Vad i hela friden gör vi? (Del XII)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar börja med att handmata med morötter som hästen måste bita av bit för bit, sen börjar jag själv äta små bitar och "missunna" hästen lite och tjaffsa lite och då brukar det släppa. Om du försöker koppla upp mentalt och ge signalerna "men ta för dig då" så brukar buset komma som ett brev på posten. Huvudsaken är att man ALDRIG bannar hästen när den börjar ta för sig utan bara kör på för då får man en unik relation och dom vet så väl när det är lek och allvar.

Madam och jag busade ju "ganska" intensivt men om vi höll på som värst och hon tex. hade en kvist i svansen så sa jag bara "vänta lite" och hon stannade och lät mig ta bort den och sen sa jag "nu kör vi igen" och då blev det full fart på buset igen. Jag har alltid snackat mycket med djur för även kossor förstår vad man säger oavsett vad bönderna påstår. Djur är livet. :love:

Släppte henne i en av mina hagar idag (fördelen med att ha hästen uppstallad hos grannen ;) ) och lyckades få henne så pass bus så både bockningar och bakutsparkar kom. Hon är bra så, busar järnet och när jag står still kommer hon fram för att få en morotsbit och allt är avslappnat igen :)

De ska inte sätta in tå först ;)
Jag hqr ingen aning om t funnits öht. Idag finns det barq för att fästa i tåbrodd iaf.

Då lär hon nog få vintervila i en dryg vecka nu. Hovis kommer måndag morgon (18/1) så jag tror vi båda överlever. Bättre det än att dra omkull pga styltorna, hon har ju som sagt lite problem med att hålla sig på benen även utan dem ;)

Idag har Olga Emmie Krysmynta Gunvor Helga Karlsson alias kattungen varit vaken hela dagen och försökt busa och gosa med hunden. Han ser mest förskräckt ut när hon stryker sig mot honom :D
Grannens "lilla" schäfer såg ut som "äh kan ingen ta bort eländet" när deras kattunge reste sig upp och skulle krama honom med framtassarna och gosa rejält. :laugh:

Hans matte hade monologen "men låt bli att jaga katten, GÅ DÄN DÄRIFRÅN" men jag såg att dom busade när inte matte var närvarande och då busade dom vilt med varann. :D

Är skitsjuk. Har inte tid, måste tentaplugga.
Känner mig ynklig och vill att någon skall ta hand om mig.
Synd att hunden inte kan serva en med mat.

Släppte henne i en av mina hagar idag (fördelen med att ha hästen uppstallad hos grannen ;) ) och lyckades få henne så pass bus så både bockningar och bakutsparkar kom. Hon är bra så, busar järnet och när jag står still kommer hon fram för att få en morotsbit och allt är avslappnat igen :)
Då är ni på rätt väg, får du henne att plocka morotsslantar som du sätter mellan läpparna så kommer ni ännu närmare varann (gör detta på egen risk dock). Det höll Madam och jag på med hela tiden och ibland "missade" hon och "bet" mig i näsan. :o :rofl:

Grannens arab brukar naffsa mig i ansiktet men ALDRIG med öppet garnityr för att skada och kommer jag in i boxen flyger han på mig men bara på bus. :p

Slötittar på Toddlers and tiaras men fundrar på att byta kanal för det är tragiskt vad mammorna lär sina barn att utseende är viktigast av allt, typ.
En liten flicka sa "jag vill inte tävla mer, jag vill ta en paus" och då föreslog mamman att de skulle ta fram hennes tiaror för att hon skulle tänka om.

Då är ni på rätt väg, får du henne att plocka morotsslantar som du sätter mellan läpparna så kommer ni ännu närmare varann (gör detta på egen risk dock). Det höll Madam och jag på med hela tiden och ibland "missade" hon och "bet" mig i näsan. :o :rofl:

Grannens arab brukar naffsa mig i ansiktet men ALDRIG med öppet garnityr för att skada och kommer jag in i boxen flyger han på mig men bara på bus. :p

Hon har inte fått godis innan hon kom till mig så jag avvaktar med det ett tag. När jag tar fram en morot blir hela hästen som en dammsugare och ska ha hela på en gång, så det så :)

Hon har inte fått godis innan hon kom till mig så jag avvaktar med det ett tag. När jag tar fram en morot blir hela hästen som en dammsugare och ska ha hela på en gång, så det så :)
Då ska dom tvingas att bita av en liten bit i taget och resten gömmer man i handen och ser till att dom biter i moroten men har fingrarna precis vid läpparna om du förstår hur jag menar. Då lär man dom att tugga morot utan att av misstag få med ett eller flera fingrar. :up:

Jag är av den åsikten att man ska ha mycket fysisk kontakt med djuren och jag har gång på gång fått det bevisat för mig själv att det bara funkar om man har dom "i knät" för dom kan läsa våra tankar och det har absolut inget med kroppsspråk att göra utan ligger på ett djupare plan.

Kossor jag mjölkat har alltid fått en liten vänlig klapp, dom har haft stenkoll på var jag varit och stressade kossor har stressat av när jag kommit och låtit mig göra precis vad som helst med dom utan ens tendenser till lyfta klövar. Jag har busat med kossor också och det är skitkul för dom tvärtänder och ger igen med samma mynt. :rofl:

Nähä,det verkar inte bli någon bättring på vädret,så jag får gå ut o leta upp en snöskottare och gräva fram en gångväg ut från huset till gårdsplan och sen ringa in snösvängen.

Knypplar och undrar om jag behöver påminna maken att köpa med en säck ved hem. Dags att myselda lite i kakelugnen :)

Nähä,det verkar inte bli någon bättring på vädret,så jag får gå ut o leta upp en snöskottare och gräva fram en gångväg ut från huset till gårdsplan och sen ringa in snösvängen.
Jag tänker inte skotta mer än nödvändigt för att ta mig till vedupplaget i vinter, allt annat skiter jag i. Bilen får pulsa i sina egna spår, bränsle till lastmaskinen försöker jag spara in på nu för den ska få gå många timmar i sommar som kommer istället och snön smälter nog av sig själv vad det lider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
54 056
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
4 437
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
388
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka