Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag heter Killaloe så inte heller så svår att hitta tror jag :D

@Anna
Åh, jag önskar att jag hade Twitter! Hade varit fantastiskt att få följa Neil! :love:

Är på semester och har således haft tid för en hel del läsning.
Har denna vecka läst:

"Skugghäxan" av Katerina Janouch

Den handlar om barnmorskan Cecilia Lund och är den 9:e delen i den serien.
Det börjar kännas lite som att det går på tomgång, men denna tyckte jag ändå var bättre än den förra boken "Barfotaflickan".
Helt ok och underhållande att läsa på semestern. Lätt att komma in i boken. Den är lättläst. Som alla böcker i denna serie handlar det om relationerna mellan systrar, mödrar och kvinnorna i de olika generationerna. Då och då kryddat med lite småerotiska inslag från ett kvinnligt perspektiv.

"Den första lögnen" av Sara Larsson

Det är författarens debut och den känns ovanligt bra för att vara första boken.
Det handlar om en ung kvinna som blir utsatt för en gruppvåldtäkt år 1997. Männen frias i rättegången i brist på bevis men sen hinner verkligheten ikapp dom och 13 år senare och dom sammanförs och är tvungna att fortsätta ljuga för att gå fria.
Bra bok, lite tomgång i mitten och ett slut som känns lite odefinierat.
Annars väldigt bra och välskriven bok och väldigt aktuellt ämne som jag känner stort engagemang för.

"De förklädda flickorna i Kabul" av Jenny Nordberg

Det är en blandning av faktabok och skönlitteratur som bygger på författarens egna erfarenheter från möten med kvinnor i Afghanistan.
Berättelserna bygger på möten med flera kvinnor som har låtit sina små döttrar få byta identitet och levt som pojkar fram till puberteten.
Flera av kvinnorna har själva varit med om det som barn. Detta fenomen är inget som finns dokumenterat någonstans men det är vedertaget och alla vet att det förekommer.
Anledningen är att familjen förlorar sin heder om kvinnan inte föder några pojkar och därför "görs" dessa flickor om till pojkar för att upprätthålla familjens heder. Dessa flickor inser också att livet som pojkar är lättare och roligare. En del har svårt att gå tillbaka till livet som flicka och sedan kvinna när dom ska giftas bort. Andra har fått ökat självförtroende och utbildning pga deras liv som pojkar och de ger dom möjligheter till ett mer oberoende liv, trots att de är kvinnor. En del fortsätter att leva som män även som vuxna.
Det handlar också om ett totalt patriarkalt land i krig där kvinnor har inga rättigheter och där allt styrs av män.

Boken var bra och mycket tänkvärd.
Det är svårt att föreställa sig hur det verkligen är för dessa kvinnor att leva i ett samhälle som totalt styrs av män och att en kvinna inte ens får gå utanför dörren själv utan manligt sällskap.
Det är lätt att tro att boken skulle vara tung att läsa, men man blir engagerad av författarens skildring av kvinnorna och deras liv.
Känns väldigt aktuell och den berör mycket.
Veckans bästa hittills!

Hm, inser att jag kan kan verka mer feministisk än vad jag är med tanke på mina bokval....... ;)
Jag brukar läsa annat också. Nästa vecka blir nog deckare-vecka.

Och det skulle vara något dåligt?! Eller?! :crazy:
Absolut inte! Feminism är jättebra.
Glömde tillägget som jag missade tiden på när jag skulle skriva ner det så att det inte skulle missförstås.
Här kommer det:

"Feminism är en egenskap som jag värderar mycket högt hos andra och även när det gäller mig själv. Dock lever jag inte riktigt själv upp till denna höga nivå alla veckor om året" :p

Har läst ungefär halva Torskarnas prideparad idag. Bästa jag har sett vad gäller frågan om surrogatmödraskap! Outstanding! Studenterna ska få göra argumentationsanalys på den.

Jag läser The Girls av Lisa Jewell, som jag tror heter Flickorna i parken på svenska. Nästan klar. Jättebra.

Började på Fyren mellan haven igår, verkar mycket lovande.

Är nu på plats i St Ives och hoppas på mycket läsning under de närmaste dagarna - jag är här till på måndag :)
Fyren mellan haven och St Ives, kan ju inte bli så mycket bättre :)

Läst klart "Bärnstenskikaren" tredje delen i serien om guldkompassen. Känner mest nja :/
Visst det var ett tag sen jag läste de två första, så jag har tappat lite av vad som ledde upp till denna. Men ändå kändes den lite "hafsig" och i allmänhet spretig. Inte alls så spännande som första boken. Men glad att jag läst ut serien nu iaf :) Kan (utan att ha sett filmen) förstå varför de bara filmatiserade första boken ;)

Fyren mellan haven och St Ives, kan ju inte bli så mycket bättre :)

Nej, det finns ju vissa beröringspunkter :D Dock har jag inte kommit så långt, fastnade i en massa annat...

Sommar på strandpromenaden av Jenny Colgan har vi ju redan avhandlat ;)

En sekund i taget av Sofia Nordin var mycket bra. Ungdomsdystopi, jag brukar inte läsa så mycket i den genren men behövde kryssa av "About a disease" på BOTNS-bingobrickan och hade blivit rekommenderad denna från flera håll, jag älskade ju hennes Det händer nu! och ja, denna start på en trilogi var en riktig höjdare. Handlar om en ung tjej, det är nutid men något har hänt för hela hennes familj har hastigt dött och större delen av omvärlden också. Man vet ännu inte riktigt vad det är för sjukdom, familjen låg sjuka hemma men det verkar som om folk även har dött knall och fall medan de varit ute och så vidare. Ja, läs den.

Solviken av Annika Estassy - jag läste hennes Croissants till frukost i höstas och tyckte att den var sådär - detta är boken som föregår Croissanterna, men de har bara några få personer gemensamt, de hänger egentligen inte ihop. Flera av mina bokbloggarkompisar har nu läst den tredje, Alla dessa hemligheter, och gillat den. Jag hörde en intervju med författaren i P4 Extra för inte så längesen och tyckte att hon verkade sympatisk också, men ska jag läsa tredje boken vill jag ha läst första också. Den var helt okej. Förutsägbar, men med en del bra bitar.

Flickorna i parken har vi väl också avhandlat?

Who do you love? av Jennifer Weiner - jag älskar henne och har gjort sedan jag ramlade över Good in bed och In her shoes (som sedan blev film) i en second hand-butik för typ tretton år sedan. Nu var det dock många år sedan jag läste något av henne, men denna var fin. Handlar om Rachel och Andy som träffas som barn, sedan som tonåringar och sedan som vuxna men lever väldigt olika liv så det blir aldrig de två. Eller? Fin berättelse i alla fall, Weiner är en oerhört duktig författare.

Barnet från ingenstans av Kari Rosvall - jag såg henne i Skavlan i vintras och tyckte att hennes berättelse verkade intressant - hon fick reda på när hon var över 60 år att hon föddes som del av Lebensbornprojektet. Det är en intressant berättelse men den är inte särskilt bra berättad. Det ska nämnas att den först skrevs på engelska tillsammans med en irländsk författare (Rosvall bor i Dublin sedan många år) och har alltså översatts... och det känns lite konstigt på sina ställen. T.ex förklaras förhållandet mellan svenska och norska medelst en liknelse mellan Dublin- och Corkdialekter, det är ju helt överflödigt i den svenska översättningen kan jag tycka.

Så störde jag mig på en sak, något så infernaliskt faktiskt - brace yourselves för gnäll-Anna. Som tonåring arbetade Rosvall som en sorts assistent till Sven Stolpe, ni vet, den store författaren som även var morfar till bröderna Schulman och alltså far till Lisette Schulman, programledare, talskrivare och deltagare i allra första På spåret. Så lite kändis sådär... i boken beskrivs hur Rosvall och Lisette var i samma ålder och gjorde en del saker tillsammans och så. Det är bara det att det skiljer sju år mellan dem, och om Kari jobbade där som sextonåring var Lisette alltså nio år. En sextonåring och en nioåring är inte jämngamla och det känns alltså som om hon kastades in i berättelsen som någon sorts helt onödig namedropping. Jag förstår såklart att man nämner arbetet för Sven Stolpe, men inte resten.

Jaja.

Sedan läste jag Flickan framför muren av Kristina Appelqvist igår och jag gillar verkligen de böckerna - den akademiska miljön är härlig och pusslig och huvudpersonerna är smarta, starka kvinnor med skinn på näsan och med "riktiga" liv. Det är lite rafflande här och där, slutet på denna var riktigt spännande och originellt, men det är mest trevligt bara. Relativt oblodigt också vilket är trevligt som omväxling.

Nu läser jag fortfarande Fyren mellan haven då, även om den hamnade i baksätet lite grann, och så andra boken om Roy Grace som heter Looking good dead på engelska och Ett snyggt lik på svenska (undrar vilket det snygga liket är, för liket som hittats hittills kan omöjligt vara snyggt eftersom det är väldigt... uppdelat). Jag gillar honom så himla mycket!

Lyssnar lite halvt om halvt på Statsrådets fall av Bo Balderson men det blir inte så mycket tid till att lyssna på denna sortens semester och förresten inser jag nu att jag redan läst den så vi får väl se hur det blir med den. Har en låååång tågresa imorgon så kanske då :) Den är inläst av Helge Skoog som förstås gör det mästerligt.

Läst klart "Bärnstenskikaren" tredje delen i serien om guldkompassen. Känner mest nja :/
Visst det var ett tag sen jag läste de två första, så jag har tappat lite av vad som ledde upp till denna. Men ändå kändes den lite "hafsig" och i allmänhet spretig. Inte alls så spännande som första boken. Men glad att jag läst ut serien nu iaf :) Kan (utan att ha sett filmen) förstå varför de bara filmatiserade första boken ;)
Jag har läst serien förut, en gång när jag var i 12-13 års åldern, och så läste jag om den igen för något år sedan. Tror jag läste de två första böckerna, en av dem ligger i min bokhög och jag tror det är trean.. Tyckte mer om böckerna nu än när jag var yngre, tycker inte den riktigt känns som en barnbok.

Läste ut En fransk curry (Richard C. Morais), tror aldrig jag har blivit så hungrig av en bok tidigare.:o

Fortsätter med Monstrumologen (Rick Yancey).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 420
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?