Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev precis klar med Själarnas bibliotek, den gillade jag! En av de bättre böcker jag läst den senaste tiden. Älskar detaljen med gamla foton som vävts in i berättelsen! Bra avslut på hela trilogin också, passade in med resten av historien och kändes inte konstigt eller ologiskt som slutet på bokserier kan bli ibland.

Fortsätter med något helt annat, Katten Cleo av Helen Brown. Är man djurälskare så är man.. :)

Jag håller på med Ensamvarg av Sara Dalengren. Fantasy är ju inte min genre men jag vill gärna "lära mig" - och jag tycker att den är bra. Det är inte en helt annan värld, eller så, vilket hjälper en novis.

Tidigare i veckan läste jag När drömmen slår in av Sofia Fritzson - romance är inte heller min genre men den var trevlig och lättläst. Nog för att jag blev irriterad på somligt, men det var liksom mysigt ändå.

Har jag pratat om Allt som blir kvar av Sandra Beijer? Jag blev besviken på den, i alla fall.

Nu - Bodil Malmstens två sista loggböcker, Död som du av Roy Grace Peter James (ärlig felskrivning) och På sex meters djup av Denise Rudberg (nyaste i elegant crime-serien). Och så Ensamvarg då förstås.

PS: Har jag berättat att Peter James har börjat följa mig på Instagram? OCH att hans DJUR har börjat följa mig?! ;)

:D

Jag googlade Never let me go - och undrar om jag inte sett den filmen och att den var jätteotäck.

Rymde de?

Isåfall är det samma film.

Blir nyfiken på boken och även Hamids. Jag gillade ju fundamentalisten mycket.

Jag hamnade framför filmen för någon/några helger sedan och blev mest frusterad över att absolut ingenting hände, jag blev tvungen att googla slutet så jag slapp sitta upp och titta på den. Den kanske gör sig bättre i bokform, vad vet jag. :D

Jag läser George Saunders Tionde december. Tre noveller in och den är helt överväldigande bra. Jag kom på mig själv med att sitta och gapa när jag läste på jobbet i går.
För några dagar sedan började jag på Ajvide Lindqvists Våran hud, vårat blod, våra ben. Jag läste titelnovellen men det skulle jag inte ha gjort. Det är för otäckt. Jag mår bara dåligt. Men han är grymt skicklig.

Svinhugg av Marianne Cederwall avklarad! Håller med många av recensenterna på Storytel om att den är lite sävlig. I papperform hade jag nog inte orkat med den. Inläst av Susanne Alfvengren och Gun Olofsson som läser på gotländska samt tornedalska så blir den istället avslappnande tycker jag. Ikväll fortsätter jag med Svartvintern.

Läst Onda Flickor och tyckte väldigt bra om den, fortsatt med Granne med Döden men inte kommit in i den på samma sätt. Det kan dock bero mer på mig än på boken (är väldigt trött i huvudet just nu, tappar liksom bort alla tankar ibland).

Också läst (eller hört på om man ska vara korrekt) Simona Ahrnstedts två första böcker, En enda risk och en enda hemlighet och tror det var mer i stil med vad mitt huvud klarar av just nu. Inga böcker som förändrar ens liv men bra tidsfördriv. Ska lyssna på den tredje och sen när huvudet klarnar lite gå över till Lars Keplers Kaninjägaren.

Läste Bröderna Benzinis spektakulära cirlusshow efter att ha fått den från @Ceta och det är hag så tacksam för! Jag gillade den verkligen så himla mycket! :love:
Den är suverän, läste den för flera år sedan efter att blivit tipsad om boken av en amerikansk kvinna :) filmen är helt ok, men boken är ännu bättre!

Läst Onda Flickor och tyckte väldigt bra om den, fortsatt med Granne med Döden men inte kommit in i den på samma sätt. Det kan dock bero mer på mig än på boken (är väldigt trött i huvudet just nu, tappar liksom bort alla tankar ibland).

Jag var likadan med Granne med döden - första gången jag började på den kom jag ingenvart. Jag lade ner den och sedan tog det säkert ett år innan jag faktiskt läste den - det blev rörigt på en gång och så bara tröttnade jag. Men när jag försökte en andra gång fastnade jag och det lär du också göra :)

Läst Dödens skugga av James Runcie. Boken/en av böckerna bakom en TV-serie som jag lyckats missa och som heter (Morden i) Grantchester. Vad ska vi säga? Ung, snygg och mycket präktig kyrkoherde i i England under tidigt 50-tal; hamnar motvilligt i deckargåtor som han givetvis löser. Hade förväntat mig lite Agatha Christie pys-mys men historierna (varje kapitel är ett avslutat "fall") skildras på ett ganska ocharmigt sätt - vet inte om det är översättningen som är trist. Den gick att läsa, men inget jag rekommenderar.

@fejt har jag fel för mig eller hade du en plan att läsa irländska författare i somras? Hur gick det? Själv läste jag The gathering av Enright men blev besviken tyvärr. Det hade kunnat bli bra men den kändes alltför osammanhängande.

@fejt har jag fel för mig eller hade du en plan att läsa irländska författare i somras? Hur gick det? Själv läste jag The gathering av Enright men blev besviken tyvärr. Det hade kunnat bli bra men den kändes alltför osammanhängande.

Korrekt!
Tyvärr gick det inte så bra som jag hoppats. Jag jobbar extra på bibblan (heltid i somras) och andra frestelser blev för stora.
Sammankomsten har jag beställt (kom ihåg den nu när Den gröna vägen kom). Spännande att jämföra med dig sen. Ska försöka skynda mig lite.
Jag vill gärna läsa Murdochs Havet, havet (jag älskar titeln).
Det blev i alla fall Benjamin Blacks Christine Falls, Sebastian Barrys A Long, Long Way samt en god bit av Becketts Molloy.

Tillägg: Blacks The Silver Swan också

Efter myspysdeckaren I Grantchester blev det en thriller med extra allt. Jungfrustenen av Michael Mortimer; en pesudonym för Daniel Sjölin och Jerker Virdborg. Det är första delen av sex; hittills har de skrivit tre, tror jag. Den påminner lite om da Vinci-koden, bara lite.... mer. Boken utgår från Daniel Solander, Linnés lärljunge, som (enligt boken då) hittar en mystisk sten på Nya Zeeland. Stenen är mycket märklig, radioaktiv och tillhör varken mineral- eller djurriket. I nutid får en ung student tag i den, och hon jagas sen av folk som vill ha tag i den. Insprängt är historiska notiser, t ex om Niels Bohr.

Jag ville ha något spännande efter den förra, tråkiga, boken och det fick jag verkligen. En riktig bladvändare! Som sagt med extra allt, men jag vet inte om jag orkar sex volymer. Man blir liksom lite mätt...... kanske tar del två också, så får vi se. :)

Korrekt!
Tyvärr gick det inte så bra som jag hoppats. Jag jobbar extra på bibblan (heltid i somras) och andra frestelser blev för stora.
Sammankomsten har jag beställt (kom ihåg den nu när Den gröna vägen kom). Spännande att jämföra med dig sen. Ska försöka skynda mig lite.
Jag vill gärna läsa Murdochs Havet, havet (jag älskar titeln).
Det blev i alla fall Benjamin Blacks Christine Falls, Sebastian Barrys A Long, Long Way samt en god bit av Becketts Molloy.

Tillägg: Blacks The Silver Swan också

Ja men återkom gärna när du har läst Sammankomsten!

Jag har läslov! Läste nu Sanning med modifikation av Sara Lövestam. Kouplan lever som papperslös i Stockhom och beslutar sig för att försöka försörja sig som detektiv. Riktigt lyckat; välskrivet med humor och ändå lite djup. Me like!

Om igen, vet inte när jag rapporterade sist. Men jag har det senaste lyssnat på Muminpappans memoarer samt Farlig midsommar av Tove Jansson, Idun av Johanne Hildebrandt och Avalons dimmor (del 1) av Marion Zimmer Bradley.

Har läst andra delen i deckarserien om Comoran Strike, Gökens rop. Väldigt spännande bok. Ska lyssna på andra delen av miss peregrines och kanske nått mer innan jag tar tredje delen i serien :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng