Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis läst Den genomskinliga rättikan av Mo Yan. Jag gillar novellsamlingar och den här var en höjdare som jag varmt kan rekommendera.

Är också precis på gång med I skuggan av skampålen av Leif Silbersky som ska handla om synen på straff i Sverige historiskt. Verkar mer lättläst än det låter, och intressant att få läsa en historieskrivning med fokus på kvinnor för en gångs skull.

Har även River of flesh liggande. En antologi sammansatt av Ruchira Gupta, om utsatta kvinnor i Indien. Jag har bara läst den första delen nu. Inte något myspys i hängmattan direkt, men passande mörka kalla dagar i soffan med regnknatter på rutan och knubbiga kissekatt som stöd i knäet.

Strax klar med Störst av allt. Omtumlande. Och så otroligt bra.
Jag har ställt mig på kö på den nu. Hoppas att det tar lång tid. Min sommar med bara irländska författare är inte slut. (Jag blir helt paralyserad av mitt jobb på bibblan. Det finns så mycket jag vill läsa. Därför väljer jag teman som jag håller mig till)

Hoppar in i tråden.
Är precis som en del andra i tråden; periodare. Läsar mycket en period för att sen inte läsa alls.
Har en hel bokhylla (Billys) med olästa böcker, som jag försöker beta av under mina perioder, samtidigt som jag kämpar med att inte köpa nya.

I väntan på nästa bok i Valhalla-serien, Estrid, av Johanne Hildebrandt, läser jag just nu en julklapp: Förvänta dig det värsta av Petter Nuottimäki. Efter första kapitlet hade jag redan skrattat roat och förstått varför brorsan köpte den till mig.

Jag glömde ju(återigen!) att rapportera vad jag läser nu: Färjan! Har dragit mig lite för det, som alltid med hyllade böcker och som alltid med förväntat otäcka sådana.

Den funderar jag på att lägga i min nästa bokbeställning (älskade Engelsfors-trilogin). Är den otäck? Är den bra? :D

Själv är jag som vanligt hundra år efter alla andra och har precis läst ut Paula Hawkins Kvinnan på tåget (bra tidsfördriv och jag gillade hur den var uppbyggd, men den förtjänar ingen plats bland favoriterna i bokhyllan) och har nu påbörjat Lousie Doughtys Kvinna inför rätta. Har fastnat, men inte kommit längre än så.

Befinner mig nu i sommarstugan och har tänkt hinna läsa ett par böcker under den kommande veckan. Ska just börja på tredje boken om broder Cadfael, Sankt Pers marknad (Ellis Peters). Insåg när vi var typ halvvägs hit att jag ju är sugen på att läsa om Harry Potterböckerna, men dom har jag ju inte med mig så....

Hittade också 100 mil av Jojo Moyes i en bokhög här i huset. Mycket möjligt att jag tar den härnäst.

Jag gillade inte Färjan. Jag tyckte den började väldigt lovande. men sen blev det bara för mycket.
För mig, då. Ska bli kul att se vad andra tycker om den.

Kopierar in det jag skrev i en annan tråd då det passar här också:
Läste precis färdigt boken Almedalen har fallit av Erik Lewin. Rätt intressant bok då det är en påhittad katastrof som händer i sverige (som i och för sig skulle kunna hända), jag älskar såna böcker tydligen med båda katastrofen och politiken bakom :angel:
Men jag tycker att författaren missade ändå en viktig och stark makt i boken - de sociala medierna. Det utspelade ju sig år 2015 så de sociala medierna borde ha haft en mycket starkare roll än vad de haft i boken, lite besviken där faktiskt :cautious:

Befinner mig nu i sommarstugan och har tänkt hinna läsa ett par böcker under den kommande veckan. Ska just börja på tredje boken om broder Cadfael, Sankt Pers marknad (Ellis Peters). Insåg när vi var typ halvvägs hit att jag ju är sugen på att läsa om Harry Potterböckerna, men dom har jag ju inte med mig så....

Hittade också 100 mil av Jojo Moyes i en bokhög här i huset. Mycket möjligt att jag tar den härnäst.
Åh! Jag har läst alla böckerna (ca åtta st tror jag) som mamma har om broder Cadfael :D vi båda älskar dem! Riktiga brittiska mysdeckare :D

Ps. Vi gillade dem så mycket att mamma köpte dvdboxen med den gamla tvserien av böckerna. Kan rekommenderas om man älskar böckerna, lite mera romantiskt sliskt men fullt ok och följer böckerna ganska bra ändå.

Kopierar in det jag skrev i en annan tråd då det passar här också:
Läste precis färdigt boken Almedalen har fallit av Erik Lewin. Rätt intressant bok då det är en påhittad katastrof som händer i sverige (som i och för sig skulle kunna hända), jag älskar såna böcker tydligen med båda katastrofen och politiken bakom :angel:
Men jag tycker att författaren missade ändå en viktig och stark makt i boken - de sociala medierna. Det utspelade ju sig år 2015 så de sociala medierna borde ha haft en mycket starkare roll än vad de haft i boken, lite besviken där faktiskt :cautious:
Kom på att jag kanske får tillägga att boken skrevs av en fd militär och det märks lite. Det finns ingen direkt huvudperson utan man följer lite flera personer och vad som händer på olika platser, men ändå rätt så lättläst så att man inte blir förvirrad. Korta "kapitel" som är ganska koncista och lite neutralt skrivet även om det är skriven som en roman, som sagt det märks lite vem som har skrivit den :D
Men jag sög mig ändå i mig den på fyra timmar typ :angel: så det är nog rätt bra.

Jag fick syn på en bok i min bokhylla här i sommarstugan som jag tänkte att den skulle jag vilja rekommendera! Jag har nog läst den ett par gånger nu på grund av hur fascinerande och bra den är :D
"Förklädd till man - en kvinnas studie av männens värld" av Norah Vincent. Den är lite gammal (från 2006) och jag köpte mitt exemplar som tonåring på en loppis men åh vad jag gillade den! Den är skriven av en kvinnlig journalist (i USA) som förklädde sig till man under mer än ett och halvt år och gick med i flera grupper som var enbart män i för att få insyn i deras värld. Tex ett manligt bowlingslag (:D), dejtade kvinnor, besökte strippklubbar och åkte på mansläger m.m. Hon berättade typ alltid (så länge det inte var någon fara för henne) till slut för de andra i "gruppen" att hon egentligen var kvinna och skriver också om hur de reagerade.
Ja, den är helt sann :D och hon undersöker verkligen sina egna känslor och hur varför hon reagerar så osv. Väldigt intressant tycker jag!

Åh! Jag har läst alla böckerna (ca åtta st tror jag) som mamma har om broder Cadfael :D vi båda älskar dem! Riktiga brittiska mysdeckare :D

Ps. Vi gillade dem så mycket att mamma köpte dvdboxen med den gamla tvserien av böckerna. Kan rekommenderas om man älskar böckerna, lite mera romantiskt sliskt men fullt ok och följer böckerna ganska bra ändå.
Jag har läst flera av dom tidigare, för typ 15 år sedan, och minns att jag gillade dom då.

@aiquen @Diskurs
Jag gillade inte Färjan. Jag tyckte den började väldigt lovande. men sen blev det bara för mycket.
För mig, då. Ska bli kul att se vad andra tycker om den.

Okej. Jag läste ganska så precis halva Färjan, sen hade jag fått nog. Baksidestexten hade jag inte läst, så när jag började läsa hade jag bara ett vagt begrepp om att det på något sätt skulle vara en obehaglig bok, men
att det skulle vara en vampyrroman hade jag inte förstått. Uppslitna strupar och ingående skildringar av hur blodet sprutar och tänder trillar ur vill jag inte alls läsa om. Jag klarar det inte alls, faktiskt, och efter att ha fått hoppa över alla avsnitt där det såg ut att förekomma slafs beslöt jag mig för att ge upp läsningen.

Jag läser The Girls av Lisa Jewell, som jag tror heter Flickorna i parken på svenska. Nästan klar. Jättebra.

Började på Fyren mellan haven igår, verkar mycket lovande.

Är nu på plats i St Ives och hoppas på mycket läsning under de närmaste dagarna - jag är här till på måndag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar