vad kan man vara nöjd med??

Zaida

Trådstartare
hejsan!
här kommer jag med en svår fråga för självklart finns det många faktorer som spelar in....men jag ställer min fråga iallafall! =)

jag har precis ridit mitt första ridprogram lätt B:1 och undrar vad man kan vara nöjd med för poäng???? jag förstår att det är olika för alla,men vad tycker ni man ska vara nöjd med för poäng när man rider sitt första program (på en ridskolehäst=))

ha d gött allesammans!

Sv: vad kan man vara nöjd med??

Det är ju som sagt väldigt olika från häst till häst. Är hästen väldigt lättstressad kanske man får va nöjd med att ta sej igenom programmet. Är hästen välutbildad kan man ju kräva mer.
Sen beror det ju en del på domaren också.. ;)

Men jag kanske skulle ha vart nöjd med 55% eller nått..?

Det beror ju helt på vad det är för ekipage.
Om hästen är orutinerad så ska man ju nöja sig med att h*n gick programmet i en för dagen bra form,
var avslappnad och att man själv red bra.
Då skulle jag faktiskt inte bry mig om poängen. :)
Men med min ponny skulle jag väl bli nöjd om jag låg vid 60-sträcket.

Det varierar nog jättemycket, första gången jag red lb:1 så vann jag (km för ridskolehästar) medans vissa knappt har kontroll på sin häst. Det beror nog jättemycket på hur mycket man ridit innan... och på hur hästen går för dagen, jag tycker inte man ska jämföra sig med andra. Det är mycket bättre att bara tävla mot sig själv. Då vinner man jämt! ;)

hur räknar man ut sin % har bara fått siffer resultat på allt jag gjort asså typ 6 på ngt och sju på något annat o.s.v????

Beror precis på vem som dömmer, när jag red på ridskolan och min ridlärare dömde så fick man ju ofta över 60%, sen (på samma häst) lärde man sig rida och åkte ut på clear rounder och blev dömd av en riktig domare och fick 55%... Är det din ridlärare som har dömt och h*n inte är utbildad domare skulle jag nog skita i vad det stod för poäng, de har en förmåga att vara "snälla" för att man ska tycka det är kul... men första gången allt över 50% är väl ok? vilket betecknas som "med tvekan godkänt"

Ta din poäng delad med maxpoängen (står längst upp på protokollet). Då får du t.ex. 0,58, alltså 58%.

Stirra dig inte blind på poängen, känn hur det känns istället och var nöjd om du första gångerna lyckas rida igenom programmet utan strul.

Poängen kan skilja jättemycket beroende på tävling, hästens grundförutsättningar och var på skalan domaren hamnar. Jag har ridit ett antal LB programm i vår och en helg fick jag tex 64% i LB3 på lördagen och 57% i LB2 på söndagen på ritter som både jag och sambon bedömde som relativt likvärdiga, kändes som jag fick för mycket poäng på lördagen och kanske lite lite på söndagen. Har även lyckats få 67% av en domare på en ritt som kändes ungefär lika som de två andra. Så bry dig inte så mycket om poängen lita på hur det känns.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 353
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat