Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Lyrazel skrev:
Sen till sist måste jag bara få hoppa på det där med att "ta i lite, för det där känner inte hästen" och kontra med ett: Hästar kan känna av en mygga som sätter sig på dem, jag tror de känner att man slår dem med en pinne. De har bara valt att inte lyssna på grund av sina egna faktiskt fullt logiska anledningar.

hm, ja, men man vill ju helst inte "uppmuntra" till att använda grövre hjälper eftersom en del elever då inte anstränger sig.. ..samtidigt som hästen faktiskt måste lyssna. inte är det lätt inte.

suck. det finns väl en anledning till att jag slutat med ridlärarkarriären..
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

PathOfClovers skrev:
Tycker att ditt inlägg och de flesta andras inställning till ridskolor egentligen handlar om de dåliga ridskolorna, de som har dålig hästhållning. Men sanningen är den att det är lika stor andel av privathästägare som inte kan ett skit om god hästhållning som på ridskolesidan, men den ser man inte då de står ute i landets privatstall där ingen ser vad som händer.

Precis vad jag åxå tänkte på....är själv uppvuxen på två olika väletablerade ridskolor och bägge har både bra, utbildade hästar och bra, kunniga instruktörer.
så jag förstår inte riktigt all galla som spys över ridskolorna i denna tråden, ni som gnäller måste ha råkat ut för de dåliga ridskolorna.

men precis som du säger, PathOfClovers, så är det MINST lika stor andel privathästägare som inte har ngn koll alls på hästhållningen.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag har inte så dåliga erfarenheter av ridskolor som folk tycks ha i den här tråden. Har ridit som barn/ungdom i 11 år, var i stallet mycket, hjälpte också till med privathästar. Jag har aldrig sett en häst bli slagen på en ridskola, då var jag i stallet 6-7 dagar i veckan som mest när jag var skötar o.s.v. så jag såg defintivt mer än bara mina ridlektioner. Jag hann också med några olika ridskolor under dessa 11 år p.g.a. flytt och annat. Jag hade också ungdomspraktik på en ridskola när jag var 16 och hästarna sköttes bra och lektionerna leddes av kunnig personal som definitivt inte uppmanade någon att sparka eller dra.

Har heller aldrig själv blivit det så vitt jag kan minnas, däremot kanske det var svårt att förstå varför man gjorde exakt allting när man var 7-8 år.Men vi var tvungna att ha ledare till hästen hela första året, därefter avgjorde ridlärarna om man var tillräckligt duktig för att gå upp en grupp till en etta utan ledare. Förekommer det inte längre att man har ledare till hästarna i nybörjargrupperna? Vi hade det även när man red ut så länge man gick i den gruppen. Genom det förhindrade man både att sparka hästarna för att få dem att gå framåt och även drag i tyglarna förhindrades, jättebra sätt tycker jag och det finns någon vid varje häst som hade kontroll på hästen. När man själv var tillräckligt duktig för att bli ledare så fick man gå till expeditionen och få en stämpel varje gång och efter ett antal lektioner man ledit hästar fick man rida en lektion gratis. Bra sätt att motivera ridsugna hästtokiga utan så mycket pengar.

Nu som vuxen rider jag igen och tycker det är en jättebra ridskola. 5-10 minuter i början av lektionen går ridläraren igenom vad vi ska göra och varför. Vi får även en terminsplanering i början av varje termin. Att hästarna är olika och fungerar på olika sätt betonas varje lektion.

Till er som inte tycker ridskolor borde få finnas, tycker ni det är bättre att varje hästtokig unge köps en egen häst av i värsta fall okunniga föräldrar och lär sig på? För föräldrarna inser kanske inte att det behövs lektioner. Bara intressant att få ta del av era tankar av hur nybörjare skall lära sig rida tycker jag. Däremot håller jag med om att dåliga ridskolor är tragiskt att det finns och det är synd om eleverna men jag tror också att det är bra att goda exempel belyses.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

oj, det där verkar ha varit en jättebra ridskola. men alla dessa hästtokiga ungdomar som kan tänka sig att vara ledare för att få rida finns inte längre. iallafall inte här. de har så mycket andra aktiviteter, det skall spelas fotboll och dansas och spela piano och gud vet vad, hästarna är inte deras enda intresse.. på den här ridskolan har vi EN elev som är där även när han(!) inte skall rida..
det här tror jag är en förändring sedan för 10-15 år sedan, för när jag var liten och gick på ridskola var det massor med flickor som "alltid" var på ridskolan och hjälpte till med allt och var ledare och så vidare, och jag med.

av alla de nybörjare jag har haft så har det kanske varit en eller MAX två i varje grupp som faktiskt varit hästtokiga. de eleverna är så himla mycket lättare att undervisa i och med att de läser hästtidningar och böcker, ser på hästprogrammen på tv och åker och tittar på andra lektioner och tävlingar osv. resterande elever kan ingenting om hästar när de börjar, lär sig ingenting om hästar som de inte lär sig på ridskolan. för dem är ridningen bara en annan aktivitet per vecka..
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Usch, vilket hemskt ställe! Bara för att visa ett exempel på en riktigt bra ridskola så ska jag berätta lite om min.
Alla ridlärare är utbildade, tålmodiga och snälla. Hästarna är allihop grundutbildade och de flesta även lite mer ändå. En del står i spiltor andra står i boxar och det är daglig utevistelse som gäller. Sen är ju hästar personligheter så det är klart att det är någon häst som är lite tjurigare än andra, men alla hästar kan om de vill.
De flesta i stallet, skötare, anställda och andra, är trevliga och hjälper gärna till.
Jag bytte till den här ridskolan för ca 1½ år sedan och jag trivs jättebra! Det är en relativt liten ridskola, men med ett stort hjärta :D
www.welcome.to/tbr
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

På de ridskolor som jag har gått på har det varit så... Man blir ju bara så jävla trött.. :mad:
Själv så gav jag upp för ett par år sedan. När jag kom på mig själv med att tänka "Fan, det är torsdag. Ridning idag.." så bestämde jag mig för att det fick vara nog. Hade då 2 hästar hemma så jag slutade på ridskola och har sedan dess bara ridit mina egna hästar. Det beslutet har jag aldrig ångrat och jag saknar verkligen inte den tiden.. Ganska tragiskt egentligen:( Men, men, så är det i alla fall...
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Varför så mycket fördomar mot ridskolor?

Ridskolor måste uppfylla vissa grundkrav för att bli godkända av Svenska ridsportförbundet. Dessa krav behandlar säkerhet och hästhållning mm.

Man kan välja/kräva att få rida för utbildad instruktör.

Ridlärarens ord/filosofi är inte lag. Man kan ifrågasätta/diskutera efter lektionen.

Jag har aldrig varit med om ridlärare (utbildad eller inte) som förespråkar ridning eller hästhållning som skulle vara skadligt för hästen. Men det TAR tid att lära sig och för att lära sig måste man öva.

Det finnas åtskilliga hästägare som i all välmening missköter sin häst i betydligt högre grad än vad som sker på ridskola just pga okunskap.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Hobbyryttare skrev:
Jag har aldrig varit med om ridlärare (utbildad eller inte) som förespråkar ridning eller hästhållning som skulle vara skadligt för hästen.



Men det är ju just det som flera i tråden (bl.a. jag) HAR varit med om. :smirk: Och det är så tråden uppkommit.

Sedan är det ju väldigt individuellt vad man anser är skadligt för hästen/arna.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag kan inte låta bli att bli både ledsen och upprörd då jag läser den här tråden. Jag slutade själv rida på ridkolan för 12 år sedan för att klimatet på min dåvarande ridskola var ganska illa. Till exempel har dom fortfarande kvar en shettis som redan för 12 år sedan hade utslitna leder. Så vitt jag förstår går hon fortfarande som lektionshäst, för att hon är så himla snäll. Men det är inte min poäng:

Jag har börjat rida igen, och har glömt bort det mesta som jag kunde för 12 år sedan och jag känner mig verkligen som en skurk då jag sätter mig på en av min nuvarande ridskolas hästar. Inte för att de är outbildade eller att ridläraren säger åt mig att misshandla hästarna på något sätt, men jag tycker att min okunskap och obalans bidrar till att göra hästarna till "ridskolehästar" som både är skänkel och tygeldöva (för att inte tala om vikthjälper). Det som jag funderar på, eller reflekterar över är att jag får känslan att ridsport är bara för de som redan kan, eller som har råd att ha egen häst och privatinstruktör. Hur ska man kunna lära sig att rida om man inte får vara obalanserad och fumlig? Hur ska man kunna ens få komma nära dessa fantastiska djur om man inte är rik eller uppfödd på landet eller har haft enorm tur att pricka in den där ridskolan på tusen där man har tid och råd att låta utbildningen ta tid? (jag vet att jag generaliserar, men jag känner mig väldigt usel för att jag inte kan)
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Det är ju inte så att ridskolor inte ska få finnas, vad jag tycker är uselt är tankesättet på en del ridskolor, och behandlingen av hästarna (som ställer upp och lär alla dessa männi skor rida..). Det handlar alltså inte om själva fenomenet ridskola.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Mitt inlägg var inte riktat till dig utan till hela tråden....
Ber om ursäkt vid ev missförstånd....=)
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Mestur skrev:
Mitt inlägg var inte riktat till dig utan till hela tråden....
Ber om ursäkt vid ev missförstånd....=)


Jag antog det men fortfarande så handlar ju inte tråden om att ridskolor inte borde få finnas alls. ;)
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Om man kollar här i mitt "område" (skaraborg) så är situationer som denna väääälidgt svåra att finna på utbildade ridlärare.
Har hästen på en ridskolas privatstall och red på ridskolan tidigare.

För det första används endast snälla och lite långsammare hästar vid nybörjar lektioner plus en ledare som hjälper till med små detaljer som handställning och påminning förutom styrningen.

Sedan kan det vara så att även en latis kan bli lite pigg ibland när de börjat rida utan ledare men då står inte ridläraren och argt skriker upprepande till eleven utan tar tag i hästen, in i mitten och förklarar för ryttaren lungt och sansat vad den ska göra i en sådan situation och kanske möjligen varför hästen gjorde som den gjorde. Ridläraren som din syrra hade låter outbildad, kolla om h*n har utbildning.

Nu säger jag inte att din syster är nybörjare utan denna situationen existerar inte i mina kretsar. Säkerhet och representabla hästar är det som gäller

Tycker personligen att "systern" ska få lära sig på någon annan ridskola, det där kan bli farligt
 
Senast ändrad:
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Hur skulle det se ut om inga ridskolor fanns??? Men som i alla brancher finns det bra och dåligt och allt däremellan. Har själv några exempel från min egna privatägda ridskola.

1. Nybörjarna får alltid de lugna, snälla o trygga. Rätt elev på rätt häst minskar olycksrisken! Vi leker mkt följa john, rider barbacka, gör balansövningar, provar olika sätt att svänga, bromsa etc. Leker in ridvägar, vikthjälper etc. Detta skapar trygga små ryttare som snabbt upptäcker hur lite man behöver göra för att hästen ska reagera.

2. Att skrika på eleverna har ingen effekt. Har lärt hästarna ett stoppkommando under longering/markarbete så jag kan stoppa dem med det i kombination med att eleverna får lära sig styra in i hörnet om hästen skulle springa för fort.

3. Våra hästar går i hagen hela dagarna tillsammans och jobbar max 2 timmar/lektionsdag. De rids ofta i terrängen då vi har turridning på loven, detta gör dem miljötrygga så de flyger inte i taket om det prasslar vid fel tillfälle. Att välja psykiskt starka och mentalt sunda hästar är en bra förutsättning för en trygg verksamhet.

Några tänkvärda kommentarer från elever som ridit på andra ridskolor jag vill dela med mig av:
- Blir du inte ARG när man gör fel? Det blev min förra ridlärare...
- Varför har du inte massa extra snören på hästarna?
- Ska tränset bara vara så här? Var är grejen (läs martingalen) som ska sitta i sadelgjorden?
- Finns det någon häst här som inte sparkas eller bits?
- Vilka sköna sadlar ni har? Man får ju inte ens ont i rumpan...
- Är hästarna ute i hagen? Slåss de inte då?

Och så min favorit, sagd av ny elev (8 år) efter 4 lektioner:
- Nu har jag inte ont i magen längre när jag ska till ridskolan för du är så snäll och jag har lärt mig så mycket!

Tänkvärda uttryck från spontana elever som ridit på andra ställen...
Behöver väl ej kommenteras, va!?!
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Du ska absolut inte känna dig usel eller ledsen. Alla har varit nybörjare, alla har skumpat runt i obalans, kanske hållit balansen i tygeln och dunsat ner på hästryggen efter ett hinder.
Det är ju faktiskt så att ridskolor och dessa underbara hästar som arbetar där finns för alla som vill lära sig.
Det viktiga är tycker jag, att man har utbildad personal, hästar som är lämpliga för uppgiften, sätter säkerheten främst och lär ut ordentlig hästhantering.
Jag tycker att det är fantastiskt att vi alla som inte har massa pengar eller en gård på landet har möjlighet att lära oss umgås med dessa fina djur. :love:
Ridskolehästar blir okänsligare för skänkel och vikthjälper genom att gå med olika ryttare som ger oklara signaler. det bästa är ju om hästarna kontinuerligt rids av duktiga ryttare som kan jobba dem ordentligt ibland. Tyvärr finns för det mesta inte tiden till det när man jobbar på ridskola....

De ridskolor jag kommit i kontakt med har till största del haft välmående glada hästar. Hästar som får vara ute och umgås i hage till skillnad från ett stort antal privathästar som går ensamma i grusrutor. De hästar som inte mått bra, är hästar som inte hör hemma på ridskola. Det krävs att man väljer hästar med omsorg, alla hästar fungerar inte på ridskolor.

Jag skulle önska att man hade mer tid för teori på ridskolorna, verkligen lära eleverna att umgås med hästar. Många är rädda och rädsla beror oftast på okunskap. Men samtidigt finns trycket från kunderna. De betalar för att rida... I många fall är det faktiskt föräldrar som inte ser nyttan av teori. Ridskolor är ju ofta en ekonomisk balansgång...
Viktigt är ju att personal på ridskolan föregår med gott exempel. Och själv arbetar säkerhetsmässigt och arbetar tillsammans med sina kollegor hästarna.
Jobbar själv på ridskola och tycker att det är tråkigt att så många är så negativt inställda till ridskolor. Om ni ser något som är fel eller om ridläraren/personalen gör något ni inte förstår fråga eller ifrågasätt annars kan ju inget förbättras. :)
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

NiAl skrev:
Hur skulle det se ut om inga ridskolor fanns???


Om detta är till mig:

Vad ni tjatar! Tråden handlar ju INTE om att ridskolor inte ska finnas alls, så sådana här kommentarer är rätt överflödiga.. :crazy: Förstår inte vad den uppfattningen kommer ifrån, klart ridskolor behövs men kvaliteten på dem är ju rätt skiftande och det är DET som diskuteras här!
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag är helt bestört över hur ridskolorna ni ridigt på är eller besökt är. Jag rider själv på ridskola och jag trivs jättebra i min klubb. Vi har ridlärare som alltid prioriterar hästen och dens väl. Hästarna mår bra och trivs och trivs de inte så säljs de eftersom de då inte hamnat på rätt ställe för dem.
Enligt min lärare är att alltid ryttarens fel om hästen inte gör rätt. OM inte hästen har en bra andledning som om den tillexempel har varit halt och blir igångsatt och har lite överskottenergi :angel: .Det första vi göra om hästan inte gör rätt är att kolla på oss själva, hur vi sitter, om man tillexempel har vikten fel, viker sig i midjan etc. För hästen kan nästan alltid det man gör, om det inte är en häst under tillridning. Som då går lektion med de bättre elever och blir riden av ridlärarna.
Sågar man när man rider får man en rejäl utskällning och fortsätter man får man inte rida. varit med när en tjej fick det, hon har inte gjort det sen dess.
Och okej att alla vara hästar inte skulle kunna gå medelsvår dressyr men det behöver de inte göra heller. För de är faktikst ridskolehästar och tävlingshästar.
Det finns dåliga ridskolor och det man borde göra om man besöker en är att anmäla den....
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Låter inte precis som en bra ridskola. Jag rider på en bra ridskola.
Där är alla hästar snälla och lättridna och lämpade att ridas av barn.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Lyrazel skrev:
Men i alla fall, jag sitter mest och avreagerar mig lite för det känns så jobbigt att inte kunna påverka varken undervisningen eller hästhållningen på nån sån där dålig ridskola. Ingen som har nån idé på hur man kan göra för att förättra det hela?

De allra flesta ridskolor drivs ju av en ridklubb. För att rida måste man vara medlem. Det betyder ju också att man kan vara med och påverka, gå på möten, lämna in motioner osv... Kräver visserligen en del engagemang, inte sant?

Det känns som att många som rider på ridskola tycker att de betalar såpass mycket att man ska slippa engagera sig i den förening man tillhör medan det är mer självklart/obligatoriskt i andra typer av idrottsföreningar. Är inte det lite synd?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 404
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp