Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rent spontant så är det så himla skönt att gå in i den här tråden och bli påmind om att man inte är helt ensam om att ha flera böcker på gång/läsa ut böcker i hög takt. Folk tittar lite konstigt på mig ibland när jag råkar kläcka ur mig att jag har tre böcker på gång...O_o

Läste under sista sommarsemester ut
Min mormor hälsar och säger förlåt - skriven av samma författare som skrev
En Man som heter Ove
tyckte inte den var riktigt lika bra som Ove boken men ok. har nu börjat läsa på tredje boken
"Britt-Marie var här". Fast risken är väl att jag läser slut den på nästa semesterperiod :p ;)

Precis läst klart "Drömbokhandeln" av Laurence Cossè. En mysig bok som handlar om en bokhandel som startas utifrån ett nytt koncept, i Paris. Gillade den och rekommenderar den som en lätt- och snabbläst bok med mycket boktips (även om jag inte kände igen så många av författarna som nämndes :angel: )

Blev tipsad av en bekant att läsa Italienska skor av Mankell, så den håller jag på att ta mig igenom. Och alltså, det är verkligen inte en dålig bok - men varför är huvudpersonen ett sådant as? Det var samma med Djup och jag förstår inte varför Mankell väljer att skriva om så osympatiska huvudkaraktärer att en tröttnar innan boken är slut :confused:

Läser dessutom Snödrottningen och känner mest "jaha, undrar när boken börjar". Det är med andra ord inte någon bok som är särskilt enkel att sträckläsa och fastna i eller en bok som kommer göra något större avtryck i mitt medvetande (så vem vet, jag kommer väl läsa om den om något år utan att fatta att jag läst den tidigare :D)

Läser: Glasverandan av Ann Cleeves och The Last Council (Amulet 4) av Kazu Kibuishi
Lyssnar på: Paganinikontraktet av Lars Kepler (och har fortfarande inte lyssnat färdigt på Hyresgästerna...)

Nu har jag börjat läsa Simma med de drunkade av Lars Mytting. Känner ni igen namnet? Det är norrmannen som skrev Ved!

En släkthistoria som jag redan känner mig helt fast i. Jag var, om inte skeptisk så lite avvaktande till att en faktaboksförfattare till en succébok skulle ha skrivit en roman. Men han skriver oerhört bra. Väldigt omsorgsfullt. Jag vet inte hur länge jag läst i dag, men har i alla fall läst under tre lite längre omgångar, och jag är inte längre än på sidan 56. Men, bra är det än så länge, och den vann nåt pris i Norge, så jag tror på en bra fortsättning också.

Edit: rätt ska vara rätt, sidan 64 är jag på. ;):D

Klar med Italienska skor och njä - jag håller mig nog till deckarna om jag ska läsa Mankell. Så otroligt osympatiska karaktärer i hela boken - i princip ingen är trevlig eller sympatisk och det är inte så värst roligt att läsa om en hop bittra rövhattar :cool:

Så härnäst blir det Liv efter liv efter att ha blivit uppmuntrad av @Ceta att läsa/lyssna på den :) :up:

Läste även ut Snödrottningen nu och jag förstod ingenting av den... Jag vet förvisso vad huvudkaraktärerna heter men det är nog allt. Någon annan i tråden som läst den och som kan förklara?! :confused:

Nu har jag läst klart pappersstäder av John Green. Gillade den! Inte lika bra som förr eller senare... Men klart bättre än Katerine-teorin.

Nu får vi diskutera vad du blev besviken på @Killaloe :)

Nu har jag läst klart pappersstäder av John Green. Gillade den! Inte lika bra som förr eller senare... Men klart bättre än Katerine-teorin.

Nu får vi diskutera vad du blev besviken på @Killaloe :)

Jadu
jag tyckte väl dels inte att den levde upp till samma nivå som förr eller senare - och iom att det är vad jag har att "jämföra" med så tyckte jag att det var lite av en besvikelse. Även slutet kändes liksom lite hafsigt i jämförelse med resten så det blev också någon form av antiklimax.

Men, det jag nog hade mest ont av var att huvudpersonerna var så otroligt självupptagna och ju mer jag läste desto sämre tyckte jag om dem. Visst, de var inga Heathcliffar direkt, men näe, jag kunde liksom inte riktigt gilla dem och då blev allt bara en besvikelse.

Jadu
jag tyckte väl dels inte att den levde upp till samma nivå som förr eller senare - och iom att det är vad jag har att "jämföra" med så tyckte jag att det var lite av en besvikelse. Även slutet kändes liksom lite hafsigt i jämförelse med resten så det blev också någon form av antiklimax.

Men, det jag nog hade mest ont av var att huvudpersonerna var så otroligt självupptagna och ju mer jag läste desto sämre tyckte jag om dem. Visst, de var inga Heathcliffar direkt, men näe, jag kunde liksom inte riktigt gilla dem och då blev allt bara en besvikelse.
ah ok. Jag hade ju inte lika höga förväntnignar då jag som sagt läst katherine-teorin.
Sen gillade jag fasktisk karaktärerna, tyckte de liksom hade många lager så en inte fick grepp om dem riktigt förän slutet. Sen visste jag ju att du ogillade slutet, så jag hade väldigt låga förväntnignar på det, kanske bidrog det till att jag tyckte det var ok ;)

Har läst ut Glasverandan och börjat på Skuggan av ett år av Hannah Richell.
Har så mycket böcker i kö nu att jag vill börja på alla samtidigt...

Jag var inne i en butik igår, och precis då plockade dom fram Millenium4, så den började jag läsa igår kväll. dessutom har jag Jens Lapidius senatse på nattduksbordet.

Min bokrapport (har läst en hel del i sommar men minns typ hälften, skyller på min nya hobby: dricka vin):

* Konsten att höra hjärtslag. Tankar: För jävla sorglig för mig. Hulkade mig igenom hela skiten. Störde mig också på huvudpersonen pga jag är djävulen och fixar inte folk som är så jävla opragmatiska. Rekommenderas ej för: dig med PMS eller din älskade långt borta.

* It's not me, it's you. Tankar: ÅÅÅÅÅH SÅ JÄVLA ARG JAG BLEV. Bitvis rolig. Resten: not so much. Alldeles för förutsägbar och med så jävla trista karaktärer (dvs samma karaktärer som i all chick-lit) att jag ville slå nån. Helst snubben som hon så uppenbart skulle bli kär i (spoiler alert: om den vackra, smala, framgångsrika väninnan i boken är intresserad av en snubbe men sedan säger "men ååååh som han tittade på dig" så kommer snubben garanterat visa sig vara kär i the girl next door-huvudkaraktären som de försöker få en att tycka om trots att hon är så jävla plain och trist att man bitvis glömmer bort vad hon heter).

* Toda Suya. Tankar: Det här är en jättedålig snuskbok om en idiot till brud som lever i en helt orealistisk miljö i Paris och blir passionerat kär i (läs: kåt på) en fantastiskt genomosympatisk man. Stort plus: Läser på spanska vilket är lite knivigt ibland vilket gör att jag till och från missförstår nån detalj i nån sexscen och tror att de säger helt orimliga saker som inte alls passar in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 757
· Visningar
85 677
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 172
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar