Vad krävs för sterilisering?

Hemligast

Trådstartare
35årig kvinna,garanterat inga chanser till att få barn, vill ha bort "rubbet" äggstockar livmoder allt. Finner ingen mening med att hälften av varje månad bli påmind om att det aldrig blir några barn.
Vad krävs? Hur går jag till väga? Vem kontaktar jag?

35årig kvinna,garanterat inga chanser till att få barn, vill ha bort "rubbet" äggstockar livmoder allt. Finner ingen mening med att hälften av varje månad bli påmind om att det aldrig blir några barn.
Dom tar ogärna bort livmodern för då hamnar du i klimakteriet och kan bli inkontinent.
Skära av resten så vänder du dig till gym,mott.

Tolkar jag dig rätt om det är så att du vill ta bort "rubbet" enbart för att du vill ha barn men av någon anledning inte kan få det? Precis som @dobbis skriver så påverkas ju kroppen negativt av sådant. Ett alternativ vore kanske att kolla upp olika sätt för att få barn? Det finns ju så många olika vägar att gå, betydligt fler sätt än att hitta fast partner att dela liv och barn med.

Tolkar jag dig rätt om det är så att du vill ta bort "rubbet" enbart för att du vill ha barn men av någon anledning inte kan få det? Precis som @dobbis skriver så påverkas ju kroppen negativt av sådant. Ett alternativ vore kanske att kolla upp olika sätt för att få barn? Det finns ju så många olika vägar att gå, betydligt fler sätt än att hitta fast partner att dela liv och barn med.
Självklart är alla alternativ provade.

Klimakteriet och inkontinens låter som överkomligt mot att slippa påminnas
När du skriver sådär tänker jag att kanske psykologkontakt är på sin plats? Tror inte du kommer vilja leva med inkontinens resten av livet.

Har du testat med p-medel? Finns ju exempelvis minipiller/-stav och annat som kan göra att man slipper mensen, med lite tur. Det är kanske bra att testa nåt sånt, först?

Sterilisering är när man bara klipper ledningarna, ska rubbet bort är det kastrering och jag vet inte om det är något man kan göra utan medicinsk orsak? Görs det av psykiska orsaker har jag svårt att tänka mig att det inte krävs psykologkontakt innan.

Då jag jobbar på en urologmottagning vet jag att iallafall männen måste träffa en kurator och skriva på en blankett från socialstyrelsen angående sterilisering. Rimligtvis borde det ju vara lika för kvinnorna.

Då jag jobbar på en urologmottagning vet jag att iallafall männen måste träffa en kurator och skriva på en blankett från socialstyrelsen angående sterilisering. Rimligtvis borde det ju vara lika för kvinnorna.
Så är det för kvinnor om man vill sterilisera sig mellan 18-25 år,sen är det bara ett kuratorbesök som gäller

Jag har en väninna som fick sitt första barn vid ca 45 års ålder, efter år av vuxengympa som hon kallade det.

Jag tror inget är omöjligt. Har själv varit inne i de där tankarna, men sen tänker jag att jag troligen skulle ångra mig bittert. Hellre liten chans att få barn än ingen alls.
Vad gör lite mensvärk varje månad om hundra år?

När du skriver sådär tänker jag att kanske psykologkontakt är på sin plats? Tror inte du kommer vilja leva med inkontinens resten av livet.

Har du testat med p-medel? Finns ju exempelvis minipiller/-stav och annat som kan göra att man slipper mensen, med lite tur. Det är kanske bra att testa nåt sånt, först?

Sterilisering är när man bara klipper ledningarna, ska rubbet bort är det kastrering och jag vet inte om det är något man kan göra utan medicinsk orsak? Görs det av psykiska orsaker har jag svårt att tänka mig att det inte krävs psykologkontakt innan.

Jag får inte använda några hormonpreparat pga risk för blodproppar.
Jag kan absolut träffa en psykolog för att få beslutet, men varken tid eller psykologer kan göra något åt barnlösheten.

Jag kan absolut träffa en psykolog för att få beslutet, men varken tid eller psykologer kan göra något åt barnlösheten.

Då kontaktar du en gynmottagning.
Jag har två barn så det var en snabb info med opererande läkare och sen skrev jag under på att jag visste vad det innebär och att jag fått all info.
Jag blev rekommenderad att kapa äggledarna då det är en mindre operation. Du får förklara vad du vill och varför, men jag tror du får vara beredd på att det kanske inte blir som du vill direkt.

Jag får inte heller äta hormoner, men hormonspiral gick bra. Den verkar lokalt och har mycket lägre hormonhalt än piller, och jag var helt blödningsfri.

Men det kanske kan hjälpa dig att må ok trots barnlöshet? Det kommer nog inte bli bättre av att du genomgår en sterilisering eller tar bort livmodern. Jag tror du tjänar långt mer på att prata med en bra psykolog, sorgen försvinner inte av en operation.
Adoption kanske är ett alternativ i framtiden?

Har ni alltså fått svårt på vitt att han har noll spermier? Eller vill han inte försöka? Har ni provat att plocka ut spermier rakt ur testikeln? Har ni provat spermiedonation? Det vad du tidigare skrivit om här handlar om din mans handikapp. Eller har det kommit ny info sen november? Eller vill han inte ha barn längre? Vill du vara kvar med honom? Är det värt det?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 992
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 179
Senast: Enya
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 142
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama