Inget direkt rasförslag men några saker att tänka på när det gäller en stallhund:Ja, så kanske är bättre att vänta med tollare några år, för det är något som gör att jag fallit lite för dom
Ah vad spännande det lät.
Vad tycker du mer skulle kunna va ett alternativ då ? min syster har welsh springer spaniel och dom tycker jag är trevliga men skulle önska lite mer krut i än vad dom har
- Bra päls. Man kan visserligen slänga på hunden ett täcke men har man en hund som i grunden är en fryslort så kommer den antagligen inte att trivas i stallet vintertid.
Det kan också vara värt att tänka över pälskvalitén, vissa pälsar slår bort smuts medan andra har en viss förmåga att dra till sig allt möjligt bös. Man vill helst inte ha med sig halva stallet hem...
- Storlek. Det är klart att man måste hålla koll på sin hund i stallet men jag tycker att det har varit mycket lättare med mina lite större hundar. Hästarna ser dem lättare dessutom.
- Jaktlust. Som redan nämnts så är det definitivt en fördel om hunden har en jaktlust som är någorlunda kontrollerbar. Både om den skall drälla i stallet och kanske följa med på ridturer så är det helt klart lättare om hunden inte är så sugen på att pipa iväg efter vilt.
- Följsamhet. Nu verkar det ju som att du är ute efter en hund som är samarbetsvillig och följsam, även där är det givetvis en bättre grundförutsättning om du skall ha med dig hunden på ridturer.
- Socialitet. Det beror förstås på om man har eget stall eller delar med andra men det är absolut en fördel om man har en hund som kommer väl överens med folk och fä i stallet.
Den bästa stallhunden jag haft var min isländska fårhund, hon var som klippt och skuren för det livet. Men hunden skall ju passa in i resten av ens liv också .
Kom att tänka på schapendoes. Inte lika arbetsavlad som till exempel kelpie men en pigg, glad och lättsam hund som man kan ha till lite av varje.
Skall man inte ställa ut så går pälsen att klippa ner till en sportfrisyr som är lite lätthanterligare.