Vad har ni för avlopp, och är ni nöjda?

Förvisso sant, men man kan ju inte ändra på var fastigheten är belägen, med hänsyn till kommunernas olika avgifter :).

Min poäng var att det kan skilja väldigt mycket mellan kommunerna vad som är en bra lösning. För oss hade det på en fastighet varit en anbefaller lösning, medan det inte är godkänt på någon av de andra.

Bra för TS att ha i åtanke när det är dax att välja.

Min poäng var att det kan skilja väldigt mycket mellan kommunerna vad som är en bra lösning. För oss hade det på en fastighet varit en anbefaller lösning, medan det inte är godkänt på någon av de andra.

Det kan såklart också ha att göra med känsligheten vid/närhet till ytvatten respektive grundvatten i de olika kommunerna (exempelvis om olika närbelägna vattendrag är klassade som god/dålig ekologisk/kemisk status), samt jordarter (såväl ytliga som underliggande lager) och berggrund :)

Ja, den delen är absolut relevant för tråden. Jag vet att när jag fick in en ansökan om en avloppslösning jag inte kände till så hade entreprenören till den som ansökte varit jättesnäll och skrivit med ett brev om varför anläggningen ansågs lämplig och även skickat med kontaktuppgifter till återförsäljaren i Sverige så jag kunde ställa frågor. Sen tycker jag att det är bra om man som privatperson skickar med produktblad eller liknande om man inte bygger en konventionell markbädd/infiltration. Det kan hjälpa mycket i handläggningen kan jag tänka mig och man har lättare att få igenom en sådan lösning som man tänkt.

Nu säger jag inte att din ansökan var bristfällig på något sätt, utan jag vet bara vad som kan förenkla för mig som handläggare.

Det varierar tydligen mycket i olika kommuner o vart i landet det är. Känns som västkusten måste tanka pengar av ortsbefolkning för att ha råd ned badgästerna...

...eller att havet är en otroligt känslig recipient och övergödning (från bland annat enskilda avlopp) leder till algblomning som är giftigt för såväl vattenlevande organismer som för badande människor :)

(Nu jobbar inte jag med avlopp men detta är ganska enkla slutsatser att dra)

Ska träffa ÅF imorgon, vi ska lägga in en komplettering till ansökan. Ska höra med honom då vad de har för alternativ.

Behövs inte men tack ändå!

Har en grymt bra ÅF inom allt vad avlopp heter men det är ändå intressant att höra vad vi privatpersoner tycker och tänker om de anläggningar vi har.

Jag har i alla fall bra vatten så det behöver man inte bekymra sig om. I alla fall något. Biovac, For everegreen, Ecobox, Steromer, infiltration på burk (kommer inte ihåg namnet exakt nu) Biodisk, Fanns olika lösningar samt bagas har jag lite koll på.

Kommunen är bra att ha att göra med men de har liten koll på renngsverk. De drar alla över en kam känns det som. På ena hållet önskar de ha en översilningsyta efter en minireningsverk medans på andra hållet kan du släppa det rakt ut i sjön. Tycker ju att inom kommunen så ska samma gälla sen förstår jag om olika kommuner tolkar det olika men inte inom samma.

På ena hållet önskar de ha en översilningsyta efter en minireningsverk medans på andra hållet kan du släppa det rakt ut i sjön. Tycker ju att inom kommunen så ska samma gälla sen förstår jag om olika kommuner tolkar det olika men inte inom samma.

Men det här kan ju exempelvis bero på om man ens har en sjö i närheten eller hur känslig den är, eller om jordarten i området kan infiltreras med den mängd vatten man beräknar på ett avlopp eller om det är täta jordarter, hög grundvattenyta, flera gv-akvifärer osv i all oändlighet känns det som. Är det granntomter det handlar om borde det inte skilja, men en kommun kan vara stor och det är olika naturliga förutsättningar på bara några hundra meter.

Nu har jag inte enskilt avlopp själv utan jag är "kommunen" så att säga ;). Mitt jobb är att sitta och handlägga ansökningar (och döma ut dåliga avlopp :angel:). Det finns som sagt många olika lösningar. Ett minireningsverk renar ofta vattnet bättre men det kräver en större insats från fastighetsägaren om man ex har kemfällning. De flesta minireningsverket kräver service och då kräver ofta kommunen att du ska ha ett serviceavtal, samt föra journal över servicen. Sen finns det ju hur många olika reningsverk som helst. Det är knappt att vi på kommunen vet vad som är bra och inte då det kommer nya lösningar hela tiden.

Markbäddar och Infiltrationer är ofta lite mer underhållsfria. Markbäddar känns dock ibland lite som lotteri då de ibland ger sig redan efter ca 10 år, och ibland klarar upp emot 25 år. Om marken är bra lämpad för en infiltration brukar de kunna hålla i typ 25-30 år om den sköts.

Oavsett vilken lösning man väljer så behöver man vara noga med sin avloppsanläggning för att den ska hålla så länge som möjligt. Det finns "jättebra" anläggningar som sätts igen snabbt endast pga att fastighetsägaren inte haft koll. Det är väldigt tråkigt eftersom det är förenat med stora kostnader och bör ses som en investering för fastigheten.

Jag kan rekommendera er att ta kontakt med en duktig entreprenör eller avloppskonsult. De brukar vara väldigt duktiga på att finna vad som är den bästa lösningen för just din fastighet.

Precis som Anders nämner så är det ny lagstiftning på G. Bland annat kommer man inte få utföra anloppsanläggningar om man inte är certifierad. Så några hemmabyggen kommer inte längre vara tillåtna.
OT
Jag kan tycka att det är trist att kommunerna får släppa sitt dagvatten ofiltrerat ut i vattendrag. Det är ju inte rent vatten?
Känns som att reglerna inte är så välgjorda där. Men förhoppningsvis är det även de reglerna under översyn?
Där vi bor, går dagvattnet från säkert ett femtiotal fastigheter, företag och lastbilsparkering, rätt ut i ett dike... Och så undrar man varför det inte är fisk i ån som diket ansluter till... :o

Senast ändrad:
Det stämmer att dagvatten sällan är rent @hoppsann , men det ska heller inte vara jätteförorenat. Det som är problem är ju från bilar, vägbeläggning och eventuella koppartak. Vad menar du annars att dagvattnet förorenas ifrån avseende bostäderna och företagen?

Det stämmer att dagvatten sällan är rent @hoppsann , men det ska heller inte vara jätteförorenat. Det som är problem är ju från bilar, vägbeläggning och eventuella koppartak. Vad menar du annars att dagvattnet förorenas ifrån avseende bostäderna och företagen?
Jag kommer inte ihåg hur många hushåll som det kan vara innan det är att betrakta som avloppsvatten istället för dagvatten. Men har det i gömmorna någonstans, har inte slängt dem eftersom vi har ett pågående ärende.
Men jag tänker just på de saker du nämner. Bilar, vägar, biltvätt (kommunens bilar tvättas glatt på deras parkering), vägsalt, lastbilsparkering, läckande maskiner på industrierna, osv.
Många företag är så gamla att de inte fyller dagens standard. Jag vet att några har tvätthallar utan filtrering (vilket man inte hade förr), där olja och kemikalier går rakt ut i dagvattnet t.ex.
De nybyggda företagen är exemplariska och hanterar sitt spillvatten och har ofta dammar anlagda. :)
Hittade vid snabb sökning!
Avloppsdagvatten, definieras genom 9 kap. 2 § 3 p. miljöbalken d.v.s. vatten som kommer från ett detaljplanelagt område och från mer än en eller ett fåtal fastigheter. Annat dagvatten är dagvatten som kommer från områden som inte är detaljplanelagda, eller från ett detaljplanelagt område men från en eller ett fåtal fastigheter. Oavsett om det är utsläpp av avloppsdagvatten eller annat dagvatten, räknas det som en miljöfarlig verksamhet i 9 kap. 1 § miljöbalken

Jag kommer inte ihåg hur många hushåll som det kan vara innan det är att betrakta som avloppsvatten istället för dagvatten. Men har det i gömmorna någonstans, har inte slängt dem eftersom vi har ett pågående ärende.
Men jag tänker just på de saker du nämner. Bilar, vägar, biltvätt (kommunens bilar tvättas glatt på deras parkering), vägsalt, lastbilsparkering, läckande maskiner på industrierna, osv.
Många företag är så gamla att de inte fyller dagens standard. Jag vet att några har tvätthallar utan filtrering (vilket man inte hade förr), där olja och kemikalier går rakt ut i dagvattnet t.ex.
De nybyggda företagen är exemplariska och hanterar sitt spillvatten och har ofta dammar anlagda. :)
Hittade vid snabb sökning!
Avloppsdagvatten, definieras genom 9 kap. 2 § 3 p. miljöbalken d.v.s. vatten som kommer från ett detaljplanelagt område och från mer än en eller ett fåtal fastigheter. Annat dagvatten är dagvatten som kommer från områden som inte är detaljplanelagda, eller från ett detaljplanelagt område men från en eller ett fåtal fastigheter. Oavsett om det är utsläpp av avloppsdagvatten eller annat dagvatten, räknas det som en miljöfarlig verksamhet i 9 kap. 1 § miljöbalken

Nänä, dagvatten har ingen definition i miljöbalken. Den paragraf du syftar till är avloppsvatten. Avloppsdagvatten är ingen vedertagen terminologi.

Dagvatten har däremot en teknisk definition:
Tillfälliga flöden av regnvatten, smältvatten, spolvatten och framträngande grundvatten (prop. 2005/06:78 s. 44).

Flera av de verksamheter du räknar upp hör inte dit, och de släpper alltså orenat avloppsvatten.

OT
Jag kan tycka att det är trist att kommunerna får släppa sitt dagvatten ofiltrerat ut i vattendrag. Det är ju inte rent vatten?
Känns som att reglerna inte är så välgjorda där. Men förhoppningsvis är det även de reglerna under översyn?
Där vi bor, går dagvattnet från säkert ett femtiotal fastigheter, företag och lastbilsparkering, rätt ut i ett dike... Och så undrar man varför det inte är fisk i ån som diket ansluter till... :o
Det är inte de reglerna som håller på att ändras just nu. De reglerna det finns ett nytt förslag om handlar om små avloppsanläggningar, upp till 200 personekvivalenter.

Nu jobbar jag inte med dagvattenfrågor men min personliga åsikt är att privatpersoner skulle behöva bättre kunskap. Står du och tvättar bilen på gatan går kemikalierna rakt ut i din närmaste badsjö många gånger. Privatpersoner släpper ut otroligt mycket skit ner i dagvattenbrunnarna. Det är förbjudet att tvätta bilen på gatorna, men ändå gör folk det. Folk verkar tro att dagvattnet inte påverkar dem.

Nänä, dagvatten har ingen definition i miljöbalken. Den paragraf du syftar till är avloppsvatten. Avloppsdagvatten är ingen vedertagen terminologi.

Dagvatten har däremot en teknisk definition:
Tillfälliga flöden av regnvatten, smältvatten, spolvatten och framträngande grundvatten (prop. 2005/06:78 s. 44).

Flera av de verksamheter du räknar upp hör inte dit, och de släpper alltså orenat avloppsvatten.
Min kommun benämner det som dagvatten, men jag hävdar att det är avloppsdagvatten.
Att industrierna missköter sig är inte ok och det tycker jag att kommunen skulle ålägga dem att göra.

Men inte heller kommunen filtrerar det som jag hävdar är avloppsdagvattnet från hårdgjorda ytor.
För att bara få släppa allt dagvatten rätt ut som de gör nu, bör det filtreras kan jag tycka.
Länsstyrelsen tyckte det lät väldigt underligt med. Vi får se hur det går. :)

Senast ändrad:
Det är inte de reglerna som håller på att ändras just nu. De reglerna det finns ett nytt förslag om handlar om små avloppsanläggningar, upp till 200 personekvivalenter.

Nu jobbar jag inte med dagvattenfrågor men min personliga åsikt är att privatpersoner skulle behöva bättre kunskap. Står du och tvättar bilen på gatan går kemikalierna rakt ut i din närmaste badsjö många gånger. Privatpersoner släpper ut otroligt mycket skit ner i dagvattenbrunnarna. Det är förbjudet att tvätta bilen på gatorna, men ändå gör folk det. Folk verkar tro att dagvattnet inte påverkar dem.
Jag är helt enig!
Många tror kanske att det renas i alla fall? Jag vet i alla fall att min kommun är uppmärksam, men kvarnarna mal långsamt.

Jag är helt enig!
Många tror kanske att det renas i alla fall? Jag vet i alla fall att min kommun är uppmärksam, men kvarnarna mal långsamt.
Jag tror att de tror att det renas ja. Men det skulle ju bli extema mängder vatten att rena så jag är tveksamt att det skulle gå att fixa. Jag vet att dagvatten från smutsiga industrier kan ledas till spillvattennätet istället, men så är nog svårt att göra med allt dagvatten.

Även dagvatten från villaområden innehåller en hel del föroreningar, en undersökning (Pirard, Larm?) i Stockholmstrakten där de framräknade schablonvärdena som gavs överskred gränsvärdena för en del prioriterade ämnen.

Min kommun benämner det som dagvatten, men jag hävdar att det är avloppsdagvatten.
Att industrierna missköter sig är inte ok och det tycker jag att kommunen skulle ålägga dem att göra.

Men inte heller kommunen filtrerar det som jag hävdar är avloppsdagvattnet från hårdgjorda ytor.
För att bara få släppa allt dagvatten rätt ut som de gör nu, bör det filtreras kan jag tycka.
Länsstyrelsen tyckte det lät väldigt underligt med. Vi får se hur det går. :)
Vore kul att höra resultatet, jag tolkar lagen på samma sätt som dig men jag har bara läst in delar så det kanske finns något undantag för kommuners dagvatten?

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 677
Senast: Capybara
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 422
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025