Vad har ni för avlopp, och är ni nöjda?

Ortsbor får betala för sjukvård räddnig ex brandkår mm avopp o vatten på komunal nivå ska räcka till för en för dubbling minst när badgästerna anländer som inte pyntar en spänn i skatt i kommunen! Det menade jag.
Sen ska vi alla vara rädda om havet! Men alla båtar, stora passagerar förjor som pumpar ut skiten från sina wc i havet är ok.

Trodde att man inte fick ha båtar/färjor mm där avloppet släpptes rakt ut längre :(

Det är faktiskt inte helt rätt @Pudlan . Badgästerna bor ju någonstans, och betalar för att bo någonstans, och det boendet ska ju ha ett lagligt avlopp. Min familj har stuga på västkusten och utan alla turister skulle det finnas väldigt mycket färre jobb, butiker och liknande åtminstone i den orten och de närmaste runtomkring.

Trodde att man inte fick ha båtar/färjor mm där avloppet släpptes rakt ut längre :(

I stort sett alla fritidsbåtar tömmer tanken när de går utan för holmarna. Stora lyxkryssare pumpar skit köksavfall rätt ut. Vet ej hur Danmarksfärjorna, Tysklandsfärjorna el finnlands färjorna har det. Alla Hammar har inte ordnat för latrin hantering av fritidsbåt. Vägverkets bil färjor har slam tömning o tömmer ej ut i havet.

I stort sett alla fritidsbåtar tömmer tanken när de går utan för holmarna. Stora lyxkryssare pumpar skit köksavfall rätt ut. Vet ej hur Danmarksfärjorna, Tysklandsfärjorna el finnlands färjorna har det. Alla Hammar har inte ordnat för latrin hantering av fritidsbåt. Vägverkets bil färjor har slam tömning o tömmer ej ut i havet.

Inget av detta är ju lagligt och tillåtet, så hur kan du ha det som argument?

(De flesta färjebolag som går i trafik i Östersjön har redan eller är på väg att installera avloppslösningar på sina färjor, långt innan nya MARPOL annex iv träder ikraft)

(De flesta färjebolag som går i trafik i Östersjön har redan eller är på väg att installera avloppslösningar på sina färjor, långt innan nya MARPOL annex iv träder ikraft)

Jag bor på västkusten är mycket på sjön o det är ju så det funkar. Jag har inte wc på båten för det är en liten öppen båt. Alla hamnar har inte än möjlighet att tömma slam tanken på fritidsbåt eller så är den utrustningen trasig. De flesta tömer sin tank utom skärs. Trist inget jag tycker är ok men det är så.

Det är faktiskt inte helt rätt @Pudlan . Badgästerna bor ju någonstans, och betalar för att bo någonstans, och det boendet ska ju ha ett lagligt avlopp. Min familj har stuga på västkusten och utan alla turister skulle det finnas väldigt mycket färre jobb, butiker och liknande åtminstone i den orten och de närmaste runtomkring.

Men kommunala va o avloppsnätet betalas av oss ortsbor. Va verk o avloppsreningsverk bekostas av kommunala skatten som vi åretrunt bor betalar. Även vårdcenraler o liknande bekostas av ortsbornas skatte pengar.
Ja mindre arbetstillfälle utan badgäster men då hade vi som är födda på västkusten kunnat köpa hus nära havet eller attraktiva lägen utan stoor inkomst.
Ja e inte överdrivet gla i badgäster. De finns bra men många styr o ställer 1-3 månader om året sen ör de ner rulkat i fönstren o kolsvart i sammhällena.

Men alla båtar, stora passagerar förjor som pumpar ut skiten från sina wc i havet är ok.

Jag bor på västkusten är mycket på sjön o det är ju så det funkar. Jag har inte wc på båten för det är en liten öppen båt. Alla hamnar har inte än möjlighet att tömma slam tanken på fritidsbåt eller så är den utrustningen trasig. De flesta tömer sin tank utom skärs. Trist inget jag tycker är ok men det är så.

Men du skriver att det är OK i första inlägget, vilket det inte är utan olagligt. Att det sedan begås brott är ju tyvärr den trista realiteten, men det är ju inte - som du skriver först - OK att göra så.

Men kommunala va o avloppsnätet betalas av oss ortsbor. Va verk o avloppsreningsverk bekostas av kommunala skatten som vi åretrunt bor betalar. Även vårdcenraler o liknande bekostas av ortsbornas skatte pengar.
Ja mindre arbetstillfälle utan badgäster men då hade vi som är födda på västkusten kunnat köpa hus nära havet eller attraktiva lägen utan stoor inkomst.
Ja e inte överdrivet gla i badgäster. De finns bra men många styr o ställer 1-3 månader om året sen ör de ner rulkat i fönstren o kolsvart i sammhällena.

Jag tycker du förenklar och förvanskar bortom rim och reson. Utan sommargäster hade många ställen inte ens varit en pendlingsort, utan helt avfolkat.

Jag tycker du förenklar och förvanskar bortom rim och reson. Utan sommargäster hade många ställen inte ens varit en pendlingsort, utan helt avfolkat.

Det är många som pendar i min kommun. Trotts det blir två till tre ggr så mycket folk somnar tid! Men små butiker resturanger har stängt på vintern. Inget vi ortsbor kan leva av vinter tid. Det är det på vintern titta i Fjällbacka som exempel. Inte många hus i centrum de lyser i på vintern. Du inte räkna med att alla ortsbor skrattar när badgästerna kommer.

Du inte räkna med att alla ortsbor skrattar när badgästerna kommer.

Var skriver jag att jag räknar med det?!

Jag är fullt införstådd hur det fungerar i byar med högt tryck från sommargäster, jag har levt i en. Jag tycker att du förenklar och förvanskar. De som driver verksamheterna svär säkert inte över att kunna driva sina ställen sommartid. Att andra vänjer sig och vill ha kvar servicen - det hänger ju på de boende att utnyttja restauranger och butiker så de kan hålla öppet utom säsong.

Först klaga på att det är sommargäster, sedan klaga på att det inte går att hålla samma service utan dem? Hur ska du ha det?

Nu förstår jag inte vad du syftar på ens en gång.

Du skriver att det är OK, det är inte OK. Det är olagligt. Sedan blir du rättad och fortsätter samma linje.

Jag personligen tycker inte att det är ok.
Men än har inte kommunerna på västkusten klart för att ta imot tömning av fritidsbåtars tömning av skit tanken. Eller så är sugslagar o vad som behövs ur funktion. Inte åker den båten till nästa hamn för att tömma tanken. Ej heller för de stora många utlänska lyx kryssarna som angör västkusten. Så tydligen är det ok att tömna utomskärs ännu.

Alltså jag orkar inte ens bemöta det där om badgäster..

Jag menar att alla vill ha vårdcentral apotek va o avloppsverk brandkår mm då borde alla som inte är skrivna i sin stuga fastighet betala en avgift till den kommunen. För att täcka kostnader som det blir till kommunen o vården har för att det skall räcka till för den samhälls service som behövs.
Så är det inte nu o vi = ortsbefolkningen får betala för att vatten on avloppsverk mm ska räcka till även till badgäster. O det är inte ok. Jag är inte ensam om att tycka så av ortsbefolkningen. Om kommunen har 15.000 åretrunt invånare och det i stort tredubblas sommartid.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 672
Senast: Capybara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar