Vad kostar.....

Sv: Vad kostar.....

Båbbe skrev:
Men min häst är avlad på ganska extrem "tävlingsavel" och har själv flera SM-guld på meritlistan i ungdomsklasser. Jag tycker därför inte att man ska avla på sämre hästar bara för att få bra lynne. Jag ser ingen poäng i det eftersom jag själv sett att de bästa hingstarna kan ge utmärkt lynne. Min häst är e:Svalur fra Glaesibae och ue:Atli fra Sydra-Skördugili. Hans mamma är inte inriden och nog den sista man skulle välja att avla på för att få bra lynne... :angel:
Hör väl kanske inte riktigt till tråden - men kunde inte låta bli...... :smirk:

Nej - men man ska heller inte ha överseende med ett nedärvt dåligt lynne vid avel - bara för att hästen i fråga kanske har bra rörelser.
De "bästa" hingstarna och stona är sådana att de ärver ner både bra ridhästegenskaper, hållbar exteriör, sundhet OCH ett riktigt bra lynne.

Senast ändrad:

_moa_ skrev:
Jag håller med dig! Har själv ridit min häst till den viljan han har idag.

Vad jag inte förstår är varför men avlar mer på hästar med ett bra lynne, än att avla mer på tävlingshästar.

Visst är han en pärla. Känns skönt att kunna slänga upp vem som helst på ryggen och bara ge sig ut i alla gångarter för är det en oerfaren skulle han aldrig drömma om att göra något bus eller så. Sen om han är en pärla när jag rider det vet jag inte. (varför är alltid hästar jobbigast att rida när man är trött)

Tror du glömde ett INTE i texten för du menar nofg att du inte förstår varför man INTE avlar på bra lynne i första hand istället för att inrikta sig på att hästen skall ha tävlingsgångarter.

Nej, det förstår inte jag heller men det kanske handlar om att komma till insikt. Inte sällan är det kunniga och skickiga ryttare som avlar eller sådana som har sådana runt sig och de tänker nog mer efter vad de kan och vill ha och för dem är kanske den heta hästen inget problem utan en rolig utmaning och visst är man stolt att man klarar rida hästar som de flesta inte klarar. De försöker kanske avla fram sin egen idealtävlingshäst och glömmer att det blir många fler avkommor som inte blir annat än lite mer medelmåttiga i gångarterna och att marknaden för sådana är dålig om de inte samtidigt har ett riktigt gott familjehästlynne.

Men om man ser bortom sig själv som sådan ryttare, så ser man att de flesta har inte hästen som yrke utan som en hobby. De är enkla fritidsryttare som vill ut i naturen och njuta av sin häst och omgivning på ett tryggt och behagfullt sätt. Många rider kanske bara ett par dagar i veckan och tom låter hästen vila många perioder. Det gör att de inte har samma vana, balans och rutin och de behöver ha en häst som inte kräver motion varje dag för att inte få spel men samtidigt också har så lätt för gångarterna att den inte tappar dem pga av några månaders vila.

Sådana hästar som er är idealet när det gäller lynnet. De är kloka och godmodiga, framåt med framår ryttare, lugna med osäker ryttare. De som har sådana ston borde sätta dem i avel även om de inte har toppexteriör och toppgångarter. Medel räcker gott. Idealet är att de också lätt bär sig själv i både tölt och trav och att grundgångarter och tölt är rena och naturliga, dvs de finns där från början och används även av hästen själv i hagen, sk naturtöltare. En sådan häst kan inte ha felaktigt exteriör för den visar att denhar bärighet och balans i kroppen och behärskar sina gångarter väl. Sedan är det oväsentligt om den har lång eller kort hals, långa eller korta ben, är liten eller stor eller kraftigt byggd eller lättbyggd. De har grundförutsättningarna för att avla fram bra, trevliga och lättränade ridhästar som den medelgode ryttaren med hjälp av bra handledning klarar rida in och ta fram gångarterna på själv.

Fast det är klart, det ger ju inte klirr i kassan hos tränarna. Det är ju bättre för dem om hästarna har så mycket vilja så de kräver en erfaren ryttare för att ridas in och ridas till, om de har så stora rörelser att de kräver längre träningstid för att få balans och ren takt i alla gångarter, att de tappar sina rörelser därför att fritidsryttaren inte har tiden att upprätthålla dem så hästen måste lämnas på träning med jämna mellanrum osv.

Det känns som om dagens avel är anpassad till elitryttarna vilka ofta dessutom är just tränare, även om avelsmålet egentligen inte är skrivet så, så används det så i praktiken och dessutom så ger det mer arbete åt dessa samt de får ofta möjlighet att tävla med hästar som andra äger men inte klarar få fram som elitryttaren och som kanske dessutom är för het för ägaren. Ibland är det tom så att det finns de som avlar men som inte rider men som tycker om att synas genom att ha en framgångsrik tävlingshäst i stallet! Ett resonemang som kan vara svårt att förstå för den som vill ha sin häst som en bästa kompis och göra allt med den själv och kanske tom inte ens kan tänka sig tanken att låta någon annan sita upp på ögonstenen.

Vi är olika... Jag tillhör den sista kategorin. Jag lånar inte ut mina favoriter till någon, jag är alltför rädd om dem!

Anette

freyja skrev:
Hör väl kanske inte riktigt till tråden - men kunde inte låta bli...... :smirk:

Nej - men man ska heller inte ha överseende med ett nedärvt dåligt lynne vid avel - bara för att hästen i fråga kanske har bra rörelser.
De "bästa" hingstarna och stona är sådana att de ärver ner både bra ridhästegenskaper, hållbar exteriör, sundhet OCH ett riktigt bra lynne.

Jag håller med! Men sedan är det en defintionssak vad som är en bra ridhäst också. En turhäst skall ha ekonomiska rörelser, läs ej höga lyft, vägvinnande steg, naturlig tölt, uthållighet och vara mjuk och bekväm att rida på. En tävingshäst har inte sällan motsatta egenskaper och avlar man då bar endera saken så kommer man att för varje generation tappa mer och mer av den andra egenskapen och tyvärr går det fortare än man tror.

Se bara på den snabba utvecklingen som skett i aveln de senaste 10 åren! På ett par generationer har islandshästen i Sverige en helt annan genomsnittlig exteriör, mankhöjd och annorlunda rörelser! Det är lite skrämmande att vi förändrar en häst som i tusen år haft ett brett genetiskt utbud till en ehetlig tävlingsanpassad ras. Vem skall bestämma vad som är bra gångarter? Nej avla på bredd så länge hästarna är friska och inte har exteriöra defekter eller dåligt temperaement! Det minskar risken för genetisk utarmning och defekter dessutom. Låt rasen få vara så varierad som den varit i tusen år.

Anette

Jag håller med! Men sedan är det en defintionssak vad som är en bra ridhäst också. En turhäst skall ha ekonomiska rörelser, läs ej höga lyft, vägvinnande steg, naturlig tölt, uthållighet och vara mjuk och bekväm att rida på.

Motivera!!!!

Sådana hästar kommer idag fram ur tävlingsaveln, de du beskriver ovan. På dig låter det lite som om att avelsbedömda ston och hingstar är enbart till för tävling, så är det ju inte.

Här har man visserligen bestämt sig för att tillverka en formela 1 bil, men fram kommer en hederlig folkvagn. Det ser inte jag som en nackdel, däremot om man har för avsikt att avla fram en massa folkvagnar och de slutar med en hel hög av trampcyklar, då är man lite illa ute tycker jag nog.

Intressant debatt, detta har jag funderat mycket på. Håller på sätt och vis med dig, naturligtvis borde majoriteten av hästarna vara lämpliga för "fritidsryttaren" men som tränare OCH uppfödare måste jag (för att det ska gå ihop ekonomiskt) försöka avla fram hästar som har kapacitet för tävlingsridning men går fort och lätt att rida in. Här på Island kostar en trevlig ridhäst utan särskilt stora lyft så pass lite att det knappast lönar sig att föda upp och rida in dem för försäljning, en häst med stor aktion däremot får man betydligt mer pengar för....MEN de blir ändå inte mer klirr i kassan om jag måste hålla på i många år och jobba med hästen innan den blir försäljningsbar. Det går att kombinera fin aktion med bra lynne och jag tror att de flesta uppfödare (i alla fall här på Island) försöker göra just det.

Det tycker jag låter utmärkt Mist! Jag är nog en ganska vanlig "hobbyryttare" (dvs någon som tränar och tävlar lite för skojs skull men inte direkt siktar på VM) men jag är ändå rätt kräsen av mig. Jag vill ha BÅDE lynne och gångarter, dessutom gillar jag pass så det SKA vara 5-gångare för mig! Jag vill alltså ha ALLT! 5 bra stabila gångarter med mycket god aktion och superlynne. :p

Mist skrev:
" men som tränare OCH uppfödare måste jag (för att det ska gå ihop ekonomiskt) försöka avla fram hästar som har kapacitet för tävlingsridning men går fort och lätt att rida in.

Dessa tre grundegenskaper är jag ute efter:

* lugn, stabil och trygg men med framåtanda i ridning
* ren 4-gångare
* grövre modell
* mjuk tölt "som bara rinner", inte en massa benlyft

Om man tittar på köpesannonnserna finns nog en stor marknad för just dessa hästar.

Sveipur skrev:

* ren 4-gångare
* grövre modell

Om man tittar på köpesannonnserna finns nog en stor marknad för just dessa hästar.

En sådan här häst med skogsmulle kapacitet har ett värde på 40-60.000 och med tävlingskapacitet (dvs + att man utan större problem kan få fram benlyft) är värd från 60.000 och uppåt.

Köpare finns det för det mesta till bra hästar men vanligen är tävlingsfolket de som är beredda att betala de lite större summorna och där uppfödarna i bästa fall kan få igen tillverkningskostnaden.

Boj skrev:
Här har man visserligen bestämt sig för att tillverka en formela 1 bil, men fram kommer en hederlig folkvagn. Det ser inte jag som en nackdel, däremot om man har för avsikt att avla fram en massa folkvagnar och de slutar med en hel hög av trampcyklar, då är man lite illa ute tycker jag nog.
Men nu så ville man inte ha någon folkvagn, man ville ha en LandRover.
Lättkörd och med terrängegenskaper och hög markfrigång.
Den misslyckade formel 1 bilen med trasig växel-låda går bara sönder i naturen.
Med sina 2cm över backen, så slås alla plast-kjolar sönder.

Lobelia skrev:
En sådan här häst med skogsmulle kapacitet har ett värde på 40-60.000 och med tävlingskapacitet (dvs + att man utan större problem kan få fram benlyft) är värd från 60.000 och uppåt.

Köpare finns det för det mesta till bra hästar men vanligen är tävlingsfolket de som är beredda att betala de lite större summorna och där uppfödarna i bästa fall kan få igen tillverkningskostnaden.
Där slog du huvudet på spiken!

Boj skrev:
Motivera!!!!

Sådana hästar kommer idag fram ur tävlingsaveln, de du beskriver ovan. På dig låter det lite som om att avelsbedömda ston och hingstar är enbart till för tävling, så är det ju inte.

Och hur många % är av typen familje-/barn-/handikapphäst? Hur många sådana annonser ser du? Varför importerar många turridningsfirmor sina hästar? Tror du att om man avlar på fullblod så kommer det ut islänningar? Ett och annat undantag är inte tillräckligt för att bibehålla rasvariationen och avla på hög blup=avla på vissa blodslinjer. Det ger genetisk utarmning, ökad inavel/linjeavel och ökad risk för gendubbleringar och genetiska defekter!

Anette

Mist skrev:
Intressant debatt, detta har jag funderat mycket på. Håller på sätt och vis med dig, naturligtvis borde majoriteten av hästarna vara lämpliga för "fritidsryttaren" men som tränare OCH uppfödare måste jag (för att det ska gå ihop ekonomiskt) försöka avla fram hästar som har kapacitet för tävlingsridning men går fort och lätt att rida in. Här på Island kostar en trevlig ridhäst utan särskilt stora lyft så pass lite att det knappast lönar sig att föda upp och rida in dem för försäljning, en häst med stor aktion däremot får man betydligt mer pengar för....MEN de blir ändå inte mer klirr i kassan om jag måste hålla på i många år och jobba med hästen innan den blir försäljningsbar. Det går att kombinera fin aktion med bra lynne och jag tror att de flesta uppfödare (i alla fall här på Island) försöker göra just det.

Ja det tror jag med! Island är mycket mer nogräknade vad gäller lynnet än vad svenskarna är. detsamma gäller Danmark. I flera år har danskarna undrat hur vi svenskar står ut med lynnet på våra halvblod tex. Och nu har vi halvblodsentusiasten Lockwall i avelsgruppen! Yipiee kayee! Det är en vaning. Han erkände att det varit problem på halvblodssidan men vill inte erkänna att de finns nu. Ändå vet jag, som aldrig sysslat med halvblod, en handfull hingstar som är riktigt otäcka i lynnet att ha att göra med...

Men som sagt, det är inte underligt att folk trots eksemrisk väljer att importera från Island. Sedan behöver vi ju inte avla markbundna och dåliga hästar. Det finns ju ett mellanting.

Anette

Inte_Ung skrev:
Men nu så ville man inte ha någon folkvagn, man ville ha en LandRover.
Lättkörd och med terrängegenskaper och hög markfrigång.
Den misslyckade formel 1 bilen med trasig växel-låda går bara sönder i naturen.
Med sina 2cm över backen, så slås alla plast-kjolar sönder.

Hahaha! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Vad får du allt ifrån! Men det var mitt i prick. Det är en stark, viktbärande landrover (eller mercedez gelendewagen eftersom jag kör sådan) som man vill ha. Den få gärna vara framåt och gärna ha bra lyft men det viktiga är att den är slitstark, uthållig och pålitlig.

Jag redan på Island en Órrison. Ingen familjehäst för han var för framåt, med härlig fart och mycket bra gång. Men, han var grov som far sin och därför kastrerad! Om nu Órri är så bra, varför avlar man bort hans exteriör??? Alla grova hingstar efter honom få just kommentaren för grov och hamnar inte aveln! Märklig avel! Nej man tar dit smäckra ston och endast de smäckra avkommorna efter honom höjs till skyarna och tas in i avel!

Jag har inget emot bra gångarter. Men i Sverige sålar vi på fel sätt. Medan islänningarna i de flesta fall sätter lynnet först, som Gunnar Árnason sade; det är basen för hans avel, så stirrar vi svenska oss blinda på om en häst har kanonlyft och ser mellan fingrarna på ett dåligt lynne. Det är precis så man gjort på halvblodssidan och tyvärr kryllar det av säljesannonser numera på svenskfödda hästar som "kräver erfaren ryttare". De annonserna är minst 20 ggr vanligare (underdrift) än annonser på svenskfödda islandshästar som kan ridas av alla.

Skylla nu inte på uppfostran! Det är inte fräckhet vi pratar om. Vi pratar om nerviga hästar. Om det skulle vara uppfostran så får någon förklara varför ett antal andraklasshingstar med gott lynne blivit så populära bland fritidsavlarna och gett så många avkommor med gott lynne samtidigt som jag vet svenska topphingstar givit ett flertal på tok för heta hästar som i stort sett bara kan ridas av elitryttare och som jag inte vill ha i min avel. Skulle det vara uppfostran så måste de som avlar på dessa topphingstar vara sämre på att fostra sina hästar än fritidsavlaren...

Anette

Citat:
Ursprungligen postat av Sveipur

* ren 4-gångare
* grövre modell

Citat:
Ursprungligen postat av Lobelia

Köpare finns det för det mesta till bra hästar men vanligen är tävlingsfolket de som är beredda att betala de lite större summorna och där uppfödarna i bästa fall kan få igen tillverkningskostnaden

Jag håller inte med, men det är en tolkningsfråga. För om hästen har det Sveipur vill så är den både och, dvs den är av den kloka sorten som anpassar sig efter ryttaren och både fungerar som familjeskogsmulle och tävlingshäst. Den är perfekt och är den absolut i sin kapacitetsklass mest eftertraktade hästen och betingar det högsta proset. Fast det där med grovt byggd drar idag ner priset i tävlingskretsar medan man vill ha detta i alla andra kretsar, dvs flertalet ryttare.

Anette

islandia skrev:
Vad kostar det att köpa en isis familjehäst nu ?
Vad kosta ca en isis tävlingshäst?

Hur mycket betala ni i månaden ca för att ha häst?

Vad kosta det när man ska sko en häst?

Jag har en vän som undra, jag hoppas jag kan få svar
av någon av er isis.
(Flytta inte detta medelande jag är bara ute efter
islandshästfolk åsikter.)

Om det finns någon som hyr,? vad ligger stallhyran på cirka.?

Den viktigaste frågan är vad kostar en familjehäst ???

Tror dom ligger på ungefär runt 35.000 - 45.000 , jag köpte min för 40.000..
jag betalar cirka 800 spänn när han ska skos.. men det är för att hovslagaren sätter på lite grejer på skorna så att han inte nöter ner dom så snabbt .. :smirk: jag hyr stallplats.. betalar 600 kr i månaden , och då ingår spån och hagar..

Är man kunnig brukar man kunna köpa (och hålla) en bättre häst för ett något lägre pris än den mindre kunnige kan. Det lönar sej att ha goda kontakter och gott rykte och att vara erfaren.

Boxhyra går på mellan 500:- och 3.000:-, beroende på vad som ingår och hur nära storstaden du är.

Utrustning från scratch: Sadeln kostar 8-25000:-, täckena 300:- - 2000:- styck, du bör ha några stycken. Det är de enskilda dyraste posterna. Resten, inklusive din egen klädsel, går säkert upp emot 10-20000:- inom ett-två år. Lågt räknat! Tag en postorderkatalog och pricka in det du tycker att du behöver och räkna på det, för att få en förhandsgissning. Lägg sedan till att du snart behöver lite till och lite till...

En bra hovslagare ca 800:- varannan månad, varierar dock geografiskt, dyrare närmare Stockholm.

Försäkring brukar man på storhästsidan säga går på en tusenlapp per tiotusen man försäkrar hästen för, en islandshäst har något lägre avgift enligt särskild tabell för de anses inte bli sjuka lika ofta. Du bör ha en buffert för att betala självrisken när den dagen kommer, samt medikamenterna.

Om inte foder och mineraler ingår i hyran får du lägga till några hundralappar för det. Varierar stort beroende på dina behov.

I början bör du kolla din häst hos en hästtandläkare (minst 700.- om inget behöver göras), en prof. sadelutprovare (ca 500:-), en equiterapeut/hästmassör/kiropraktor e.d. som kollar statusen (minst 400:- per tillfälle). Det behövs säkert fler gånger i framtiden.

Och inte minst: du vill ju lära dej något, eller hur! En kurshelg går på 1500:- för det mesta, regelbundna ridlektioner varierar men troligtvis 150-350:- per lektion, du köper böcker, videos, tidningar... Du hyr transport och kanske även box när du åker hemifrån, och vill ha lite snyggare utrustning än de gamla trasorna hemma.

Hästar är en dyr affär, men jag vet inget annat som ger så mycket tillbaka, och man lär hela tiden för livet! Som att cykla!

Jättekul fråga, jag tänker själv ofta på detta eftersom det är ett par år sedan snart som jag köpte en häst och all utrustning från scratch, så jag tycker att jag har lite koll!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 723
Senast: Reville
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V