Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo det kan jag förstå :) Samtidigt får jag mycket inspiration (och även noteringar om böcker jag inte vill läsa ;) ) från tråden och gillar att få tips om vad jag ska läsa, så det känns ändå värt. Trots att det i vissa fall skapar besvikelse...
Ja men det förstår jag :). Det får jag också från olika ställen. Däremot just den här boken tyckte jag gjorde sig bäst utan förhandsinformation.
avslöjar ju baksidestexten hela jävla boken!? "Hon pluggar och den andra gifter sig". Varför berättar man i princip hela boken? Visst, det händer många saker som ju som gör boken men hade jag läst baksidestexten innan hade jag blivit otroligt besviken på att det inte var mer. Utan tvekan.

Ja men det förstår jag :). Det får jag också från olika ställen. Däremot just den här boken tyckte jag gjorde sig bäst utan förhandsinformation.
avslöjar ju baksidestexten hela jävla boken!? "Hon pluggar och den andra gifter sig". Varför berättar man i princip hela boken? Visst, det händer många saker som ju som gör boken men hade jag läst baksidestexten innan hade jag blivit otroligt besviken på att det inte var mer. Utan tvekan.
Haha, där håller jag verkligen med dig! Baksidorna kan i vissa fall verkligen spoila hela böcker :( Brukar ofta hålla mig till recensioner (dvs mest betygen) på goodreads när jag köper böcker, just av den anledningen!

Får man hoppa in här som nykomling?

Jag läste mycket böcker när jag var yngre men jag liksom växte ifrån det på något vis, under över tio års tid läste jag inte en enda bok - det är tyvärr sant. Nu är det så att jag satt mig i skolbänken igen och läser upp lite gamla gymnasiekurser, däribland svenska. Jag blev "tvungen" att läsa en roman under kursen och valde då att läsa om Dmitrij Gluchovkijs Metro 2033 på svenska som jag läst på en rätt dålig engelsk översättning då den kom. Insåg att jag nog inte förstått så mycket första gången för det var som att jag läste den för första gången och den var skitbra. Och där blev jag liksom fast och har fortsatt mitt läsande.. Hunnit med iaf två böcker till nu på under en månad :)

Just nu läser jag The girl with all the gifts av M.R Carey (på engelska). Läst lite drygt 2/3 nu under helgen bara, den är väldigt svår att lägga ifrån sig. Spännande och intressant! Jag vill inte berätta vad den handlar om då jag tror att det är en behållning att inte veta något innan man börjar ifall någon skulle bli nyfiken. Jag har ju inte läst ut den så vet inte hur den slutar men kan än så länge starkt rekommendera den! :)

@niphredil och @Klara Tack, jag började tro att jag var ensam som inte älskade Min fantastiska väninna, men då är jag kanske inte helt hopplös åtminstone! :D Klara, då ska jag kanske ta och läsa om Ellis Peter igen, det vore lite skönt med avkopplande läsning!

Jag har inte läst något alls på flera dagar :nailbiting: Däremot krängde jag iväg en hel del böcker i helgen på loppis och nu åker resten till en second hand butik så kanske de kan få in någon krona på dem. :D Sen ska jag ta mig in till biblioteket och låna lite nytt för jag har verkligen inte plats att köpa något mer nu... :cautious:

@niphredil och @Klara Tack, jag började tro att jag var ensam som inte älskade Min fantastiska väninna, men då är jag kanske inte helt hopplös åtminstone! :D Klara, då ska jag kanske ta och läsa om Ellis Peter igen, det vore lite skönt med avkopplande läsning!

Jag har inte läst något alls på flera dagar :nailbiting: Däremot krängde jag iväg en hel del böcker i helgen på loppis och nu åker resten till en second hand butik så kanske de kan få in någon krona på dem. :D Sen ska jag ta mig in till biblioteket och låna lite nytt för jag har verkligen inte plats att köpa något mer nu... :cautious:
Jag kände mig också lite ensam tills jag luftade det här i tråden för ett par veckor sedan. Visade sig att jag inte var ensam. :D

Sen ska jag ta mig in till biblioteket och låna lite nytt för jag har verkligen inte plats att köpa något mer nu... :cautious:

Äsch, det där är relativt enkelt avlöst.
Själv tänkte jag ta mig till IKEA under semstern och shoppa Billy. Fast nu har jag haft otur ett tag och åkt på lite extrakostnader så Billy kanske får vänta (vattenpump, behöver ny toastol, ny blandare till duschen och behöver reparera uppfartsväg och skorsten; det är gulligt att bo på landet. Ibland.)

Själv tänkte jag ta mig till IKEA under semstern och shoppa Billy. Fast nu har jag haft otur ett tag och åkt på lite extrakostnader så Billy kanske får vänta (vattenpump, behöver ny toastol, ny blandare till duschen och behöver reparera uppfartsväg och skorsten; det är gulligt att bo på landet. Ibland.)
:D Jag har alldeles för många bokhyllor som det är... Så jag håller mig nog till att låna på biblioteket och bara köpa sånt som jag måste ha, eller på loppisar så jag kan skänka dem vidare utan att fundera på det. :D Jag har nog minst fem fyllda bokhyllor plus en del böcker som ligger i lådor tills jag vill läsa dem igen eller bara klappa lite på dem. :angel:

Jag läser Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk och har tänkt på Stål under läsningen hittills - för det är samma känsla av värme, smuts och obehag fast på ett helt annat sätt. Mycket bra tycker jag, men det är ganska jobbigt och ångestfyllt. En riktig tegelsten dessutom, precis som med Stål kliar det överallt. (Jag älskade Stål, missförstå mig rätt, men den är ju inte särskilt lustfylld. von Z:s bok utspelar sig också i ett väldigt varmt Italien, Sicilien denna gång, smutsen kommer från Etna snarare än stålverket och post-Mussolini men, ja.)

Jag vill också gärna jämföra Ferrante med Stål - de har ju några tydliga gemensamma beröringspunkter (bildungsroman om två flickor i efterkrigs-Italien, klasskillnader, dumma jävla karlar) och jag tyckte mycket om båda, definitivt.

I helgen läste jag Minns mig som en ängel av Kristina Appelqvist, mycket trevlig deckare i akademikermiljö. Lite pusselgåta sådär, med en hel del humor inkastat i mixen.

Och. Gud. I lördags läste jag Himlen börjar här av Jandy Nelson på en längre tågresa. Helt. Jäkla. Otrolig! Vilken bok! Läs! Helt underbar unga-vuxna.

På tal om unga-vuxna - tänk om jag skulle lyckas läsa ut den där förbaskade The Haters ikväll också. Kanske.

Just det - jag läser, lite förstrött, The Secret Diary of Laura Palmer som David Lynchs dotter Jennifer skrev i samband med TV-serien Twin Peaks. Har den bara på A4-blad, så det blir att jag bläddrar lite vid frukosten och så, men den är läskig, oskyldig (Laura är tolv när dagboken börjar) och välskriven tycker jag hittills. Böcker och annat som spin-off på TV-serier brukar ju annars kännas väldigt onödiga, men jag inbillar mig att denna faktiskt var menad som ärlig bakgrund till serien och inte enbart ett sätt att dra in en massa extra pengar.

:D Jag har alldeles för många bokhyllor som det är... Så jag håller mig nog till att låna på biblioteket och bara köpa sånt som jag måste ha, eller på loppisar så jag kan skänka dem vidare utan att fundera på det. :D Jag har nog minst fem fyllda bokhyllor plus en del böcker som ligger i lådor tills jag vill läsa dem igen eller bara klappa lite på dem. :angel:

Äh, det var väl ingenting;)
Här är vardagsrummets väggar täckta av bokhyllor så effektivt att min pappa kommenterat att "ditt vardagsrum är det ingen idé att tapetsera om för tapeten syns ju inte".
Sju fulla bokhyllor i vardagsrummet, ett bokskåp och en halvhög bokhylla på hallen på övervåningen, fria hyllor om ca 3.5 hyllmeter lagom nära taket på ett par ställen.
Och en kombinerad bokhylla och skåp med fyra hyllplan i "lilla rummet".
Och så planerat inköp av fyra Billy eftersom det ligger böcker på längden och tvären och i högar lite här och där...

Tur jag har ett sovrum där det kan rymmas bokhyllor. fyra Billy till att börja med men dessutom troligen plats för ett par till senare, med lite god vilja och om jag slänger ut mitt fula nattduksbord och syrrans gamla musikanläggning.

Slängde i stort sett alla pocketböcker sist jag flyttade, för 6½ år sedan, och därefter har jag varit lite försiktigare med att köpa och lånat mer (trevliga grannar som låter mig härja fritt i sina bokhyllor och som lägger böcker i min postlåda ibland).

Jag använder Ivar från IKEA. Tar minst plats, är enklast att sätta upp, är mest flexibel och är dessutom billigast + lättast att transportera hem! :)

Just nu, eftersom jag är på det humöret läser jag mig igenom (och om vissa) gotiska thriller av John Connolly. Mycket mörka, ganska våldsamma och med övernaturliga inslag. Gillar Connollys stil även om han inte är en briljant författare på något sätt. Men just nu i sommarhettan och stressen känns han helt rätt!

Plus att jag älskar två av bifigurerna, Louis och Angel i Charlie Parker serien.

Börjde just lyssna på Rosie Potters lyckliga liv efter detta. Själva boken verkar lovande men uppläsaren läspar så jag knappt kan lyssna på den. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?