Vad i hela friden gör vi, del ,ehm, en massa många XX o sådär.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men - katter pinkar inne. Oavsett hur många kattlådor man har, hur väl man städar dem etc. Antigen hittar de en gosig tvätthög som de kan pinka i. Eller en gosig frotté. Nu ligger det trasmattor i soffan och i mina dyra fåtöljer.
Under mina ca 40 år med katt har jag aldrig träffat en hundraprocentigt rumsren individ. Vet inte om det beror på att jag enbart haft "bondkatter" dvs katter som fötts som stallkatter eller katter som varit både ute och inne?

I så fall har du haft extrem oflax :). Jag har aldrigt ägt en inne-kissare!

Min förra, som numer bor hos mina föräldrar, är född i ett stall och har aldrig kissat inne. Varken som 100 % innekatt hos mig, eller som flexibel utekatt som han är nu för tiden (ute när de är på landet och inne när de är hemma i civilisationen). Den dumpade kattstackare som jag har som inneboende nu för tiden räddade vi från ett träd. Han är en innekatt som aldrig gått utanför lådan här hemma, trots att han aldrig hade sett en kattlåda (eller fattade vad den skulle användas till) när vi hittade honom ;).

Vi har haft flera katter, bara bondkatter, och den enda av dem som kissade inne ibland var den som också hade hälsoproblem.

I min värld är det inte alls normalt eller vanligt att friska katter kissar inne.

Helt riktigt. Katter är super-renliga av naturen. Intakta hankatter märker såklart revir de flesta av dem, men kastrerade, friska katter som trivs med tillvaron kissar extremt sällan inne!

Vad kan en veterinär göra som jag inte kan göra själv?

Utöver att kolla dem för fysiska problem så kan veterinären ställa frågor om katternas vardag som kan ge ledtrådar om var problemet ligger. Det är inte ett normaltillstånd att kissa utanför lådan (eller "protest" som vissa människor vill tro :meh:). Katterna försöker berätta något och en veterinär kan hjälpa till med att klura ut vad de vill säga :).

Helt riktigt. Katter är super-renliga av naturen. Intakta hankatter märker såklart revir de flesta av dem, men kastrerade, friska katter som trivs med tillvaron kissar extremt sällan inne!
Haha. jag visste att detta skulle utlösa reaktioner.

Jag har diskuterat detta med flera kattägande vänner. De säger lika tvärsäkert "mina katter har ALDRIG kissat inne. Bara den gången när xxxx" ;)

Normalt kissar katter inte inne. Men så är det något som triggar och så kommer det en kiss. och när en katt har kissat på ett ställe kan man skura, tvätta hett, använda självmedel - ja vad som helst. Det hjälper inte. De återkommer till stället där de kissade och gör det igen.

Så visst - det är sällsynt. Men hittills har jag aldrig ägt en katt som inte kissat inne någon enda gång.
Friska, glada blanka katter. Men de är styrda av instinkter. Och de är mer självständiga än t.ex. hundar.

Ja, det har det ju gjort tidigare också. Jag minns när du skrev om hur den här katten kissade inne bara för att jävlas med dig.

Klart folk reagerar om du skriver "katter pinkar inne" som att det vore normalt friskt kattebeteende. Det är det inte.

Jag hade tagit katten till veterinären.

Men vad kul då, när man är på SIHS och mäklaren ringer och medelar att nån (förbannad jävla idiot) har bjudit 50 (satans jävla) lax till på "min" lägenhet. (Satans helvetes jävla fan)

Jag har diskuterat detta med flera kattägande vänner. De säger lika tvärsäkert "mina katter har ALDRIG kissat inne. Bara den gången när xxxx" ;)

Normalt kissar katter inte inne. Men så är det något som triggar och så kommer det en kiss. och när en katt har kissat på ett ställe kan man skura, tvätta hett, använda självmedel - ja vad som helst. Det hjälper inte. De återkommer till stället där de kissade och gör det igen.

Så visst - det är sällsynt. Men hittills har jag aldrig ägt en katt som inte kissat inne någon enda gång.
Friska, glada blanka katter. Men de är styrda av instinkter. Och de är mer självständiga än t.ex. hundar.
Tja.. nu diskuterar du också med en kattägare (som dessutom råkar vara veterinär) och jag har endast mött innekissare som velat berätta något ;). Katter kommunicerar mycket med luktspråk, vilket vi människor är hopplösa på, så det kan vara svårt att förstå vad de vill berätta. Men jag kan lova att de inte gör det "bara för att". Vi är bara inte flytande på kattspråk :).

Katterna är billliga nu. Det är åter pinkat på mattan i vardagsrummet. Nu ska jag beväpna mig med en galltvål och en massa vatten. Hoppas kunna sanera så pass att det går att vistas där i alla fall.

Jag orkar inte tänka tanken att behöva köpa en ny matta för kattdj-as skull. Jag älskar mattan för den är så himla snygg. Och inte var den billig heller.....
Strö på vitpeppar sen. Då brukar dom låta bli mattan.

Har sex innekatter - ingen har någonsin pinkat utanför lådan :) alltså verkligen aldrig. Inte ens när det kom en stökig hundvalp och flyttade in, kände de behov att revirmarkera. Samtliga är kastrerade hanar. Skulle någon av dem börja så hade jag tagit katten till veterinären, för det hade jag tagit som en varningsklocka.

Tja.. nu diskuterar du också med en kattägare (som dessutom råkar vara veterinär) och jag har endast mött innekissare som velat berätta något ;). Katter kommunicerar mycket med luktspråk, vilket vi människor är hopplösa på, så det kan vara svårt att förstå vad de vill berätta. Men jag kan lova att de inte gör det "bara för att". Vi är bara inte flytande på kattspråk :).
Jag begriper mycket väl att jag inte talar kattspråk. Det kan finnas en oändlig massa saker som kommuniceras som jag inte begriper.

Jag tror helt enkelt inte att en hälsoundersökning är det allra första jag ska göra. Speciellt inte eftersom den ena katten inte går att fånga. Jag tror att infångandet av den och transport i en liten bur är ett rätt stort trauma för den.
Så länge som de spinner, beter sig normalt, rör sig vettigt, leker, sover och äter och dricker som de ska vet jag inte om den stora apparaten att försöka transportera dem till veterinär är bästa och första åtgärden. Minsta tecken på sjukdom, ohälsa eller stört beteende - då är veterinär en fullständig självklarhet.

Har knåpat ihop ett blogginlägg om Black Friday och dagen till ära lagt ut en helsvart outfit.
Nu funderar jag på att gå och köpa nån färdig mat eller laga till ngt hemma. Fick lite blodad tand efter min lyckade middag hemma tidigare i veckan :D

Nej inte nu.

Hade en stickkontakt med det när ena katten var ny här. Han var ju så förfärligt rädd för allt och alla. Upplevde inte att den gjorde den minsta skillnad.

Jag misstänker att det är den hitflyttade Galenpannan som pinkar. Han kastrerades ju när han flyttade hit och var då antagligen ett par år gammal.

Men - katter pinkar inne. Oavsett hur många kattlådor man har, hur väl man städar dem etc. Antigen hittar de en gosig tvätthög som de kan pinka i. Eller en gosig frotté. Nu ligger det trasmattor i soffan och i mina dyra fåtöljer.
Under mina ca 40 år med katt har jag aldrig träffat en hundraprocentigt rumsren individ. Vet inte om det beror på att jag enbart haft "bondkatter" dvs katter som fötts som stallkatter eller katter som varit både ute och inne?

De här gossarna är runt 5-6 år gamla. När de blivit för gamla kommer de inte att ersättas.

Som några redan har sagt, nej en frisk och harmonisk katt kissar inte utanför sin låda utan orsak. Den absoluta majoriteten inne, inne-och-ute katter gör det inte heller. Det absolut vanligaste skälet är fysiskt. Nikita, raskatt om det har någon betydelse, har kissat utanför lådan vid två tillfällen. Båda gångerna var det typisk UVI. Dvs, går på lådan, nio, tio gånger i rad, jamar när hon sitter där. Går på något mjukt, sätter sig, det kommer några droppar, går vidare och sätter sig någon annanstans mjukt, fler droppar. Direkt in till vet, antibiotika och aldrig upprepat.

Så börja med att ta båda katterna till vet för att utesluta fysiska problem, urin och blodprov och klämma igenom dem. Många katter har problem med njurarna, särskilt om du ger dem torrfoder? Eftersom urinen då blir för koncentrerad. De har dålig törstreflex pga sitt ursprung som ökendjur som får all sin vätska från bytesdjur.

Om båda katterna är friska, då är det dags att utreda den fysiska miljön. Började felkissandet när den nya katten kom? Inte ovanligt eftersom det är två icke flockdjur som nu ska anpassa sig att dela ett revir. Några har haft katter som kissar på kläder/skor, katten vill märka matte/husse som del av 'sitt' revir. Kommer katterna inte överens, då blir det ännu viktigare för dem att 'märka.' Testa, om du kan, att separera dem och se om problemet fortsätter.

Hur många lådor har du? Det rekommenderas allmänt att du har en låda mer än katt. Har du två katter, tre lådor, det här är särskilt viktigt om det kommit en ny katt. Hur ofta rensar du lådorna, vissa katter är fruktansvärt petiga och vägrar gå om det så mycket som luktar kiss/bajs. Byt sand helt och skrubba. Jag använder Urine Off, som är både bakterielösande och även luktar friskt plus vanlig grönsåpa innan. Är lådorna täckta, vissa katter avskyr det, tja, tänk dig själv en toa som är lite högre än ditt huvud och där du knappt kan sträcka ut armarna framåt eller bakåt. Plus då att det luktar som du inte spolat på några gånger - katter har fruktansvärt känsligt luktsinne. Mjuk klumpbildande sand som är skönt för tassarna.

Kolla gärna in Jackson Galaxy, han är kattpsykolog, har en ganska hokey show som heter My Cat From Hell, men också en youtube kanal. Och tja, hjälper ingenting annat, sätt ut en annons på Blocket om omplacering och ange att du blivit allergisk! ;) Det är kodord för beteendeproblem eller, nu har jag tröttnat på den djävla katten, det kostar för mycket.

Senast ändrad:
Ska lägga mig på sängen och läsa lite tror jag. Sedan blir det fika och Idol.
Får inte så mkt till sovmorgon i morgon.
Runt 12 kommer min KP & Co och hämtar mig. Ska hinna äta någon rejäl lunch innan också.
Får ta sovmorgon på sön. Då ska jag inte åka till Friends förrän runt 16tiden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 205
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar