Vad krävs för att bryta fodervärdsavtal?

Sv: Vad krävs för att bryta fodervärdsavtal?

Svårt...
Att fodervärden totalt bryter från hela kontraktet. Och sätter sig fodervärden ändå på tvären så är det domstol som gäller...

Det är alltså så illa? Förstod det som att även om det var vanvårdsfall kunde det bli många turer ändå..?

Jäkligt mycket är det i alla fall..

Det ska ju vara saker som att hunden inte hålls i rätt skick, inte är tillgänglig för avel eller i avelsdugligt skick samt om man kryssat i för tillgång till tävlingar osv att den ska vara i skick till det med.

Nu får man ju bara höra ena sidan av saken på nätet men har i princip inte läst om nån som lyckats få det hävt :( Men det måste ju finnas..

Det har faktiskt skett att hunden varit i så dåligt skick hullmässigt och sjukdomsmässigt att den inte kunde ställas ut..

Det har faktiskt skett att hunden varit i så dåligt skick hullmässigt och sjukdomsmässigt att den inte kunde ställas ut..

Om det gällt ngt som fodervärden kan lastas för (sjuka kan ju alla djur bli) så hade jag försökt häva kontraktet. Man kan ju inte mer än misslyckas liksom.

Betyder det att ägaren måste köpa hunden eller att uppfödaren kan ta tillbaka hunden?

Om det gällt ngt som fodervärden kan lastas för (sjuka kan ju alla djur bli) så hade jag försökt häva kontraktet. Man kan ju inte mer än misslyckas liksom.

Läget var väl ungefär så här: Hunden skulle ställas ut, uppfödaren hämtar hunden och konstaterar att hunden är kraftigt avmagrad och ett sjukdomstillstånd. Uppfödaren har inte blivit informerad om detta och får köra raka vägen till veterinären istället. Hunden tillfrisknade snabbt och nu har uppfödaren sett flera tendenser till att de inte behandlar hunden väl.

Tyvärr vill jag inte skriva ut för mycket som ni förstår, men då jag kom att prata med uppfödaren kändes det oerhört märkligt att det skulle vara så svårt att få tillbaka hunden. Mitt förslag var att försöka köpa loss hunden om inget annat fungerar.

Du äger väl bara avelsrätten, inte hunden i sig? Det är iaf vad jag har fått fram när jag har läst om det.

Du äger väl bara avelsrätten, inte hunden i sig? Det är iaf vad jag har fått fram när jag har läst om det.

Beror vilket kontrakt man använder. Fodervärdsavtal eller köpeavtal med bibehållen avelsrätt.

Alltså, fodervärdsavtal, uppfödaren äger hunden till avtalet är genomfört. Man uppfödaren kan ändå inte bara hämta hem hunden.

Det måste väl vara att fodervärden inte följer avtalet. I själva kontraktet brukar det stå vad som kan få det att upphöra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 359
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 495
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 622
Senast: Sedna
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka