Vad i hela friden gör vi, del ,ehm, en massa många XX o sådär.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjort klart en uppgift till imorgon, vi ska jobba i par och jag parade ihop mig med en annan som också pendlar så vi skrev ihop via google dokument, toppen! Båda var väldigt nöjda med att slippa åka för att träffas och skriva. Nu ska vi bara komma på lite diskussionsfrågor.

Jag med, men jag lovade att följa med mor när hon ska handla åt mitt BARN (hon vägrar handla över nätet, hon ska se och känna och jag ska tydligen "välsigna" ;)) :crazy:
Ser framför mig hur ni lägger plagget på en pall, ställer er på var sin sida och håller i varandras händer och du tar ton: "salig Gud i himmelen, välsigna detta plagg och ta det in i din församling som ditt eget" :D

Undrar om jag är på väg att bli paranoid....
Jag jobbar ju på en arbetsplats med många nyanlända. Vi är ett tiotal anställda. Vi är väl medvetna om att det finns tubekulossmittade bland eleverna. Det kommer smitta med jämna mellanrum från fattiga länder med bristande vaccinationer..

Nu har jag, endast jag, fått kallelse till provtagning enligt smittskyddslagen eftersom "någon i min omgivning har tuberkulos".
Tuberkulos smittar inte speciellt lätt och det har väl aldrig varit tal om att man ska gå på provtagning för att det finns smittade i lokalerna. I så fall borde samtliga hundratalet personer som finns här varje dag också kallas.
Varför just jag?
Kan man få reda på hur jag skulle kunnat "utsättas för smitta"?
Det har hänt lite väl mycket konstiga saker runt min person på senaste tiden för att jag ska känna mig bekväm.
Passa på att vaccinera om du har möjlighet, så slipper du fundera på det framöver.
Det kan som sagt ligga latent, personen som bär på det behöver inte ha haft ett enda symptom innan trots att hen burit på det väldigt länge. Sen kan det bryta ut i samband med en annan faktor (t.ex. annan sjukdom).

Ser framför mig hur ni lägger plagget på en pall, ställer er på var sin sida och håller i varandras händer och du tar ton: "salig Gud i himmelen, välsigna detta plagg och ta det in i din församling som ditt eget" :D

Oh gudars, där höll tangentbordet på att få en dusch julmust! :rofl: :rofl: :rofl:

@Scata: Jag tycker helt klart du ska välsigna presenten. Bäst att göra det direkt så den inte går omkring (åker omkring i kasse?) i synd :D

Ska snart iväg och hämta mormor. Hon ska på ett stickcafé och då mamma ska på julbord med jobbet är det jag som får ta hand om mormor. Jag och ett gäng pensionärer. hoppas mormor kan hjälpa mig med en sak iaf så jag kan bli klar med min toffla.

Kan meddela att dagen som började dåligt just blev mycket sämre... Min älskade favorithund har somnat in, 13 år gammal :cry: Jag fick inte chansen att säga ett sista farväl :heart

@tanten
Trångboddhet är ett sätt, vistas i samma lokaler längre tid nära är en risk åven om man inte har kroppskontakt.
Farmor och farfar återsmittades när de flyttade in i ett hus som inte hade städats ordentligt efter att föregående hyresgäster fick tbc. Men det är möjligt de var känsligare eftersom de redan haft det?

Passa på att vaccinera om du har möjlighet, så slipper du fundera på det framöver.
Det kan som sagt ligga latent, personen som bär på det behöver inte ha haft ett enda symptom innan trots att hen burit på det väldigt länge. Sen kan det bryta ut i samband med en annan faktor (t.ex. annan sjukdom).

Fast @tanten har som diskuterats tidigare, redan vaccinerats. Men vaccinet funkar bäst på de sorters TB som är livsfarliga för små barn. Lung TB som är formen som oftast drabbar vuxna har däremot oerhört varierande skydd (mellan 0-80% tydligen), så vaccin betyder inte ingen chans (tyvärr).

@tanten @cili

Förresten (för att nörda ner mig lite extra :angel:) är anledningen till att behandlingen tar så lång tid (sex månader med olika sorters mediciner, inte bara en) att bakterien har så tjocka cell väggar att det är svårt att bryta igenom.

Första året på doktoranden fick vi skriva ihop ett forskningsanslag i en av kurserna som gick över multi-disciplin och min grupp hade en microbio/biomed tjej som jobbat med TB så vi skrev våran ansökan om TB. Det var ett projekt om att använda något som heter "sponge" inom mikrobio världen, där man identifierar ett ämne som cellen tar upp normalt (och därför vill ta up eller behöver) som man gen-modifierar så att den har ihjäl bakterien när den ovetandes tar upp ämnet den vill ha :devil: (eller nått sådant, det var över två år sedan och jag kämpade rätt hårt för att förstå allt, lärde mig massor men det mesta har nog försvunnit igen då det ligger helt utanför mitt eget område).

Fast @tanten har som diskuterats tidigare, redan vaccinerats. Men vaccinet funkar bäst på de sorters TB som är livsfarliga för små barn. Lung TB som är formen som oftast drabbar vuxna har däremot oerhört varierande skydd (mellan 0-80% tydligen), så vaccin betyder inte ingen chans (tyvärr).
Så går det när man bara läser lösryckta inlägg :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 359
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar