd. Åh, Indridason har jag gillat. Längesen jag läste någon. Du har förstås redan varit på Island, men kanske får testa Jón Kalman Stéfansson. (Det vill jag själv, nämligen...)

Ahaa, jag förstår. Bra idé! Men synd. Åh, Indridason har jag gillat. Längesen jag läste någon. Du har förstås redan varit på Island, men kanske får testa Jón Kalman Stéfansson. (Det vill jag själv, nämligen...)
Ja, men det är faktiskt så himla roligt att lyssna på böcker på plats så att säga. Det innebär också att jag lyssnar på böcker jag aldrig hade kommit på att ta mig an utan den anledningen :)

Bra tips! Det får bli till nästa gång :) (så hoppas jag på att det kommit ut några ljudböcker av honom tills dess :) )

Och så har även jag läst Jellicoe road sådär mycket senare än alla andra.

I början var jag väl inte sådär värst imponerad ändå, men jag tyckte den tog sig på slutet och det var först då jag drogs med i den och blev berörd. Så för mig var den nog lite väl hypead vilket den inte riktigt kunde leva upp till, även om jag absolut gillade den (och jag tror att hade jag läst den som typ 13-åring hade jag älskat den samtidigt som den hade fått mig så himla ledsen)

1.5 timme kvar att lyssna på björnstad. Historien är så otroligt tragisk att jag blir förbannad. Får se hur slutet utvecklar sig.

Pausat lite från den nu i två nätter under min rast för att läsa nått lite mer lättsamt, Nora Roberts - Kärlekens kraft. Snyftade lite på slutet som vanligt :grin: Får se om det blir några tårar här i slutet av björnstad, tur jag är ensam vaken här på jobbet :rofl:

Klar med Björnstad. Lägger mina tankar och åsikter som spoiler för säkerhets skull. Jag tyckte boken var väldigt bra men ändå hemsk.
Som jag skrev innan är ju hela historien så tragisk. Och känns så sann... Jag blir så förbannad över att det kan gå till så här, för jag är helt övertygad att det gör det (var väl nått liknande som hände med nån fotbollsungdom i USA om jag inte minns fel), att en hel by/stad kan gå ihop och vara så jävla övertygade att det är HAN som är offret och inte hon. Tyckte slutet blev väldigt abrupt på nått sätt, men vet väl inte hur det annars kunnat sluta. Ämnet påminner så klart om andra böcker och den jag främst blir att tänka på är "hon bad om det" men denna var betydligt bättre skriven.
Intressant att få följa flera olika personer genom hela berättelsen och inte bara huvudpersonerna. Men jag blir så förbannad över allas reaktioner :rage: Och tänker "skulle jag bli våldtagen får jag försöka komma ihåg att fota alla skador, spara kläderna och gå direkt till polisen för annars kommer jag inte bli trodd. Helst ska jag filma/spela in hela händelsen också" :rage: :meh::turd::turd:

@Lavine - yey, då blir du den första i tråden förutom mig som har läst Ett litet liv - ser fram emot att höra vad du tyckte!

Kellermans bok tyckte jag var bra, till och med oväntat bra faktiskt. Men det var en del misär absolut.

Senast ändrad av en moderator:
Och så har även jag läst Jellicoe road sådär mycket senare än alla andra.

I början var jag väl inte sådär värst imponerad ändå, men jag tyckte den tog sig på slutet och det var först då jag drogs med i den och blev berörd. Så för mig var den nog lite väl hypead vilket den inte riktigt kunde leva upp till, även om jag absolut gillade den (och jag tror att hade jag läst den som typ 13-åring hade jag älskat den samtidigt som den hade fått mig så himla ledsen)
Jag tyckte också den var bra även om den inte heller levde upp till hypen. Dessutom :
märkligt att Hannah lovat att inte vara förälder till huvudpersonen, Som istället fick leva hela sin uppväxt utan tillhörighet. Så gör man väl inte?

@Lavine - yey, då blir du den första i tråden förutom mig som har läst Ett litet liv - ser fram emot att höra vad du tyckte!

Kellermans bok tyckte jag var bra, till och med oväntat bra faktiskt. Men det var en del misär absolut.

Är det du som läst den, jag visste att det var någon här! Ja, jag ser mycket fram emot att snart få sätta mig på bussen och fortsätta.

Jag ska också säga att jag tycker att Kellerman är oväntat bra. Jag är rentav imponerad. Jag måste bara ta det i små doser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 323
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar