Vad har ni för hund ras?

Tack! Nu vet jag vad jag gör efter jobbet ikväll :D

Ett tips är att titta på rasklubbens hemsida (svenskakelpieklubben). Ligger flera kullar uppe där för ovanlighetens skull.

Där finns även information om MH i rasen mm. Både när man kollar MH och hälsoresultat är det lämpligt att även kolla kullsyskon till föräldrar, mor och far föräldrar och deras kullsyskon och eventuella tidigare avkommor också. Det är inte den enskilda hundens hälsa och mentalitet som nedärvs utan ett genomsnitt av "släkten".

Det finns även någon som kallas mentaltest (MT) som ger en tydligare indikation på hur "bra" mentaliteten är hos den enskilda hunden än MH då det resulterar i godkänt eller ej medan MH enbart är en beskrivning som kan vara genomförd eller avbruten. Inte alla kelpies gör MT men en del.

Ett tips är att titta på rasklubbens hemsida (svenskakelpieklubben). Ligger flera kullar uppe där för ovanlighetens skull.

Där finns även information om MH i rasen mm. Både när man kollar MH och hälsoresultat är det lämpligt att även kolla kullsyskon till föräldrar, mor och far föräldrar och deras kullsyskon och eventuella tidigare avkommor också. Det är inte den enskilda hundens hälsa och mentalitet som nedärvs utan ett genomsnitt av "släkten".

Det finns även någon som kallas mentaltest (MT) som ger en tydligare indikation på hur "bra" mentaliteten är hos den enskilda hunden än MH då det resulterar i godkänt eller ej medan MH enbart är en beskrivning som kan vara genomförd eller avbruten. Inte alla kelpies gör MT men en del.
Finns inget godkänd eller icke godkänt i MH. MH har ingen kravnivå. Bara att man måste ha genomfört hela programmet. Antingen har man ett MH eller så har man inget.

Någon som föresten vet om ett avbrutet MH syns i avelsdatan?
Personligen tycker jag att det borde göra det för då VET man att hunden har en sviktande mentalitet mot att om datan är blank och det kan vara vilket som....

20151113_115553.jpg.html
Så jag undrar, vad har ni för ras? varför och vad gör ni med dom ? :)

Jag har 3 st hundar, en liten blandras 7 år gammal som enbart är sällskap numera, då jag skaffade en annan tränings- och tävlingshund.

Nämligen en tollare som nu är 18 månader. Helt underbar hund på alla sätt, klart enklaste hunden jag haft att göra med. Tävlar rallylydnad (avanceradklass), tränar tävlingslydnad och håller på med både vilt- och personspår. Sen har jag en welsh corgi cardigan på 10 månader som än så länge mest bara busar och härjar på gården. Lite grunder till rally har vi börjat med men har ingen brådska att komma till start.
20151113_115553.jpg.html

Har två hundar, en kelpietik på 5 år och en mallehane på 2 år.

Tränar och tävlar alla bruksgrenar och lydnad med kelpien men har satsat mest på rapporten det senaste året. Hoppas komma med på ytterligare ett bruks-sm nästa år. Just nu kör vi mest lydnad och hoppas kunna debutera i eliten i vinter.

Med mallen går satsningen mot svenskskyddet vilket då innebär att vi kör allt bruksarbete utom rapport. Vi är bara uppflyttade till lägre klass än så länge men hoppas kunna starta lägre skydd till våren.

Nu är de så att jag hittat en annan kennel jag fått mycket bättre intryck av. Ligger dessutom bara 3 timmar bort ;)
De har en valp kvar som är 6 veckor. Ska kolla lite slutgiltigt på jobbet bara och sen ringer jag nog dom och ber om att få hälsa på.. :) läst om föräldrarna och tidigare avkommor på hunddata och känner mig mycket nöjd med vad jag läst ! :bump:

Hörni. Nu har jag hittat en kennel med kelpie valpar, men de ligger i Hudiksvall . Cirkus 5 timmar ifrån mig. Är det galet att höra av sig och åka så långt för en titt? :o:o:bump:

Jag tycker inte alls att det är dumt att åka och kolla, MEN föräldrarna till den aktuella kullen är ju i princip helt omeriterade. Halva deras kullar saknar MH, ingen i kullarna har MT, en del verkar knappt ha varit utanför dörren samt att en av föräldrarnas syskon har dött i EP. Som ny på rasen hade inte jag vågat köpa från den kullen. Saknar föräldrarna/kullsyskonen egna meriter så ska man känna till linjerna väl, åtminstone på ena sidan. På svenska hundar tycker jag dock att föräldradjuren bör ha tagit sig igenom en korning på ett vettigt sätt.

Jag tycker inte alls att det är dumt att åka och kolla, MEN föräldrarna till den aktuella kullen är ju i princip helt omeriterade. Halva deras kullar saknar MH, ingen i kullarna har MT, en del verkar knappt ha varit utanför dörren samt att en av föräldrarnas syskon har dött i EP. Som ny på rasen hade inte jag vågat köpa från den kullen. Saknar föräldrarna/kullsyskonen egna meriter så ska man känna till linjerna väl, åtminstone på ena sidan. På svenska hundar tycker jag dock att föräldradjuren bör ha tagit sig igenom en korning på ett vettigt sätt.

Halvt knapplån...
Tyvärr ställer inte alltid valpköparna upp på Korning. En del inte ens på röntgen :(
Vi har nu fått skriva ut tydligt att vi typ förväntar oss detta av våra köpare och att vi kommer kalla till MH samt korning. Är verkligen skittråkigt att ha dessa luckor i protokollet som uppfödare. MEN man kan titta tillbaka inästa led samt på avkommor i andra kullar/kennlar efter tex hanen så får man en större inblick om resultatet.
Är 2/3 av kullen till belåtenhet så är oftast de som saknar info också bra med vissa undantag :)
Dock sjukdomar som EP, som iaf på oss människor är ärvtligt, hade jag backat för.
Vill också poängtera att bara för att hunden har ett MH så behöver inte det vara ett bra MH. Hunden kan ha haft gräsliga reaktioner på de olika momenten. Ovana tror lätt att MH är en kvalitétsstämpel på mentaliteten.

Halvt knapplån...
Tyvärr ställer inte alltid valpköparna upp på Korning. En del inte ens på röntgen :(
Vi har nu fått skriva ut tydligt att vi typ förväntar oss detta av våra köpare och att vi kommer kalla till MH samt korning. Är verkligen skittråkigt att ha dessa luckor i protokollet som uppfödare. MEN man kan titta tillbaka inästa led samt på avkommor i andra kullar/kennlar efter tex hanen så får man en större inblick om resultatet.
Är 2/3 av kullen till belåtenhet så är oftast de som saknar info också bra med vissa undantag :)
Dock sjukdomar som EP, som iaf på oss människor är ärvtligt, hade jag backat för.
Vill också poängtera att bara för att hunden har ett MH så behöver inte det vara ett bra MH. Hunden kan ha haft gräsliga reaktioner på de olika momenten. Ovana tror lätt att MH är en kvalitétsstämpel på mentaliteten.

När det gäller kelpie så är fullt möjligt att köpa en där det är röntgat, MH:at och korat på kors och tvärs. Min uppfödare har över 90 % röntgat och MH trots att några hundar är exporterade utomlands, samt en ganska hög andel korade. Tyvärr är det inte många uppfödare som tar seriöst på det här med korningen, de hävdar att den nya korningen inte säger ett skit om hundens mentalitet. Och jag kan köpa att den är sämre än den gamla, men att strunta i den helt gör man nog bara om man är rädd för ett dåligt resultat. Även om hunden inte får superpoäng så går det ju snabbt och lätt att kolla var poängen sitter, så det inte handlar om svårighet att övervinna rädslor. Att det sedan saknas någon poäng på första delen är väl inte hela världen egentligen.

När det gäller kelpie så är fullt möjligt att köpa en där det är röntgat, MH:at och korat på kors och tvärs. Min uppfödare har över 90 % röntgat och MH trots att några hundar är exporterade utomlands, samt en ganska hög andel korade. Tyvärr är det inte många uppfödare som tar seriöst på det här med korningen, de hävdar att den nya korningen inte säger ett skit om hundens mentalitet. Och jag kan köpa att den är sämre än den gamla, men att strunta i den helt gör man nog bara om man är rädd för ett dåligt resultat. Även om hunden inte får superpoäng så går det ju snabbt och lätt att kolla var poängen sitter, så det inte handlar om svårighet att övervinna rädslor. Att det sedan saknas någon poäng på första delen är väl inte hela världen egentligen.
Önskar folk var lika seriösa i alla raser. Uppfödarna vill oftast mer än vad köparna många gånger vill leva upp till i min ras. Numera står det på de flesta uppfödares hemsidor att de KRÄVER MH och röntgen. Nu har man ju inte rätt att kräva men jag förstår dom. Många som köper schäfer överskattar sitt eget intresse för hund. Omplaceringar med understimulerade unghundar är inte ovanligt.
Tror i vårat fall det hänger ihop med att en del inte fattar vilken brukshund det är.

denna kennel ej aktuell längre :)

Så jag undrar, vad har ni för ras? varför och vad gör ni med dom ? :)

Jag har en flock border collies. Just nu är de fyra i hemmet; Boss, bröderna Fridolf och Frodo och så en fodertik som heter Ale. Sen har jag en tik utsatt i annat hem och så blir det förhoppningsvis en valp till i vinter. Eller två.

Jag har valt border collies för att jag arbetar med får, det är en helt magisk känsla att samarbeta med dessa hundar när de gör det de är födda till. Dessutom gillar jag deras otroliga arbetsvilja, förighet och lojalitet. Tack vare att mina jobbar mycket med får är de väldigt harmoniska och märks knappt inne. Fast de har iofs en alldeles egen, jättestor, soffa som jag får plats i på nåder ;) Förutom vallningsjobb så tävlar jag vallning med Fridolf, och kör drag med hela flocken. Boss är IDspårhund och utbildad inom specialsök.

12002279_10153263046713666_3879817747092795780_n.jpg

11245476_10153001283293666_6672284221437299353_n.jpg

11204403_10153001282598666_4300064438564372955_n.jpg

Min man jagar mycket, jag jagar endel sen gillar jag att åka på utställning, lägga spår osv.
Vi har:
Norsk älghund grå (gråhund)
Västsibirisk laika
Tysk jaktterrier
Norrbottenspets
Blandras gråhund/tysk jaktterrier

Jag har en lagotto och en labbe.
Lagotton är inte den bästa representanten för rasen pga rädslor för ljud, men trots det har hon fått mig helsåld på rasen och det kommer definitivt bli en till framöver.
Lagom stor tycker jag, enkelt att bara raka till kort päls om man inte ställer ut (att klippa för utställning kräver lite träning) och arbetsvillig. Full av egna idéer, inte bara min utan verkar vara många i rasen. Vilket gett mig många gråa hår, men även många skratt.
Gillar att träna och jobba, oavsett vad man gör egentligen. Min tränar (eller har tränat) jag i lydnad, freestyle, viltspår och personspår, agility, rallylydnad och nosework.

Köpte lagotto för att jag ville ha en mindre hund att prova på olika hundsporter med, hon är min första egna hund.

Just rädslor är en viktig sak att tänka på vid val av uppfödare, vissa skriver "genomgått MH" som en merit utan att titta på resultatet :banghead:
Hd förekommer, men det har blivit bättre med grad på höfter, förmodligen för att uppfödarna är mer medvetna om det.

Labradoren är av utställningslinjer, en sk tjockislabbe. Dock inte tjock, så har fått frågan vad han är för blandras ibland :crazy:-
Pga sjukdom hos mig har vi tyvärr inte gjort så himla mycket, men planen var/är apportering, lydnad och bruks. Det har hittills blivit rallylydnad och nosework, inget av det vi planerade egentligen :p men alltid nåt. Hoppas dock komma igång med originalplanerna framöver.
Ville ha labbe för att jag är uppvuxen med den rasen, den ligger mig varmt om hjärtat.

Mina små änglar :o:D
fe1c0e72-6b6e-4a44-890b-015f705e7356_zps72b921e9.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar