Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
To my Love utläst och den var helt rimlig och okej tycker jag. Ska dock gnälla lite så det kommer i en
Alltså snubben?! Så jäkla snubbig och självupptagen och rövhattig mot sin sambo :mad: Hade han inte varit en sådan idiot hade jag nog gillat boken ännu mer, men nu tycker jag bara att hans offerkofta är alldeles för stor för att det ska bli riktigt kul... Och så tycker jag nog att den spårar ur rätt rejält framemot slutet men det kan jag leva med :D

Jag skulle behöva ett lästips från er! Ska nästkommande vecka tillbringa mycket tid på flygplatser och skulle vilja hitta en bok att riktigt försjunka i.

Vad jag gillar: Moderna amerikaner à la Jonathan Franzen eller Donna Tart. Historier från kulturer olik min à la Chimamanda Ngozi Adiche och Jhumpa Lahiri. Berättelser om människor och deras känslor och tankar.

Vad jag inte gillar: Språk som inte flyter och stör läsningen. Sfi och fantasy.

Plus om boken finns att tillgå relativt enkelt i pocketformat då den ska fraktas runt halva Europa. Även positivt om den inte är en tegelsten (vilket rimmar illa med författarna nämnda ovan).

Vad har ni för tips som skulle kunna passa in på dessa kriterier?

Lyssnat klart på "carrying Albert home" efter tips från @Killaloe i tråden. Och tyvärr, jag gillade den inte.

Som jag skrivit innan så behöver jag någon karaktär att iaf relatera till, eller tycka synd om inte minst. Men det tyckte jag saknades helt i denna boken. Huvudkaraktärerna är otrevliga, och en av dem har världens största offerkofta (och tar upprepade gånger ut det på sin man). Nope, inte en bok för mig..

Sitter framför Babel och väntar på intervju med världens bästa Hanya Yanagihara. Jag är helt nervös, oklart varför?

Du och jag verkar ha väldigt mycket samma smak :). Mina tips som jag kan komma på på rak arm är: Moth Smoke av Mohsin Hamid och Oskuldens museum av Orhan Pamuk. De är lite annorlunda än de du räknade upp (som jag älskar!) men väldigt bra på sina egna sätt.

Sammanfattning av Moth Smoke:
It tells the story of Darashikoh Shezad, a banker in Lahore, Pakistan, who loses his job, falls in love with his best friend's wife, and plunges into a life of drugs and crime.

Otroligt intressant på så vis att man får en sån himla känsla för Pakistan, för livet där och hur vardagen kan se ut. Inte alls lika välskriven som böcker av Ngozi Adichie såklart men en bok som jag kan läsa hur många gånger som helst.

Oskuldens museum utspelas i Turkiet och handlar om en man som blir vanvettigt förälskad i en kvinna som han inte kan leva med. Den är fantastiskt välskriven och jag älskar skildringarna av Istanbul. Om man någonsin har varit olycklig kär så känns det som att Pamuk beskriver exakt vad man gått igenom. Ska man läsa nåt av Pamuk (som skriver rätt tunga, lite pretentiösa böcker ibland) så är det absolut den här man ska välja! :).

Never let me go av Kazuro Ishiguro är en helt fantastisk bok! Chansa om du vill testa den, googlar man det minsta riskerar man spoilers. Grymt bra i alla fall.

Flickorna från Riyadh är bra också! Läsvärd chick-lit från Saudiarabien.

Det är vad jag kan komma på nu. Hojtar om jag kommer på nåt mer!

Du och jag verkar ha väldigt mycket samma smak :). Mina tips som jag kan komma på på rak arm är: Moth Smoke av Mohsin Hamid och Oskuldens museum av Orhan Pamuk. De är lite annorlunda än de du räknade upp (som jag älskar!) men väldigt bra på sina egna sätt.

Sammanfattning av Moth Smoke:

Otroligt intressant på så vis att man får en sån himla känsla för Pakistan, för livet där och hur vardagen kan se ut. Inte alls lika välskriven som böcker av Ngozi Adichie såklart men en bok som jag kan läsa hur många gånger som helst.

Oskuldens museum utspelas i Turkiet och handlar om en man som blir vanvettigt förälskad i en kvinna som han inte kan leva med. Den är fantastiskt välskriven och jag älskar skildringarna av Istanbul. Om man någonsin har varit olycklig kär så känns det som att Pamuk beskriver exakt vad man gått igenom. Ska man läsa nåt av Pamuk (som skriver rätt tunga, lite pretentiösa böcker ibland) så är det absolut den här man ska välja! :).

Never let me go av Kazuro Ishiguro är en helt fantastisk bok! Chansa om du vill testa den, googlar man det minsta riskerar man spoilers. Grymt bra i alla fall.

Flickorna från Riyadh är bra också! Läsvärd chick-lit från Saudiarabien.

Det är vad jag kan komma på nu. Hojtar om jag kommer på nåt mer!

Åh tusen tack för roliga tips, ingen av ovan nämnda böcker hade jag alls hört talas om förut! Ska ta mig en funderare och återkommer med utfall och recension :)

Jag avverkade Låt det som varit vila ganska kvickt och gillade den! Såpass att jag nu börjat på författarens tidigare deckarserie som också utspelar sig på Gotland. Har kommit en bit in i första boken, Svinhugg, och den är ju lite speciell, men lovande!
/MVH deckarhataren ;)

Jag läser The Girls av Emma Cline. Gillar den verkligen. Den är inspirerad av sekten kring Charles Manson.

Har även lånat Den smala vägen mot norr av Richard Flanagan som jag ser fram emot att läsa.

Sitter framför Babel och väntar på intervju med världens bästa Hanya Yanagihara. Jag är helt nervös, oklart varför?
Det kom ingen intervju! :arghh:

De måste ha nämnt henne i förbifarten nånstans och så missade jag det.

Häromdagen var jag sist på bollen och läste Du, bara av Anna Ahlund. Bra, men något i dialogerna störde mig. Det var samma sak i Flora Wiströms Stanna.

Nyss läste jag ut Oktober är den kallaste månaden av Christoffer Carlsson och gillade den verkligen! Den gav en känsla och stämning som jag ofta söker i böcker och filmer men inte hittar, tyvärr är boken under 200 sidor så den lämnade efter sig en längtan efter mer.

Parallellt lyssnar jag på Lockwood & Co 4, The Creeping Shadow av Jonathan Stroud och den är hittills i samma klass som de tidigare, dvs bra!!! Nästa ljudbok blir Kaninjägaren av Lars Kepler som jag längtat efter, trots att jag egentligen tycker att hela serien är ganska simpel. Men jag är en simpel människa med simpla nöjen sååå... ;)

Idag har jag läst ut De förklädda flickorna i Kabul. Oerhört fascinerande.

Jag har också läst Oktober är den kallaste månaden i helgen och håller med @yodadog - väldigt välskriven och förmedlar massor av känsla och inlevelse.

Läser just nu Allt som blir kvar av Sandra Beijer.

Jag skulle behöva ett lästips från er! Ska nästkommande vecka tillbringa mycket tid på flygplatser och skulle vilja hitta en bok att riktigt försjunka i.

Vad jag gillar: Moderna amerikaner à la Jonathan Franzen eller Donna Tart. Historier från kulturer olik min à la Chimamanda Ngozi Adiche och Jhumpa Lahiri. Berättelser om människor och deras känslor och tankar.

Vad jag inte gillar: Språk som inte flyter och stör läsningen. Sfi och fantasy.

Plus om boken finns att tillgå relativt enkelt i pocketformat då den ska fraktas runt halva Europa. Även positivt om den inte är en tegelsten (vilket rimmar illa med författarna nämnda ovan).

Ljuset vi inte ser av Antony Doerr. Finns i pocket. Mycket bra och uppfyller (som jag ser det) dina krav.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II