Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat på Den smala vägen mot norr. Det är bara eländes elände. Min motivation är därför noll.

Ang. Gökens rop/Silkesmasken/Karriär i ondska så läser jag Career of evil JUST NU (eller ja, inte denna minut men jag läser den) men det går så himla långsamt pga måste läsa ungdomsböcker till jobbet hela tiden. Vilket iofs inte är något dåligt, det tar bara över litegrann. Men jag gillar verkligen Career of evil hittills, det är bara synd att jag läser och läser men inte ens kommit till halva boken än.

Ang. ungdomsböcker så har jag precis börjat läsa Jag ger dig solen av Jandy Nelson, och igår läste jag Det är bara jag som är så fucking dålig av Marie-Chantal Long. Innan helgen läste jag Mellan vinter och himmel av Elin Bengtsson, eftersom hennes nya Ormbunkslandet ligger på att läsa-listan.

Och så lyssnar jag på Keplers nya, Kaninjägaren.

Det var allt tror jag. Eller nej, jag håller fortfarande (sen september) på med Tartts Den hemliga historien men jag tror jag ger upp.

Jag vet inte om jag tipsat om Peter May. Jag har tidigare läst Lewis-trilogin, finns på svenska med titlarna Svarthuset, Lewismannen och Lewispjäserna. Fantastiska deckare/thrillers som utspelar sig på Hebriderna. Igår hittade jag hans senaste (tror jag) på bibblan. Coffin Road heter den och jag vet inte om den finns på svenska än, men håll utkik! Jättebra, spännande böcker med skickligt hopkomna intriger.

Coffin Road börjar med att berättarjaget vaknar på en strand, skadad och uppenbarligen uppsköljd av havet. Han vet inte hur han kommit dit eller vad han varit med om. Han vet faktiskt inte ens vem han är... en kvinna hittar honom, kallar honom vid namn och hjälper honom hem. Han känner dock inte igen sitt namn, och i stugan finns inga ledtrådar till hans identitet. En bladvändare!

Läste ut Katten Cleo idag under en paus på jobbet. Mysig och lagom lättsmält bok, perfekt för en kattälskare som jag. Trevlig som kvällsläsning! :)

Börjar läsa Beatrice och Vergilius av Yann Martel senare ikväll hade jag tänkt.

Precis börjat lyssna på Drick värmen ur min hand av Bengt Ohlsson. En timme in och jag tycker mycket om den än så länge!

Precis börjat lyssna på Drick värmen ur min hand av Bengt Ohlsson. En timme in och jag tycker mycket om den än så länge!

Jag började också lyssna för ett par veckor sedan men lade den åt sidan då jag kände att jag inte "kunde" lyssna ordentligt samtidigt som jag jobbade, jag ville ge den mer uppmärksamhet. Nu är jag ledig veckan ut, kanske hinner jag med den då :-)

Imorse läste jag ut Billie: avgång 9:42 till det nya livet av Sara Kadefors. Fin ungdomsbok om en tolvårig tjej som hamnar i fosterhem då hennes mamma är svårt sjuk och inte kan ta hand om varken sig själv eller dottern. Billie är rådig och driftig och bestämmer sig för att göra det bästa av sin nya situation trots det tunga bagaget. Riktigt fin.

Började på Kristina Appelqvists tredje bok om Helena Waller, Smultron, bröllop och döden innan jag steg upp och har läst någon fjärdedel redan. Härligt, flytande språk. Och aka-porr. Always aka-porr.

Har precis också börjat med den, fast i bokform. Jag gillar Bengt!
Jag läste Swing och blev gruvligt besviken ...

Själv läser jag mitt livs första Le Carré, pga den utmärkta serien The Night Manager som tv4 visade i aug-sept. Den byggde på hans bok med samma namn.

Jag har problem med det hopplöst daterade språket. (Den är skriven -94 och gubben är född på 20-talet). Men i och för sig, då har han i alla fall ett språk, till skillnad från många andra spänningsförfattare.

Det jobbigaste är dock att ALLA kvinnliga figurer i boken får sina bröst kommenterade. Alla. När en mycket ung tjej blir förbannad på cigarettfimpar i blomkrukorna heter det "'Gör män så här hemma hos sig?' frågade hon och lyfte brösten mot honom i näbbig upprördhet." Ja men GUD! :banghead:

Dessutom kallar han denna unga flicka "nymfett", vilket är ett begrepp från Nabokovs Lolita. Det är fan inte okej.

Efter ett tag i soffan (det är äckligt kallt ute..) så har jag läst klart Beatrice och Vergilius nu. Jag vet inte hur jag ska förklara den här boken. Lite skum, udda historia men ändå intressant på något sätt.. En bok som man ändrar uppfattning om under tiden man läser den. Udda är nog rätt ord skulle jag tro! :p

Ska försöka vara snabb och ta mej igenom En man som heter Ove på ett par dagar, måste lämna tillbaka den till biblioteket den här veckan.

Jag läste precis ut Dagen då vi försvann och gillade den jättemycket.
Lagom mycket (vettig) hästhandling, spännande och oväntad!

Håller också på att lyssna på radioföljetongen med Min fantastiska väninna. Brukar ha svårt att lyssna på böcker, men tycker att den funkar bra!

Jag läste ut Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist imorse. Gillar verkligen den där serien.

Nu tänkte jag läsa För Lydia av Gun-Britt Sundström. Och så lyssnar jag på den mystiska Bridget Jones's Baby - The Diaries, som verkar utspela sig mellan bok två och tre. Okej, det köper jag. Men det sägs alltså att den skrevs efter filmen... men den stämmer ju inte direkt med filmen då en av huvudpersonerna är någon helt annan.

Men. Underhållande, för all del!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 423
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 327
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar