Jag tyckte inte att det var något större problem att karaktärer dog, jag menar det visste man ju innan. Men huvudpersonerna liksom. En äldre dam som lever ett ensamt liv, en yngre, och ensam tjej som blivit av med jobbet och har alkoholproblem, två killar som först verkade lyckliga men sen gick det också åt helvete. Och så värst med familjen med en alkoholiserad pappa med mentala problem, en mamma som lider av någon sjukdom (MS?) och lever med konstant smärta, inte bara fysisk utan också psykisk pga deras adoptivson som hamnar i kläm.. Sen att det är på en finlandsfärja, författaren har liksom tagit den där stereotypen om att det är tragiska vrak som åker på sådan typ av semester och bara öst på, märks också på alla namnlösa bikaraktärer hur de framställs som fyllon, drägg, kassa föräldrar och ensamma åldringar. Det kunde väl fått vara en karaktär som hade ett soft liv man kan man tycka, enough is enough liksom.
Vissa gillar ju att läsa "tragik" men för mig funkar det inte alls och jag tyckte det förstörde boken lite för mig. Och sedan var som den som sagt inte spännande heller.
Har nu börjat läsa The girl on the train av Paula Hawkins. Iofs lite deppigt personporträtt där i början med men jag har inte kommit så långt. Hittills är den iaf väldigt, ja jag ska inte säga "spännande" men instressant, jag vill liksom inte sluta läsa för jag vill veta vad som ska hända