Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Du har tur du som har stött på så bra ridskolor!

Men sen finns det många som gör elaka saker mot hästarna i smyg!

(därmed inte sagt att det hänt på just "dina" ridskolor, men det finns gott om "smygarna" oxå..)
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

idak skrev:
Blir så upprörd! Min lillasyster på 14 år går på ridskola för att hon tycker om hästar och vill lära sig rida bättre och har inte möjlighet att ha en egen häst. Hon har nu bytt ridskola till en som ligger närmare henne.

Den första häst hon får rida är en Tinker som bara rusar i traven och i galoppen är det bara fullt ös framåt. Syrran försöker hjälpa hästen att återfå balansen men måste be ridläraren om hjälp. Ridläraren säger åt henne att dra i tyglarna och luta sig bakåt. Syrran följer hennes råd, men läraren bara upprepar sig eftersom hon tycker att hon inte tar i nog. Till slut skriker läraren åt henne att hon måste lyssna och dra i tyglarna.

Lillasyster är ganska försiktig av sig och har svårt att säga ifrån om det inte känns rätt så till slut gör hon som ridläraren säger med en stor klump i halsen. Efter lektionen mår hon bara dåligt och känner att det inte alls blev bra. Ridläraren tittar på henne som om hon inte kan någonting och syrran känner sig ännu mer värdelös. :(

Ser det ut så här överallt på ridskolorna eller har hon bara hamnat hos en extremt dålig ridlärare?

Är det så här Svergie får fram morgondagens hästägare och tävlingsekipage?

Jag blir bara arg och förtvivlad... :mad:

Jag började rida på en ridskola när jag var 6-7 år. Det var bara upp på ryggen och så instruktioner. Dra i tyglarna, skänkla, dra i höger tygel och skänkla med vänster...osv osv. Så småningom förstod jag väl mer och mer av hur man kontrollerar en häst. Men jag hade förstått OÄNDLIGT mycket mer (och nog lärt mig grunderna snabbare) om vi i början av varje lektion fått förklarat VARFÖR man gör saker. Som att hästen flyttar för tryck och att det därför är så viktigt att släppa efter när hästen svarar. Kanske hade det varit svårt för en del i den åldern att ta till sig det, men jag tror att de allra flesta 6-7 åringar förstår mycket mer än vad man tror... NOg kan man väl offra 5-10 min i början av varje lektion för att förklara varför man gör som man gör....

Och tex kan man ju ha visselsignal som galoppfattning, jag vet en som hade det på sin travare. Det är inga naturlagar som gör att hjälperna ser ut som de gör. Men det tog flera år innan jag förstod det, att någon LÄRT hästarna allt.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Muppo skrev:
*lånar knapp*

Blir ibland lite irriterade över vissa av er som besökt EN ridskola som ni tycker är "hemsk" och sedan drar alla över en kam! Såååååå.....visst kvalitet varierar väl, men det gör väl den även på AKADEMISKA INSTRUKTÖRER??? eller?? vad vet jag. Där är väl alla så himla snälla och mjuka mot hästen, i motsats oss traditionella "djurmisshandlare" :angel:

Tror att vi alla, AR, klassisk dressyr eller "vanlig engelsk ridning" vill rida så mjukt som möjligt. Dock finner jag att det verkar som om Ni AR-folk klankar ner på oss "vanliga" att vi bara drar och sliter i hästarna och bankar med sporrarna *suck* DET GÖR MEJ RIKTIGT ARG!:devil: Inte dömer jag ut er för att ni sitter och skrittar på en volt varvefter varv, år efter år..:angel: ALLA VILL VI KOMMA TILL SAMMA RIDNING; VI HAR BARA OLIKA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT. MEN VAD SÄGER ATT DET ENA ÄR MER RÄTT EN DET ANDRA?

SÅÅÅÅÅ..var ska alla barn som vill hålla på med hästar hålla till då? Ni kanske vill låna ut era privathästar?

Det är ju tur att några av våra största ryttare började sin karriär på en ridskola, fast de då bara fick lära sig att DRA OCH SLITA! Men det kanske de fortfarande gör? ;) Eller vad tycker ni egentligen?

Kan du sluta skriva med versaler, ingen här är döv.
Vad jag tycker?
Jag tycker att sverige är fullt med folk som rider som skit, och med det menar jag att de aldrig tänker så långt att de orkar lära sig hur hästens rörelsemönster ser ut en gång, inte tar hänsyn till hästens bakgrund, utbildning, svårigheter eller frågar sig själv Vad hästen verkligen säjer ifrån till.
Är det för att den inte kan, vill eller orkar?
De tre brukar samlas ihop till "Hästen är körd" och hästen får stryk, eller till exempel -hästen lyfter inte in bakbenen under sig, låt oss sätta på en graman (har hänt för någon månad sedan i ett grannstall, den hästen var allvarligt skadad).

Sveriges ridskolor skiljer sig lite vad det gäller utbildningen (eller avsaknaden av den också för den delen).
Det stora felet ridskolor gör är att de inte lär eleverna att titta, känna och tänka.
Titta hur hästen rör sig, titta hur den agerar i olika situationer, lära sig skilja på en rädd häst och en muppig häst.
Känna hur den känns i kroppen, urskilja spänningar, känna motsträvighet mot en situation eller en rörelse och dra slutsatser av det.
Tänka och dra egna slutsatser utifrån vad man ser i hästen både under ryttare och i hage.
Ffa. är det ingen ridskoleryttare som tackar hästen för att han eller hon får rida på hästen, man bara tar för givet.

Det fanns en tråd här för någon månad sedan där man uppmanade till att stänga större delen av sveriges ridskolor.
Jag håller med, för det är inte försvarbart att hålla skadade, felridna och olyckliga djur bara för att barn ska få rida.
Jag är emot en verksamhet som bygger på att ingen häst = inga pengar, det är då man börjar rucka på hästens livskvalitè för att den "måste gå" annars får man inga pengar och inga elever, skitesamma om hästen har ont i ryggen eller dålig utrustning :mad:
Det ska vara på hästens villkor, annars får det vara.

Och du, du vet inte ett skit om AR, det kan man läsa i det du skriver.
Skaffa information först, och sedan en åsikt.
Jag rider sällan eller aldrig på en volt, mer i mönster, jag vill inte komma dit du vill då jag anser att dressyren är till för hästen och inte tvärtom vilket är en jäkla skillnad och ändrar utgångsläget ganska radikalt.
Det som gör det ena sättet bättre eller sämre än det andra beror på hur human man är, jag tycker inte det är okej att slå, förminska eller förnedra en annan varelse för att jag ska få det höga nöjet att rida.
Därför plockar man av utrustning och hjälper istället för att lägga till (har också att göra med att jag av naturen är lat).
Ridskolor som lär ut AR vet jag inte av, det finns däremot tränare som är stationerade på olika gårdar till vilken man kan åka och träna en helg eller en vecka, det finns många grenar inom AR också -det är en ganska stor skillnad på Alain Roland och mig själv exempelvis, jag rider heller inte med gevär eller sabel.
Vilket är varför Du ska sluta dra AR över en kam.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

vacasso skrev:
Kan du sluta skriva med versaler, ingen här är döv.
Vad jag tycker?
Jag tycker att sverige är fullt med folk som rider som skit, och med det menar jag att de aldrig tänker så långt att de orkar lära sig hur hästens rörelsemönster ser ut en gång, inte tar hänsyn till hästens bakgrund, utbildning, svårigheter eller frågar sig själv Vad hästen verkligen säjer ifrån till.
Är det för att den inte kan, vill eller orkar?
De tre brukar samlas ihop till "Hästen är körd" och hästen får stryk, eller till exempel -hästen lyfter inte in bakbenen under sig, låt oss sätta på en graman (har hänt för någon månad sedan i ett grannstall, den hästen var allvarligt skadad).

Sveriges ridskolor skiljer sig lite vad det gäller utbildningen (eller avsaknaden av den också för den delen).
Det stora felet ridskolor gör är att de inte lär eleverna att titta, känna och tänka.
Titta hur hästen rör sig, titta hur den agerar i olika situationer, lära sig skilja på en rädd häst och en muppig häst.
Känna hur den känns i kroppen, urskilja spänningar, känna motsträvighet mot en situation eller en rörelse och dra slutsatser av det.
Tänka och dra egna slutsatser utifrån vad man ser i hästen både under ryttare och i hage.
Ffa. är det ingen ridskoleryttare som tackar hästen för att han eller hon får rida på hästen, man bara tar för givet.

Det fanns en tråd här för någon månad sedan där man uppmanade till att stänga större delen av sveriges ridskolor.
Jag håller med, för det är inte försvarbart att hålla skadade, felridna och olyckliga djur bara för att barn ska få rida.
Jag är emot en verksamhet som bygger på att ingen häst = inga pengar, det är då man börjar rucka på hästens livskvalitè för att den "måste gå" annars får man inga pengar och inga elever, skitesamma om hästen har ont i ryggen eller dålig utrustning :mad:
Det ska vara på hästens villkor, annars får det vara.

Och du, du vet inte ett skit om AR, det kan man läsa i det du skriver.
Skaffa information först, och sedan en åsikt.
Jag rider sällan eller aldrig på en volt, mer i mönster, jag vill inte komma dit du vill då jag anser att dressyren är till för hästen och inte tvärtom vilket är en jäkla skillnad och ändrar utgångsläget ganska radikalt.
Det som gör det ena sättet bättre eller sämre än det andra beror på hur human man är, jag tycker inte det är okej att slå, förminska eller förnedra en annan varelse för att jag ska få det höga nöjet att rida.
Därför plockar man av utrustning och hjälper istället för att lägga till (har också att göra med att jag av naturen är lat).
Ridskolor som lär ut AR vet jag inte av, det finns däremot tränare som är stationerade på olika gårdar till vilken man kan åka och träna en helg eller en vecka, det finns många grenar inom AR också -det är en ganska stor skillnad på Alain Roland och mig själv exempelvis, jag rider heller inte med gevär eller sabel.
Vilket är varför Du ska sluta dra AR över en kam.

Klockrent!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Tack för detta. Klockrent.
:bow:
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Kunde inte sagt det bättre själv!

:bow:
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag håller väl med till en viss del där.

Våran ridskola är ganska okej. Det negativa är att folk som är i stallet ibland skriker åt varann eller skojjar högt så hästarna inte får lugn och ro, att de står i spilta tycker inte jag verkar helt roligt, stå uppbunden varje dag i grimma. Fast det finns ett par boxar. De flesta hästarna är trevliga och de flesta väl utbildade.

Ridlärarna är änna olika. Men det är ridlärare och inte elevledda lektioner i alla fall. H*n jag har är väldigt sträng men h*n förklarar ganska noga och inte bara "få stopp på henne!!" om den skulle gå för fort och vara svår att sakta ner. Ganska mycket förståelse samtidigt som h*n uppmuntrar oss att vara sträng mot hästen när den "dummar(?) sig".

Men jag tycker också som ni andra där uppe att en hästskötsel & rörelse kurs skulle vara obligatorisk.

/LQ.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Haha fyfan vilken inställning. Som du sa själv, skaffa information först, sedan en åsikt. Jag blev sur när jag började läsa men nu kan jag faktiskt bara skratta.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Usch vad tråkigt, men tyvärr är det nog rätt vanligt. Varit med om det själv och hört många som håller med.

Nu har jag egen häst och rider för en instruktör då och då. Senast jag var där sa hon lite om att min häst ännu inte orkar utföra vissa rörelser och gav tips hur jag skulle träna o s v för att komma dit. Hon är alltid trevlig och glad och jag är ju där för att lära mig så självklart vill jag att hon ska säga till om jag gör fel.Det viktigaste är dock att hon talar om hur jag ska göra för att det ska bli rätt, och det gör hon alltid, det är ju så man lär sig..

När jag var yngre var det inte lika lätt. Kan ge massa exempel men här är några.
Jag red på en helt vanlig ridskola.

Vi skulle rida skänkelvikning i trav över diagonalen. jag lyckades inte få min häst att gå skänkelvikning. Jag gjorde helt enkelt fel men man är kanske inte så tuff i den åldern så istället för att fråga läraren om hjälp kämpade jag på och försökte så gott jag kunde. Tillslut frågar läraren mig "Vill du rida skänkelvikning?" - Ja, svarar jag. "Då får du allt försöka lite bättre!" svarar den puckade läraren. Det var all hjälp jag fick.

En annan gång när jag var ännu yngre skulle vi hoppa. Jag tyckte att det var lite läskigt att hoppa och så hade jag fått en häst som nästan alltid stannade framför hindren så jag var ganska nervös. Läraren började sätta upp hinder medan vi värmde upp. Tillslut red jag fram till henne och frågade om hon inte kunde sänka lite för mig så att hästen inte skulle stanna. "Nej det kan jag inte" Sa hon bara då och gick därifrån. Sen gjorde hon det i alla fall men jag var ju nervös halva lektionen bara för det.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag har som återfallsryttare kommit tillbaka till ridskolevärlden med så att säja "vuxna" ögon..Och ja, ibland känns det rätt meningslöst; man rider en gång i veckan på en häst som rids av hur många andra ryttare som helst, som rider olika..Det kanske inte ska spela någon roll, men de går där och trampar, det finns ingen "sugenhet" hos någon av hästarna, hur kan man då få resultat?
Och ridlärarna då, ja där jag rider verkar de bra, men jag känner igen det där "gapandet" när man efter en halv lektion inte lyckas med det man ska.. Ibland verkar det som om de tror att man struntar i vad de säjer. Jag tycker att man faktiskt blir lite distraherad av de andra deltagarna på lektionen, man måste hela tiden tänka på att man inte rider in i häcken på framförvarande osv, samtidigt som man kanske ska jobba med något ridläraren anmärker på..

I mitt fall är ridskola oundvikligt nu till en början, men när jag fräschat upp mina kunskaper tillräckligt, blir det medryttarhäst eller egen häst som gäller!
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Usch stackars din lillasyster.. :cry: Jag har inte träffat på någon så elak ridlärare men däremot har jag en danslärare som var så innan hon fick barn i våras.. Hon sprang efter oss och skrek när vi inte gjorde tillräckligt stora rörelser (enligt henne) och vi är ändå ganska bra efter som jag går i en sk. dansklass med hårda intagningar, intervjuer mm. Eftersom jag också är en sån här "försynt liten tjej med dåligt självförtroende" som jag alltid får höra, gick detta så långt att jag genom rektorn på skolan fick ett samtal med läraren. Några lektioner efter det slutade hon eftersom hon skulle göra annat. Hon kom tillbaka till oss i år och nu har hon fått barn, efter det blev hon faktiskt bättre. Mina ridlärare har alltså inte varit som din lillasyster men jag har däremot haft en som gjorde så här:

Ex. Min häst vill inte riktigt ta stöd på tygeln så min ridlärare hjälper mig. Hon säger att jag ska ställa hästen utåt. Jag gör det och sedan ska jag ställa tillbaka den för att den ska behålla stödet. Ridläraren frågar om det blev bättre och jag säger att det tyvärr inte blev blev det. Ridläraren blir förvånad och vänder sig om utan att säga något, för att hjälpa någon annan.

Detta hör inte ihop med att hon inte har haft tid att hjälpa mig. Jag vet också att det har hänt fler så jag tror helt enkelt att hon inte har kunskaper till att hjälpa, vilket är konstigt då hon har utbildning och många års tidigare erfarenhet. Det kan också bero på ren slöhet. I ert fall verkar det som om ridläraren inte är särskilt pedagogisk och inte har något tålamod. Väldigt dåligt, måste jag säga, då man faktiskt börjar rida eftersom det är en kul grej.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag tycker bara hela attityden som idag är så vanlig på ridskolor att hästarna är dumma, lata, tröga och okänsliga är så sorglig. Varför i hela fridens namn ska det hela gå ut på att tvinga en stackars varelse som inte har nån möjlighet att försvara sig att göra alla möjliga saker som de helst inte vill. Fast tro nu inte att jag är en sån där "hästar borde få gå fria och vara ostörda"- förespråkare. Inte då, klart man ska rida men det borde gå att lära sig ridning på hästens villkor på en ridskola. Jag håller med Monty Roberts lite om att vem ska be hästarna om ursäkt för allt människor utsätter dem för? Det är hemskt att hälsa på gamla ridskolehästarna där de står i sina spiltor. På min gamla ridskola har de inga hagar utan hästarna går innomhus ungefär 330 dagar om året. Tre lektionspass om dagen, spilta resten av tiden. Inte roligt.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Tycker att ditt inlägg och de flesta andras inställning till ridskolor egentligen handlar om de dåliga ridskolorna, de som har dålig hästhållning. Men sanningen är den att det är lika stor andel av privathästägare som inte kan ett skit om god hästhållning som på ridskolesidan, men den ser man inte då de står ute i landets privatstall där ingen ser vad som händer.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Tyvärr måste jag också hålla med.
Jag har nyligen bytt ridskola från en som var på det dåliga sättet. Jag blev tillsagd att dra och banka och tillslut lackade jag ur. Som största förebild har jag Jan brink, och tänker alltid på min sits och allt annat när jag rider. Och tillslut kände jag hurfan ska jag kunna ha en bra sits när ridläraren ber mig att banka och dra.
Det går inte, och det är heller ingen bra sits.

Hästarna var relativt outbildade och ca 5 år gamla. Och självklart brallade de runt då de inte förstod vad man bad dem att göra. Men nu rider jag på en ridskola med välutbildade hästar samt ridlärare. tack och lov!:eek:
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Ni har tydligen en lång diskussion här, men kände att jag vill inflika då jag också varit utsatt för det här!

Som ung var jag mycket blyg och försiktig. Vilket inte blev bättre på ridskolan - jag hade ångest för att åka dit, men jag gjorde det, för jag älskade ju hästar... Jag kunde vara jätteledsen efter lektionen, eftersom jag nästan aldrig fick beröm, utan ridläraren bara tittade på de duktigare eleverna när jag gjorde rätt, och tittade på mig när jag gjorde fel.

Sen så kom jag ikapp de som ridit på ridskola i två år på bara 6 mån... Då hade jag iof ridit hemma på mina egna ponnysar i 2 resp. ½ år, men inte sjutton visste jag hur man gjorde galoppfattning ;)

Ridskolan gav mig alltid dåliga vibbar, jag gillade inte att vara där och skippade ofta lektioner, fastän vi betalat för dem. Man fick hästar som man inte trivdes med, och den vanligaste uppmaningen var antingen "Sitt ner och dra för fan!" eller "Rappa till 'na då! Jag sa RAPPA, inte peta!"
Eller så kom ridlärarn fram, tog mitt spö och rappade upp hästen samtidigt som den drog den i tyglarna... :(
Har inte ridit där på snart 5 år och det är jag fan stolt över. De enda som de lägger ner energi på är de som ridit där i flera år och är där även när de inte har lektion, samt privatryttarna. Och alla gamla tanter då, som favoriseras hela tiden.

/Chili ~blir arg bara jag tänker på det~
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Här tycker jag att de är bra, speciellt ridläraren jag har.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Tråkigt att så många har så dåliga erfarenheter av ridskolor. Jag rider på ridskola sedan i höstas och eftersom jag är sk återfallsryttare så började jag först i nybörjargruppen. Vi fick sitta på lina nästan varje lektion och lära oss driva med sätet och sitta riktigt. På min ridskola är det viktigt att lära sig rida utan att dra och banka utan rida med mycket känsla. Tänk om det inte fanns ridskolor då skulle alla vi som inte har någon möjlighet att ha egen häst aldrig få chansen att få hålla på med denna underbara sport.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

PathOfClovers skrev:
Tycker att ditt inlägg och de flesta andras inställning till ridskolor egentligen handlar om de dåliga ridskolorna, de som har dålig hästhållning. Men sanningen är den att det är lika stor andel av privathästägare som inte kan ett skit om god hästhållning som på ridskolesidan, men den ser man inte då de står ute i landets privatstall där ingen ser vad som händer.

Absolut, varför klaga på de ridskolor som fungerar? Självklart finns det tonvis av privathästägare som är totalt hopplösa och inte borde ha häst. Jag känner flera stycken. Men de är liksom ett annat problem. Det är inte lika många som påverkas av den personens dåliga kunskaper och tråkiga inställning som det är på en ridskola. En snittridskola i stockholm har väl nånstans runt 500 elever skulle jag tro. Men i alla fall, jag sitter mest och avreagerar mig lite för det känns så jobbigt att inte kunna påverka varken undervisningen eller hästhållningen på nån sån där dålig ridskola. Ingen som har nån idé på hur man kan göra för att förättra det hela?
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

först när jag läste den här tråden så kände jag mig helt värdelös som ridlärare.. nu är jag inte ridlärare, men har jobbat som det ett par år.

jag önskar verkligen att det gick att ha småflickorna och -pojkarna på lina varje lektion, men de rider bara 30 minuter i nybörjargrupperna, och är åtta i varje grupp.. (tror det är rätt normalt för ridskolor?) inte hinner man med det. och ponnyerna, som med mer rutinerade ryttare går som små dressyrklockor och tävlar msv b-hoppning, tar bajs-paus fyra gånger på 30 minuter, två kisspauser och ibland helt enkelt bara stannar.
då är det inte så lätt att säga till sjuåringen att driva med sätet och så vidare. spö får de inte (i allmänhet iaf) ha, men ibland när en och annan ponny har fastnat i segträsket (och nej, den är inte halt och har inte ont, för nästa lektion med rutinerade elever eller lektionen innan så har den gått så fint så..) och vägrar röra på sig vad ryttaren än gör, så ger jag ett spö. och flickan (oftast flickor ju) petar försiktigt med änden på spöt på baken på hästen. vad säger man då? jo, att de måste ta i lite, för det där känner inte hästen.. är det samma sak som de exempel ni tagit upp tidigare?

..men när man läser den här tråden så känns det som att alla ponnyerna är outbildade halta stackars krakar som uppmuntras av ridlärararna (inkl mig då) att misshandlas.. fast jag VET att det inte är så.

så hur skall man göra? på ridskolan där jag jobbade hade vi några "amanda"-böcker. de var otroligt pedagogiska och bra och hade massor med övningar som man ville göra, sånt där som att gå ut i ridhuset med ryggsäckar och träns att sätta på ungarna så de får känna hur det känns för hästarna när de sitter snett eller drar i tyglarna osv.. ..men det finns ingen plats för sånt, och ingen tid, och man blir bara mer och mer frustrerad. finns ingen tid för sitsträning på lina, och faktiskt så förstår inte de flesta sjuåringar speciellt mycket om man försöker förklara varför. (vuxna nybörjare är så himla mycket enklare.)

barn vill ha det roligt, och för att de skall fortsätta rida måste man göra ridlektionerna roliga för dem. därmed inte sagt att roligt är lika med galopp i full karriär osv, det tycker _väldigt få_ sjuåringar är kul. men min erfarenhet av att försöka ridutbilda små barn är att man måste leka lite, och att de måste få prova själva, och känna sig duktiga, och de måste känna att de kan få stopp på hästen och få den att röra sig framåt. annars fortsätter de inte.

och om man säger saker som att "om du tycker att det går för fort så tänk på att luta dig lite bakåt och ta och lätta i tygeln för hästen tror att den skall gå fortare när du lutar dig framåt" jag menar, när hästen springer fortare och fortare blir det ju till slut "LUTA DIG BAKÅT OCH DRA I TYGLARNA".. iallafall är det nog det som den lite rädda tjejen hör av förklaringen..

usch, det här blev långt, jag ville nog bara försöka få in lite i debatten att det inte är så lätt det här med ridskolor och nybörjarutbildning. helst skulle nybörjare rida privat ett år först.. men det har ingen råd med.

egentligen tycker jag inte att det borde finnas ridskolor. jag kan inte förstå varför hästar skall utsättas för ridskolebehandling bara för att folk skall rida. det är ju inte precis någon mänsklig rättighet att rida, men en hästlig rättighet borde vara att inte gå på ridskola..
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

weeanna skrev:
jag önskar verkligen att det gick att ha småflickorna och -pojkarna på lina varje lektion, men de rider bara 30 minuter i nybörjargrupperna, och är åtta i varje grupp.. (tror det är rätt normalt för ridskolor?) inte hinner man med det. och ponnyerna, som med mer rutinerade ryttare går som små dressyrklockor och tävlar msv b-hoppning, tar bajs-paus fyra gånger på 30 minuter, två kisspauser och ibland helt enkelt bara stannar.
då är det inte så lätt att säga till sjuåringen att driva med sätet och så vidare. spö får de inte (i allmänhet iaf) ha, men ibland när en och annan ponny har fastnat i segträsket (och nej, den är inte halt och har inte ont, för nästa lektion med rutinerade elever eller lektionen innan så har den gått så fint så..) och vägrar röra på sig vad ryttaren än gör, så ger jag ett spö. och flickan (oftast flickor ju) petar försiktigt med änden på spöt på baken på hästen. vad säger man då? jo, att de måste ta i lite, för det där känner inte hästen.. är det samma sak som de exempel ni tagit upp tidigare?

Håller med om mycket av det du säger. (typ det som jag inte har citerat) Allas åsikter är olike men jag tycker faktiskt det går att hela tiden uppmuntra eleverna, även nybörjare på fem (ja fem) år. Dessutom på ett roligt sätt. (obs: ta inte nåt jag skriver som kritik mot dina ridlärarkunskaper, jag har aldrig sett dig undervisa) Sen är det klart att man får ropa "luta dit bakåt och dra i tyglarna" till en rädd nybörjare, det är en naturlig reflex att inte rida korrekt när man blir spänd och nervös. Jag är ett praktexempel på det :angel: Men då kan man ju som ridlärare se till att förklara att det där bara är en nödlösning och inte allmänpraxis, vilket många barn tycks tro.
99,9% av alla elever på min gamla ridskola bromsar alltid sina hästar så. Sen till sist måste jag bara få hoppa på det där med att "ta i lite, för det där känner inte hästen" och kontra med ett: Hästar kan känna av en mygga som sätter sig på dem, jag tror de känner att man slår dem med en pinne. De har bara valt att inte lyssna på grund av sina egna faktiskt fullt logiska anledningar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 404
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp