Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då tänkte jag fel vilken som ligger närmast, Brantan har den utlånad, jag tänkte på bibblan vid de 4 mackarna (eller är dom 3 st)/Lidl.

Men det går ju alltid att reservera och hämta på sitt närmsta bibliotek.
Finns det en bibbla där? :confused: Oavsett så sätter jag mormor på att kolla det, hon är där ofta ändå ;)

Återkom gärna med vad du tycker!
Jag har läst ungefär 2/3 av den och nu börjar det bli segt. Tycker den är så fruktansvärt deppig? Speciellt spännande är den inte heller.
Plus i kanten iaf för de väldigt korta kapitlen, gör det enkelt att läsa så mycket man vill. Hatar när varje kapitel i en bok är typ 50 sidor med liten text.

Alltså vad man blir deppig. Behövde verkligen alla dö? Nä det känns som ett snopet slut. Som författaren fick brådska och bli klar. Nej jag gillade den inte!

Har läst första boken i serien om Miss peregrines besynnerliga barn. Blev lite besviken, @Killaloe hade hajpat den ett tag, men den var klart läsvärd och ska fortsätta på resten med :)

Började på nyaste Harry Potter igår, och är helt fast! :nailbiting:

Jag började läsa Brorsan är kung! av Jenny Jägerfeld igår kväll. Den är bara 170 sidor som e-bok, så jag trodde att jag skulle hinna läsa klart den innan jag somnade. Det klipper man ju på en timme liksom. Åtta timmar efter att jag gick och lade mig vaknade jag av underliga pip, då har jag somnat på plattan på någon vänster och den ligger under min mjuka lekamen och tjuter och vill aktivera röststyrning. Undrar om den höll på så i hela åtta timmar, eller om jag lyckades lura in den under torson längre fram på morgonen. Så trött är alltså jag just nu... ;)

Så jag hann inte så långt ;) Men den verkar väldigt fin, en bok med transtema för mellanåldern.

Alltså vad man blir deppig. Behövde verkligen alla dö? Nä det känns som ett snopet slut. Som författaren fick brådska och bli klar. Nej jag gillade den inte!
Jag tyckte inte att det var något större problem att karaktärer dog, jag menar det visste man ju innan. Men huvudpersonerna liksom. En äldre dam som lever ett ensamt liv, en yngre, och ensam tjej som blivit av med jobbet och har alkoholproblem, två killar som först verkade lyckliga men sen gick det också åt helvete. Och så värst med familjen med en alkoholiserad pappa med mentala problem, en mamma som lider av någon sjukdom (MS?) och lever med konstant smärta, inte bara fysisk utan också psykisk pga deras adoptivson som hamnar i kläm.. Sen att det är på en finlandsfärja, författaren har liksom tagit den där stereotypen om att det är tragiska vrak som åker på sådan typ av semester och bara öst på, märks också på alla namnlösa bikaraktärer hur de framställs som fyllon, drägg, kassa föräldrar och ensamma åldringar. Det kunde väl fått vara en karaktär som hade ett soft liv man kan man tycka, enough is enough liksom.

Vissa gillar ju att läsa "tragik" men för mig funkar det inte alls och jag tyckte det förstörde boken lite för mig. Och sedan var som den som sagt inte spännande heller.

Har nu börjat läsa The girl on the train av Paula Hawkins. Iofs lite deppigt personporträtt där i början med men jag har inte kommit så långt. Hittills är den iaf väldigt, ja jag ska inte säga "spännande" men instressant, jag vill liksom inte sluta läsa för jag vill veta vad som ska hända :)

Jag tyckte inte att det var något större problem att karaktärer dog, jag menar det visste man ju innan. Men huvudpersonerna liksom. En äldre dam som lever ett ensamt liv, en yngre, och ensam tjej som blivit av med jobbet och har alkoholproblem, två killar som först verkade lyckliga men sen gick det också åt helvete. Och så värst med familjen med en alkoholiserad pappa med mentala problem, en mamma som lider av någon sjukdom (MS?) och lever med konstant smärta, inte bara fysisk utan också psykisk pga deras adoptivson som hamnar i kläm.. Sen att det är på en finlandsfärja, författaren har liksom tagit den där stereotypen om att det är tragiska vrak som åker på sådan typ av semester och bara öst på, märks också på alla namnlösa bikaraktärer hur de framställs som fyllon, drägg, kassa föräldrar och ensamma åldringar. Det kunde väl fått vara en karaktär som hade ett soft liv man kan man tycka, enough is enough liksom.

Vissa gillar ju att läsa "tragik" men för mig funkar det inte alls och jag tyckte det förstörde boken lite för mig. Och sedan var som den som sagt inte spännande heller.

Har nu börjat läsa The girl on the train av Paula Hawkins. Iofs lite deppigt personporträtt där i början med men jag har inte kommit så långt. Hittills är den iaf väldigt, ja jag ska inte säga "spännande" men instressant, jag vill liksom inte sluta läsa för jag vill veta vad som ska hända :)

+ @Fraggel_Tess och lite allmänt ;)

Ett tips när ni skriver om böckers slut, eller andra saker som kan anses "spoila" böcker för de som inte läst dem, är att använda spoiler-funktionen i inlägget :) Du hittar den under +tecknet i menyraden.

Ett tips när ni skriver om böckers slut, eller andra saker som kan anses "spoila" böcker för de som inte läst dem, är att använda spoiler-funktionen i inlägget :) Du hittar den under +tecknet i menyraden.

Jag vet inte riktigt vad det är du tycker att jag spoilade? Jag har inte skrivit om slutet eller om något specifikt. Att vissa karaktärer inte kommer överleva genom hela boken när det handlar om en vampyrepidemi på en båt kan väl knappast räknas som speciellt avslöjande?

Började precis läsa Ray Monks biografi om Robert Oppenheimer. Det är bara dock väldigt liten del som handlar om Manhattanprojektet, som det ser ut.

Jag vet inte riktigt vad det är du tycker att jag spoilade? Jag har inte skrivit om slutet eller om något specifikt. Att vissa karaktärer inte kommer överleva genom hela boken när det handlar om en vampyrepidemi på en båt kan väl knappast räknas som speciellt avslöjande?
Ah, kanske läste lite slarvigt, men förstod det som att alla dog :p Eller iaf att de specifika personerna du beskrev dog i slutet. Hade jag fel så ber jag om ursäkt, inte meningen att anklaga någon, utan mer som ett generellt tips :)

Sådär, då var jag klar med Ormens skugga. Trevlig bok, nästan bäst i serien tycker jag. Officiellt sista boken i serien, men lämnas lite öppet för ev fortsättning senare. Fullt godkänd den här med.

Nu ska jag äntligen ta tag i Själarnas bibliotek av Ransom Riggs. Ser fram emot att läsa den! :)

Jag kan hålla med dig @Ceta att det kan vara bra att tänka på det där med spoilers. Även om en inte spoilar just slutet så kan det ju vara kul att, om en inte läst boken, inte läsa alltför mycket om den heller och få en analys av den :) Jag hade blivit djupt olycklig om jag fick större delen av en bok beskriven för mig om jag inte bett om det :)

Jag har kommit halvvägs in i Låt det som varit vila, och jag gillar den verkligen! Precis som den tidigare. Egentligen gillar jag ju inte deckare alls men de här är så mycket mer med allt runt själva kärnan. Pensionärsdeckare kallade jag det för när jag pratade med mamma :D

Precis läst ut De polyglotta älskarna, jag tyckte om den! Ett roligt, lite annorlunda språk och en helt ny historia jag inte kände jag läst förut.

Tänkte mig inte för jag var upprörd igår, fast jag menade inte att alla dog i min mening. För det gör inte alla, men gräsligt många för att vara en sorts vampyrbok.

Har äntligen lyssnat klart på En enda risk och jag är väl inte helt såld utan gillade nog de förra böckerna bättre
jag gillade handlingen mer här och till viss del även karaktärerna och jag VET att det är romance :D men jag hade lätt kunnat vara utan hälften av all erotik. Eller typ all för den delen. Jag tyckte liksom inte det tillförde sådär jättemycket utan allt annat är så mycket mer intressant. Dessutom är boken så jäkla lång :eek: att lite mindre erotik hade gjort den lite mer lättlyssnad :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 328
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar