Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har lyssnat klart på första boken om Hicke Hilskelig. Tycker inläsningen var fantastisk (Robert Gustafsson :love: ), men boken i sig var bara ok. Har sett filmen och de stämde ju inte alls överens, vilket så klart inte är bokens fel ;) avskydde Tandlöse dock!

Precis det här sa jag till mamma här om dagen, är det någon mer som håller med? ;)
13690788_1089326514455372_5868416364253211278_n.jpg

Efter fiaskot med Färjan högg jag Kalmars jägarinnor inne på en loppis igår. Författaren, Tove Folkesson, var med i Lundströms bokradio och diskuterade Elena Ferantes första bok nyligen(eller om jag bara lyssnade på radioprogrammet nyligen), vilket väckte ett intresse hos mig för att se hur hon själv skriver. Hittills känns det lovande och de tidsmarkörer som används får mig att tro mig vara jämngammal med huvudpersonerna. Jag har burit samma spaghettilinnen och dansat till samma musik som jägarinnorna, om än i en annan stad.

The Unpleasantness at the Bellona Club/ Dorothy Sayers. Omläsning - jag hade bara ett svagt minne av intrigen. Elegant skrivet och lite smålustigt.
Third girl/Agatha Christie. Också omläsning av en bok jag inte mindes något av. Detta måste vara en av författarens sista böcker - synnerligen virrig och omständlig.

Har nyss avslutat Sommar på strandpromenaden och tycker nog att den var rätt så menlös och inte alls lika bra som första boken. Så lite av en besvikelse för mig.
Så tycker jag att karaktärerna i det stora hela blir mer och mer osympatiska/jobbiga :o Polly är liksom inte riktigt lika charmig och rolig utan mer gnällig, Huck är så jäkla rövig till och från (för att inte tala om hans bror) och det finns så många övertydliga budskap om vad som är rätt och vad som är fel att det blir tröttsamt.

Har nyss avslutat Sommar på strandpromenaden och tycker nog att den var rätt så menlös och inte alls lika bra som första boken. Så lite av en besvikelse för mig.
Så tycker jag att karaktärerna i det stora hela blir mer och mer osympatiska/jobbiga :o Polly är liksom inte riktigt lika charmig och rolig utan mer gnällig, Huck är så jäkla rövig till och från (för att inte tala om hans bror) och det finns så många övertydliga budskap om vad som är rätt och vad som är fel att det blir tröttsamt.
Har den som nästa bok i min lyssna-lista. Det blir väl när jag börjar jobba igen...

Har lyssnat klart på "onda flickor", och tyckte den var riktigt bra! Spännande, obehaglig emellanåt och en story som iaf jag tyckte kändes ny. Blir inte allt för många böcker av denna genren för mig då jag mår så dåligt av dem att det blir svårt att lyssna, men denna uppskattade jag trots obehaget.

Sen en fråga till gruppen. Jag läste Divergent för nått år sen eller två. Blev inte särskilt imponerad så läste inte fortsättningen. Idag såg jag dock filmen och blev nyfiken på hur de fortsätter. Tycker ni resterande böcker i serien år åtminstone inte sämre än första? Tycker inte den var dålig eller så, men vill helst inte resten är sämre ;)

Sen en fråga till gruppen. Jag läste Divergent för nått år sen eller två. Blev inte särskilt imponerad så läste inte fortsättningen. Idag såg jag dock filmen och blev nyfiken på hur de fortsätter. Tycker ni resterande böcker i serien år åtminstone inte sämre än första? Tycker inte den var dålig eller så, men vill helst inte resten är sämre ;)
De är lika dåliga skulle jag säga :p Eller ja, okej med andra ord. Men jag ska erkänna att jag inte har läst Four, där tog mitt tålamod slut för böckerna och personerna. :o

Har lyssnat klart på "onda flickor", och tyckte den var riktigt bra! Spännande, obehaglig emellanåt och en story som iaf jag tyckte kändes ny. Blir inte allt för många böcker av denna genren för mig då jag mår så dåligt av dem att det blir svårt att lyssna, men denna uppskattade jag trots obehaget.

Jag har läst alla böckerna ganska nyligen, håller med att de är helt okej men inte superbra. Var inte riktigt nöjd med hur serien slutade.. Men gillar filmerna mer än böckerna och ser fram emot den sista filmen :)

Alltså, jag vill verkligen verkligen varna typ alla för boken Hon bad om det. Inte för att den är dålig utan för att den är så otroligt jäkla genomvidrig hittills och jag önskar att jag inte hade börjat på den alls (för jag måste ju såklart lyssna klart :grin: ) Boken borde ha ett omslag där det står triggervarning med tjocka röda bokstäver :crazy:

För det första så är alla personer i boken helt jäkla avskyvärda och så otroligt otrevliga mot varandra. Kompisar är inte riktiga kompisar utan lever på att trycka ner varandra (känns väldigt realistiskt men fy fan ändå), snubbarna är GENOMVIDRIGA killar som tror att tjejer vill ligga med dem etc när de är höga - de har då aldrig fått samtycke förklarat för sig :rage: Reaktionerna från alla människor när huvudpersonen råkar illa ut är så jag bara vill slå någon eller alla för de är så förbannat jäkla elaka och dumma. Och sen har huvudpersonens föräldrar! De är säkert väldigt realistiskt beskrivna utifrån vissas verklighet men de gör mig så genomdeppig och ledsen att det gör ont. Jag vet att det här är en roman, men den skulle lika gärna kunna vara någons vardag (typ iaf) och det gör mig illamående. Kort sagt, jag HATAR boken även om den är rätt så intressant och inte helt dålig som bok. Men nej, jag skulle aldrig någonsin tagit upp den om jag hade fattat hur mycket den skulle påverka mig.

Alltså, jag vill verkligen verkligen varna typ alla för boken Hon bad om det. Inte för att den är dålig utan för att den är så otroligt jäkla genomvidrig hittills och jag önskar att jag inte hade börjat på den alls (för jag måste ju såklart lyssna klart :grin: ) Boken borde ha ett omslag där det står triggervarning med tjocka röda bokstäver :crazy:

För det första så är alla personer i boken helt jäkla avskyvärda och så otroligt otrevliga mot varandra. Kompisar är inte riktiga kompisar utan lever på att trycka ner varandra (känns väldigt realistiskt men fy fan ändå), snubbarna är GENOMVIDRIGA killar som tror att tjejer vill ligga med dem etc när de är höga - de har då aldrig fått samtycke förklarat för sig :rage: Reaktionerna från alla människor när huvudpersonen råkar illa ut är så jag bara vill slå någon eller alla för de är så förbannat jäkla elaka och dumma. Och sen har huvudpersonens föräldrar! De är säkert väldigt realistiskt beskrivna utifrån vissas verklighet men de gör mig så genomdeppig och ledsen att det gör ont. Jag vet att det här är en roman, men den skulle lika gärna kunna vara någons vardag (typ iaf) och det gör mig illamående. Kort sagt, jag HATAR boken även om den är rätt så intressant och inte helt dålig som bok. Men nej, jag skulle aldrig någonsin tagit upp den om jag hade fattat hur mycket den skulle påverka mig.
Usch och fy! Tack för varningen :bow:

Efter fiaskot med Färjan högg jag Kalmars jägarinnor inne på en loppis igår. Författaren, Tove Folkesson, var med i Lundströms bokradio och diskuterade Elena Ferantes första bok nyligen(eller om jag bara lyssnade på radioprogrammet nyligen), vilket väckte ett intresse hos mig för att se hur hon själv skriver. Hittills känns det lovande och de tidsmarkörer som används får mig att tro mig vara jämngammal med huvudpersonerna. Jag har burit samma spaghettilinnen och dansat till samma musik som jägarinnorna, om än i en annan stad.
Den läste jag i vintras. Jag är nästan jämngammal med författaren och kände också igen mig gällande tidsmarkörerna.

Vad är Lundströms bokradio?

Jag kände också igen mig tidsmarkörmässigt men, tack och lov, inte i småstadsgrejen. Det känns så klaustrofobiskt! Författaren är född 1981, jag 1982, så det stämmer säkert med jämnårigheten.

Den läste jag i vintras. Jag är nästan jämngammal med författaren och kände också igen mig gällande tidsmarkörerna.

Vad är Lundströms bokradio?

Marie Lundströms superhärliga program i P1, kolla upp det! Det är bokcirklar och intervjuer och långa reportage och allt möjligt.

@Koltrast är du på goodreads?

Kan vi inte göra ett litet uppsamlingsheat med Goodreads igen? Det har blivit mitt absoluta favoritsocialamedium på sistone :D Jag heter annzah om någon vill bli kompis - flera av er är ju redan det, men jag tänker att det måste finnas fler!

Alltså ja, jag håller med dig. Men den fick ändå en fyra av mig för jag blev så glad av epilogen - jag har en distinkt favoritkaraktär och det blev ju så fint för henom ;) Men annars, ja, jag ville mest bli klar. Och nu dagen efter inser jag att jag ska ändra mitt betyg till en trea. Polly är rätt jobbig som du säger och det kändes lite uppenbart vad konflikten skulle bli och hur det skulle lösas upp.

Men heja Neil! Visste du att man kan följa honom på Twitter? Han säger inte så mycket mer än "eep!", men ändååååå ;)

Kan vi inte göra ett litet uppsamlingsheat med Goodreads igen? Det har blivit mitt absoluta favoritsocialamedium på sistone :D Jag heter annzah om någon vill bli kompis - flera av er är ju redan det, men jag tänker att det måste finnas fler!

Jag heter mitt riktiga namn på goodreads, så vill inte skriva ut det i tråden, men ger det gärna på PM om det är någon här som inte är vän med mig :) (har initialer a,p och en bild med massa hundar, om ni inte vet säkert vem som är jag ;) )
:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 355
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 420
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?