Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnat klar på "Ända in i märgen" av Annika Tessler. Tipsades om den i tråden (och forumet) då den är skirven av en hästtjej som får en ryggmärgsskada i en ridolycka, och hennes väg till ett nytt liv efter det.
Intressant och bra bok, men inget jag kommer läsa igen.

Jag har läst ut Profeterna vid evighetsfjorden av Kim Leine. Jag är helt tagen! Den handlar om norske Morten som efter teologistudier i Köpenhamn tar tjänst som präst på Grönland. Året är 1788 och hans uppdrag är att omvända "vildarna" till den kristna tron. Inget blir såklart som han tänkt sig.

Boken nominerades till nordiska rådets litteraturpris 2013. Tror kanske Kjell Westø vann det året? Jag blir så stressad när jag tänker på alla fantastiska böcker som finns kvar att läsa. Den här hade jag aldrig hört talas om innan jag såg den på biblioteket. Inte författaren heller.

Jag har läst ut Profeterna vid evighetsfjorden av Kim Leine. Jag är helt tagen! Den handlar om norske Morten som efter teologistudier i Köpenhamn tar tjänst som präst på Grönland. Året är 1788 och hans uppdrag är att omvända "vildarna" till den kristna tron. Inget blir såklart som han tänkt sig.

Boken nominerades till nordiska rådets litteraturpris 2013. Tror kanske Kjell Westø vann det året? Jag blir så stressad när jag tänker på alla fantastiska böcker som finns kvar att läsa. Den här hade jag aldrig hört talas om innan jag såg den på biblioteket. Inte författaren heller.

Den har jag, och hoppas komma ihåg att läsa någon gång... :) De (få) jag hört som läst den är lika glada som du över boken.

Jag har lyssnat färdigt (började pappersläsa den men fick lov att lämna igen den lånade boken och fortsatte med ljudbok) på Mitt hjärta går på av Christoffer Holst. Svensk feelgood. Jag var inte irriterad! :) Förvisso tunn bok (i och för sig positivt med få sidor enl. mig) med kanske lite tunn story, men rolig och rapp.

Jag har en kollega som också läst den och gillade den, och jag sa samma till henne som jag skrev ovan, och hon tyckte det var kul att jag gillade den. Hon frågade: "Men du fulgrät inte, som jag?" Då blev jag tvungen att fråga henne NÄR hon gråtit till den boken och hon mindes inte riktigt :laugh: men såna känslor kan den alltså också väcka.

Jag blandar rätt friskhet just nu. Varvar Isfolket (har lyssnat på tre delar hittills) med barnböcker (klar med Mumin och tar nu itu med Astrid Lindgren, just nu Saltkråkan) och Outlander. Har lyssnat på första delen av Det flammande korset.

Lite av senaste tidens läsning/lyssning:
Som stjärnor i natten - Jennifer Niven: ÄLSKADE!
Isvittring - Solveig Vidarsdotter: Ok, men inte mer.
Flickorna - Emma Cline: Hade för höga förhoppningar, men visst, den är bra.
Bara tre ord - Becky Albertalli: Fin ungdomsbok om kille möter kille!
Career of evil - Robert Galbraith: Bra! Men vet inte om jag gillar riktningen karaktärerna verkar ta. Får se i nästa bok.
Min typ brorsa - Johanna Lindbäck: Helt okej ungdomsbok om komplicerad tonårskärlek.
Jag ger dig solen - Jandy Nelson: ÄLSKADE!
Tio över ett - Ann-Helén Laestadius: Trevlig ungdomsbok.

"Bara" fem månader efter att jag meddelade att jag beställt böckerna, så har jag nu hunnit läsa Stjärnklart och är halvvägs genom Stjärnfall. Gillade verkligen temat och de samlade tankarna kring det moderna samhället när elektroniken bara försvinner, så jag kan ganska lätt stå ut med andra smärre tillkortakommanden. Visst kan man tycka den bär iväg lite mycket i del 2 men inte mig emot, kommer säkert att skaffa sista delen också. Och möjligen lite mer prepper-litteratur. :)

Jag har ju också uppgraderat Lettoplattan (som av en händelse bara.... dog! Tycker många teknikprylar gör det hos mig? Måste kolla om det är en massa damm/misstänkta nanomiter i dem :nailbiting: Och sedan kanske återgå till pappersböcker inför apokalypsen)

Med Letto frontlighten tog jag mig i alla fall äntligen tid att läsa Illusionernas bok, Paul Auster. Den var mycket välskriven, annorlunda och bra berättande.

Nu är jag sugen på att läsa "Härskarnas orden" som en åklagare verksam i Stockholm har författat tillsammans med sin man. Beskrivningen låter ärligt talat som too much av allting och författarupplägget osar Kepler-wannabes, men lite därför måste jag nog själv ta del av den. Kepler har jag dock inte läst hittills och inte heller känt någon större längtan efter att göra.

Min telefon dog på ett misstänkt sätt för ett tag sedan, borde kanske kolla om den är dammig?! :eek: :nailbiting:

Lettoplattan dog
Spottarna i badrummet har slocknat
Vattenavstängningen till diskmaskinen funkar inte
Ena halvljuset på bilen har slocknat
Traktorn startar inte
Bara en kanal funkar på tvn (TV4)
och....
.... för någon vecka sedan la pannlampan av och går inte att få liv i igen.

Och dammet har jag trott kom från bristfällig städning. Det är kört nu. :eek: :cry:

Senast ändrad:
Lettoplattan dog
Spottarna i badrummet har slocknat
Vattenavstängningen till diskmaskinen funkar inte
Ena halvljuset på bilen har slocknat
Traktorn startar inte
Bara en kanal funkar på tvn (TV4)
och....
.... för någon vecka sedan la pannlampan av och går inte att få liv i igen.

Och dammet har jag trott kom från bristfällig städning. Det är kört nu. :eek: :cry:
:nailbiting:

Jag har lyssnat på Mannen mellan väggarna av Emma Ångström. Nja. Den var väl okej men för många lösa trådar och ett scenario som visseligen är ganska spännande men på tok för otrolig.

Har även läst Introvert-Den tysta revolutionen av Linus Jonkman och den var väldigt intressant och med, om än jag inte håller med om precis allt, väldigt hög igenkänningsfaktor då jag själv är väldigt introvert.

Isvittring - Solveig Vidarsdotter: Ok, men inte mer.

Håller nog med dig om att den är lite slätstruken. För mig är den ju också ¨hemma¨
(Även om en polisstation numer är ett minne blott)
Det är inte vanligt att hitta skoterhotellet, som jag går förbi dagligen, i en bok. :D

Läste klart Arvet efter dig (Jojo Moyes) igår. Trevlig kvällsläsning, intressant att få läsa fortsättningen på Livet efter dig. Inte lika bra som den föregående boken, men lagom lättläst och bra som pausunderhållning! :)

Håller på med Ängel i Venedig av Mary Hoffman just nu, men har bara hunnit läsa första kapitlet så har inga åsikter här långt. Väldigt kort bok så den kommer jag nog att läsa ut rätt fort.

Håller nog med dig om att den är lite slätstruken. För mig är den ju också ¨hemma¨
(Även om en polisstation numer är ett minne blott)
Det är inte vanligt att hitta skoterhotellet, som jag går förbi dagligen, i en bok. :D
Åh, kul! Alltid roligt när man kan hänga med själv i miljön :) Har en förkärlek till böcker som utspelar sig i snöiga landskap och/eller småstäder, så den biten uppskattade jag! Men själva brottsfallet var lite förutsägbart, jag är ingen god gissare men den här gången klurade jag ut det ganska snabbt.

Mellan tråkiga böcker om didaktik så läser jag Mina hjältinnor: eller vad jag har lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis. Riktigt rolig och kul när jag insåg att vi har läst ungefär samma böcker genom livet, även om jag var tidigare med en del (så som Ryttare :o). Så här långt kan jag helt klart rekomendera den, den sätter böcker i nya perspektiv! :up:

Igår kväll läste jag ut En väktares bekännelser av Elin Säfström och gillade den verkligen! Rekommenderas starkt för de som gillar ungdomsböcker.

Nu börjar jag lite smått med Me and Earl and the Dying Girl av Jesse Andrews. Det är hittills en ganska lustig och lättläst bok.

Och icke att förglömma: jag har börjat lyssna på Björnstad av Fredrik Backman och kommit ungefär hälften. Det kändes som att jag visste ca allt som skulle hända förutom slutet redan innan jag började eftersom jag hört så mycket om den, så jag visste vartåt allt skulle barka hittills. Får se om slutet överraskar något. Ett viktigt och hemskt ämne som jag egentligen helst vill ignorera pga orkar inte må dåligt över det men det KAN man ju bara inte.

Jag sträckläste näbbar och klor (rankin) häromdagen för att typ halvvägs in inse att jag visst hade läst den :D Men den är bra, som alltid, men jag kom inte ihåg att Rebus var riktigt så misogyn. Tror jag hängt rätt mycket här sedan jag läste den sist och utvecklats en del som person gällande att se rövhattighet i litteratur. Bra iofs men det påverkar ju helt klart läsupplevelsen.

Lyssnar även på Ers majestäts olycklige Kurt som handlar om Kurt Haijby och den sk Haijby-affären. Boken är bra, dock lite som att sitta på en historielektion, men jag HATAR KURT! De andra personerna är inte så sympatiska heller, men nä, jag blir mestadels upprörd av att lyssna faktiskt och veta att folk beter sig såhär :crazy: :down:

Jag läser "Kejsaren av Portugallien" av Semla Lagerlöf.
För att jag har bestämt mig för att varannan bok jag läser ska vara en mycket äldre bok, det finns så många klassiker som jag inte har läst.

Efter att nu ha plöjt igenom 6 stycken gamla böcker under detta året så är jag VÄLDIGT imponerad, de är ju hur bra som helst!

Lyssnar på Rosengädda nästa och den är precis vad jag behöver, mysig, lättsam utan att vara banal.

Näst på tur är Backmans Björnstad men jag orkar inte riktigt än eftersom jag också hört att den är tung på ett sätt hans andra inte är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 323
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar