Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Hej Ida.

Vet vilken ridskola du menar och vilken häst. Rider där själv nämligen.

Hästen har ingen utbildning, första gången jag red lektion fick jag den, en chock var det när hästen inte går att stanna...

I början fick jag den inte i galopp, utan slängtrav...

Eftersom jag är rätt lång kan jag bara rida 3 hästar där, en som jag är för lång för, men han är viktbärande, sen en som jag inte vill rida så hemskt gärna, p g a han bara är så j*vla stark i galoppen.

Sen tinkern, som jag heller inte sitter upp på så gärna...

Sen har de inköpt en ny häst, en häst som inte ser ut för nånting..

Innan den hade det en stor halvblodsvalack som jag inte heller gillade, han drog blandannat iväg på lektionerna och bockade, troligen p g a en sadel som inte passade...
Visade sig sen att han hade pålagringar och sen åkte han tillbaka..

Ingen av hästarna där har nånting som kan kallas utbildning, jag vet inte riktigt vad jag kan lära mig av det....
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Så ser det inte ut på de flesta ridskolor, som tur är. Finns det flera att välja på i ert område så prova en annan ridskola. Har de verkligen utbildade instruktörer på det där stället?
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

*Knapplån*

Min häst står uppstallad på en ridskola i Tyskland. Jag rider själv med i verksamheten både på min egen häst och på ridskolehäst. Dessutom håller jag i teori, voltige och "mini-longen" för småbarnen - dvs jag har mycket god insikt i verksamheten.

Här börjar samtliga nybörjare med longeringslektioner. Hos oss kostar en "longe" lika mycket som en vanlig ridlektion. En longe är 20 minuter och en lektion 45 minuter lång. De kostar 8 euro för barn och 11 euro för vuxna.

En nyhet hos oss (nytt från och med denna veckan faktiskt!) är "mini-longen." Det införde vi eftersom vi kände att det fanns ett glapp mellan voltigen och longe. Helst vill vi inte ha barn under 9 år på longe eller i ridlektionerna för de har för jobbigt att koncentrera sig så länge. Mini-longe håller på 15 minuter och kostar 5 euro. Tanken är att barnen får gott om tid på sig att hitta balansen på häst ryggen, få en säker och oberoende sits och förlora eventuell rädsla för hästen. Det kan ta tre månader eller tre år, varje barn får den tid det behöver. I början skrittar vi bara och de får göra olika balans och gymnastikövningar på hästryggen. Vi går ofta fram och korrigerar sitsen handgripligt, för de minsta har svårt att följa instruktioner har vi märkt. När de sitter väl i skritt och trav får de några vanliga longe med galopparbete och mer intensivt travarbete och sedan slussas de ut i grupperna. När ett sådant barn kommer med på lektionerna har man den enorma fördelen att de redan kan sitta oberoende och "bara" behöver lära sig inverka. Det ska bli väldigt spännande att se skillnaderna om några månader!

Alltså: Det går alldeles utmärkt att arbeta på det viset. Jag tror att det i Sverige är mycket en mental spärr som gör att man tror att "det inte går".
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

idak skrev:
Blir så upprörd! Min lillasyster på 14 år går på ridskola för att hon tycker om hästar och vill lära sig rida bättre och har inte möjlighet att ha en egen häst. Hon har nu bytt ridskola till en som ligger närmare henne.

Den första häst hon får rida är en Tinker som bara rusar i traven och i galoppen är det bara fullt ös framåt. Syrran försöker hjälpa hästen att återfå balansen men måste be ridläraren om hjälp. Ridläraren säger åt henne att dra i tyglarna och luta sig bakåt. Syrran följer hennes råd, men läraren bara upprepar sig eftersom hon tycker att hon inte tar i nog. Till slut skriker läraren åt henne att hon måste lyssna och dra i tyglarna.

Lillasyster är ganska försiktig av sig och har svårt att säga ifrån om det inte känns rätt så till slut gör hon som ridläraren säger med en stor klump i halsen. Efter lektionen mår hon bara dåligt och känner att det inte alls blev bra. Ridläraren tittar på henne som om hon inte kan någonting och syrran känner sig ännu mer värdelös. :(

Ser det ut så här överallt på ridskolorna eller har hon bara hamnat hos en extremt dålig ridlärare?

Är det så här Svergie får fram morgondagens hästägare och tävlingsekipage?

Jag blir bara arg och förtvivlad... :mad:

Hej, Min ridlärare har är direkt skrikit åt mig eller så, Men hon har
kollat på mig som att jag är helt hjärndö, Och det fick mig att må
kasst. Jag beklagar det som hände din syster, Den var jätte dumt
av ridläraren. :cry: Det är så många ridlärare som är för hård med
nybörjare att dom inte tänker på att någon kanske tar det väldigt hårt. Jag har en sjukdom och den gör att jag uppfattar saker starkare än vad andra gör, Alltså jag tar åt mig för mycket. Men jag tycker inte om ridskolor överhuvudtaget, För där "åker" man mäst häst, Man rider den ju nästan inte, Det är ju bra för nybörjare att sitta på en lugn häst och någon leder hästen, Men det din syrras ridlärare gjorde var ju helt fruktansvärt. Jag tycker att man ska börja på ridskola bara tills man har lärt sig hur man ska hålla i tyglarna och hur man styr hästen och tills man förstås att fått balans. Sen så kan man börja rida på en privat häst, För på ridskolan är det ju "oftast" lugna hästar så sen när man rider på privat hästar så är det ju en viss skillnad, Hästen kan bocka, stegra, väja för nått den är rädd för den kanske inte står stilla på gången osv, Så jag tycker att man ska hålla på med privat hästar så man vet hur det är i "verkliga" häst världen menar jag. Men först så ska man lära sig hur man ska rida och hur man sköter hästen. Man kan ju tex bara stå och titta på hästen i hagen och se hur den uppfattar saker och ting osv ;) Jag hoppas det går bra för din syster, Och hoppas hon får en bättre ridlärare :) KRAM
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

idak skrev:
Blir så upprörd! Min lillasyster på 14 år går på ridskola för att hon tycker om hästar och vill lära sig rida bättre och har inte möjlighet att ha en egen häst. Hon har nu bytt ridskola till en som ligger närmare henne.

Den första häst hon får rida är en Tinker som bara rusar i traven och i galoppen är det bara fullt ös framåt. Syrran försöker hjälpa hästen att återfå balansen men måste be ridläraren om hjälp. Ridläraren säger åt henne att dra i tyglarna och luta sig bakåt. Syrran följer hennes råd, men läraren bara upprepar sig eftersom hon tycker att hon inte tar i nog. Till slut skriker läraren åt henne att hon måste lyssna och dra i tyglarna.

Lillasyster är ganska försiktig av sig och har svårt att säga ifrån om det inte känns rätt så till slut gör hon som ridläraren säger med en stor klump i halsen. Efter lektionen mår hon bara dåligt och känner att det inte alls blev bra. Ridläraren tittar på henne som om hon inte kan någonting och syrran känner sig ännu mer värdelös. :(

Ser det ut så här överallt på ridskolorna eller har hon bara hamnat hos en extremt dålig ridlärare?

Är det så här Svergie får fram morgondagens hästägare och tävlingsekipage?

Jag blir bara arg och förtvivlad... :mad:

Hej, Min ridlärare har är direkt skrikit åt mig eller så, Men hon har
kollat på mig som att jag är helt hjärndö, Och det fick mig att må
kasst. Jag beklagar det som hände din syster, Den var jätte dumt
av ridläraren. :cry: Det är så många ridlärare som är för hård med
nybörjare att dom inte tänker på att någon kanske tar det väldigt hårt. Jag har en sjukdom och den gör att jag uppfattar saker starkare än vad andra gör, Alltså jag tar åt mig för mycket. Men jag tycker inte om ridskolor överhuvudtaget, För där "åker" man mäst häst, Man rider den ju nästan inte, Det är ju bra för nybörjare att sitta på en lugn häst och någon leder hästen, Men det din syrras ridlärare gjorde var ju helt fruktansvärt. Jag tycker att man ska börja på ridskola bara tills man har lärt sig hur man ska hålla i tyglarna och hur man styr hästen och tills man förstås att fått balans. Sen så kan man börja rida på en privat häst, För på ridskolan är det ju "oftast" lugna hästar så sen när man rider på privat hästar så är det ju en viss skillnad, Hästen kan bocka, stegra, väja för nått den är rädd för den kanske inte står stilla på gången osv, Så jag tycker att man ska hålla på med privat hästar så man vet hur det är i "verkliga" häst världen menar jag. Men först så ska man lära sig hur man ska rida och hur man sköter hästen. Man kan ju tex bara stå och titta på hästen i hagen och se hur den uppfattar saker och ting osv ;) Jag hoppas det går bra för din syster, Och hoppas hon får en bättre ridlärare :) KRAM
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Men GUD så trisst att det finns så dåliga ridskolor!!!!

Men snälla generalisera inte, det finns gott om bra ridskolor också! Försök att provrida innan ni bokar en termin, det kan vara mycket värt att åka lite längre för att få en bättre ridskola!
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Knapplån

Jag, när jag tänker efter, har nog en rätt "bra" ridskola för tillfället.
Men det har verkligen varit hemskt.
Vi har haft hästar som inte alls trivdes. En period hade vi en yngre häst (som reds in :eek: främst av ridskolans elever dvs mest nybörjare) .. Efter etttag började han såklart protestera - det blev för mycket för honom helt enkelt. Så han stannadew, slog bakut o protesterade lektionerna i ända... HEmskt att se på. O ridlärarna visste ju såklart inte vad de skulle göra :smirk:
ALLA som red hästen fick tillslut ha både spö o sporrar, för då kunde man iaf få fram han lite. detta var hemskt.
Förstår inte att ridlärare ens kan tillåta sporrar på barn/nybörjare!
Menmen. tillslut så fick han iaf komma ut till en tjej som haft hand om han och bara gå i skogen. Gick väl inte så bradär helelr till en början men han slutade lite med de där fasonerna iaf..
:(

Och det är ett exempel på "dåliga" hästar vui haft.. Har haft 3-4 till (som jag kan minnas) som varit liknande o protesterat ordentligt..

Det senaste året har det varit rätt ok (JAG hr inte trivts det minsta men det är en annan sak..)
Vi har haft hyfsat "bra" hästar. En häst har dock blivit förstörd. Han va så liten och söt och glad när han kom. han älskade att bli riden av ALLA barn (B ponny typ) hur lite de än kunde, men han tröttnade o nu på slutet var han elak mot alla i stallet...

Däremot så har vi den här terminen två relativt okunniga ridlärare!
Jag hade bara 5 eller 10 kort (minns inte :p ) så tack o lov har ja inte förlorat alltför mycket pengar på det.. Har inte alls velat gå på lektionerna. Henne som vi har är alldeles för "gör så", gör så. Fort ska allt gå. MAn hinner knappt skritta fram innan man ska galoppera o rida skänkelvikning (känns så íaf). Första lektionen med min häst för henne var en katastrof. Hon gick och spände sig jättemycket (jag som tack vare min förra ridlärare precis hade fått lite mer kläm på henne :( ) och ville inte alls arbeta.
gången efter var inte bättre!
Pållen blev typ galen (ja hon är överkänslig) och höll på att springa över ridläraren, backade i full fart över ridbanan rakt på en annan häst osv.
Så den ridläraren har jag inte trivts det minsta med.
Plus att hon inte är bättre på att rida än mej :crazy: så det kändes rätt meningslöst att rida lektion...

Den andra ridläraren däremot är jättebra (min kompis.. ;) ) men hon har ju bara nybörjarlektioner än så länge då hon itne jobbat så länge.
Men hon fungerar jättebra (vad jag sett) med barnen och lär dem betydligt mer än vad de lärt sig innan!

Men problemet med vår ridskola som det är nu, är att vi inte har någon bra ridlärare. Bra menar jag då för oss som ridit lite längre.
Vi är väl iofs bara ca två grupper som är lite avancerade men det känns ändå tråkigt att inte få lära sig nåt på att rida..
Under det senaste halvåret (plus nu till sommaren) slutar 3 av mina kompisar rida, och jag.
Det är lite tråkigt faktiskt..

Det är väl meningen att ridskolan ska vara till för alla???
Vår klubb inriktar sej bara på banr/nybörjare, för de är ju "framtiden".
Men hur ska det kunna gå med "framtiden" om ingen får en chans att utveckla sig?
Det finns en eller två grupper med folk som ridit lika länge som mej (och även längre..), men fortfarande är på samma nivå som jag var för tre-fyra år sedan..
Det är väldigt tråkigt faktiskt.
Man ska lära sig rida på en ridskola, visst, men orde man inte få lära sej att utvecklas oxå?
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Otroligt bra koncept. Att rida på lina är något vi alla skulle göra emellanåt tycker jag. Bästa sättet att utveckla sin följsamhet och balans. Det borde finnas här i Sverige också.
Däremot finns det numera "ridlekis" på flera ridskolor. Eleverna är i väldigt små grupper (ca 4-5 elever) och de får lära sig lika mycket om hur en häst ska skötas, hur den fungerar osv som träna ridning. Ridningen med ledare går ut på att de ska hitta sin balans, träna på styrning och såna basgrejer. Det går ut på att umgås med hästar kan man väl säga. Ett bra initiativ tycker jag. De här barnen har en bättre grund när de senare kan börja rida riktiga lektioner.

Vi måste komma ihåg att det finns väldigt bra ridskolor också. Jag red själv 15 år på lektion och våra hästar var utbildade till L:A dressyr (några MSV) och L:B-L:A hoppning. Det var hästar som vi kunde utvecklas på och vi hade också bra, pedagogiska och välutbildade instruktörer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Hej!

Ridläraren i fråga låter onekligen som en väldigt dålig ridlärare och på många sätt som min egna gamla ridlärare. Min gamla ridlärare höll inte bara i ridlektioner, hon ägde dessutom hela stallet och drev ridskolan med hjälp av några få anställda. Jag har två ord som summerar hela min erfarenhet på det stallet: en mardröm. Inte nog med att hon var outbildad och allmänt okunnig inom hästhållning, hon var dessutom elak mot de som red på stallet! Hon skrek åt oss och hånade oss när vi (jag och mina kompisar) gjorde fel, t.ex. om vi släppte en häst i fel hage eller om det inte gick bra när vi tävlade.
Hon sa åt oss att "ta tag i hästens mun så att den går på tygeln" när vi red och när hästen (som fick ont) protesterade hämtade hon långpisken och medan häst och ryttare flängde runt smått panikslagna, skickade hon vassa kommentarer såsom: så som du sitter och skumpar på hästen är det klart att du inte vinner, du rider ju som ett blindstyre och fattar alldeles för trögt!
Inte nog med detta högst otrevliga och kränkande beteende, hon hade dessutom en favorit elev som hon älskade att skämma bort. Som födelsedagspresent fick eleven en häst av sina föräldrar och ridläraren som eleven inte ens behövde sköta själv! Eleven red hästen och tävlade den men vi andra på stallet fick mocka, fodra, släppa in/ut den och byta täcke på den - året runt.

Det var en stor lättnad dagen jag sa upp min plats på ridskolan. Det går nog bara att ta emot en viss mängd av den sortens beteende och jag fick till slut nog! Enda anledningen till att jag inte skriver namn på personerna inblandade och ridskolan själv är för att jag inte är ute efter hämnd, jag vill bara föra budskapet vidare; ingen förtjänar att bli illa behandlad - våga vägra (all form av) mobbning, du också!
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Fast även gamla trådar är kul att tas upp igen! Händer ganska lite på Buke så kommer inget nytt är det iaf kul när någon gammal tråd dras upp igen-

Jag tyckte det var intressant att skumma igenom. Liknande debatter förs ju till och från hela tiden, och jag är glad att jag har goda erfarenheter från de ridskolor jag själv har gått och går på!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 404
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp