Kan du sluta skriva med versaler, ingen här är döv.
Vad jag tycker?
Jag tycker att sverige är fullt med folk som rider som skit, och med det menar jag att de aldrig tänker så långt att de orkar lära sig hur hästens rörelsemönster ser ut en gång, inte tar hänsyn till hästens bakgrund, utbildning, svårigheter eller frågar sig själv
Vad hästen verkligen säjer ifrån till.
Är det för att den inte kan, vill eller orkar?
De tre brukar samlas ihop till "Hästen är körd" och hästen får stryk, eller till exempel -hästen lyfter inte in bakbenen under sig, låt oss sätta på en graman (har hänt för någon månad sedan i ett grannstall, den hästen var allvarligt skadad).
Sveriges ridskolor skiljer sig lite vad det gäller utbildningen (eller avsaknaden av den också för den delen).
Det stora felet ridskolor gör är att de inte lär eleverna att titta, känna och tänka.
Titta hur hästen rör sig, titta hur den agerar i olika situationer, lära sig skilja på en rädd häst och en muppig häst.
Känna hur den känns i kroppen, urskilja spänningar, känna motsträvighet mot en situation eller en rörelse och dra slutsatser av det.
Tänka och dra egna slutsatser utifrån vad man ser i hästen både under ryttare och i hage.
Ffa. är det ingen ridskoleryttare som tackar hästen för att han eller hon får rida på hästen, man bara tar för givet.
Det fanns en tråd här för någon månad sedan där man uppmanade till att stänga större delen av sveriges ridskolor.
Jag håller med, för det är inte försvarbart att hålla skadade, felridna och olyckliga djur bara för att barn ska få rida.
Jag är emot en verksamhet som bygger på att ingen häst = inga pengar, det är då man börjar rucka på hästens livskvalitè för att den "måste gå" annars får man inga pengar och inga elever, skitesamma om hästen har ont i ryggen eller dålig utrustning
Det ska vara på hästens villkor, annars får det vara.
Och du, du vet inte ett skit om AR, det kan man läsa i det du skriver.
Skaffa information först, och sedan en åsikt.
Jag rider sällan eller aldrig på en volt, mer i mönster, jag vill inte komma dit du vill då jag anser att dressyren är till för hästen och inte tvärtom vilket är en jäkla skillnad och ändrar utgångsläget ganska radikalt.
Det som gör det ena sättet bättre eller sämre än det andra beror på hur human man är, jag tycker inte det är okej att slå, förminska eller förnedra en annan varelse för att jag ska få det höga nöjet att rida.
Därför plockar man av utrustning och hjälper istället för att lägga till (har också att göra med att jag av naturen är lat).
Ridskolor som lär ut AR vet jag inte av, det finns däremot tränare som är stationerade på olika gårdar till vilken man kan åka och träna en helg eller en vecka, det finns många grenar inom AR också -det är en ganska stor skillnad på Alain Roland och mig själv exempelvis, jag rider heller inte med gevär eller sabel.
Vilket är varför Du ska sluta dra AR över en kam.