Vad har ni för valpar?

Sv: Vad har ni för valpar?

Visst är det många antaganden, men det kan helt enkelt bero på att vi som har ett hum om hunderiet har lärt oss koderna för att urskilja de kunniga från de som bara tror att de vet. Tittar man på de som arbetar yrkesmässigt med hundar eller amatörer på hög nivå så finns det gemensamma nämnare. De som är verkligt kunniga talar sällan om att hunden blir vad man gör den till. De använder också en terminologi förknippad med hunderiet och fackspråk. Det är också sällan de själva äger en blandras efter grannens hundar utan de väljer uppfödare, linjer och kombination med omsorg. Det får ta tid, ork och kosta pengar och det oavsett om hunden går i tjänst, som tävlingsmaskin eller som sällskap. Sedan har vi ju det väsentliga, att de kunniga faktiskt är insatta i avel, genetik och hund rent allmänt. De vet vad som rör sig i huvudet på de små liven och tror inte bara. De kan förklara fenomen, peka på orsakssamband och visa faktiska resultat, istället för att bara mumla om att de växt upp med hundar och därför har erfarenhet. En verkligt kunnig och erfaren person skulle avfärda det som att man fortfarande befinner sig på gröngöingstadiet och jag håller definitivt med.

Därför kan vi anta att den som köper en tvivelaktigt avlad valp, inte kan terminologin och dessutom tror att denne är erfaren med det lilla i bagaget inte vet ett dugg om hunderi egentligen.Troligen vet man då heller inte vad man gett sig in på vad gäller hundmaterial heller.

Om nu denna typ av hund och avel vore så jäkla bra skulle varenda tävlingshund, räddningshund, ledarhund, servicehund, tjänstehund eller bra sällskapshund vara blandras avlad av grannen. Nu är så inte fallet. Fundera på varför du.
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Våran hund är ett år nu o vi leker för fullt här framför datorn !! Ursäkta men jag blir helt matt när jag läser vad vissa har skrivit. I vissa fall väljer man inte vilken blandras man vill köpa utan man får det på köpet. Då när man bestämt sig för en blandras så får man ta det som det kommer o göra det bästa av det för vem säger att en renrasig är så mycket bättre ? Sluta klanka ner på oss som vill ha blandraser ofta räddar vi dem från omplaceringshem o det är dom värda. Dessa hundar har ej valt att bli födda men blev det ändå o de behöver trygga o kärleksfulla hem som många kan ge dem. Så ser det ut för många blandraser o det är inte alltid en renrasig uppfyller ens krav på hur man vill ha sin hund bla med lydnad osv så vad är det för fel att välja en blandrasvalp? Man kan gå valpkurser o vidarekurser o lära sig mycket genom det med sin hund, också väldigt trevligt, det är ju det som betyder något att ha kul med en lydig o trevlig hund renras eller ej o ha det det mysigt hemma !
 
Sv: Vad har ni för valpar?

fast fortfarande är det så att utan köpare finns det ingen marknad. sluta folk köpa blandraser så slutar det också avlas fram blandraser. så enkelt är det.
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Att du inte hört omd et förut, kan ju bero på att det inte går att göra så :cool:

Alltid kan de ju lura i någon en sådan story, men det är ändå en osanning..

Vet du eller tror du bara att det inte går ? Jag är fortfarande undrande och kan inte förstå av vilken anledning dom skulle ljuga. Men säger du att du vet så får jag ju tro på det...
 
Sv: Vad har ni för valpar?

*lånar*

Hade lite tid över och började läsa i denna tråden som jag med flit totalignorerade i början... Underhållande iaf.

Hovis berättade idag att hans frus leonberger nyss hade fött sju valpar. Pappan är hans laika. Efter min suck fattade han vad jag tyckte om saken och berättade tyst att han tänkte avliva alla valpar som inte fick ett garanterat gott hem, antagligen alla... Och vet ni varför? För att han tänker inte stå ansvarig för en sån fruktansvärd korsning.

Ett inlägg i debatten som bara säger att man behöver inte sälja "monsterhundar", man kan också ta ett annat sorts ansvar.

//E
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Alla sällskapshundar är ffa avlade på denna lämplighet.
Kineser o shar-pei är inte alls defekta.
Cocker har inte alls problem med öronen.
När jag tycker annat så beror det på att jag inte kan se över min egen horisont!
Ursäkta men ibland blir tom jag lite less.
PL
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Klart man inte måste argumentera mot, men det du skrev tillhör en annan tråd där jag faktiskt håller med dig, så jag kan inte fatta varför du blir less på mig?
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Nej jag är absolut inte less på dig, verkligen ledsen om du upfattade det så.
Ibland går trådarna som flätor.
PL
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Visst är det många antaganden, men det kan helt enkelt bero på att vi som har ett hum om hunderiet har lärt oss koderna för att urskilja de kunniga från de som bara tror att de vet. Tittar man på de som arbetar yrkesmässigt med hundar eller amatörer på hög nivå så finns det gemensamma nämnare. De som är verkligt kunniga talar sällan om att hunden blir vad man gör den till. De använder också en terminologi förknippad med hunderiet och fackspråk. Det är också sällan de själva äger en blandras efter grannens hundar utan de väljer uppfödare, linjer och kombination med omsorg. Det får ta tid, ork och kosta pengar och det oavsett om hunden går i tjänst, som tävlingsmaskin eller som sällskap. Sedan har vi ju det väsentliga, att de kunniga faktiskt är insatta i avel, genetik och hund rent allmänt. De vet vad som rör sig i huvudet på de små liven och tror inte bara. De kan förklara fenomen, peka på orsakssamband och visa faktiska resultat, istället för att bara mumla om att de växt upp med hundar och därför har erfarenhet. En verkligt kunnig och erfaren person skulle avfärda det som att man fortfarande befinner sig på gröngöingstadiet och jag håller definitivt med.

Därför kan vi anta att den som köper en tvivelaktigt avlad valp, inte kan terminologin och dessutom tror att denne är erfaren med det lilla i bagaget inte vet ett dugg om hunderi egentligen.Troligen vet man då heller inte vad man gett sig in på vad gäller hundmaterial heller.

Om nu denna typ av hund och avel vore så jäkla bra skulle varenda tävlingshund, räddningshund, ledarhund, servicehund, tjänstehund eller bra sällskapshund vara blandras avlad av grannen. Nu är så inte fallet. Fundera på varför du.


Min systers hund, Zorro som är "en grannes avelsresultat", vann över alla andra renrasiga + blandrashundar i sök och spår (..omfattar hela småland) Taddah! Han är första utryckningshund när det har hänt olyckor med djur osv. :banana:
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Jag skrev faktiskt ett liknande inlägg men raderade det då jag misstänkte att vi skulle bli utskällda igen :crazy:

Antar att det handlar om viltspår...

//E
 
Sv: Vad har ni för valpar?

Vet du eller tror du bara att det inte går ? Jag är fortfarande undrande och kan inte förstå av vilken anledning dom skulle ljuga. Men säger du att du vet så får jag ju tro på det...

Jag vet att det inte finns mirakelögondroppar som bromsar katarakt (GRÅ starr) men det finns ögondroppar som hjälper till att sänka ögontrycket vid glaukom (GRÖN starr) och då kan det bromsa förloppet en aning om man har tur :cool:
 
Sv: Vad har ni för valpar?

*lån*

Fick ett samtal igår, där min hjälp efterfrågades, med både uppfostran och omplacering. Vad det var för hund? Finsk Spets/belgisk vallhund (vet inte vilken av varianterna)

"Uppfödaren" hade utlovat att den kombinationen skulle bli perfekta familjehundar...

I mitt huvud kom genast problemen upp och jag frågade ägaren om ett antal specifika saker och fick endast jakande svar på mina frågor.

Få se om samma frågor kommer upp i era huvuden. Vad tror ni att hunden har för problem?
 
Sv: Vad har ni för valpar?

*lånar knapp*

Nu är ju jag absolut ingen hundexpert utan skaffar min första egna hund i vuxen ålder nu i dagarna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=716682
Men... Jag har ganska bra koll på hästavel och där finns ju ungefär samma diskussion angående "jag vill korsa min travare med grannens icke godkända tinker för jag tycker att det är så coolt med skäckar och mycket hovskägg". Där är jag en stor motståndare och tycker att det är beklagligt med alla dessa ogenomtänkta korsningar som förr eller senare hamnar i fel händer för det var ingen som ville ha dem när de inte var söta föl längre...
Fick en förfrågan från en granne igår som undrade om deras bekanta fick lämna sin hund hos oss på nyårsafton för de ville inte ha den hemma hos sig(!). Jag sa absolut nej bl a för att vi firar vår första nyårsafton med vår nya familjemedlem och vill inte ha någon ytterligare hund här då. Men jag blev lite nyfiken på vad deras bekanta hade skaffat sig för hund för de är inga som jag har sett som hundmänniskor direkt... Jo, det var en 8 månaders korsning Rottis, schäfer, border collie, leonberger.... De hade fått den billigt av någon kollegas bekant till mannen i familjen och den var ju så söt men vild... Det är där problemet är tror jag, att blandras hundarna ofta (inte alltid) hamnar hos människor som kanske inte borde skaffa hund utan istället ha en tamagotschi eller något. Alla valpar är ju så söta men understimulerade unghundar är inte så söta längre och det är då dessa stackars hundar i värsta fall börjar sin karriär som vandringspokaler.... Och har de tur så är det till sist någon vettig människa som tar hand om dem men den turen har definitivt inte alla.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 814
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 268
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Usch är så ledsen - Har precis fått tid för avlivning åt en av mina älskade hundar. Bara att inse att det inte går längre, hon har...
Svar
3
· Visningar
842
C
Övr. Hund Fick ett samtal idag från uppfödaren att valpen är född idag :laugh: och att det blev totalt 7 valpar, 3 tikar och 4 hanar (trodde hon...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: Imnir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp