Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas intresseklubben är redo med pennorna nu: Jag har inte läst något på säkert en vecka. När sista barnet somnar vid 21 är jag helt förstörd och vacklar ut i badrummet och gör mig iordning och stupar därefter i säng.

Hemlånat är däremot:

Midnattssol av Nesbö
Honungsbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd
Masja av Carola Hansson.

Sambon fick ta över Den smala vägen mot norr.

Hoppas intresseklubben är redo med pennorna nu: Jag har inte läst något på säkert en vecka. När sista barnet somnar vid 21 är jag helt förstörd och vacklar ut i badrummet och gör mig iordning och stupar därefter i säng.

Hemlånat är däremot:

Midnattssol av Nesbö
Honungsbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd
Masja av Carola Hansson.

Sambon fick ta över Den smala vägen mot norr.
:D

Jag brukar faktiskt undra hur sjutton du får tid att läsa så mycket!

Själv läser jag också väldigt lite just nu. Kämpar fortfarande med Le Carrés bröst.

:D

Jag brukar faktiskt undra hur sjutton du får tid att läsa så mycket!

Själv läser jag också väldigt lite just nu. Kämpar fortfarande med Le Carrés bröst.

Jag tränar inget för tillfället, har väldigt begränsat umgänge som inte är barn- och familjerelaterat (typ går sällan ut på krogen), och tittar i princip aldrig på tv/film/serier.

Själv brukar jag undra hur @Anna hinner med allt!

Själv brukar jag undra hur @Anna hinner med allt!

Jag är faktiskt nere på ett väldigt lågt tempo för att vara jag just nu, delvis för att jag har fått TV och wifi och är lite fascinerad! Men även för att jag lyssnar mer på poddar än böcker för tillfället - och för att jag somnar som en stock inom max en kvart efter att jag lägger huvudet på kudden! Och så har jag börjat sticka och baka och pyssla med lite annat som kommer ivägen för att ha en bok eller platta i handen. :)

Men annars så hinner jag ju för att jag lyssnar mycket och även på jobbet, för att jag läser väldigt snabbt och för att jag inte har sådär överdrivet mycket annat på schemat - inga barn, ingen partner, inga organiserade fritidsaktiviteter, inga djur.. ja, ni förstår. Observera att detta inte är något jag är ledsen för, det lät lite deppigt när jag skrev så :) Men det är ju så att den allra största delen av min fritid är bara min och då ägnar jag ju gärna den åt min favoritsysselsättning = att läsa och skriva om böcker :) Min träning just nu är simning vilket inte tar upp särskilt mycket tid, jag brukar ha något eller ett par sociala grejer i veckan men det är inget som tar upp gigantiskt mycket tid... ibland läser jag en stund på lunchen, ibland på morgonen innan jag går upp.

Hjälp!
Behöver tips på böcker som utspelar sig i muslimska länder eller där i alla fall huvudkaraktären är muslim, gärna tjej i slöja. Det är inte till mig och har inte så specifika önskemål men personen gillar tjocka böcker i alla fall. Har hittills läst Ser mitt huvud tjockt ut i den här och Det blå mellan himmel och hav.

Hjälp!
Behöver tips på böcker som utspelar sig i muslimska länder eller där i alla fall huvudkaraktären är muslim, gärna tjej i slöja. Det är inte till mig och har inte så specifika önskemål men personen gillar tjocka böcker i alla fall. Har hittills läst Ser mitt huvud tjockt ut i den här och Det blå mellan himmel och hav.

Flickorna i Riyadh kanske? Jag älskade den!

Hjälp!

Jag kommer att tänka på Marjaneh Bakhtiaris bok Kan du säga Schibbolet. Den handlar om systrarna Baran och Parisa som bor i Malmö och vars föräldrar är från Iran. Under ett skollov åker systrarna och hälsar på släkten i Teheran. Boken utspelar sig till stor del i Iran.

Helena Thorfinns Innan floden tar oss utspelar sig i Bangladesh och har också två systrar som huvudpersoner. Boken växlar dock mellan dem och den svenska biståndschefen Sofia.

Mohsin Hamids bok Nattsvärmare utspelar sig i Pakistan men huvudkaraktären är manlig.

Just nu pratar dom om Den smala vägen mot norr i P4 (göteborg) som jag tycker mig komma ihåg att det pratats om i tråden :)

Nu har jag läst ut Midnattssol av Jo Nesbø. Nej, det var inte en av hans bästa. Kändes ganska hafsigt skriven.

Jag lyssnar på Jag är ju så jävla easy going och den är verkligen helt jäkla fenomenal! Älskar den! :D

Innan dess lyssnade jag på Nemerts Vargarnas tid och tycker nog att den var rätt platt och en av hennes sämre böcker. För mig var det liksom för likt en högstadie-lektion som avhandlar andra världskriget :( Synd, för jag gillar normalt sett Nemerts böcker :)

Parallellt läser jag Djupare, en fortsättning på boken Tunnlar. Bra om än inte fenomenal :)

Jag håller på med För Lydia och ja, den är bra, men jag har ett problem med den som är helt och hållet mitt eget och det är att jag blandar ihop Den allvarsamma leken med Maken i huvudet, rimligtvis eftersom det är Gun-Britt Sundström som skriver och att det nu är sextiotal för Lydia och Arvid, så det blir jättekonstigt för mig ibland. Men jo, jag gillar den fast jag ser fram emot att den ska ta slut så jag kan läsa något annat. Till exempel Tio över ett av Ann-Helén Laestadius.

Går igenom nomineringarna på Goodreads inför deras omröstningar av årets bästa böcker men känner igen väldigt få av både författare och titlar. Tills jag kommer till kategorierna YA-fantasy samt Middle Grade and Children's där jag känner igen typ varenda bok och eller författare :o Måste nog utöka mina läspreferenser :D

Fast jag måste säga (igen och på tal om ungdomsböcker) att Jag är ju så jävla easy going är helt fenomenal. Den är så väldigt blandad med högt och lågt, humor och svärta att den gör mig så imponerad! :)

Har precis börjat läsa "Det svenska hatet" av Gellert Tamas. Får se om jag lär mig nåt eller om jag bara blir mer förbannad och uppgiven, eller alltihop.

Börjat jobba natt igen så nu provar jag bookbeat (hade storytel innan). Tyvärr är det många författare som inte finns som jag vill läsa böcker från :( Sharon Bolton är en av dem. Har typ 3 4 böcker uppskrivna på min lista av henne :meh:
Hur som.
Lyssnat på Istvillingarna. Gillade den! Oväntad och svänger en del, fick känslan "aha det är så det är" och sen "nähe tydligen inte" ett flertal gånger :rofl:

Nu lyssnar jag på Det hänger en ängel ensam I skogen. Hitills gillar jag den!

Jag läste ut För Lydia imorse och det blev en fyra i slutändan.

Nu Tio över ett av Ann-Helén Laestadius, älskar den såhär 25% in!

Nu har jag läst ut En man som heter Ove, borde ha läst alla Fredrik Backmans böcker då. Den här var ju helt klart bäst, gillar verkligen hans sätt att skriva och historien tycker jag är fin. Nu var det inga större överraskningar eftersom jag sett filmen innan, men en mycket trevlig bok! :)

Nästa i min att-läsa-hög är Sanningen om Alice av Katherine Webb.

Jag läste ut Tio över ett imorse och den var fantastiskt bra. Jag gillar hennes böcker dels för att de är välskrivna och genomarbetade, men även för att jag får lära mig mycket om "livet i Lappland", om man kan sammanfatta det så. Hennes tidigare böcker handlar om kulturkrocken mellan samer / renskötare och stadslivet, denna handlar mycket om gruvarbetare och den kulturen. Strålande bra.

Nu ska jag läsa Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredson :)

Behöver boktips!

Är i en lite tuff period nu, och märker att jag inte klarar de böcker jag lyssnar på för tillfället. Behöver tips på lättsamma romaner, men samtidigt välskrivet och intressant. Men utan allt för stora ångest-moment. De behöver finnas på storytel med :angel:
Någon som har nått bra tips? Har redan läst eller lyssnat på allt av Moyes, Keyes och Dillon!

Är du klar med alla Hicke-böcker @Ceta ? Vet att det kanske inte direkt är romaner i stil med dom du efterlyste, men hicke piggar ju iaf upp.

Jag är ju så jävla easy going skulle kanske kunna vara ett tips annars?
Rolig, välskriven, bra inläst och intressant bok tycker jag.

Annars är mitt bästa tips, som jag lever efter själv, att backa lite till att lyssna på barn- och ungdomslitteratur när det blir för svårt att lyssna eller läsa på andra sorters böcker. Alternativt lyssna om på någon bok som en gillar. För mig är Tordyveln flyger i skymningen en sådan bok som jag kan lyssna på eller läsa någon gång/år när annat känns omotiverande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve