Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in i tråden..
Jag kan ha lååånga perioder då jag inte öppnar en endaste bok & perioder, som just nu, då jag läser mycket & gärna. Språket i böckerna är för mig viktigare än handlingen, men om jag får önska handling/genre så läser jag helst berättelser om tjejer som gillar tjejer ("flatlitteratur" ;)) så sådana böcker vill jag alltid ha nya tips om!
Nåväl; för någon vecka sedan beställde jag ett litet gäng böcker från Bokus. Började med att läsa Du och jag, Marie Curie av Annika Ruth Persson. Det är en bok för typ "unga vuxna" som nominerades till Augustpriset 2003. Den var bra & gick snabbt & lätt att läsa & när jag läst ut den förstod jag att det fanns en fristående fortsättning, Erik Dahlbergsgatan 30, som jag snabbt köpte begagnad via Bokbörsen - det är den boken jag läser just nu & snart har läst ut. Erik Dahlbergsgatan 30 (som känns mycket mer som en "vanlig vuxenbok" än föregångaren) utspelar sig till största delen år 1994 & verkligen slungar mig tillbaka till det året som jag helt hade glömt bort var så viktigt för mig, precis som för bokens huvudperson. Jag var 19 år då (bokens Jenny är 23) & fick rösta för första gången vilket väckte mitt (vänster)politiska intresse; det var Dr Marten-kängor & Nej till EU-märken & partnerskapslagen & så fotbolls-VM & teater & musik & Estonia som sjönk & Kurt Cobain som sköt sig själv.. Boken rekommenderas å det varmaste, särskilt till dem som är gamla nog att minnas 90-talet. :)

Jag använder Ivar från IKEA. Tar minst plats, är enklast att sätta upp, är mest flexibel och är dessutom billigast + lättast att transportera hem! :)
Tack för tips!
men jag vill ha "vanliga" bokhyllor med sidor och baksida, och just nu i vitt. Då blir Billy utmärkt. Dessutom är Billys hyllplan väldigt tåliga.

Tack för tips!
men jag vill ha "vanliga" bokhyllor med sidor och baksida, och just nu i vitt. Då blir Billy utmärkt. Dessutom är Billys hyllplan väldigt tåliga.
Ehm. Pappas stora, tunga böcker började ramla ur hyllan här om dagen. Hyllplanet, hålet i sidan och piggen planet vilar på, allt var trasigt :D

Jag började läsa Levande begravd av Peter James igår kväll och OJ vad spännande den är. Ett svensexegäng ska busa med den blivande brudgummen, som själv varit den som hittat på alla vansinniga bus åt de andra, och begraver honom i en lånad kista (som såklart visar sig vara defekt) med en walkie talkie, en flaska whisky och en ficklampa. Ja, och en luftslang också. Han ska bara ligga där ett par timmar medan de andra åker till en pub och väntar in den femte killen i gänget som blivit försenad... det är bara det att på vägen dit kör de ihjäl sig allihop (på fyllan) och ingen annan vet var brudgummen finns. Förutom den femte killen då... men vill han samarbeta?

Det är första delen i en serie om polisen Roy Grace i Brighton, som själv har sina bekymmer - hans fästmö försvann på hans trettioårsdag och ingen har hört ifrån henne på nio år. Hittills gillar jag persongalleriet, det känns lite Midsomer sådär. Polischefen är en tuff kvinna och likaså rättsläkaren vilket jag gillar och Roy Grace själv är visserligen intresserad av en drink och en cigarr här och där, men känns inte som den där klyschige poliskommissarien med ölmage och alkoholproblem utan lite mer mångfacetterad och på det stora hela sympatisk. Han nätdejtar också och har just hamnat i klorna på en sexgalen fransyska som han mest är rädd för ;)

Och så blev jag äntligen klar med The Haters igår. Skumläste sista hundra sidorna ungefär, jag ville bara bli av med den.

Jo, jag har lyssnat klart på tredje Pretty Little Liars-boken också! Exakt vad jag väntade mig vad gäller spänning och utformning - alltså helt okej.

Lyssnat klart på Om dom bara kunde talat och visst, den var väl lite småtrevlig sådär men njä. Det blev liksom lite mycket tillslut tyckte jag så det blir inga fler sådana böcker för min del.

Sen påbörjade jag Sommar på strandpromenaden och hittills
är jag så jäkla irriterad på ALLA! Jag typ är skitsur när jag lyssnar för alla har blivit så korkade/osympatiska/DUMMA-I-HUVUDET :rage:
. Men jag hoppas det blir annorlunda om ett tag.

Är dessutom i slutfasen av Spöket på Canterville som jag fullkomligt ÄLSKAR :love: Spöket är helt fenomenalt underbart rolig och jag vill icke att boken ska ta slut (vilket den ju dessvärre kommer göra)

Har läst "Århundradets kärlekshistoria" efter tips från tråden. Och wow! Gillade den verkligen. Är nog första boken uppbyggd av dikter jag läst (vet inte om man kan kalla den för "diktsamling"?), men gillade Den verkligen. Känslorna kändes så äkta!

Hade tänkt att jag skulle hinna läsa mer nu under semestern, det går väl sådär.. :p Men nu är Mitt liv & jag klar, gillade den. En sån där bok man blir på bra humör av! En av de bättre böckerna av Cecelia Ahern tycker jag.

Nästa bok i att läsa-högen är En fransk curry av Richard C. Morais.

Just nu läser jag andra boken av Elena Ferrante; The story of a new name.

Jag får kämpa faktiskt. Den första boken älskade jag men den här är bara frustrerande, jag stör mig på både Elena och Lila och är inte särskilt engagerad alls i vad som händer. Sån besvikelse :(.

Jag har börjat lyssna på Störst av allt av Malin Persson Giolito. Herregud. Otrolig. Jag är helt fast och vill bara lyssna mer och mer, så fängslande.

Ja, det sägs att den ska vara fantastisk. Låter klart spännande!

Ja, det är helt klart spännande. Man vet vad som har hänt, mer eller mindre, redan från början - men man måste bara få reda på vad som har lett till det.

Jag menar - denna introraden:

maxresdefault_57891da1ddf2b30ec8f51886.jpg

Helt otroligt, som sagt.

Ja, det är helt klart spännande. Man vet vad som har hänt, mer eller mindre, redan från början - men man måste bara få reda på vad som har lett till det.

Jag menar - denna introraden:

maxresdefault_57891da1ddf2b30ec8f51886.jpg

Helt otroligt, som sagt.
Verkligen.

Fast med spännande menade jag egentligen inte spännande historia, utan att det låter spännande att hon gjort något så bra. :)

Verkligen.

Fast med spännande menade jag egentligen inte spännande historia, utan att det låter spännande att hon gjort något så bra. :)

Aha! Då är jag med. Jag har bara läst en av hennes böcker tidigare och var inte helsåld, men ja, detta är något i hästväg.

Aha! Då är jag med. Jag har bara läst en av hennes böcker tidigare och var inte helsåld, men ja, detta är något i hästväg.
Ja, jag har förstått det. Jag läste hennes två första och tyckte de var okej. Den som handlade om ett barn var dessutom riktigt bra, hon skrev med sådant engagemang. Och det gör hon tydligen även i denna, och bättre. Jag får invänta pocketen. :)

Jag läser Dead Water av Ann Cleeves. Det är den femte i Shetland-serien.

Jag läser Dead Water av Ann Cleeves. Det är den femte i Shetland-serien.
Dead Water utläst. Bra såklart, det är ju Anne Cleeves.

Nu ska jag börja på De osynliga av Roy Jacobsen efter tips från svärmor som är pensionerad bibliotekarie.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve