Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick Terry Pratchetts sista bok, Shepherds Crown idag och sträckläste. Och torkade mig i ögonen. Från det jag läste baksidesflikens "terry Pratchet was..." (min kursivering) genom de sorgliga bitarna och lite av vemod för att det är den sista boken.

I ett efterord skriver TP:s assistent Rob Wilkins att TP hade velat haft mer tid att putsa på manuset, och jag tyckte, medan jag läste att historien kändes lite...ska man säga ofärdig? Men fortfarande bra.

Nu ska jag snyta mig, läsa om boken i ett lugnare tempo och vänta på att Jonathan Strouds och Ben Aronovitchs nya ska komma ut.

Ytterligare en Denise Mina: Det heligaste. En gammal", bok; hon skrev den efter Gartneth Hill-trilogin. Väldigt speciellt upplägg: Hon (Denise) kommer över en gammal dator som innehåller filer skriven av en man vars fru är dömd för mord. Inte så spännande, men väldigt smart skrivet. Tyvärr retar jag mig på några översättningsmissar.

Jag inser, sådär en tredjedel in i boken, att Liv efter liv inte är en särskilt bra ljudbok. Det är liksom rätt svårt att få grepp om den och följa med i alla vändningar. Den är ändå väldigt bra och intressant, men jag tror det är en förlorare i ljudbokssammamhang tyvärr. Så jag tror, baserat på hur jag uppfattar boken nu, att jag nog kommer att läsa om den framöver :)

Jag lyssnar ju inte bara utan nyss läste jag ut Kyssa sammet och den var bra och intressant. Det jag verkligen gillar med Waters är hennes fokus på icke heteronormativa relationer och jag tycker helt klart att det är en av hennes bästa böcker (om än väl mycket sexbeskrivningar för min del, men det är trots allt en petitess i sammanhanget).

Lyssnat klart på "Konsten att höra hjärtslag" och tycker det var en fin historia, mysig att lyssna på :)

Nu lyssnar jag av "livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt" av Katarina Bivald. Lättsam bok, men med en mysig känsla! Tror dock inte den kommer överträffa "Läsarna i Broken wheel..", som jag gillade mycket :)

Läste under sista sommarsemester ut
Min mormor hälsar och säger förlåt - skriven av samma författare som skrev
En Man som heter Ove
tyckte inte den var riktigt lika bra som Ove boken men ok. har nu börjat läsa på tredje boken
"Britt-Marie var här". Fast risken är väl att jag läser slut den på nästa semesterperiod :p ;)
Läste nyss Britt-Marie. (har läst både mormor och Ove innan)
Jag gillade den :D Gillar hans sätt att skriva.

Utöver det har jag inte läst så mycket på ett tag nu.
Senast var Stalker, av Kepler, som jag väl inte var jätteimponerad av. Kändes bara överdrivet till slut. Och hackigt när ett kapitel var i snitt 2-3 sidor långt.

Nu har jag beställt och fått hem både Outlander och A song of ice and fire på engelska så någon av dem blir väl näst på tur.

Jag läser Isabel Allendes bok Amandas gåta, rätt spännande och lätt läst, många intressanta människor i samma gryta. :D Än så länge skulle jag rekommendera den! Sen läser jag massor av facklitteratur just nu, historia är spännande! :D Mina kurskamrater fundera på hur de ska hinna läsa alla böcker innan tentan om 10 veckor, jag har inte riktigt hjärta att tala om att jag har snabbläst igenom alla redan och försöker nu plocka fram det jag tror att tentan kommer att handla om... :angel:

De senaste dagarna har jag läst Mannen under trappan av Marie Hermanson och Feberflickan av Elisabeth Östnäs. Gillade båda, men Mannen under trappan var den bättre. Nästa blir Skymningslandet av Marie Hermanson.

(I övrigt väntar jag på massor av recensionsexemplar som är på väg till mig för att recenseras i bloggen, såååå kul:banana:)

Lyssnat klart på "Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt" av Katarina Bivald.
Handlar om en kvinna på 38 med en nyss utflyttad dotter. Hon försöker nu hitta andra saker att fylla dagarna med.. Gillade den mycket, det var mysig bok. Störde mig dock lite på att huvudpersonen hela tiden uppfattades så himla gammal, och kallades "äldre" och tant emellanåt :confused: Sen var hennes bästa vän så vansinnigt otrevlig emellanåt! Men sammantaget var det ändå en lättsam trevlig bok som jag rekommenderar för dem som gillar den typen av böcker :)

Jag har lyssnat färdigt på Vassa föremål av Gillian Flynn och jag gillade den. Av hennes böcker gillar jag den och Mörka platser mest, och Gone girl minst. Jag har även läst ut Skymningslandet av Mari Hermanson, den var bra men inte riktigt lika bra som Mannen under trappan och Himmelsdalen.

Nu läser jag I'll meet you there av Heather Demetrios.

På senaste tiden...

Blandband av Steven Camden - ganska bra och charmig historia, men känns väldigt filmmanus.
Paris, Lola och jag av Moa Eriksson Sandberg - ungdomsbok om en trettonårig flicka som får följa med sin kompis och hennes mamma till Paris då hennes egen mamma och nye man behöver lite egentid innan en ny bebis ska komma. Rolig men även lite sorglig och vemodig. Fint och poetiskt skriven.
En dag av David Nicholls - wow! Älskade.
Född fenomenal av Josephine Bornebusch - strålande ungdomsbok. Lyssnade på den och den är mästerligt inläst också, av författaren själv.
Eleanor & Park av Rainbow Rowell - nästintill en perfekt ungdomsbok.

Nyss läst ut
Grey- 50 nyanser enligt Christian av E L James. Så jäkla mycket bättre på nått sätt än de andra 50 nyanser böckerna! Nu förstår man ju honom, man får en helt annan uppfattning om honom. Hade nästan hellre läst denna före de andra tre. Sträckläste den och kom en del tårar. 4/5.

En förtrollad ö av Nora Roberts (en av mina absoluta favoritförfattare). Sträckläste den, 325 sidor och 3,5 timme senare kunde jag äntligen lägga mig runt halv tvåtiden inatt :angel: Grymt bra, romantik, spänning, lite mystik i en bra blandning. Och lite tårar kom det med. 5/5

En förtrollad ö av Nora Roberts (en av mina absoluta favoritförfattare). Sträckläste den, 325 sidor och 3,5 timme senare kunde jag äntligen lägga mig runt halv tvåtiden inatt :angel: Grymt bra, romantik, spänning, lite mystik i en bra blandning. Och lite tårar kom det med. 5/5
Den läste jag också häromdagen, jag gillar Nora Roberts men det känns lite som hon har fastnat i hur en roman ska se ut... 3-4 starka drivna kvinnor, lite snälla män och så någon ond del... Men läser man dem med lite tid isär så glömmer man bort att det är nästan samma handling i alla böcker med lite twist. :D

Den läste jag också häromdagen, jag gillar Nora Roberts men det känns lite som hon har fastnat i hur en roman ska se ut... 3-4 starka drivna kvinnor, lite snälla män och så någon ond del... Men läser man dem med lite tid isär så glömmer man bort att det är nästan samma handling i alla böcker med lite twist. :D
Ja det är ju ofta så, men, det tycker jag går igen i de flesta författare som "massproducerar" böcker :p Clive Cussler är också en favorit, och i ALLA hans böcker är det en man som ska rädda hela världen, det går på tok, mannen klarar såklart av att lösa problemet i sista sekunden och så lever hela världen lyckliga tills nästa fara (som resten av mänskligheten är omedveten om) hotar att krossa allt liv :D Nora Roberts inbundna böcker brukar dock vara mer spännande och hända mer än dom som är i pocket, mer romantik i pocket på nått sätt tycker jag :) Jag kör två nya N.R i månaden typ, Maxi brukar få nya av henne så ofta haha :rofl:

Nyss läst ut
Grey- 50 nyanser enligt Christian av E L James. Så jäkla mycket bättre på nått sätt än de andra 50 nyanser böckerna! Nu förstår man ju honom, man får en helt annan uppfattning om honom. Hade nästan hellre läst denna före de andra tre. Sträckläste den och kom en del tårar. 4/5.

Hur kommer det sig att du valde att lösa all fyra om du inte tyckte de var bra? Eller missförstod jag dig nu?
Jag har inte läst böckerna, man har läst OM böckerna tillräckligt för att veta att de inte är något för mig. Har dock hört fler som säger som du att när en får hans synvinkel så förändras mycket. Vet inte om jag tycker någonting kan försvara hans beteende öht dock :confused: På vilket sätt tycker du hans synvinkel gör skillnaden? Menar inte att kritisera nu, utan är uppriktigt intresserad av vad du tycker :)

Hur kommer det sig att du valde att lösa all fyra om du inte tyckte de var bra? Eller missförstod jag dig nu?
Jag har inte läst böckerna, man har läst OM böckerna tillräckligt för att veta att de inte är något för mig. Har dock hört fler som säger som du att när en får hans synvinkel så förändras mycket. Vet inte om jag tycker någonting kan försvara hans beteende öht dock :confused: På vilket sätt tycker du hans synvinkel gör skillnaden? Menar inte att kritisera nu, utan är uppriktigt intresserad av vad du tycker :)

Jag kände att jag inte kunde bara läsa första, utan var tvungen att läsa alla tre. De var stundtals helt okej, och stundtals rätt kassa. Genom att få hans synvinkel så "förstår" man honom mer, varför han reagerar/beter sig som han gör, och det hela får en helt annan innebörd tycker jag. Man får ju veta en massa om hennes tankar Jag känner nästan att jag måste läsa om de andra tre nu efteråt, och se hur det "känns" då. Och visst, det är mycket tok i boken, men de båda gör ju många "fel" och efter att man läst hans synvinkel så känner man att hon borde ha tagit mer ansvar också, visst hon är nybörjare, men man borde ju kunna hålla sina gränser någorlunda om man vill. Nu hoppas jag att jag inte spoilar för någon, så döljer det :p
i slutet av första boken manar hon på honom att han ska "ge henne allt han kan/det värsta som skulle kunna hända i röda rummet" vilket han går med på, hon blir helt förstörd (det är 6 slag med bälte på rumpan, enligt mitt tyckte kunde det vart betydligt värre...) och knäckt typ, låter inte honom förstå att hon blev det, och rusar sen därifrån och vill aldrig mer se honom typ. Den här scenen är ju en av de mest omtalade som jag fattat det, och när man läste "hennes" bok så tyckte man att han var ett jävla as, medans läser man hans bok så får man en helt annan sida av saken, hur han tänker varför han gör det och att han inte förstår varför hon beter sig som hon gör efteråt, fören det är för sent typ. Efter man läst han så inser man lite att varför drev hon det dit? Varför inte tala med honom efteråt (han frågar om hon är okej och hon säger hon är det typ och han är ett monster eller nått sånt) hur hon kände och prata igenom det som vuxna förståndiga människor osv...
Nu är det ju helt och hållet mina åsikter, men jag tycker man får en annan syn på honom, en bättre syn :) Så, jag skulle nog rekommendera att läsa hans del först innan hennes om man inte läst nån av dom, för det är massa trams i hennes tycker jag haha :p

Jag lyssnar på Enkelstöten - en bok som beskrivs som en komisk deckare från -76. Och jag misstänker att humorn har förändrats en del (eller så är jag totalt humorbefriad) för den är inte särskilt lustig. Jag fattar dock vart böcker som typ Kaffe med rån hämtat inspiration, men jag längtar faktiskt mest tills dess att den är utlyssnad :o

Läser även Vad som än händer och det är en helt okej bok. Alltså, jag tycker generellt att Hannahs böcker är bra på ett sådär lagom sätt, men ju fler jag läser desto mer känner jag igen mig i hela uppbyggnaden. Det är väl i sig inte dåligt, men ja, det känns som om jag läst boken förut bara med lite ändrade detaljer.. :)

Jag läser Hittebarnet av Katerina Janouch. Eller ja, nästan klar, har en fem-sex sidor kvar. Jäkla buss att köra fort va? ;)

Åsså läser jag Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes.

Åsså lyssnar jag på Mad about the boy av Helen Fielding på gymmet.

Åsså ska jag ha läst klart Att läsa Lolita i Tehran till bokcirkelträff på söndag. Tur att jag läser fort för jag har inte börjat... tiden går så fort nuförtiden!

Igår upptäckte jag att min e-boksapp fått hundra- om inte tusentals nya (inte bara nyutgivna, då) böcker. Alltså, jag är ju extremt lycklig över det, men samtidigt - hur ska jag hinna? Samt ett gäng recensionsex från förlag och... nä, jag skulle behöva vara tjänstledig fram till jul. Och ändå inte hinna...! Ja. Det är ett kärt besvär ;)

Jag läser Hittebarnet av Katerina Janouch. Eller ja, nästan klar, har en fem-sex sidor kvar. Jäkla buss att köra fort va? ;)

Åsså läser jag Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes.

Åsså lyssnar jag på Mad about the boy av Helen Fielding på gymmet.

Åsså ska jag ha läst klart Att läsa Lolita i Tehran till bokcirkelträff på söndag. Tur att jag läser fort för jag har inte börjat... tiden går så fort nuförtiden!

Igår upptäckte jag att min e-boksapp fått hundra- om inte tusentals nya (inte bara nyutgivna, då) böcker. Alltså, jag är ju extremt lycklig över det, men samtidigt - hur ska jag hinna? Samt ett gäng recensionsex från förlag och... nä, jag skulle behöva vara tjänstledig fram till jul. Och ändå inte hinna...! Ja. Det är ett kärt besvär ;)

Jag gjorde en liten kartläggning över böckerna i min "läskö" igår - då endast i appen. 689 stycken.

Jaha ja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 754
· Visningar
85 505
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 172
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar