Vad innebär "måttlig förekomst"?

Jegra

Trådstartare
Skulle vilja ha lite extra input från någon som är kunnig inom området för bakterieodling. :-) Det finns säkert någon här som är det.

Jag glömde helt av att ställa frågan när jag pratade med vet. idag, ska göra det nästa gång jag ringer men under tiden vänder jag mig till er.

Vad innebär det när man säger "måttlig förekomst av" en viss bakterie? Hur mycket/lite är det egentligen? Går det att säga något om saken över huvud taget?

Undrar...
/Jegra

Sv: Vad innebär "måttlig förekomst"?

Tregradig mycket subjektiv skala. Sparsamt, bara lite grann på plattan men tillräckligt för att man skall kunna se att det är renväxt. Rikligt hela plattan är full där man strukit ut. Måttligt det som ligger däremellan.
PL

Ungefär som jag anade då. Men det är i alla fall inte "Riklig" växt.

När jag nu har dig på tråden. *ler stort* Vad har du för erfarenhet av Staphylococcus aureus? Han har fram till idag behandlats med Excenel (för att bli av med Klebsiella pneumoniae) men vi sätter ut den nu och hoppas att han kan bearbeta infektionen med egen kraft.

Jag söker alltså mest lite extra input, för att ha så bred kunskapsbas som möjligt och ha rätt förutsättningar för att upptäcka om det blir problem.

Massvis av erfarenhet men mest från juver på kor o en del från hudinf på hundar men jag antar att det inte rör sig om det :)
Jag odlar staffar nästan varenda dag
PL

Nopp, detta är en frakturerad käke där det har varit ett öppet brott in i munhålan. Nu har han en fistelgång från tandraden (ungefär i trakten av p3/p4) och ner.

Han har också haft en rejäl infektion i vävnaden runt frakturen och nu har vi alltså ersatt klebsiella med stafylokocker... Det verkar aldrig ta slut, tre månader senare liksom...

Låter inte roligt. Staf a kan vara jobbiga som sårbakterier men byte från klebsiella till staf är nog positivt.
PL

jegra skrev:
Nopp, detta är en frakturerad käke där det har varit ett öppet brott in i munhålan. Nu har han en fistelgång från tandraden (ungefär i trakten av p3/p4) och ner.

Han har också haft en rejäl infektion i vävnaden runt frakturen och nu har vi alltså ersatt klebsiella med stafylokocker... Det verkar aldrig ta slut, tre månader senare liksom...

Jag brukar avråda från att ge hästar vitlok. Men i ditt fall vore det kanske indicerad med vitlök lokalt om det är möjligt utan att irritera öppen benvävnad (men den är väl täckt nu?). Det finns en del studier som visar att vitlök minskar tillväxt på och tom dödar många bakterier även multiresistenta staf aureus. HH

Det där låter ju om inte annat intressant att läsa på mer om, har du några referense på var jag kan läsa mer?

Om man inte ger allmänt torde det bli svårt att komma åt själva infektionshärden som jag uppfattar det.
PL

Ja beror på om det är ett fistelsystem in till infektionshärden. Om man kan spola ut var borde man kunna spola in vitlök. Men kanske törs man ge det oralt, beror litet på vilket sorts antibiotika hästen fått mot klebsiellan och om den kan förväntas ha normalflora kvar. Jag har inte sett ngt arbete om vitlök har effekt på clostridiearter. Vore intressant om den hade det.

Här är ref till trådskaparen. HH

Cutler RR, Wilson P.Antibacterial activity of a new, stable, aqueous extract of allicin against methicillin-resistant Staphylococcus aureus.
Br J Biomed Sci. 2004;61(2):71-4.

Tsao SM, Hsu CC, Yin MC.Related Articles, Garlic extract and two diallyl sulphides inhibit methicillin-resistant Staphylococcus aureus infection in BALB/cA mice.
J Antimicrob Chemother. 2003 Dec;52(6):974-80

Tsao SM, Yin MC.Related Articles, In-vitro antimicrobial activity of four diallyl sulphides occurring naturally in garlic and Chinese leek oils.
J Med Microbiol. 2001 Jul;50(7):646-9.

Ljuvligt, tack, ska läsa lite.

Det har inte runnit direkt var ur fistelgången de senaste veckorna. Tidigare kom det varblandad saliv som skummat men det har också upphört. Det rinner ur "gojs" som mer har karaktären av salivblandade matrester som tränger ut. Man kan spola med koksalt upp i fistelgången och man ser omelbart hur han tuggar och det rinner ut "rent" vatten ur munnen.

(naturligtvis inser jag att eftersom det finns en infektion så har vi varbildning i någon form fortfarande, vilket om inte annat känns på att han luktar illa ur fistelgången, det är bara inte lika framträdande nu som det varit tidigare)

Han har behandlats med Excenel intramuskulärt (och på klinik även intravenöst), om jag nu förstått rätt så är det verksamma ämnet i Excenelen Ceptiofur.

Är dock inte helt med på vad du menar med "om den kan förväntas ha normalflora kvar"?

jegra skrev:
Är dock inte helt med på vad du menar med "om den kan förväntas ha normalflora kvar"?

Jo som man läsa i denna avh http://diss-epsilon.slu.se/archive/00000440/ är vissa antibiotika associerademed risk att döda så många snälla bakterier att risken för svåra tarminfektioner, spec med clostridier, ökar gm att de då får plats att breda ut sig.

Jag menade att om många snälla bakterier hade strukit med av antibiotikan som hästen fått, skulle i allra värsta fall vitlök gm munnen lägga sten på bördan och bidra till att elaka bakterier fick livsutrymme.

Jag är inte bekant med Excenel och törs inte ha ngn uppfattning om om man skulle våga ge vitlök gm munnen samtidigt. Däremot hittade jag några ref om att vitlök inte förefaller ha effekt mot just clostridier. HH

Senast ändrad av en moderator:

Ah, jag misstänkte att det kunde vara det du menade.

Hans tarmflora verkar faktiskt ha klarat denna pärs rätt bra så här långt. Magen fungerar i alla fall och han fortsätter att gå upp i vikt. Excenelen har vi slutat med nu så att ge vitlök bör inte ge några direkta problem. Peter, du får skrika om du tror att jag är ute och cyklar!

Men det är i så fall vitlök i maten du tänker på, eller menar du att spruta upp en lösning i munnen/fistelgången?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 591
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV