R
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skål förresten!
Alldeles för lite skålande nu igen
Maken kom med en kopp glögg och fyllde på i pepparkaksskålen
Jag har ätit för många Toffifee och ligger i sängen bredvid en snarkande dotter
City gross hade halva priset på julgodisMmmm, toffifee...
han är alltså inte här änväntar på att mitt besök ska sluta jobba
Beware of wall of text...Jag kan absolut ingenting om lastbilar och hur det är att jobba med det. Kan du inte berätta lite? Vad du gör förutom att ratta? Det här med att du behöver banka bort is t ex; det måste ni förare göra alltså? Fordonen står alltså ute? Någonstans?
Som du hör har jag ingen koll alls. Jag skulle tycka att det vore jätteintressant om du berättade om ditt jobb
Tack! Det var mycket intressantBeware of wall of text...
Tja, va ska man säga, vi kan väl ta en vanlig dag från start till slut.
Jag börjar när jag kliver in genom dörren på åkeriet, tar jag nycklar och jobbmobil ur facket till den bilen jag ska köra. Sen går man in på kontoret och letar reda på sitt papper i högen av papper.
Ibland ligger det bara en lapp, där det står vilken körning man fått och ibland sitter det även fraktsedlar, då betyder det att man ska lasta gods som finns på magasinet (åkeriet). Har man några frågor angående körningen frågar man trafikledningen, sen är det bara att gå ut till lastbilen och starta upp den.
Innan man startar kan det vara bra att kolla oljenivån i motorn, när den är igång kan man titta lampor, däck osv.
Vissa lastbilar får man vänta på att luft ska fyllas i tankarna, då bromsarna drivs av tryckluft, du har säkert hört en lastbil "nysa", det är tryckluften.
Är bilen lastad får man öppna flaket och kolla hur godset står (om det inte var en själv som lastade dagen innan).
När man kliver in i hytten, så ska man stoppa i färdskrivarkortet. Det som håller reda på körtiden och raster, så vi inte strider mot kör- och vilotiderna.
Vi får bara köra 4,5 timme, sen måste vi ha 45 min rast för att få köra i 4,5 timme igen. Sen ska man ha minst 11 timmar vila (dygnsvila) mellan arbetsdagarna och på helgen 45 timmar vila (veckovila).
Det är väldigt sällan jag kommer upp i 4,5 timmars körtid och då måste jag anpassa mig efter vägarbetstidslagen, som säger att jag får jobba 6 timmar sen måste jag ha minst 30 min rast för att få jobba 6 timmar igen.
När man stoppar i kortet ska man även ange startland.
Sen brukar jag logga in på mobilen och kolla körningarna för att lägga upp rutten och planera lite.
Nu så här vintertid är det en fördel att se över taken på lastbilarna, så det inte ligger massa snö och is, för du som personbilsförare vill inte ha ett stort isflak i din framruta.
Då måste jag göra rent på taket för att det inte ska inträffa. Det är ganska jobbigt, men det är viktigt för säkerheten.
Sen när man är klar, lastar man det man ev skulle lasta från magasinet och sen är det bara att åka.
Under dagen åker jag till olika kunder och hämtar/lämnar gods, ibland sker det via sidolossning med truck och då behöver jag oftast inte göra något mer än att öppna dörrarna.
Ibland får man hoppa upp på flaket och dra fram pallarna så truckföraren kan komma åt dom, pallarna kan variera allt från 25 kg - över 1000kg, tyngsta pallen jag någonsin flyttat på med en enkel handtruck vägde nästan 1800kg, den var tung och det gick på ren vilja, dock inget jag gör ofta eller rekommenderar.
Efter avslutat pass brukar man ibland få lossa gods från bilen som ska vidare med annan bil dagen därpå osv. Kan även hända att man kan få lasta direkt från magasinet redan på kvällen, så kanske man slipper det dagen därpå.
Sedan ska bilen tankas och parkeras.
Vi parkerar våra bilar på en stor asfalterad plan, så de står ute. Nu så här i vintertider är det väldigt skönt att ha en diselvärmare i lastbilen, den ställer man in så är bilen varm när man kommer på morgonen. Slippa skrapa rutor och vänta på att bilen ska bli varm i hytten.
Förutom det har vi fordonsvård så som tvättning, städning av hytt och flak.
I min lastbil gillar jag att ha ordning och rent å snyggt. Så inne i hytten försöker jag göra en snabb städning innan jag går hem för dagen, ibland brukar jag dock inte städa och gör senare en storstädning istället, torka rent ratt, intrsumentbräda, putsa fönster osv.
Vi har lådor under lastbilen, som sitter fast i ramen där vi kan förvara spännband osv. Då jag gillar att ha ordning har jag olika fack i lådorna där jag lägger rullarna till spännbanden i ena och spännarna till spännbanden i den andra. De ska även hållas hela och fungerande, då de är bra att ha när godset måste lastsäkras.
När allt är klart för hemfärd ska färdskrivarkortet tas ut och då ska man även ange slutland.
Sen ska vi göra pappersarbetet, skriva dagens datum och mitt namn på alla fraktsedlar som är levererade till kund. Det är viktigt när man leverar att man får en underskrift att kunden på fraktsedeln att de tagit emot godset och de får även en kopia av fraktsedeln (mottagarens blad).
Fraktsedlarna består genrellt av fyra blad, Ti (Transport instruktion), Tu (transport utlämningskvitto), M (mottagerns blad) och A (avsändarens blad).
Jag skriver på A-delen när jag hämtar gods och kunden där jag hämtade godset får behålla den delen.
De fraktsedlar vi leverat gods behåller vi Ti och Tu delen och det är på Ti-delen jag ska skriva datum och mitt namn.
Det är för att ekonomi-avdelning ska kunna sätta rätt pris på transporten, då det inte kan vara samma pris för lastbil och släp, som en liten budbil eller bara en lastbil utan släp.
När pappersarbetet är klart, är det dags att ta med alla papper in till kontoret och lämna in. Har gods ställts av på magasin ska de fraktsedlarna in, så de på kontoret vet att godset finns på magasinet.
Sen lägger man nycklar och mobil i bilens fack. Sen kan man gå hem.
Hoppas det inte blev allt för rörigt, tänkte nog medan jag skrev så risken finns att det blev lite rörigt, men fråga om det är något du undrar över. Blev visst lite långt, men nästan svårt att förklara vad man gör utöver att köra.
Egentligen så är själva körningen den lätta biten i jobbet, det är allt det andra runt omkring som är jobbigt.
Att efterdra hjul när de bytt hjul (kan säga att efterdra ett lastbilsdäck är tungt), byta diverse lampor (jag är en hejjare på att byta lampor på lastbilen, kan inte säga detsamma om min personbil ).
Under dagarna ringer vi mycket mellan bilarna och tjötar, jag använder handsfree annars hade det inte gått att prata i telefon.
Ibland kan man även på ringa till kontoret om det blivit något fel eller man tagit en pall man inte hade bokning på osv. Man kan även få ringa till kunden för att avisera att man är på väg eller hur länge de har öppet osv.
Att köra lastbil är inte helt enkelt, men det är så kul och lätt värt det. När man väl lärt sig allt så går det på ren rutin, nu när jag skrev ner allt kände jag spontant "oj är det så mycket", men i och med att det går på ren rutin numera tänker jag inte på hur mycket det faktiskt är och jag älskar mitt jobb. Har underbara kollegor som ställer upp i vått och torrt, likaså hjälper jag dom när jag kan.
Som yrkeschaufför måste jag även vara en förebild i trafiken och försöker därför handla därefter. Jag är åkeriets reklampelare utåt och gör jag då något fel, syns det direkt och åkeriet får dåligt betyg, likaså när jag gör något bra, får åkeriet bra betyg.
Mycket att tänka på ja, men det är en sån grym känsla när man sätter en svår backning med släp och folk blir imponerade. Jag trivs som fisken i vattnet, det är variernade från dag till dag även om det i grund och botten är samma rutiner. Ingen dag är den andra lik även om det är exakt samma körning.
Där kan jag svara lite. Det är alltid mottagaren som måste lossa godset med truck, chauffören får enbart handlossa, annars gäller inte försäkringar.Tack! Det var mycket intressant
Jag hade ingen aning om att det ingår så mycket mer arbete utöver själva körningen. Det verkar ingå mycket "egenansvar".
Är det du som kör truck när du lastar av? Eller den som tar emot varorna?
Vad kan det vara för gods som du fraktar?
Aha. Men är det samma som gäller för små laster; att mottagaren måste ta emot?Där kan jag svara lite. Det är alltid mottagaren som måste lossa godset med truck, chauffören får enbart handlossa, annars gäller inte försäkringar.
Jag jobbar alltså på lager och är en sån som truckar och lossar gods och svär över chaufförer som inte aviserar utan bara dyker upp
Ja, egentligen är det samma har jag för mig. Sen beror det lite på något som heter Incoterms också. Det är nog enklast om du gogglarAha. Men är det samma som gäller för små laster; att mottagaren måste ta emot?
(Jag är fortfarande så avundsjuk på truckkörningen )
Ingen orsak.Tack! Det var mycket intressant
Jag hade ingen aning om att det ingår så mycket mer arbete utöver själva körningen. Det verkar ingå mycket "egenansvar".
Är det du som kör truck när du lastar av? Eller den som tar emot varorna?
Vad kan det vara för gods som du fraktar?
Bra att du förtydligade innan jag (kanske fler med mig) börjar skriva otyg om ditt besök...han är alltså inte här än
Det är ju intressant det där med styckegods ibland. Idag har jag skickat ut två pall med måtten 100*400 cm och 80*420 cm, båda plastade på en EU-pallIngen orsak.
Jo, det är rätt mycket egenansvar. T ex så fort godset står på vårat flak är det vi som chaufförer som har ansvaret för godset, så det inte kommer fram t ex skadat eller utsätter någon för fara m.m.
Jag kör endast truck på dom företag där jag fått skriftligt papper på att jag får köra deras truckar, pga försäkringen som @Ninnurur var inne på.
Det är inte många företag och det beror lite på hur de tar emot sitt gods, oftast är det sidolossning som gäller och då är det kunden själv som tar emot godset.
Ibland får vi backa intill en brygga och då får vi dra av godset själva och ibland finns eltruckar tillgängliga, även där skriftligt intyg för att försäkringar ska gälla.
Bilden nedan är intillbackad i en brygga.
Vad det kan vara för gods jag fraktar, tja det kan vara nästan allt möjligt. Allt från "vanliga" pallar med pallkragar, till IBC-er, till virke.
Oftast kör jag såkallat styckegods, det vill säga pallar, som kan se ut lite olika bereoende på hur kunden emballerat osv.
På ett lastbilsflak har jag 18 pallplatser, en pallplats räknas då som 80x120, flaket är ca 255cm brett och 720cm långt. På släpet har jag 30 pallplaster á la 80x120, där flaket är ca 255cm brett och 1200cm långt.
Så totalt på ett ekipage har jag 48 pallplatser, förkortas även 48 ppl.
Men även om jag har 48 pallplatser på ekipaget kan jag ändå få med mig kanske 96 pallar, även fler då det går att stuva på höjden. Det enda jag inte får överskrida är maxlasten vad ekipaget får lasta, på min lastbil får jag lasta max 13 310 kg och släpet 27 760kg. Fast för att vara helt laglig måste jag dra bort 4 000kg, så t ex 13 310 och 23 760, för då blir det ihop med tjänstevikten för mitt ekipage en bruttovikt på 60 000kg. Rörigt?
Jag vet även hur man lastsäkrar en häst!
Kom på att det nog kunde uppfattas så men han är fortfarande på jobbet, men borde sluta när som helstBra att du förtydligade innan jag (kanske fler med mig) börjar skriva otyg om ditt besök...
I inlägg #1807 så lät det som om besöket var hemma hos dig och jobbade...
Jo det ställer till det lite ibland, men jag ser det lite som ett vuxenpussel att få ihop pallarna på så liten yta av flaket som möjligt, samt även se om det går att ställa annat gods som kan passa in i "hålrummen".Det är ju intressant det där med styckegods ibland. Idag har jag skickat ut två pall med måtten 100*400 cm och 80*420 cm, båda plastade på en EU-pall