Vad har ni för hund ras?

Ja, så kanske är bättre att vänta med tollare några år, för det är något som gör att jag fallit lite för dom :)

Ah vad spännande det lät.
Vad tycker du mer skulle kunna va ett alternativ då ? :) min syster har welsh springer spaniel och dom tycker jag är trevliga men skulle önska lite mer krut i än vad dom har :)
Inget direkt rasförslag men några saker att tänka på när det gäller en stallhund:
- Bra päls. Man kan visserligen slänga på hunden ett täcke men har man en hund som i grunden är en fryslort så kommer den antagligen inte att trivas i stallet vintertid.
Det kan också vara värt att tänka över pälskvalitén, vissa pälsar slår bort smuts medan andra har en viss förmåga att dra till sig allt möjligt bös. Man vill helst inte ha med sig halva stallet hem...
- Storlek. Det är klart att man måste hålla koll på sin hund i stallet men jag tycker att det har varit mycket lättare med mina lite större hundar. Hästarna ser dem lättare dessutom.
- Jaktlust. Som redan nämnts så är det definitivt en fördel om hunden har en jaktlust som är någorlunda kontrollerbar. Både om den skall drälla i stallet och kanske följa med på ridturer så är det helt klart lättare om hunden inte är så sugen på att pipa iväg efter vilt.
- Följsamhet. Nu verkar det ju som att du är ute efter en hund som är samarbetsvillig och följsam, även där är det givetvis en bättre grundförutsättning om du skall ha med dig hunden på ridturer.
- Socialitet. Det beror förstås på om man har eget stall eller delar med andra men det är absolut en fördel om man har en hund som kommer väl överens med folk och fä i stallet.

Den bästa stallhunden jag haft var min isländska fårhund, hon var som klippt och skuren för det livet. Men hunden skall ju passa in i resten av ens liv också :) .
Kom att tänka på schapendoes. Inte lika arbetsavlad som till exempel kelpie men en pigg, glad och lättsam hund som man kan ha till lite av varje.
Skall man inte ställa ut så går pälsen att klippa ner till en sportfrisyr som är lite lätthanterligare.

Och en annan viktig sak. Väldigt många raser avlas mot utställning respektive arbete.
Kolla så det finns arbetslust i föräldrarna. En del utställningsavlade linjer är urmjölkade och svårmotiverade. Schäfer är en sån ras där de två olika linjerna är otroligt skilda åt egenskapsmässigt.

Jag har en dalmatinerhane på 3 år. Omplaceringshund, kom till mig som 2 år och 3 månader gammal, jag är femte hemmet. Har innan han kom till mig inte gjort så mycket mer än flyttat runt, gått en kurs i vardagslydnad samt tränat lite drag framför skidor. Har hunnit med att bo i ett missbrukarhem samt blivit attackerad av en annan hund innan han kom till mig. Som du förstår är det en ganska speciell hund som många skulle kalla problemhund. När han kom gjorde han utfall mot allt och alla men det börjar vi få ordning på, nu är det bara andra hundar han kan göra utfall mot. Ligger högt i stress, extremt nära till ljud. Sakta men säkert börjar han bli hund, han har senaste månaderna lärt sig att leka bland annat. Vi tränar och tävlar lydnad med mycket goda resultat, han är en fantastisk arbetshund. Ställer även ut med helt ok resultat. Förutom det tränar och testar vi på det mesta inom hundsport. Han har hög jaktinstinkt, men bara mot små sällskspsdjur inkl små hundar. Han är inte helt enligt rasstandarden, men rasen är väldigt spretig. Går också på akupunktur i ett försök att dämpa stressen.
Han är min once in a lifetime-hund och jag är hans one and only-människa, en riktig enmanshund.

Sen har jag också en hund från Irland. Förmodligen hög procent BC i henne. Har vallat en del med henne med bra resultat. Kört lite agility och lydnad men hon är inte speciellt intresserad av att lära sig nya saker. Så hon är en aktiv sällskapshund och trivs bra med att röja i skogen. Älskar att bada, är en bollpundare som BC lätt tenderar att bli. Otroligt lätt, smidig och följsam hund. Lätt att ha lös överallt, bryr sig inte om andra än familjen. Finner sig i all hantering. Rädd för barn, men det är också det enda hon är rädd för. Jagar inte.
En hund som är otroligt trevlig och enkel i alla situationer men som inte räcker till för den träning jag är intresserad av. Min prinsessa som bestämmer här hemma o får som hon vill ♡

Jag har 3 dvärgpinscherhanar. Den gamle är snart 15½ år men har fortfarande gott om energi. Vi tränar bara det han tycker är kul, allra helst skulle han vilja springa race varje dag. De andra 6½ år och 2 år blir det mest lydnad och rallylydnad. Kanske kommer jag testa agility med den yngste, 6½-åringen tycker det är tjatigt att hoppa-hoppa-hoppa så när vi har passerat 2xhopp så ställer han sig precis som han säger att nu kan du hoppa själv matte. Viltspår har vi också hållit på med en del, den gamle har godkänt anlagsprov. Utställningar har vi varit på väldigt många och de två äldsta har en del titlar. Mellanhunden tycker det är kul med weightpulling, han drar 4 kg kedja på dw-runda på ca ½ timme utan problem, han väger 6 kg. Mina hundar har inga problem att vara soffliggare flera dar i rad med endast rastningar. Givetvis är de på alerten och tycker det är kul att träna när vi gör det.

Oavsett vilken ras du väljer, så kolla upp hur det är med mentaliteten. Man kan söka på SKK Hunddata och endast skriva in ett kennelnamn sen kan man gå igenom hundarna en o en och se om de har gått MH, BPH eller rent av har gått MT och har titeln Korad. Det viktigaste där är att de avreagerar snabbt (inga kvarstående rädslor) och att de har höga poäng på de sociala delarna.

Jag har tre hundar
en blandras golden/labrador, en yorkshireterrier o en petit brabancon :)
Yorkshireterriern är min första hund, hon skaffade vi för mamma hade haft en innan, blandrasen var för det är snälla raser och jag behövde då en snäll och stabil hund, petiten är väl den jag mest har gått efter hur rasen är liten hund som jag ska ta med överallt, en friskras och kräver ingrn speciell pälsvård
Alla är mest sällskapshundar men utbildar just nu blandrasen till besökshund och ska även göra det med petiten och utbilda vidare honom sen :)

åh vad roligt. har under kvällen läst mer och mer om kelpie och de verkar ju endast vara positiva erfarenheter folk har.

Det enda jag upplever som negativt är att det finns många kelpies som inte uppskattar främmande hundar. Både könsbundet och generellt.

I övrigt är det enligt mig den perfekta rasen men man får vara leta och läsa på för att hitta de absolut bästa exemplaren som passar om man vill tävla på högsta nivå i exempelvis bruks.

Nu är jag inte i stall längre sedan många år - men jag har den ultimata stallhunden :D
Nämligen lancashire heeler :p 3 stycken numera....
7102693767_3279e68c5c_b.jpg

9338469848_cc58daac3a_b-version-2.jpg

IMG_2345 by heffalklumpens, on Flickr

Jag har en finsk lapphund, som mest hänger med på det jag gör. Vi går promenader, är i stallet och sticker ut på ridturer. Ibland gör vi tricks också vilket hon verkligen gillar, men jag har inte mer intresse a hundträning än så vilket passar hunden bra. En robust följeslagare är hon.

Hörni. Nu har jag hittat en kennel med kelpie valpar, men de ligger i Hudiksvall . Cirkus 5 timmar ifrån mig. Är det galet att höra av sig och åka så långt för en titt? :o:o:bump:

Jag har två wachtelhundar :) En tik som är 2,5 år och en hane som är 9 månader.
De används främst till jakt (allt klövvilt och till viss del även fågeljakt) och utöver det kör vi agility, drag och även lite lydnadsträning. Skulle vilja komma igång med rallylydnaden ordentligt, men det går sådär :p

Lättsam, arbetsam, härlig ras som är en härlig jakthund, familjehund och träningskompis när den får jaga ordentligt under säsongen.

Tiken:
150828_2.jpg

Hanen:
150928.jpg

Hörni. Nu har jag hittat en kennel med kelpie valpar, men de ligger i Hudiksvall . Cirkus 5 timmar ifrån mig. Är det galet att höra av sig och åka så långt för en titt? :o:o:bump:

Nej, det är inte galet.
MEN det är svårt att motstå en valp – så först ska du läsa på allt du kan om föräldrarna.
Leta upp dem på hunddata och avelsdata, kolla vad de har för meriter, MH/BPH, om de är röntgade och/eller har gjort andra hälsoundersökningar. Är de föräldrar till andra hundar? Kolla upp några av dem i så fall :)

Och inte minst: Kolla upp uppfödaren. Känns hen vettig och bra? Tror du att ni kommer att klicka?

Jag har två vita herdehundar! Den äldsta tävlar lydnad,rallylydnad,agility och ska förhoppningsvis tävla i bruksspår till våren, hon har tyvärr varit skadad hela hösten men på bättringsvägen:up: Den yngsta är 8 månader och lär sig fort,riktigt rolig att träna med. Båda hundarna är positiva,lättmotiverade och fina att titta på:love:

Nej, det är inte galet.
MEN det är svårt att motstå en valp – så först ska du läsa på allt du kan om föräldrarna.
Leta upp dem på hunddata och avelsdata, kolla vad de har för meriter, MH/BPH, om de är röntgade och/eller har gjort andra hälsoundersökningar. Är de föräldrar till andra hundar? Kolla upp några av dem i så fall :)

Och inte minst: Kolla upp uppfödaren. Känns hen vettig och bra? Tror du att ni kommer att klicka?

Tack! Nu vet jag vad jag gör efter jobbet ikväll :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar