Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Visst är det så. Jag ska höra mig för om hon inte kan få tillbaka avgiften (på drygt 3000 kr för en termin :o ).

Som min sambo som inte alls kan mycket om hästar sa:
Om man ska lära sig golf får man inte ens gå ut på banan utan ett Green Card, men ska man lära sig rida på en livs levande varelse behöver man inga förkunskaper alls innan man sitter upp... :crazy:

Det borde åtminstone finnas krav på att man måste genomgå en kurs i hur en häst fungerar, vad som händer med hästen när man sätter sig på den osv.

Men om en nybörjare går ut på green då kan den skada människor, och människor är ju viktiga :devil:

En nybörjare inom ridningen skadar ju bara hästen, och de känner ju ingenting änddå.....:angel:

Ofta tycker jag att människor som INTE är drillade inom ridningen en längre tid ofta har en klarare blick och en sundare inställning.

fräscha ögon - alltid bra

Jag håller helt och fullt med dej.
De som inte har "fostrats" har ofta väldigt sunda tankar.

Bland det roligaste som finns, tycker jag är att se ett barn rida. En som inte fått "lära sig" att hålla där och sparka där. Deras rörelsemönster på hästen är väldigt naturligt, då de följer den med hela kroppen, i samma flow, så att säga. :love:

Sen det facto att "saker och ting är som det är, för att det alltid har varit så, och det går inte att ändra", tycker jag är riktigt sorglig.

"Den hästen är alltid dum när den sadlas, tränsas, rids osv för att den är ouppfostrad."

Det är så många som endast botar symptomen, men inget gör åt det verkliga problemet. :crazy:

Mycket ledsamt att se...

Ja på denna tråden är vi riktigt överens.

Detta med tänkande varför - det lyser ofta med sin frånvaro.

Min kille var på vuxenläger för många år sedan. Första kursen efetr sommarbete. De första dagarana lyfte hästen snällt på sina bakben vid hovkratsning.
För att sedan inte gå att lyfta ens med domkraft....

de fattade inte att hästen hade fel på benet - utan sa " ja han har alltid varit lite dum på det där benet."..:devil:

Jag blir så arg

Haha, ja man kan ju inte vara helt oresonlig i alla frågor bara för att man har olika åsikter i nån annan ;)

Så vad är det då för signaler som sänds ut på många ridskolor? Inte alla, men många!

Allt är hästens fel
Allt är tidigare ägares fel
Inget går att ändra
så här har det alltid varit och skall så förbli
Prestation-oftast alltid på hästens bekostnad
Man får inte ifrågasätta

Listan kan göras lång

*suuuckar*

Ja det är verkligen en hästtradition som går förlorad.

Vem minns idag "hästens bön"?

Hon har nog en kass ridlärare.
Men tyvärr så är det precis det som många ridskolor lär ut. sparka och dra. :( Så det är nog en kombination av dålig lärare och dagens hästsverige på ridskolorna.

Men det finns många ridskolor och ridlärare som är väldigt bra också.
Kan hon inte byta ridlärare då?

hb.gif

Susan skrev:
Heather moffet lär ha en equisimulator, men tyvärr är hon kanske inte så duktig på ryttarens biomekanik

Den, eller snarare de, har jag suttit på. Hon har en elektrisk och en mekanisk. Faktiskt riktigt lärorikt. Fast jag tycker att de var lättare att sitta än en storgångande häst.

OA

Susan skrev:
Ja det är verkligen en hästtradition som går förlorad.

Vem minns idag "hästens bön"?

Jag måste faktiskt få försvara lite. ;) Är själv vikarie på en mindre ridskola där inget utav ovansående exempel är acceptabla. Det är iof farligt att prata för någon annan än sig själv men jag prioriterar verkligen förståelse för hästen och mjuk ridning. Drar de hästen i munnen när de galoperar får de inte galopera. Missbrukar de spöet så tar jag spöet ifrån dom. :devil: ;)

Men naturligtvis kan det se ut såhär på andra ridskolor och det är hemskt. :cry:

Och jodå, vi har hästens bön uppsatt i stallet!:D

Så bra :)

Det är verkligen skillnad på olika ridskolor.
Jag tror den som är chef sätter an tonen,
I mitt område så har vi två ridskolor och de är verkligen som natt och dag.

jag tycker också dina inlägg på Dressyr talar för att du är en av dem som "har lite koll" :D

Skönt att höra att det finns bra ridskolor också! :)
Här uppe växer inte ridskolorna på träd och de tre stora är inte alls bra så vi får försöka hitta en mindre till henne istället.

På ridskolan där jag står så är ridlärarna inte så hemska, däremot är det synd om hästarna som inte har rätt utrustning eller utbildning. Är nog lika förvirranade för både häst & ryttare som på en lektion ska träna på skänkelvikning och varken häst eller ryttare vet hur man gör. :crazy:

Fjasut skrev:
Haha, ja man kan ju inte vara helt oresonlig i alla frågor bara för att man har olika åsikter i nån annan ;)

Så vad är det då för signaler som sänds ut på många ridskolor? Inte alla, men många!

Allt är hästens fel
Allt är tidigare ägares fel
Inget går att ändra
så här har det alltid varit och skall så förbli
Prestation-oftast alltid på hästens bekostnad
Man får inte ifrågasätta

Listan kan göras lång

*suuuckar*
känns skönt att jag inte känner igen något av ovanstående från min ridskola.

Men jag kan verkligen hålla med om att det skiljer sig åt.

Ta min dotter till exempel, när hon började på ridskola så gick hon på ridsk (A).Hon trivdes och jag tyckte det verkade bra. Sen efter några år fick hon byta av praktiska skäl till en annan (B).
Där tröttnade hon ganska snabbt och tyckte inte att det var kul längre. Jag förstod henne verkligen! Det var verkligen hemskt. Ursäkta uttrycket men, maken till inkompetenta instruktörer får man leta efter.
Sen efter ett tag så lät jag henne börja där jag rider,ridsk(C) och nu trivs hon verkligen.

Något som jag märkt är dock tekniken hos de tjejer som byter från Ponny till häst är att de är lite klumpiga på ngt sätt.
Typ att de sliter och drar i munnen, och när de skänklar så lyfter de benen och klappar till. Men det blir väl bättre givetvis.

Men men...

Där jag bor finns det en ridskola, och vad jag ser där får mig att tacka min lyckliga stjärna att jag har eget stall numera. ;)

Funderade några minuter på att låta de äldsta barnen börja rida där, men jag köper mycket hellre en till, större häst åt dem.

Nu är ju inte alla ridskolor så här, tack och lov, men tyvärr flertalet.

Vad bra att det blev kul igen för din flicka! För det är ju trots allt det som hästsporten handlar om, och speciellt i barnaåren.

*lånar knapp*

Blir ibland lite irriterade över vissa av er som besökt EN ridskola som ni tycker är "hemsk" och sedan drar alla över en kam! Såååååå.....visst kvalitet varierar väl, men det gör väl den även på AKADEMISKA INSTRUKTÖRER??? eller?? vad vet jag. Där är väl alla så himla snälla och mjuka mot hästen, i motsats oss traditionella "djurmisshandlare" :angel:

Tror att vi alla, AR, klassisk dressyr eller "vanlig engelsk ridning" vill rida så mjukt som möjligt. Dock finner jag att det verkar som om Ni AR-folk klankar ner på oss "vanliga" att vi bara drar och sliter i hästarna och bankar med sporrarna *suck* DET GÖR MEJ RIKTIGT ARG!:devil: Inte dömer jag ut er för att ni sitter och skrittar på en volt varvefter varv, år efter år..:angel: ALLA VILL VI KOMMA TILL SAMMA RIDNING; VI HAR BARA OLIKA TILLVÄGAGÅNGSSÄTT. MEN VAD SÄGER ATT DET ENA ÄR MER RÄTT EN DET ANDRA?

SÅÅÅÅÅ..var ska alla barn som vill hålla på med hästar hålla till då? Ni kanske vill låna ut era privathästar?

Det är ju tur att några av våra största ryttare började sin karriär på en ridskola, fast de då bara fick lära sig att DRA OCH SLITA! Men det kanske de fortfarande gör? ;) Eller vad tycker ni egentligen?

Var har du sett någon som skriver här klanka ner på de som rider "vanlig" dressyr? :angel:

Jag blir jäkligt trött på det här "de där barockarna" och "de där dressyrnissarna" tjafset här på buke. Låt oss slippa sådant!!!

Nu finns det ju vad jag vet bara EN AR ridskola i Norden så det kanske blir lite svårt att börja jämföra ridskolor där. Och jag hoppas verkligen inte det blir fler AR ridskolor heller eftersom det bygger på en utbildningsskala för hästen, inte för ryttaren. Där tror jag att man ska försöka hålla sig så nära grunden som möjligt (Bent o co.) för att få maximal utdelning.

Lord Owen skrev:
Var har du sett någon som skriver här klanka ner på de som rider "vanlig" dressyr? :angel:

Jag blir jäkligt trött på det här "de där barockarna" och "de där dressyrnissarna" tjafset här på buke. Låt oss slippa sådant!!!

Nu finns det ju vad jag vet bara EN AR ridskola i Norden så det kanske blir lite svårt att börja jämföra ridskolor där. Och jag hoppas verkligen inte det blir fler AR ridskolor heller eftersom det bygger på en utbildningsskala för hästen, inte för ryttaren. Där tror jag att man ska försöka hålla sig så nära grunden som möjligt (Bent o co.) för att få maximal utdelning.

Det har jag nog sett i några trådar.... Iaf om man läser mellan raderna ;)

Jag vill oxå slippa sådant tjaffs....tyvärr tycker jag det låter "de där dressyrnissarna" oftare än " de där barockarna", men det kanske bara är min personliga uppfattning.

Muppo skrev:
Det har jag nog sett i några trådar.... Iaf om man läser mellan raderna ;)

Jag vill oxå slippa sådant tjaffs....tyvärr tycker jag det låter "de där dressyrnissarna" oftare än " de där barockarna", men det kanske bara är min personliga uppfattning.

Men inte i den här tråden?
Varför skriver du inte det i DE trådarna då..
Och att läsa mellan raderna bli ofta lite tokigt.. ;)

Det är nog bara din personliga uppfattning, jag tycker att "båda sidor" är lika goda kålsupare. Tråkigt men sant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 484
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 873
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka