Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu läser jag andra boken av Elena Ferrante; The story of a new name.

Jag får kämpa faktiskt. Den första boken älskade jag men den här är bara frustrerande, jag stör mig på både Elena och Lila och är inte särskilt engagerad alls i vad som händer. Sån besvikelse :(.
Åh, nej! Hoppas att jag tycker annorlunda. Jag älskade också den första.

Ps. De som tipsat dig om Stål av Silvia Avallone vet vad de pratar om - den är awesome!

Jag läser också Ann Cleeves, Dolda djup vilket är första svenska översättningen i Vera Stanhope-serien - det finns två innan som tydligen inte översatts, underligt nog. Hur som helst så var det så att jag råkade se ett avsnitt av Vera på TV i fredags, insåg att jag gillade karaktären Vera skarpt och sökte i mina appar efter vad som fanns tillgängligt och då blev det denna. Väldigt bra!

Parallellt har jag förstås Persson Giolito på gång, lyssnade på ännu en timme eller så idag och wow alltså, och Who do you love av Jennifer Weiner.

Dagens läsning: Flickorna från Riyadh(Rajaa Alsanea) och trots att den språkligt inte riktigt tilltalar mig och blev lite tjatig var den klart intressant!
Före den plöjde jag en riktigt unken deckare av Bo Baldersson, i vilken alla kvinnor beskrivs på ytterst negativt vis. Antingen har de tjatiga, gälla röster och pratar för mycket, är vampiga eller också är de grå, färglösa och mjäkiga. Mordet rättfärdigas i princip för att det var en så BESVÄRLIG kvinna som mördades. Nej, tacka vet jag Simenon, som trots att han skrev sina deckare långt tidigare inte är tillnärmelsevis lika mossigt kvinnoföraktande, även om hans deckare såklart skildrar en svunnen tid med allt vad det innebär.

Åh, nej! Hoppas att jag tycker annorlunda. Jag älskade också den första.

Ps. De som tipsat dig om Stål av Silvia Avallone vet vad de pratar om - den är awesome!
Jag tycker den bättrar på sig nu mot slutet faktiskt så jag ska absolut läsa den tredje också.

Och bra - då blir nog Stål nästa bok sen efter den här trilogin :).

Jag har läst Colm Toibins kortroman "En lång vinter". I mina ögon ett mästerverk.

"Christine Falls" av Benjamin Black, också väldigt bra. Inläst av Timothy Dalton.

Nu läser jag "Till skogs" av Tana French. Hennes debut från 2007. Mycket uppmärksammad och prisbelönt tydligen. Jag har missat henne helt.

Jag började läsa Levande begravd av Peter James igår kväll och OJ vad spännande den är. Ett svensexegäng ska busa med den blivande brudgummen, som själv varit den som hittat på alla vansinniga bus åt de andra, och begraver honom i en lånad kista (som såklart visar sig vara defekt) med en walkie talkie, en flaska whisky och en ficklampa. Ja, och en luftslang också. Han ska bara ligga där ett par timmar medan de andra åker till en pub och väntar in den femte killen i gänget som blivit försenad... det är bara det att på vägen dit kör de ihjäl sig allihop (på fyllan) och ingen annan vet var brudgummen finns. Förutom den femte killen då... men vill han samarbeta?
Jag får andnöd av att bara läsa ditt referat. Den ska jag inte läsa. :nailbiting:

Jag läser Bienes historie av Maja Lunde, den kommer på svenska snart också (Binas historia, roman) och då hoppas jag att många läser den. Jag vet ju inte hur den kommer att sluta, men den är delad i tre berättelser: en man på 1800-talet i England som bestämmer sig för att bygga en ny superbikupa, en biodlare i USA 2007, och en dystopidel om en kvinna och hennes familj som bor i Kina år 2098, efter att alla bin dött ut och USA och Europa efter detta är i misärt katastrofläge men där Kina klarat sig pga handpollinering, som nu i stort sett hela Kinas befolkning arbetar med (känns det som i alla fall) från 8 års ålder.

Men allt är inte bara biologi, det handlar mycket om relationer och människor och mänsklighet. Jag är helt såld på denna bok. :)

Glömde ju skriva att jag läste Extremt hög och otroligt nära(Jonathan Safran Foer) häromdagen(okej, och natten:p) och jag tyckte väldigt, väldigt mycket om den. Emellanåt blev det lite för mycket visa ord(jag uppskattar inte att få djupa "sanningar" skrivna mig på näsan, då blir jag spyfärdig), men jag älskar den övernördige lille huvudpersonen. Han är SÅ finurlig, så underfundig, så lillgammal och alldeles, alldeles underbar(och skitstörig på samma gång!). Lite retar det mig att det är en så otroligt bortskämd och materiellt gynnad unges värld som beskrivs, ett överklasskid på Manhattan med en verklighet där dagliga taxiresor och alla prylar han någonsin kan önska sig är vardag och inte alls ifrågasätts(det är en väldigt ensidig bild av New York som ges i boken).

Men boken är fin, bitvis jättefin, och det är främst för att Oscar, den lille pojken som förlorar sin pappa i 9/11 är en så fullkomligt trovärdig supernördig person.

Lyssnat på "röd måne" av Elisabet Nemert. Historisk roman som utspelar sig på 1600-talet i Sverige. Gillade den :)

Nu lyssnar jag på "onda flickor" efter tilps i tråden, och den är verkligen fängslande!

Lyssnat på "röd måne" av Elisabet Nemert. Historisk roman som utspelar sig på 1600-talet i Sverige. Gillade den :)

Nu lyssnar jag på "onda flickor" efter tilps i tråden, och den är verkligen fängslande!
Och @Anna : Jag tyckte faktiskt inte att Onda flickor var något speciellt. Tror inte ens att jag läste ut den.

@fejt jag älskar Tana French! Läste hennes Broken Harbour för några år sedan och den söker mig fortfarande.

Jag läser Bienes historie av Maja Lunde, den kommer på svenska snart också (Binas historia, roman) och då hoppas jag att många läser den. Jag vet ju inte hur den kommer att sluta, men den är delad i tre berättelser: en man på 1800-talet i England som bestämmer sig för att bygga en ny superbikupa, en biodlare i USA 2007, och en dystopidel om en kvinna och hennes familj som bor i Kina år 2098, efter att alla bin dött ut och USA och Europa efter detta är i misärt katastrofläge men där Kina klarat sig pga handpollinering, som nu i stort sett hela Kinas befolkning arbetar med (känns det som i alla fall) från 8 års ålder.

Men allt är inte bara biologi, det handlar mycket om relationer och människor och mänsklighet. Jag är helt såld på denna bok. :)
Den har jag på min To Read-lista på goodreads! (Life of bees heter den tror jag).

Edit: nej, det här var en annan tydligen.

@Koltrast jag lånade hem en bok av Foer för ett tag sen men jag förmådde inte börja läsa den. Oklart varför. Har honom dock i bakhuvudet.

Själv läser jag The improbability of love av Hannah Rotschild. Har inte kommit så långt men den verkar lovande.

La ner Roy Jacobsen för tillfället.

Jag glömde ju(återigen!) att rapportera vad jag läser nu: Färjan! Har dragit mig lite för det, som alltid med hyllade böcker och som alltid med förväntat otäcka sådana.

På tal om det, så är det därför, @Diskurs , som jag är så sen på bollen beträffande Jonathan Safran Foer. Jag har liksom inte kommit mig för att läsa hans böcker eftersom de var SÅ hypade för ett gäng år sedan. Äta djur läste jag, eftersom ämnet engagerade mig, men både Everything is illuminated(Allting är upplyst?) och Extremt högt och otroligt nära har stått i bokhyllan i en halv evighet utan att jag öppnat dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar