Vad i hela friden gör vi del ,gud vet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min barnmorska sa en gång, angående mens att "det är ingen magisk reningskur" och sen dess har jag käkat p-piller typ non-stop, utan sockerpiller/uppehåll. Så jäkla skönt.
+ @Trott
Dagens kvinnor har mens för ofta. Bara för hundra år sedan hade kvinnor mens betydligt mer sällan. Bara för hundra år sedan var snittet 9-10 graviditeter. Sedan ammade man non-stop = ingen mens. Det handlar om många år man inte hade mens. Förr fick man mens som 16-17-åring. Nu är genomsnittet 12,4 år. Även där blir det otroligt många fler år med mens än för bara 100 år sedan. Samtidigt ökar åkommor relaterade till mens, tex endometrios (=infertiliteten ökar). Det mest naturliga är faktiskt att inte ha mens alls.
Källa: mycket kompetent fertilitetsläkare som bla jobbat på IVF-klinik i Köpenhamn

Intressant debattartikel i ämnet:
https://www.arbetaren.se/2016/04/06/karlek-utan-mens/

Mellanlandar hemma. Lite klubbad i huvudeet.
Ena kollegan (som sa att jag är så ARG och bör ete mig mera kvinnligt) kläckte idag ur sig att man tror att jag hatar män eftersom jag "går igång" på kvinnofientliga kommentarer.

Slutledningen är märklig och det är dessutom en man ung nog att vara min son. Runt 35 ungefär. Han är normalt sett vettig men hans kommentarer om mig knäcker mig verkligen.

Arg, okvinnlig och nu dessutom manshatare. Kul. Är det så jag uppfattas så känns det som jag borde gräva ner mig under en sten.

Tur jag ska iväg på studiecirkel ikväll och slipper sitta ensam med mina tankar.

Äh han bör nog reda ut vad kvinnlighet egentligen är.

En redig bonnkäring ? Pinnuppa som trånande ler åt allt karlar säger, blondin i stilettklackar?

Vad är kvinnligt?

Mvh en som bär boxershorts, dricker öl, rapar, fiser och får dom flesta karlarna att rodna om hon bara vill.

Idiot... frågan är hur säker han är på sin manlighet .....

Ork.... ni har inte sett hur det ser ut hemma :crazy:

Mitt hem lider just nu för jag orkar inte städa eller plocka undan. Jag äter, sover och jobbar.

Jag kommer inte orka jobba så här länge till.

Mellandagarna tänkte jag ta ledigt på ett eller annat sätt.

Jag måste få vila nu för fortsätter det så här kommer min kropp att gå sönder.

Och du ska nöja dig med det som får dig att fungera om det så är jobb eller inte.

Och ta det lungt! Ingen stress mm utan låt kroppen läka.

Fan jag var hemma i över 4 år innan jag kände att jag klara av att börja jobba igen.

Låt det ta tid :heart

Tillägg: att det ses som en reningskur kommer från en tid då man sågs som oren när man hade mens, men även:

Wikipedia: "Hysteri (grekiska hysteria, "livmoder"). Termen myntades av Hippokrates och grundar i de egyptiernas föreställning att livmodern kunde vandra runt i kroppen och förorsaka olika sjukdomsliknande tillstånd. "Hysteri" var fram till 1900-talet läkarvetenskapens benämning på en typ av psykiska störningar, som ansågs vara kvinnliga störningar och därav benämningen "hysterikor" för drabbade kvinnor."

Ja jag blev varken deppad eller tappade sexlusten på p piller.
Ger mig fan på att om jag slarvar nu när karln kommer så är jag gravid direkt.
Mamma fick ju sin sista när hon fyllt 40 så.
Men här ska inga barn göras

Ja jag blev varken deppad eller tappade sexlusten på p piller.
Ger mig fan på att om jag slarvar nu när karln kommer så är jag gravid direkt.
Mamma fick ju sin sista när hon fyllt 40 så.
Men här ska inga barn göras

Min mormor blev gravid när hon var 50 år... tvi, tvi, tvi.

+ @Trott
Dagens kvinnor har mens för ofta. Bara för hundra år sedan hade kvinnor mens betydligt mer sällan. Bara för hundra år sedan var snittet 9-10 graviditeter. Sedan ammade man non-stop = ingen mens. Det handlar om många år man inte hade mens. Förr fick man mens som 16-17-åring. Nu är genomsnittet 12,4 år. Även där blir det otroligt många fler år med mens än för bara 100 år sedan. Samtidigt ökar åkommor relaterade till mens, tex endometrios (=infertiliteten ökar). Det mest naturliga är faktiskt att inte ha mens alls.
Källa: mycket kompetent fertilitetsläkare som bla jobbat på IVF-klinik i Köpenhamn

Intressant debattartikel i ämnet:
https://www.arbetaren.se/2016/04/06/karlek-utan-mens/

Funderade just på det härom dagen, varför är kvinnor konstruerade att ha mens varje månad. Finns väl ingen annan djurgrupp som tex har brunst hela året om:confused: Är det därför det finns så mycket människor:cautious:

Funderade just på det härom dagen, varför är kvinnor konstruerade att ha mens varje månad. Finns väl ingen annan djurgrupp som tex har brunst hela året om:confused: Är det därför det finns så mycket människor:cautious:
Vad
Nej fy.. skulle aldrig orka det.
Ok skulle en olycka ske nu så skulle vi nog få fundera ett par varv men inte om fyra fem år eller ännu senare

Hon fick inte bära fram fler barn då det sista vägde närmare 6 kilo och var 57 cm långt.

Min mormor var en lite nätt kvinna på typ 156 cm.

Läkarna satte stopp då pga alla barnen bara blev längre och större hela tiden.

Jag har för mig att det är såhär:

Vi är konstruerade så för att vi under lång tid levt i flock och därför alltid haft tillgång till hannar. Således har det inte varit resursslöseri att ha ägglossning varje månad för chansen till graviditet har varit hög.

OBS, kan inte minnas var jag har hört/läst det och kan således ha mkt fel :)

Ork.... ni har inte sett hur det ser ut hemma :crazy:

Mitt hem lider just nu för jag orkar inte städa eller plocka undan. Jag äter, sover och jobbar.

Jag kommer inte orka jobba så här länge till.

Mellandagarna tänkte jag ta ledigt på ett eller annat sätt.

Jag måste få vila nu för fortsätter det så här kommer min kropp att gå sönder.

Och du ska nöja dig med det som får dig att fungera om det så är jobb eller inte.

Och ta det lungt! Ingen stress mm utan låt kroppen läka.

Fan jag var hemma i över 4 år innan jag kände att jag klara av att börja jobba igen.

Låt det ta tid :heart

Alltså helt ärligt, det låter inte kul att leva så! Måste vara tungt mentalt att inte ha tid för fritid eller återhämtning?
Är det värt det ekonomiskt? Jag hade kunnat tänka mig att jobba så under en begränsad tid om jag får ut typ 50 lax i månaden (eller mer). Om jag tex hade ett sparmål, eller skulle ut och resa tex. Men inte i längden.
Nu jobbar jag heltid (ungefär) och lite varierade tider som passar min dygnsrytm ( :angel: ) och får ut kanske 35 efter skatt. Jag vet att jag kan jobba mer och tjäna bättre typ byta jobb till en större arbetsgivare och slava hårdare men det känns fan inte värt det. Mitt måtto är klyshigt nog "YOLO" (you only live once) :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 571
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
576
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama