Vad har ni för hund ras?

Hej hörrni! Nu är de så att jag så smått börjat leta hund, och jag har alltid varit inne på en tollare men sen sa en att hon tyckte kelpie skulle passa mig bra och då fick jag lite beslutångest när jag läste hur trevliga dom verkar vara. men det jag vill ha är alltså en aktiv och social hund som tycker om att följa med på saker då den kmr få vara med mig både på jobbet och i stallet. Sen vill jag gärna träna agility, rally lydnad osv. Så jag undrar, vad har ni för ras? varför och vad gör ni med dom ? :)

Vi har två schnauzrar. En svart och en peppar och salt. I familjen finns även en dvärgschnauzer som är svart/silver.

Peppar/salt-hanen och dvärgschnauzern är ganska lika i temperamentet. Lätta att lära, snabba i vändningarna och följsamma.

Tiken (den svarta) är mer egensinnig och motiveras endast av köttbullar.

Hundarna har vi till sällskap och promenadkompisar samt lite aktiviteter till husbehov. De leks mycket med, då barnen involverar dem i allehunda aktiviteter. Lite rallylydnad och spår har vi testat på också. Aktiva sällskapshundar, kan man säga.

Jag har en blandras, border collie och så en mycket liten del labrador (ca 5-6%). Hon är en omplacering från när hon var 7 månader. Vet inte om jag ska säga att jag räddade henne utan det var nog familjen som ägde henne som blev räddade. Hon har varit mycket speciell att jobba med, hade en hel del beteende (icke önskvärda) som redan var befästa och som tagit tid att få ordning på. Nåja, lång historia egentligen...hon blir 12 i februari och har sina uppgifter på gården som att hjälpa till vid in- och utsläpp av hästar, bevaka hönsen och vara med när jag är i hönshuset och donar på. Tidigare fick hon följa med på ridturerna men åldern börjar ta ut sin rätt så nu är hon bara gårdshund i stort sett och älskar det.

Ska tillägga att jag inte rekommenderar att ta omplaceringar med problembeteenden och framförallt inte med bc i. Nu har jag jobbat med omplaceringar och omhändertagna hundar i hela min ungdom så jag hade vana. Gör dock inte om det...

Vi har en Pumi som maken tävlar agility med. Vår första hund som varit otroligt lätt och rolig De började tävla i mars och är redan i klass tre med två Cert!!!
Fördelar med icke fällande hund, måste dock kammas igenom en gång i veckan och klippas en gång i månaden. Men det kan man lära sig själv. Pumin är en vallhund, har koll på flocken/familjen och stannar på gården, iaf vår. Hon är med mig när jag rider ut, och är med maken på jobbet/kontor på fm.
De kan bli skälliga om man inte tar det från början, och kan vara lite avoga mot främlingar, men det sistnämnda har vi båda sorterna i vår omgivning.
Har bekanta som tävlar lydnad, rallylydnad, nosework så de är väldigt allround. Lagom stora Kommer att skaffa en till nästa år om planen håller

Hej hörrni! Nu är de så att jag så smått börjat leta hund, och jag har alltid varit inne på en tollare men sen sa en att hon tyckte kelpie skulle passa mig bra och då fick jag lite beslutångest när jag läste hur trevliga dom verkar vara. men det jag vill ha är alltså en aktiv och social hund som tycker om att följa med på saker då den kmr få vara med mig både på jobbet och i stallet. Sen vill jag gärna träna agility, rally lydnad osv. Så jag undrar, vad har ni för ras? varför och vad gör ni med dom ? :)

Jag har en Papillon.
Jag fick min första hund då jag var 9 år. Mina föräldrar hade valt rasen Papillon. Vi hade segelbåt och de ville ha en hund som var lätt att lyfta av och på. Pappa hade träffat en del Pappisar och de verkade passa oss i övrigt, med den begränsade kunskap familjen hade.
Det visade sig funka fint. Jag har sedan dess fortsatt med Pappisar, 26 år till och 5 hundar.

Pappisen funkar bra till mig iom att de är så intelligenta, vill göra rätt, är aktiva och med på det mesta utan att för den sakens skull vara så krävande. De klarar av att man ligger sjuk en v och aktiviteterna minskas.
De är himla sociala mot sin familj.
Jag har mina med mig i stallet(där jag jobbar också) och på skogspromenader/löpturer. Vi tränar lite små-saker på skoj.
De orkar heldagar aktivitet och är friska och sunda öht. En kul hund som går att träna och är signalkänsliga.

Vi har en Pumi som maken tävlar agility med. Vår första hund som varit otroligt lätt och rolig De började tävla i mars och är redan i klass tre med två Cert!!!
Fördelar med icke fällande hund, måste dock kammas igenom en gång i veckan och klippas en gång i månaden. Men det kan man lära sig själv. Pumin är en vallhund, har koll på flocken/familjen och stannar på gården, iaf vår. Hon är med mig när jag rider ut, och är med maken på jobbet/kontor på fm.
De kan bli skälliga om man inte tar det från början, och kan vara lite avoga mot främlingar, men det sistnämnda har vi båda sorterna i vår omgivning.
Har bekanta som tävlar lydnad, rallylydnad, nosework så de är väldigt allround. Lagom stora Kommer att skaffa en till nästa år om planen håller
Jahaja....nu kommer det fram!!! En till :D
Tycker jag absolut ni ska ha...Tajger som inte skulle ha hund :cool:

Jag har en shetland sheepdog-hane på 13 månader. Jag valde rasen för att den är lagom stor, lättlärd och förig och kan användas till mycket. Det är min första egna hund och jag ville ha en ras som man kan prova lite av varje med, men som inte kräver massor.

Hittills har vi hunnit prova på agility (vilket han tycker är jättekul och är duktig på), viltspår och lydnad. Han älskar att jobba och är positiv till allt. Att beakta med rasen är att de kan ha problem med rädslor och vara reserverade mot människor. Det är dock inte min. Däremot kan han vara skällig, vilket också är vanligt hos shelties.

Jag har en Silkyterrier och en Chihuahua.
Min första hund som fanns till alldeles nyligen var en Australiensisk terrier - egentligen hade jag velat ha en till - helst en kopia av henne, men jag insåg att jag aldrig kommer få en hund som är som hon var. (den bästa hunden nånsin <3 ) så jag bestämde mig för en helt annan ras och då blev det en chihuahua.

Mina hundar är sällskapshundar - jag har gått spår med silkyn ett par gånger och chihuahuan ska också får göra det när hon blir lite större

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar