Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Mitt huvudsyfte med mitt svar är att alla är så snabba att dömma ut ALLA ridskolor, när de bara besökt en eller kanske ett fåtal! Dessutom tycker jag mej se en trend att AR-ryttare är mer negativt inställd än "vanliga", eller? Det jag ville få fram är att visst, vissa ridskolor kanske inte lär ut det bästa etc. MEN var ska alla hästintresserade barn, ungdomar och vuxna rida då? Alla kanske inte kan få möjligheten att rida häst privat, och vilken privathästägare vill slänga upp en helt grön ryttare på sin häst?

Det handlar väl inte så mkt om att folk ska sluta rida på ridskolorna utan om att ridskolorna ska ändra på sig (så mkt det nu går med tanke på typen av verksamhet) och att ridskoeleverna ska öppna ögonen och inte bara godta allt alla ridlärare säger utan att fundera själva..

Oxi! så om du är 7 år och börjar rida.... tänker man själv då??!?! Ridläraren är ju ens idol! När någon som kan (iaf borde ;) ) mer än en själv tror jag inte man ifrågasätter så mkt. Den som kan mer´s "ord blir lag". Tror oftast man måste ha kommit till ett "annat djup" i ridningen innan man börjar spåna och fundera själv!

Sen är det kanske svårt för ridskolorna att ändra sig. Hästmaterialet är väl kanske inte oftast det bäst lämpade varvid det ibland kanske blir lite si och så... Ekonomin tillåter oftast inte att köpa in gamla lunga trotjänare(eller vad man nu vill ha..) så istället blir det gröna hästar som ridlärarna ska hinna "trimma till" vid sidan om... Sticker hästen iväg kanske man måste tillåtas ta ett hårt tygeltag för att få stopp...

Muppo skrev:
Oxi! så om du är 7 år och börjar rida.... tänker man själv då??!?! Ridläraren är ju ens idol! När någon som kan (iaf borde ;) ) mer än en själv tror jag inte man ifrågasätter så mkt. Den som kan mer´s "ord blir lag". Tror oftast man måste ha kommit till ett "annat djup" i ridningen innan man börjar spåna och fundera själv!

Just därför är det så viktigt att ridläraren har koll på läget och inte själv går efter vad "alla andra" eller "de duktiga" säger och gör. Ridlärarna och ridskolorna har ett stort ansvar.

Muppo skrev:
Sen är det kanske svårt för ridskolorna att ändra sig. Hästmaterialet är väl kanske inte oftast det bäst lämpade varvid det ibland kanske blir lite si och så...

Du menar att det är på grund av hästarna som man ofta ser så dålig ridning på ridskolorna? :smirk:

Lord Owen skrev:
Just därför är det så viktigt att ridläraren har koll på läget och inte själv går efter vad "alla andra" eller "de duktiga" säger och gör. Ridlärarna och ridskolorna har ett stort ansvar. :
Japp det har de!

Lord Owen skrev:
Du menar att det är på grund av hästarna som man ofta ser så dålig ridning på ridskolorna? :smirk:
Nä, inte direkt, MEN en outbildad häst förstärker nog det hela i vissa fall....

Muppo skrev:
Nä, inte direkt, MEN en outbildad häst förstärker nog det hela i vissa fall....

En välutbildad häst "står inte ut" mer med en outbildad ryttare än en outbildad häst..

Lord Owen skrev:
En välutbildad häst "står inte ut" mer med en outbildad ryttare än en outbildad häst..

Den kanske inte står ut med mer, men i vissa fall kan acceptera mer... Om en ryttare tex. tappar balansen så kan en äldre häst ibland acceptera detta mer och försöka hjälpa ryttaren medan en mer orutinerad kan "skita ner sig totalt" så att säga. Det ÄR och BEHÖVER INTE vara så i alla fall, men iaf i vissa!

(tror att någon annan skrivit ngt med liknande innebörd i den andra ridskole-tråden?!?)

Ja, exakt. Där jag började rida när jag var liten så red ridlärarens ungar med på lektionerna med sina egna hästar. Dom skrek och härjade med sina hästar, så vi andra trodde ju att det skulle vara så. Dom var ju jättemycket bättre, så då såg man ju upp till dom åxå. Ridläraren var inte så mycket bättre hon heller... Det var en cirkus på dom lektionerna, helt enkelt..

Ja..det är ju så!
Man ser upp till de som "klassas" som duktigare än en själv och tror att så de gör är det riktiga. Det gör man väl än idag? Alla har väl "idoler" och förebilder... Själv ser man väl upp till Brinken och övriga nu, men tack och lov inte deras foderstater :eek:

Jo, man har tack och lov blivit både äldre och förståndigare med tiden.. Haha.. Men jag var på en träning för något år sen, och såg ovannämda ridlärares dotter kasta hoppspöet i ansiktet på densamme.. Vill inte tänka på hur det är på den ridskolan idag...

Muppo skrev:
Den kanske inte står ut med mer, men i vissa fall kan acceptera mer... Om en ryttare tex. tappar balansen så kan en äldre häst ibland acceptera detta mer och försöka hjälpa ryttaren medan en mer orutinerad kan "skita ner sig totalt" så att säga. Det ÄR och BEHÖVER INTE vara så i alla fall, men iaf i vissa!

(tror att någon annan skrivit ngt med liknande innebörd i den andra ridskole-tråden?!?)

Det är skillnad på rutinerad och välutbildad, och mellan orutinerad och outbildad.
Om du skrivit det från början hade jag sagt redan då att där håller jag med dig..

Lord Owen skrev:
Det är skillnad på rutinerad och välutbildad, och mellan orutinerad och outbildad.
Om du skrivit det från början hade jag sagt redan då att där håller jag med dig..

sorry! Du ser..det är lätt att man missuppfattar varandra om man råkar formulera sig lite klumpigt! ;) Men det är roligt när man märker att man egentligen var inne på samma spår! :idea:

oooppps! :eek: kort stubin? :crazy: (alltså tjejen, inte du)

Det är så hemskt för samvetet att vara en av ryttarna som ifrågasätter på en dålig ridskola. "Högsta hönset" bland ridlärarna på min gamla ridskola har jag flera gånger sett bokstavligt talat misshandla flera av hästarna. Hon har bland annat sparkat krånglande hästar i magen flera gånger, svingat en hoplindad longerlina i ansiktet på en häst som klev henne på tån när hon longerade, slagit en häst över ryggen upprepade ggr med ett träns som hade ett massivt tränsbett på med mera. och samtidigt gapar och skriker hon på den stackars hästen. :cry: då börjar man undra vad som egentligen försiggår... Needless to say har jag slutat där och öppnat ögonen helt. När man rider på ett sånt ställe och inte har nåt annat alternativ får man som skygglappar. Struts-mentalitet

Ang. det där med AR-ryttare vs. "vanliga" så finns det procentuellt sett säkert minst lika många AR-tränare/ryttare som inom den engelska ridningen. Jag har två riktigt dåliga exempel på AR-tränare men nämner inga namn ;)

Lyrazel skrev:
Hon har bland annat sparkat krånglande hästar i magen flera gånger,

Så har min ridlärare också gjort på en häst på ridskolan som är livrädd för att bli klippt. Hästen stegrade sig (var bremsad och 4 pers höll i den) och när den sedan kom ner igen blev ridläraren galen och sparkade honom flera gånger. :( Orsak: Han tyckte att hästen bara gjorde så för att vara dum. :crazy:

Lyrazel skrev:
När man rider på ett sånt ställe och inte har nåt annat alternativ får man som skygglappar.

Eller så säger man ifrån!
Min ridlärare för några år sen var redigt elak mot hästarna och där var jag 14 år gammal, blyg o hade ridit i två år.
Jag sa ifrån

Kan ju tillägga att den ridläraren inte gillade mig, hon tyckte att jag har en katig snorunge :angel: :smirk:

Men en ridlärare ska inte bete sig på det sättet, och man måste lära sig att säga emot om ridläraren säger att man ska piska hästen...
Det är ju extra viktigt om den har hand om barn!!!
För de måste ju från början få lära sig att ha en sund och bra kontakt med hästarna, det kan vara svårt att få bort de där elaka sakerna som 7åringarna får lära sig.. :crazy:

Och om man inte vågar säga något direkt sådär, kan man omformulera meningen lite så att alla fattar ändå.. ;)

Vi var iväg på utbytes hoppning för några år sedan, och skulle ju rida o hoppa helt okända hästar o allt..
En av ridlärarna där hjälpte oss på framhoppningen, och det var väl ok till en början..
Men en kompis till mej (hon kan inte varit så spec gammal då...) hade en liten Bponny som tydligen var lite seg..
Och jag kommer fortfarande ihåg vad ridläraren sa;
"Slå till henne. Men slå henne då. Mer. Minst tio gånger stenhårt på baken"
Säger man så till ett barn??????
:mad:

Senast ändrad:

I mitt fall är ju ridläraren ifråga stallets och anläggningens ägare samt bestämmer mina vitsord i de hästrelaterade ämnena så jag kniper käft.... :crazy: Däremot betyder inte det att jag alltid gör som h*n säger...

Vita_N_6520, jag sa ifrån. till både den mest otrevliga ridläraren samt den jag red för. båda tyckte jag var ett uppkäftigt litet kryp :D problemet är ju bara att ingen lyssnar. eftersom när man är utbildad ridlärare från strömsholm och anställd på en respektabel ridskola, då har man automatiskt rätt. eller hur?;)

Jag känner inte alls igen era beskrivningar av ridskolor och dem som jobbar där.

Min bild av ridskolepersonal är snarare att de är väldigt bra med hästar, lugna och sansade, och med rätt mycket tålamod. Även om de kanske kan svära lite mellan tänderna när stallets rymmarkung efter en timmes försök fortfarande inte vill låta sig fångas i hagen. Aldrig sett någon av dem slå en häst.

Likaså ridningen, det är grunderna och sitsen mest hela tiden, få med dig bakbenen, driv fram till handen, osv.

:rofl: Ja det är självklart att de har rätt! :smirk:

Men seriöst.. Enligt min mening, om de inte lyssnar, får man helt enkelt trycka ner dem lite o försöka sätta dem på plats.
Kanske inte vara elak rätt ut mot dem, men ibland krävs det drastiska åtgärder även för människor.

Man ska ju inte behöva hota dem med pistol för att få dem att lyssna :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 484
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 873
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka