Vad i hela friden gör vi, del ,ehm, en massa många XX o sådär.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gamlingar kan väl ha TBC latent? Så fick jag iaf veta när jag blev kallad för provtagning! :p :angel:
Så en typ 95-åring som haft tbc som ung kan vara ngt av en tickande bomb... :p

1/3 av världens befolkning har det latent, så även om det är ovanligt bland Svenskar är det nog inte helt uteslutet (fast det är bara en 10% chans att man faktist får aktiv TB om man är smittad).

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs104/en/

Jag ha lycktas med att vakna up och vara på jobbet i skälig tid idag (anlände vi 10.30 istället för en 14-15)! Detta trots avsaknad av alarm eller något som kunde säga mig tiden hemma över huvudtaget!

Sen har jag haft möte med säkerhets personerna på universitetet om problemen med de två volontärerna i fält, de sa att våran risk assessment är riktigt bra gjord och så klargjorde vi lite i pappersväg när det kom till vad universitet är ansvarig för och vad labbet måste utveckla själva.

Det klargjordes också att eftersom personerna ej var anställda och det därmed inte finns något jobb kontrakt har vi rätten att göra precis det vi gjorde, bara skicka hem dem. Egentligen är vi inte ens ansvariga för att betala för ombokning av flyg (det var jag bara snäll och gjorde ändå). Egentligen behöver vi inte ens ge någon anledning till att vi skickar hem dem, den ansvariga professorn har supermakt och vad han än säger i sådana frågor måste lydas. Tufft att vara volontär :up:

Senast ändrad:
1/3 av världens befolkning har det latent, så även om det är ovanligt bland Svenskar är det nog inte helt uteslutet (fast det är bara en 10% chans att man faktist får aktiv TB om man är smittad).

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs104/en/
:)
Fast jag antar att det inte smittar om man passerar varann i en korridor eller vistas i samma lokaler.

Jag kramas normalt inte och jag har inte varit hud mot hud med någon annan människa på många år.

Så därav mitt mysterium. Antar att det löser sig nästa fredag när jag ska på provtagning. :up: Tills dess får jag roa mig med avancerade konspiratoriska teorier.:rofl: :rofl: :rofl:

Funderar på om jag kan jobba med den här nackvärken O_o köra går säkert bra, men jag ska ju även växla, kränga mig i och ur tåget, i värsta fall kunna evakuera folk osv. Men det gör jag ju(tack och lov) inte varje dag. Gah! Och det kanske börjar bli dags att kolla upp nacken tillslut :meh:

På en muntrare not så har jag två lägenhetsvisningar att gå på idag :)

Tror min naprapat har en kollega som jobbar Gävle om du vill ha tips. Annars min naprapat som jobbar i Falun/Borlänge, han är helt underbar :love: Utan honom hade jag inte kunnat jobba (eller stå upp).

Fast jag antar att det inte smittar om man passerar varann i en korridor eller vistas i samma lokaler.

Jag kramas normalt inte och jag har inte varit hud mot hud med någon annan människa på många år.

Så därav mitt mysterium. Antar att det löser sig nästa fredag när jag ska på provtagning. :up: Tills dess får jag roa mig med avancerade konspiratoriska teorier.:rofl: :rofl: :rofl:

Det smittar genom luften. Om personen som har aktiv TB hostar, nyser eller spottar så hamnar bakterien i luften som då kan andas in av andra personer. Det verkar som att det enbart behövs väldigt få bakterie sporer för att man ska bli smittad.

Är man smittad och man är i risk gruppen för att få det latent så behandlas man dock för det (så mitt intryck är att om man har haft aktiv utbruten TB förut och blivit behandlad för det så är man inte längre bärare av smittan. Jag vet däremot inte om man kan bli smittad igen).

Ja precis, vem är det som är efter dig? Har de skickat in en torped för att hosta efter dig i mataffären? :wtf:

Vakna? vad är det jag väntar fortfarande på att få sova inatt blir natt 4 så får dopa mig med piller, om jag inte får chans att göra det jag skulle idag som PostMord pajjade så snyggt och elegant.
Huvudvärk slipper jag dock men jag kan ta lite av din som avlastning känns som det kvittar idag på något sätt.
PostNord kan gå och gömma sig.
Är lite orolig när man ska skicka sitt Secret Santapaket sedan, om det är dem som kör ut det.
Hoppas du får sova i natt :up:

Det smittar genom luften. Om personen som har aktiv TB hostar, nyser eller spottar så hamnar bakterien i luften som då kan andas in av andra personer. Det verkar som att det enbart behövs väldigt få bakterie sporer för att man ska bli smittad.

Är man smittad och man är i risk gruppen för att få det latent så behandlas man dock för det (så mitt intryck är att om man har haft aktiv utbruten TB förut och blivit behandlad för det så är man inte längre bärare av smittan. Jag vet däremot inte om man kan bli smittad igen).

Ja precis, vem är det som är efter dig? Har de skickat in en torped för att hosta efter dig i mataffären? :wtf:

Jag vet inte heller hur länge en bakterie spor är aktiv när den väl är luftburen, det är ju en jävla skillnad om det är fem minuter eller 12 timmar :cautious:

PostNord kan gå och gömma sig.
Är lite orolig när man ska skicka sitt Secret Santapaket sedan, om det är dem som kör ut det.
Hoppas du får sova i natt :up:

Jag har ju ett paket till som ska hem och ja det får komma inga problem men idag var det ju kört och det skulle stoppas var det sagt men men.
Man ska ju vara glad att det kommer fram men idag har jag svårt att se det milt sagt och ja kalla mig bitter om ni vill men hela min fina planering åkte, min fika, mitt möte, min slötid förbyttes i krångel och en onödig värktopp då jag huxflux fick bo i trapphuset (tack för den liksom antal timmar) för portkod/telefon strular och jag hade inte riktigt hade fixat hem paketet så kunde ju inte riskera att missa bilen och betala ny utkörning och sponsra direktörerna på PM extra? nej!
Ordinarie golvfolk har jag inget emot, hon som levererade var helrar.
Jag bröt ihop i något slags asgarv när hon kom så lagom precis innan jag skulle åkt men var ju avbokat redan och jag satt som portvakt ska nog be om hyresavdrag för det.
Bruden som nekade att stoppa och genomföra tidigare lovade stoppet kan skriva direktör på visitkortet :turd:

Den rumänska tiggarkvinnan (med tourettes?) som brukar skrika "kurva" efter mig har nu övergått till att smyga upp bakifrån och hosta efter mig. Jag är övertygad om att hon är efter mig big time

20 minuter innan jag ska på mitt livs första akupunkturbehandling :nailbiting:

Tänker bara på det kompisen berättade häromdagen om när hon var på behandling. När hon ligger där på britsen hör hon en röst från rummet bredvid
"VA ska du sticka in nålar i mig ???????????? Nä det går jag inte med på !!!!!!!!!!!"
:rofl:

Nehepps om man ska testa att räta ut sig en stund, lösa sudoku och slänga på sig lite tens, tror det kan vara bra för både kropp och ork och ni slipper mitt gnälliga trista tjöt. Fy vilka inlägg jag gjort, sorry :o
Om jag råkar somna lär jag snarka så ber om ursäkt redan nu.

Bananflugorna verkar föröka sig trots fällan. :( Får prova gå iväg med returförpackningar, kanske är där de kommer ifrån …
Helst vill jag spraya radar men vet inte om det säljs längre? :devil:
Läste på nån sida att man kan göra fälla med ättika och diskmedel också. Ska nog prova det som komplement till vinägerfällan. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar