Vad har ni för valpar?

Sv: Vad har ni för valpar?

fast som jag skrev tidigare blir jag också nervös när folk skriver att de vill köpa en rottweiler/pitbull/enorm vakthund utan att veta vad det är för hundar.
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Visst kan föräldrarna vara jättetrevliga, men det betyder inte att anlagen fördelar sig på samma vis hos deras avkommor.

Rysk roulette med hundarnas mentalitet kan man likna blandrasavel vid..
 
Sv: Vad har ni för valpar?

återkom när hunden blivit ca 18 månader, först då tycker jag att man kan säga okm det vart hund av den eller inte!
Händer sällan att dom gör.
"Tyvärr" är det så att de som faktiskt är lämpliga att klara av idiotkorsningarna har vett nog att inte lägga tid på sånt.
PL
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Med renraser är det ju så mycket enklare att veta hur valpen kommer att bli som vuxen. Med blandraser är det en omöjlighet, men ofta, blir det inte bra, när de olika rasernas egenskaper kolliderar med varandra...


Hur ska man kunna veta hur valpen blir bara för man vet vad det är för ras ?
våra schnauzrar var väldigt olika. som natt o dag.

mitt ex har en jätte fin troligtvis tollarblandning kannon fin hund, super bra psyke.

Tjejen på mitt jobb har amstaff/pittbull som springer lös här bland alla oss som jobbar,inga problem kanon fina o vänlig hund.

Såklart generna har med saker o ting att göra...annars hade vi inte hållt på med stammar osv.

Men ja tycker det låter lite långsökt att man ska kunna veta hur den blir för att den e renrasig. så tänker ja iaf
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Visst kan föräldrarna vara jättetrevliga, men det betyder inte att anlagen fördelar sig på samma vis hos deras avkommor.

Rysk roulette med hundarnas mentalitet kan man likna blandrasavel vid..


jag tycker även det kan vara ''rysk roulette'' på renrasiga med
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Yepp, då ser man annonser ute på blocket:

Jätte snäll hund säljes med blahablaha blandning. Kräver dock en fast hand, pga allergi, eller pga av tidsbrist! Konstigt att allergin alltid kommer när hunden är i trotsen, eller när hunden växte upp till en monsterhund
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Men snälla du....

Om jag köper en jämte, så får jag en jämtes egenskaper, storlek, färg etc.

Visst kan det skilja en del i sättet beroende på vilka linjer som finns i hunden, men till syvene och sist, så är det i alla fall en typisk jämte i grund och botten.

Om jag köper en : stövare/bordercollie/norrbottensspets/rottis-korsning, så finns det inte en suck i helvetet att på förhand veta vad man köpt och vilka egenskaper som slår igenom eller om dessa kommer att kollidera, så att det blir härdsmälta.
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Lånar min egen knapp..

d030.gif

Känns det lite som....
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Men skillnaden i odds i de olika fallen är enorm vilket flera här försökt förklara. Anledningen till renrasavel är just att man inte vill ha en total spridning i egenskaperna vilket man får vid blandrasavel(undantaget förstagenerationskorsningar, korsningar mellan likartade raser o vid systematisk återkorsning till grundraserna o vissa andra systematiska korsningsprogram)
PL
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Du hänger dig på felstavningar.

jag hänger mig att denna individ har blivit idiot förklarad.
Man kan inte säga att den ska bli si eller så.
Vem vet, föräldrarna kanske är bra individer lika så deras fäder.
Det kan ju ingen svara på

ok jag drar det här en gång till. JAG gjorde misstaget med mina hundar att tro att jag skulle få något helt annat än vad jag egentligen fick. en labbe är ju en lugn och snäll hund, eller hur? snäll blev han, men låååångt ifrån lugn. inte är han särskilt lättlärd heller, eller en överdrivet stor vilja att vara till lags. hade jag vetat att jaktlabbar kommer med en turbomotor hade jag kanske pallrat mig ner till brukshundklubben och fått hjälp lite tidigare. kanske hade jag inte ens köpt hunden, och sparat tusentals kronor i försörd inredning.

hur han skulle bli som vuxen var omöjligt att se som valp. han var lugn och lydig, precis som sin mamma. han var strax över året innan han kom på att han kunde springa fortare än mig. och inte gick "trotsåldern" över heller. jag får fortfarande hålla en tumme i ögat på honom, jämt och ständigt, annars hittar han på dumheter. han är snart 7 år gammal.

så jobbigt blev det utan att han har några som helst inslag av försvarslust, skärpa och dominans. eller inblanding av andra raser.

hur tiken är tar vi en annan gång, men hon har hela paketet med försvarslust, skärpa och rädslor.
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Kicki_J: Ber om ursäkt!

Detta verkar spåra helt. Jag kan ta en diskussion men jag tycker inte att man ska sitta och idiotförklara varandra. Snälla ni diskutera på om ni känner för det, men det är min valp = mitt ansvar. Jag är inte den enda som äger en valp från kullen, Felicia har 11 st syskon så då är de personerna som köpte de valparna lika oansvariga och dumma i huvudet som jag är. Ni lider inte av dessa valpar, ni har dem inte i eran närhet och det är inte ni som uppfostrar dem heller. Det finns inget som säger att det är kört för dem och det finns aldrig någon garanti för någon hund, att den kommer bli en snäll hund och bra hund.

Vad är det som bevisar för oss här på Buke att ni har bra och snälla hundar och att ni är bra hundägare? Inget, vi har bara erat ord på det, inget annat.

Döm mig och min hund som bara ni cyniska kan.
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Vad är det som bevisar för oss här på Buke att ni har bra och snälla hundar och att ni är bra hundägare? Inget, vi har bara erat ord på det, inget annat.

läs mitt senast inlägg en gång till. är det inte onödigt att göra samma misstag?
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Vad är det som bevisar för oss här på Buke att ni har bra och snälla hundar och att ni är bra hundägare? Inget, vi har bara erat ord på det, inget annat.

Nu är då vare sig jag eller mina hundar speciellt annonyma direkt..En hel del bukare har dessutom träffat en del av mina hundar och vissa har till och med träffat allihopa :D
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Uj Uj vilka misstag jag gjorde med min första hund, där av varnar jag andra (inkl dig )
Att du sedan väljer att agera motsträvigt, inte ta råd eller uppmaningar säger mig mer om dig ...

Min första hund klarade av mina nybörjar misstag, en annan hund kanske inte skulle ha gjort det..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni för valpar?

Men alla köpare av idiotkorsningar verkar ju ha en enorm erfarenhet o kunskap så varför skulle de behöva lyssna på något annat än hur söta valparna är?
PL
 
Sv: Vad har ni för valpar?

knapplån.

det svåraste och jobbigaste med att ha en blandras är folks fördommar...

och ännu värre är det när man har en blandras med "mördarhund" i.

jag har en Amstaff/pitbull och det är inte lätt kan jag säga, men blandrasmotståndare och "kamphund"smotståndare (menar inte hundkamp, för det är jag åxå emot, utan raser som benäms "kamphundar") är svårare och jobbigare.

Berättar man om ett problem och frågar om hjälp på ex. vovve.net så får man massa skit bara för att det är just en blandras av dessa raser.
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Har du läst statistiken från usa med dödliga hundangrepp på männinska som jag länkat till flera gånger?
PL
 
Sv: Vad har ni för valpar?

nej den har jag inte sett.

men jag antar att det står att pitbull ligger högst på den listan. och de är väl inte så konstigt. om man avlar och tränar hunden för att döda så... dessutom har dom käkar och muskler som skadar något mer än ex schäfer.

men min hund är varken avlad eller tränad för det så jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra.

i en annan studie har dom kommit fram till att pitbullen ligger på ca 100:de plats i en statestik över hundbett. så det finns ju bra många raser som är mer "aggresiva" men som inte ger dödande skador.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 814
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 268
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Usch är så ledsen - Har precis fått tid för avlivning åt en av mina älskade hundar. Bara att inse att det inte går längre, hon har...
Svar
3
· Visningar
842
C
Övr. Hund Fick ett samtal idag från uppfödaren att valpen är född idag :laugh: och att det blev totalt 7 valpar, 3 tikar och 4 hanar (trodde hon...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: Imnir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp