Hej!
Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback.
Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av barn (eller tonåringar egentligen) kunna användas till enklare agility och spår, vara lös på gården och vara lite vaktig men inte för "jaktig"
Min storasyster tycker spår verkar roligt, jag tycker agility verkar kul så den ska funka till båda. På vår nivå dock
(Inte den högsta precis
)
Den ska även vara självständig men inte rymma och gilla mänskligt sällskap, och klara av andra hundar och människor.
Vi vill även ha en tik för ev senare parning och få en kull efter henne.
Hunden ska även vara frisk och leva länge.
Och jag dör bara för Rhodesian ridgeback, de är så vackra, smarta och gulliga
Och alla RR jag träffat har jag verkligen klickat med
Vi har haft hund förut och det var en RR/rottweiler och hon var så PERFEKT! Underbar på alla sätt och vis, men hon hatade katter, hästar och gick inte att ha lös...
Hundens dagsschema kommer se ut såhär ungefär (när den är vuxen)
Mellan 6 och 8 så blir det 15 min promenad och frukost.
Mellan 11 och 13 en ca 30 min promenad av antingen mina föräldrar eller någon annan typ (vi ska fixa det på något sätt) och lunch.
Mellan 15 och 16.30 promenad och mellanmål.
Sen vara med familjen, antingen ute på gården eller inne en stund och sen vara ute på gården lös.
Sen (okänd tid) en långpromenad/joggingtur/träningspass och mat en stund senare.
"Filmmys" och mat innan vi går och lägger oss (typ innan vi gjort oss klara för att gå och lägga oss när hunden ätit upp)
Så hunden måste kunna slappna av och vara ensam en del av dygnet, hänga med och träna, vara med hästarna, men det nästan viktigaste är att den ska funka med min hundhatande katt...
Men om jag då väljer en RR, hur hittar jag en bra valp? Vi har råd med Max 18 000kr
Jag har dock hittat en kennel som ska få en kull som blir leveransklara ca en vecka innan ett av loven på vårterminen och 6 veckor innan vi ska flytta till gård. Dock så kommer valpen nog att vara på gården många gånger innan vi flyttar (vi har hästarna där nu) men klarar hunden av att flytta igen så tätt inpå?
Den kullens föräldrar är friröntgade på hd/ed och är inte anlagsbärare på två sjukdomar jag inte kommer ihåg namnen på
Samt mentaltestade. Men mammans mentaltest visar högt på jakt och ingen i familjen "klarar" jakt och vi är helt ointresserade av jakt. Ska jag välja bort den kullen då?
Vi har inte vågat ringa än
Och hur mycket kan en sån hund kosta? Över/under 18 000?
Ååh så virrigt allt blev hoppas någon fattar
Tillägg: vad blir bäst tror ni? Hunddagis, vara inne eller en stor hundgård? Om det blir hemma eller hundgård så blir det en promenad på dagen.